X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Qnap NAS server


Svar
HyakotakeHyakotakeSkrevet 27/06-09 02:15 
Jeg går og overvejer en god storage-løsning, og gerne med lidt gejlede funktioner (f.eks. net access, ftp client, wireless osv.) og denne dims fra Qnap lyder god.

Er der nogen, der har erfaringer, evt. med andre mærker? Er der noget med at wireless HDD er ustabile?

Qnap TS-109 II
SvovlmunkSvovlmunkSkrevet 27/06-09 10:08 
Jeg kan stå inde for, at Synology Disk Station er værd at overveje :) den har et nemt og overskueligt web-interface, hvor du kan accesse ftp, photo station, audio station (så den kan streame dit musik over nettet) og download station.

Den har ligeledes en backup funktion, hvor man kan scedule at den tager en sikkerhedskopi enten hver dag, uge, eller hvornår du vælger det, over på en ekstern harddisk. Så den er perfekt til familiebillederne.

Derudover kan den, lige som så mange andre NAS'er, selvfølgelig streame dit media til din PS3/Xbox360.

Det eneste problem jeg har haft med den, er hvis man har Yousee. De blokkerer nemlig for port 5000, som er den port dens interface bruger. Man kan ikke ændre denne port. Dog kan man aktivere noget https i den, så den bruger en krypteret forbindelse, hvor den så bruger port 5001. Så virker det.
BeanoBeanoSkrevet 27/06-09 10:12, rettet 27/06-09 10:12 
Jeg kan også varmt anbefale Synology's produkter. Har selv en Cube Station CS407, men det er samme software som deres øvrige modeller. Lidt dyrt men høj kvalitet.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 27/06-09 11:07 
Jeg har også kigget lidt på Synology, men ulempen er dér, at den har blæser og derfor larmer - som jeg har læst det på højde med en alm. PC.

Men opsætningen er nemmere end Qnap's. Og da jeg nok ikke er den vildste net-opsætter, tror jeg at jeg må leve med lidt blæseri og så få en nemmere tilgang.

Det er disse jeg har læst:
Qnap http://www.pcworld.dk/art/9132?page=1
Synology http://www.pcworld.dk/art/9269?page=1
SvovlmunkSvovlmunkSkrevet 27/06-09 11:22 
Det kommer jo så an på din opsætning hvor meget det vil genere dig. Min NAS står inde i et skab, og den er desuden sat til at slukke harddisken efter 20 minutter uden brug. Jeg hører aldrig min :) Men der er jo en grund til at der er en blæser. Jeg tvivler på at harddiskene i Qnap's NAS holder lige så længe, hvis de bare må leve med varmen, men de bruger måske en anden teknik til at holde sig kølige?
JmogJmogSkrevet 27/06-09 13:03 
Jeg har selv en Qnap TS209-II NAS. Den har indbygget blæser, men er så støjsvag er at den kun kan høres hvis der ingen lyd er i stuen overhovedet. Og selv da, så er det så lavt at det er uden betydning. Jeg har aldrig slukket den siden jeg fik den for et par uger siden.

Det jeg skulle bruge den til var som Squeezecenterserver og det flød på det nærmeste med guides på nettet til det. Jeg har kigget lidt på ftp, webserver og de andre muligheder den har og dens webinterface er mildest talt nemt og overskueligt.

Jeg kan uden problemer anbefale den.
BeanoBeanoSkrevet 27/06-09 16:59 
Min Synology CS407 har en blæser men den støjer slet ikke så meget som min PC, specielt ikke når den er i stand-by mode og blæseren kører på minimum hastighed og diskene er inaktive. Diskene i sig selv støjer jo også og der gør en blæseren ikke noget til eller fra.

Har den dog alligevel stående inde i et skab da det trods alt er en støj som jeg ikke gider høre på :)
KeenKeenSkrevet 11/01-10 12:59, rettet 11/01-10 13:00 
Genbruger lige tråden...

jeg står selv og skal have anskaffet mig en nas server og skal bruge en med min. plads til 2 harddiske til en ca. 2.000,- (ekls. hdd) og har kigget på disse:

"Synology Disk Station DS209"
og
"Synology CubeStation CS407"

men vil meget gerne lige hører fra alle jer der ved meget mere om dette en jeg gør, til lige at sikre at jeg ikke smider mine penge ud af vinduet...
så hvis i har et eller andet bedre forrslag eller lign. vil det blive meget værdsat ^^
JesperJesperSkrevet 11/01-10 13:33 
Jeg går og overvejer TS-219P Turbo fra QNAP - men har ingen andre erfaringer end det man kan læse på nettet om det

QNAP TS-219P Turbo
dchangdchangSkrevet 11/01-10 14:01 
Går ud fra at du har læst nogle af Recordere-medlemmernes erfaringer?

Spørgsmål til QNAP TS-219P anmeldelse
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
JesperJesperSkrevet 11/01-10 14:20 
Jo det har jeg - tænker du på noget specielt? Så vidt jeg husker, så er folk godt tilfredse, men der er lidt snak om hvilken HDD man skal bruge, samt WOL?
dchangdchangSkrevet 11/01-10 15:11 
Ok. Tænkte ikke på noget specielt. :-)

Evt. se denne test, her går de den lidt mere på klingen:

HWT.dk...
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
JesperJesperSkrevet 12/01-10 08:26 
Btw. tak for linket - det er en udemærket test de har lavet
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 27/12-10 21:12, rettet 27/12-10 21:14 
Jeg låner også lige tråden!.. Jeg har ca 1600 til rådighed, og har læst/set en del om de NAS servere, men det er meget forskelligt fra producent til producent, hvilke ting de kan klare og hvad der findes af programmer til dem.. Jeg vil bruge min til at have alle mine film på, DivX og hd film. Og så via den ku streame mine film/musik over min ipad,pc og ps3.

Og så til at hente diverse torrents via den.

Jeg ville være meget taknemmelig hvis i ku anbefale en go en, eller komme med tips.. Også gerne til hvilke harddiske jeg sku smide i den, vil gerne ha over 1,5 TB plads. Hvertfald.

På forhånd, tak

EDIT: hele ideen er at spare strøm, og slukke for min stationær som sluger et kraftværk af strøm!
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 28/12-10 18:52 
Jeg har kigget på Synology 211J, men ikk fundet ud af om man kan få et app eller noget så den virker med ipad?

Prisen er lige i øjet, Vil den ku' trække og streame HD film, downloade store torrent filer?

ved ikk hvilken af disse 2 er bedst, kun at DS111 har dobbelt af ram.

Synology Disk Station DS111:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4393264

Synology Disk Station DS211J
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4393266

Eller måske jeg ska søge andre mærker/muligheder?
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
BeanoBeanoSkrevet 28/12-10 19:19, rettet 28/12-10 19:22 
Jeg har selv en Synology CS407 som bruger samme software som de øvrige/nyere modeller - den understøtter DLNA streaming af musik, video og billeder. Dvs. du kan streame til PS3, 360, iPad, iPhone og andre enheder der understøtter DLNA protokollen. Men mht. video så sker der ingen transcoding - dvs. filerne skal være på NAS'en i et kompatibelt format før det virker på de forskellige enheder.

Hvis du vil have transcoding af video kommer du nok ikke uden om at have din PC/Mac kørende da det kræver meget CPU kraft som en NAS normalt ikke kan trække. Du kan godt have Air Video Server kørende på din PC/Mac som så henter filerne fra NAS, men PC'en skal køre under afspilning via Air Video klienten på iPad/iPhone.

På iPad har jeg kort prøvet noget der hedder Fusion Stream som kan streame direkte fra NAS via DLNA - ikke videre avanceret software men ser ud til at virke fornuftigt. Måske findes der noget bedre.
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 28/12-10 22:13 
Nu skal leg lige være med? Så meget er jeg ikk inde i streaming? Det skal altså være mp4 filer, for at det virker på ipad'en? Troed der længe var et app der gjorde man ku smide på sin nas og så ipad, og dermed slukke sin stationær, og spare en spandfuld strøm...

Eller måske ville en lille netbook ku klare dette? Istedet.. Den bruger da ikk så meget strøm?... Og jeg har lige solgt min asus EEE... Do'h.

Der må være en løsning :)
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
BeanoBeanoSkrevet 28/12-10 22:30 
Med mindre der findes en iPad afspiller som kan klare alle formater, så skal der transcoding til og det kan en NAS ikke trække .. specielt hvis det skal være HD og i ok kvalitet. Men du kan jo altid batch omkode filer til et iPad kompatibelt format og afspille fra NAS og derved slippe for transcoding.

Jeg har også ledt meget efter en perfekt løsning til iPad og indtil videre har jeg kun fundet Air Play der kræver server app på PC eller Mac.
Håber den snart forbedres så den også kan afspille iPad kompatible filer direkte fra NAS uden at server app skal køre :)
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 28/12-10 22:42 
Kan man let omkode alle sine film.. Og hvilket format, hvis de skal virke på ipad, mp4?.

Så sku man nok bare ha fat i sådan en lille netbook, eller har os set sådan en hel lille tower på størrelse med en større ntrådløs router, som vidst er en pc..den kan ik sluge meget strøm, og burde ku ta det?.. Så bare slutte ekstern hd til den
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
BeanoBeanoSkrevet 29/12-10 08:41 
Kan ikke huske formaterne men mener den kan spise MP4.
Led efter batch converters - det burde være til at finde noget der kan gøre det automatisk for dig. Brugte på et tidspunkt et lign. program til at konvertere videofiler til PS3 streaming - lige nu bruger jeg XBMC på en Mac Mini som medie center så alt HD materiale afspilles uden transcoding direkte fra NAS.

Ved ikke hvorfor du vil have en netbook - skal du lave realtime transcoding af 720p/1080p filer i acceptabel kvalitet, skal der nok kraftigere maskine til.
AmbyAmbySkrevet 29/12-10 21:05 
Jeg er meget tilfreds med Plex, som jeg i forvejen bruger på min HTPC. Med denne er det en smag sag at installere den på iPad, og så har jeg pludselig adgang til alle de samme ting. Pause i stuen og resume på iPad i køkkenet. Genialt.
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
BeanoBeanoSkrevet 29/12-10 21:07 
Som stadig kun kører fra mac...
AmbyAmbySkrevet 29/12-10 21:08 
Ja lidt endnu :) Windows i Q1 :)
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
BeanoBeanoSkrevet 29/12-10 21:10, rettet 29/12-10 21:13 
Jeps, men der transcodes stadig til iOS så direkte streaming fra NAS er ikke muligt :p

Men ser selv frem til at kunne bruge det med min Windows PC :)

Kan PLEX iPad læse filer fra SMB shares eller DLNA kilder ?
AmbyAmbySkrevet 29/12-10 21:18 
Ikke direkte. Du skal sætte din Plex server op til at kigge alle de steder du har filer. Hvilke kan være et SMB share.
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
BeanoBeanoSkrevet 29/12-10 21:23, rettet 29/12-10 21:24 
Jeg mente klienten ... hvis man nu ville afspille filer som iPad kan læse og ikke behøver transcoding. Men kan se beskrivelsen på app store hvor der står server app er påkrævet.
NaieraNaieraSkrevet 31/03 14:20 
Den her kan jeg godt lide. Tænk, hvis man kunne have en NAZ i stuen, som ingenting siger...

(min router står i stuen/hjemmebiografen, og en traditionel NAS med larm går ikke an)

Link...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig