X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Squeezebox


Svar
JuggernautJuggernautSkrevet 25/07-09 10:58 
Jeg overvejer at investere i ovenstående hardware. Der er en model ved navn Squeezebox Duet, men jeg kan ikke umiddelbart overskue om det er en komplet pakke. Der skal bruges et sæt højtalere, men hvad med forstærker? Er den indbygget?

Er der fordele/ulemper ved dette system?

Squeeeeze..
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
tastasSkrevet 25/07-09 12:11, rettet 25/07-09 12:13 
EDIT: Jeg kan så se at det meste af det jeg skriver allerede står i dit link :)

Hej

Jeg har har det tidligere system - hvor der ikke er den fancy fjernbetjening med men display på selve systemet.

Der er ikke forstærker indbyttet i systemet, så du skal forsat have en seperat forstærker med højtalere til. Du kan koble det til dit anlæg analogt eller digital (optisk).

Jeg er selv meget begejstret for systemet og har også en dedikeret computer til det (Købt en ASUS EEE box som bruger ca. 15w :) hvor jeg bruger WOL (Wake on Lan). Så når jeg tænder min Squeezebox tænder den selv computeren og når jeg slukker den slukker den computeren igen. Du kan også få dette til at kører på NAS enheder hvis du ikke vil have det til at kører over en computer.

Jeg kan godt lide softwaren - den giver hurtigt adgang til alt dit musik, og der er mulighed for at afspille musik indstpillet i mange forskellige formatter. Selv har jeg indspillet alle mine CD'er i .FLAC som er et komprimeret lossless format. De fylder godt 140gb for 400 albums så man skal have lidt GB fri :)

Softwaren er forøvrigt open source, så der er mulighed for at downloade en masse forskellige plugins til det.

Der er også mulighed for at sætte en masse internet radioer op på den, så man kan hører radio og det er meget nemt og hurtigt at navigere rundt med.

på trods af, hvis du er hifi freak, at lyd kvaliten ca. tilsvare en afspiller i vil jeg tro 1500-2000kr klassen, må jeg indrømme at jeg sjældent bruger min dedikerede CD afspiller mere. Det er simpelthent for nemt at finde og sætte musik på via Squeezecenter. Og mulighed for at hører alt sit musik random er fedt :)

Ellers er der mulighed for at købe en separat DAC enhed hvis man vil øge lydkvaliten på systemet.

Alt i alt syntes jeg man får utrolig meget for penge ved systemet.

Jeg ved ikke om du kunne bruge det til noget og hvis du har nogle mere specifikke spørgsmål er du velkommen til at stille dem også.
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
JuggernautJuggernautSkrevet 25/07-09 12:35 
tas>
Der er ikke forstærker indbyttet i systemet, så du skal forsat have en seperat forstærker med højtalere til. Du kan koble det til dit anlæg analogt eller digital (optisk).

Tak for dit input. Er der ikke mulighed for at få et system med højtalere samt forstærker? Altså hvor det hele er samlet i pakken?
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
dpldplSkrevet 25/07-09 12:37, rettet 25/07-09 12:40 
Havde den i et kort stykke tid(Min var så med fejl(kunne ikke oplade remote) og elgiganten kunne ikke få ny hjem. Så fik penge tilbage).

Det jeg fik prøvet af den på den korte tid jeg havde den, kan kun sige jeg blev helt vild med den. Personlig er den remote hvad gøre denne version af squeezebox så fed efter min menig.

Udover det så dækker tas og dit link vel enlig næste alt der er.

squeezebox = billiger MEN god netværks afpsiller, sammenlignet med Sonos som er ret så dyrt system. Pris er vel enlig squeezebox største fordel, hvorimod jeg mener Sonos netværk hallæj kører en smule letter/bedre(ikke sikker)

EDIT: Squeezebox boom har 2 små højtaller på og kan afspille uden andet skal bruges!
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
tastasSkrevet 25/07-09 14:00 
Juggernaut>
tas>
Der er ikke forstærker indbyttet i systemet, så du skal forsat have en seperat forstærker med højtalere til. Du kan koble det til dit anlæg analogt eller digital (optisk).

Tak for dit input. Er der ikke mulighed for at få et system med højtalere samt forstærker? Altså hvor det hele er samlet i pakken?

Men, hvis du har nogle gode højtalere vil det selvfølgelig være at foretrække at udnytte disse i stedet.

Ellers skal du kigge på fx. Sonos systemet som har en indbygget forstærker og hvor du heller ikke behøves at have en computer/nas koblet til.

Men der er prisen så til gengæld også en helt anden :)

Squeezebox Boom
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
SumezSumezSkrevet 27/07-09 10:14 
Måske forstår jeg ikke helt HVAD en Squeezebox er, men hvilken fordel får du af at slutte en dedikeret computer direkte til squeezeboxen, altså hvilken opgave er det, Squeezeboxen ikke opfylder, som du må bruge en hel computer til.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dpldplSkrevet 27/07-09 11:56, rettet 27/07-09 12:01 
Sumez: Squeezebox er enlig bare en maskine der streamer music fra PC, HDD, NAS også videre over netværk(Wired og wireless).
Samt tilbyder den en del andre ting som internet radio, last.fm og andre ting jeg ikke lige kender i hovedt.><

Menig er du har en server med musik på og så smider en squeezebox i alle de rum du vil og de kan så hente musikken direkte fra den PC. Duet kan faktisk også bruges som lille mobil mp3 afspiller i huset (Har til høretelefoner på remoted)

Så den giver bare samme fordel som man normalt for ved havde musik på PC, bare nu kan det sendes til alle steder der er en squeezebox.
For mig er det en stor fordel, da elsker have original cd´er. Men hader at bruge cd´er, da man er begrænset til hvad der er på dem og chance for ødelag dem ved uheld. Lossless codec og streaming giver mig alt mit musik hvor jeg vil have det. Så senere kan man altid udbygge dem med en mediastreamer til film/serier :D
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
SumezSumezSkrevet 27/07-09 12:56 
dpl>
Sumez: Squeezebox er enlig bare en maskine der streamer music fra PC, HDD, NAS også videre over netværk(Wired og wireless).
Samt tilbyder den en del andre ting som internet radio, last.fm og andre ting jeg ikke lige kender i hovedt.><

Ok, mit dumme spørgsmål lyder så på, hvad formålet præcist er med at hooke dem op med en computer? For mig lyder det som om at den rolle, squeezeboxen udfylder nemt kunne klares af computeren alene, som f.eks. med den dRxL skriver han har købt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
tastasSkrevet 27/07-09 12:58 
Yes, præcis. Det spiller bare. Det er et nemt interface så man kan hurtigt navigere rundt mellem alle sine albums, og begynder man først at have mange CD'er, er det fedt at have adgang til det alle via 3 klik.

Jeg er glad for systemet, men principelt kunne man jo bare have en computer placeret ved ens anlæg også trække det derfra.

Men Squeezebox er nok lidt mere kone venligt (du kan pakke en computer væk fra din stue) og den nemme interface gør det meget tilgængeligt.
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
dpldplSkrevet 27/07-09 13:21 
Jeg vil selv gerne have en lav strøm brugene PC hvor jeg så smider alt musik, anime og tv serier på(Film kan blive på blyrays!). Købe en musik og video streamer, så kan jeg gemme pc´en helt væk.

Lige nu er min pc tæt på AV reciever og tv, og kan gøre begge ting let. Men så bliver det svært at bruge PC til 2 eller flere ting. Problemmet for mig er vis der skal spilles, stream musik og stream video på engang(det sker). Så virker den normal løsning bare ikke.

Jeg synes bare det lyder letter, især da det kan udvides til flere rum. Men det er så bare mig.
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
jaesjaesSkrevet 27/07-09 14:11, rettet 27/07-09 16:45 
Sumez>
Ok, mit dumme spørgsmål lyder så på, hvad formålet præcist er med at hooke dem op med en computer? For mig lyder det som om at den rolle, squeezeboxen udfylder nemt kunne klares af computeren alene, som f.eks. med den dRxL skriver han har købt.

Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår dit spørgsmål korrekt, men fordelen med Squeezebox er, som nævnt, at du kan få musik i flere rum samtidig. Så vidt jeg ved enten den samme musik i alle rum eller noget forskelligt, hvis man hellere vil det.

Den anden løsning ville vel kræve en computer i hvert rum - et eller andet skal højttalere og forstærker jo kobles til.
SumezSumezSkrevet 27/07-09 14:18 
jaes>
et eller andet skal højttalere og forstærker jo kobles til.

Hvis de alle kan kobles til den samme squeezebox, kan de vel også alle kobles til den samme computer, eller hvad er det jeg misforstår?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dpldplSkrevet 27/07-09 14:31, rettet 27/07-09 14:35 
Der skal en squeezebox reciever til hver rum. Da mange jo nok vil kører dette trådløs, så skal der ikke ligges nogen nye ledninger.

Alle recievers kan så styres med 1 remote fra duet eller bare fra selv pc´en med squeezebox på.
En pc´er kan måske afspille flere rum vis man laver det rigtig og trakker lange ledninger. Men afspille forskellig sange(Eller bare lyd generalt) med normal pc er ikke lige så let IMO.
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
jaesjaesSkrevet 27/07-09 14:32, rettet 27/07-09 16:04 
Sumez:
Fik vist skrevet noget vås. Men pointen er, at hvis man har en computer/NAS, så skal der være en dims i hvert rum, som kan modtage filerne fra computer/NAS, og som man kan koble sine højttalere og evt. forstærker til.

Det er bl.a. dét, man bruger Squeezebox til. En anden god ting ved Squeezebox (Duet) er fjernbetjeningen, men måske kan man få noget separat der virker ligeså godt - tvivler dog til de samme penge, da jeg for nylig researchede lidt på det.

Juggernaut>
Er der ikke mulighed for at få et system med højtalere samt forstærker? Altså hvor det hele er samlet i pakken?

Sonos er nævnt, men nok billigere/bedre med sin egen forstærker. Sonos' forstærker er også en ekstern kasse, så du sparer kun en lille smule plads (det er vist en kompakt forstærker).

Alternativet kunne være en cd/dvd-afspiller med indbygget receiver eller forstærker og netværksadgang. Dog er forstærkeren formentlig heller ikke her den bedste. Jeg kan desværre ikke huske hvilke firmaer, der laver dem.

EDIT: Mens jeg skrev, fik dpl postet lidt af det samme :)
SumezSumezSkrevet 27/07-09 15:06, rettet 27/07-09 15:07 
Ok, jeg er meget nysgerrig omkring den slags, da jeg snart flytter, og gerne vil have et optimalt medie-setup i min nye lejlighed fra starten.

Jeg kan ikke se hvad pointen skulle være i at spille det samme musik i flere rum samtidig, selvom det nok kunne være meget fedt at bruge samme interface uanset om man er i soveværelset eller stuen, men i en Københavner-treværelses er det nok ikke fordi det bliver så besværligt at vælte ind i det næste rum.
Umiddelbart lyder en plug'n'play-løsning som Squeezebox også super tiltalende, men hvis jeg for kun få hundrede kr oveni kan lave samme opsætning som dRxL beskriver i "ind ad døren"-tråden, og få musik-streamer, NAS, server og router i ét, virker det som om der flere fordele i dette.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 27/07-09 16:00, rettet 27/07-09 23:10 
Hvis vi ser bort fra, hvor let/besværligt de forskellige løsninger er at have med at gøre, og at dRxL's legetøj også er gearet til film, så er multi-rum netop den store forskel. Ved dRxL's metode, skal man jo bygge en boks til hvert rum. Så er det meget billigere med Squeezebox.

Multi-rums-løsninger er vel først og fremmest fedt til fester, og når man går og rydder op eller gør rent. Så skal der ikke skrues overdrevet højt op i stuen, for at det kan høres i de andre rum. Det sker jo også tit til fester, at der samler sig mange folk i køkkenet, specielt hvis det fungerer som bar eller rygerum, og så er det rart, at der også kan være musik derude :)

EDIT: Du skriver "få hundrede kr oveni" - vil bare lige gøre opmærksom på, at Squeezebox Classic (bl.a. med en mere simpel fjernbetjening) koster ca. 1500 kr.

EDIT 2: Jlowes brug er selvfølgelig også rar, så man lettere kan dele musikken i hjemmet, i stedet for at skulle lede efter cd'ere osv.
dpldplSkrevet 27/07-09 16:14 
Faktisk har duet været nede på 1800kr mange på det sidste i elgiganten. Selvom jeg tro det er over (rygter om ny version af duet og boom påvej. Samt den nye squeezebox Touch)
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
JloweJloweSkrevet 27/07-09 17:32 
->Sumez, du lader bare Squeezecenter kører på din pc eller mac, derefter kan du streame alt din musik til Squeezebox enhederne (som alle kører på wi-fi). Du kan sagtens spille forskelligt musik, jeg har selv 3 enheder; en Duet i stuen, en ekstra receiver i udestuen og en Boom (med indbyggede højtalere) i køkkenet. Lige nu hører konen Pretty Woman soundtrack i køkkenet, min datter hører De små synger i udestuen og jeg hører Vollbeat i stuen, alt er FLAC og det flyder bare uden hak eller host. Den medfølgende Duet fjernbetjening er lækker, men jeg styrer ligeså meget af det via min iPhone (app koster 30 kroner på appstore)
Hvis du ikke vil have en pc/mac til at køre Squeezecenter, kan du købe en NAS med indbygget Squeezecenter. Smid musikken på NAS, start Squeezecenter op og der er trådløs musik i hele huset. Men de fleste har vel efterhånden en pc kørende 24/7? Jeg har billeder af setuppet på min hjemmeside, sig til hvis du vil have linket :-) Jeg kender en som har intet mindre end 6 enheder kørende og vi HAR testet - den kan spille forskelligt musik på alle 6, lidt speciel oplevelse i et hus på 200 kvm med 6 x forskelligt musik ;-)
Du vil gerne være med i hulen, ikk' Mulle?
SumezSumezSkrevet 27/07-09 22:20, rettet 27/07-09 22:20 
Jamen jeg er ikke direktør med millionærhus :P
Tror bare jeg køber en lille computer hehe
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 28/07-09 01:09, rettet 28/07-09 01:12 
Jeg kan også virkeligt godt anbefale den computer jeg har købt. Jeg kommer nok til at skrive lidt mere indgående om den i løbet af de næste par dage. En lækker lille computer kan jo også være udgangspunktet for udvidelse med Squeezebox'es på et senere tidspunkt.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
JloweJloweSkrevet 28/07-09 14:05 
En Duet koster 1695.- så har du til et rum og en fjernbetjening, en ekstra receiver koster 895.- så har du til 2 rum, og hvis du vil hele vejen så koster en Boom med indbyggede højtalere 1495.- så har du til 3 rum
Alt i alt 4.100 kroner. Eller til en lejlighed hvor 2 enheder nok er max, dvs. 2600.-
-> så det er ikke kun forbeholdt direktører ;-)

Alt softwaren er gratis, jeg kører det bare fra min bærbare.
Du vil gerne være med i hulen, ikk' Mulle?
SumezSumezSkrevet 28/07-09 14:14, rettet 28/07-09 14:14 
Jlowe>
En Duet koster 1695.- så har du til et rum og en fjernbetjening, en ekstra receiver koster 895.-

Det var en del billigere end jeg regnede medm, så kan jeg godt se fordelen. Hvor har du de priser fra, for jeg kan ikke finde den under 2600...

-> så det er ikke kun forbeholdt direktører ;-)

Det var nu mere det der med en stor villa med en masse forskellige rum, jeg tænkte på. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
tastasSkrevet 28/07-09 15:05 
Inde på Hifipriser.dk (søge portal som edbpriser.dk) mener jeg den billigste stod til 1995 for Squeezebox Duet, men der kan du jo evt. søge lidt på det, kan være det er blevet lidt billigere.

Alternativt er der også Squeezebox Classic (har jeg) som er lidt billigere. Men den fede fjernbetjening som er med Duet må give lidt street credit som er de extra kr. værd :)
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
HNHNSkrevet 28/07-09 15:16, rettet 28/07-09 15:16 
Gav for ca 3uger siden 1699. for mit i elgiganten.

Jeg kører den sammen med en nas og det kører super.
JloweJloweSkrevet 28/07-09 15:29 
Jeg har også købt mit i Elgiganten, de kører tit tilbud på dem. 1695.- for Duet. I denne uge kører de Boom til 1495 mener jeg. Den er genial til soveværelse, badeværelse eller køkkenet.

Ellers er Dustinhome.dk, Hifi-hammeren.dk og Computercity.dk tit billige med dem. Jeg købte en ekstra receiver i Computercity for 895.-
Du vil gerne være med i hulen, ikk' Mulle?
SumezSumezSkrevet 28/07-09 15:36 
Ok, kan jeg få den til 1695 er jeg overtalt. ;)
Men det må stadig vente til jeg er kommet til penge igen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 17/12-09 13:23 
Nogen der ved noget om Pure Sensia? Kan den det samme som en Squeezebox?

(den er rimelig dyr, men i det her tilfælde spiller prisen ingen rolle)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
amnesiaamnesiaSkrevet 17/12-09 14:48 
Personligt vil jeg anbefale Sonos, som er det jeg har købt.

Fandt en 3 uger gammel ZP90 for 1700 inkl. fragt på dba samt en 3 måneder gammel ipod touch og så var jeg kørende :-)

Thumbs up herfra og så kan man bruge en ipod touch til rigtig mange andre sjove ting, udover fjernbetjening til sonos systemet.
Græsset ER grønnere på den anden side!
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 05/01-10 17:50 
Jeg er blevet lidt interesseret i en logitech squeezebox, og tænkte på om i vidste et sted hvor den var billigst og få.?. udlandet? eller en dk site?.
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 05/01-10 22:44 
jeg har fundet den til omtrent 1900,-Kr hos amazon.com. men sender de til Danmark??
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
JmogJmogSkrevet 05/01-10 23:08 
NuckingBigFuts>
jeg har fundet den til omtrent 1900,-Kr hos amazon.com. men sender de til Danmark??

Det gør de, men det er ikke et godt sted at købe den fra. Servicen er i top, men chancen for at den bliver nuppet i tolden og 25% + 150kr bliver lagt oveni er gigantisk.

Jeg købte selv min i Elgiganten. De sælger den dog ikke mere. Hvis du kan klare dig med en classic, så kan den fås for 1700,- herhjemme:
http://tapeconnection.dk/Hifi.aspx?id_category=71

Forskellen på den og Duet er at Classic ikke har fjernbetjening og har displayet i selve modtagerboksen. Min far har den og jeg må indrømme den er tæt på at være lige så fed som en Duet (som koster en tusse mere).
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig