X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Rensning og rengøring af retro gear?


Svar
ildfiskildfiskSkrevet 23/06-09 16:36 
Hej, vil bare lige høre hvordan I renser og rengøre jeres gamle retro gear? Dette gælder både spilkasetter, konsoler og tilbehør, herunder yellowing, klistermærker, ridser m.m.
SEGA died with the Dreamcast
KillerBean2KillerBean2Skrevet 23/06-09 18:08, rettet 23/06-09 18:12 
Hvis jeg får et stykke hardware, som er søbet ind i gustne ting og sager, ind ad døren, skruer jeg det fuldkommen fra hinanden. Så tager jeg alle dele, der ikke kan tage skade af vand, og lægger dem i blød i en balje varmt sæbevand. Når de har ligget der en 10-20 minutter, får de en tur med en blød opvaskebørste, hvorefter jeg skyller dem med koldt vand. Til sidst pakker jeg dem ind i et tørt viskestykke og lægger dem til tørre et varmt og tørt sted. Først når alle delene er knastørre, skruer jeg det hele sammen igen. Hvis man så også lige giver en blød klud et sprøjt vinylopfrisker og tørrer hardwaren over med den, opnår man næsten fordums glans :)

Hvis jeg har et cartridge, der (virkelig!) ikke vil starte op, dypper jeg nogle vatpinde i enten vinduesrens eller sprit og gnubber lamellerne med disse, indtil vattet ikke længere bliver sort. Det virker... for det meste.

Hvad angår klistermærker, så fjerner jeg først så meget som muligt med en negl. Resten fjerner jeg med enten vinduesrens, sprit eller rensebenzin, alt efter hvor genstridigt klisteret er. Man skal dog passe på med rensebenzin, da det har en tendens til at gøre klar plastik en smule tåget :/

Jeg har ikke nogen erfaring med yellowing, da jeg ikke rigtig har nogen konsoller, som plages af den slags. Men en enkelt gul Jap Saturn, har jeg dog liggende, og jeg overvejer lidt at give den en tur med det her stads:

Retr0Bright.... nogen, der har prøvet det?
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/06-09 18:09 
Isopropyl alkohol til rensning af cd'er og pins på cartridges. Prøv med et viskelæder på dine gullige konsoller, jeg har ingen erfaringer med gulning pga. nikotin, hvis det er problemet hos dig. Men det kan da godt være det virker alligevel :)
Husholdningssprit skulle være godt til at få klistermærker af.

Ridser lader du bare være med at lave så løser det sig selv ;p
Spiller nu: Phantasy Star IV
KTCKTCSkrevet 23/06-09 18:24 
En tandbørste med isopropyl alkohol fungerer glimrende med både cartridges og de porte man putter dem i. Viskelæder fungerer også glimrende til at fjerne snavs på kontakter i et cartridge.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
FleshmanglerFleshmanglerSkrevet 23/06-09 18:27, rettet 23/06-09 18:30 
købte på et tidspunkt et Nes cleaning kit. der er en ting til at rengøre cartrigde og connector. bruger jeg sådan set på alle mine cartridge konsoller.

Ellers har jeg også brugt vatpind med sprit eller isopropyl, man kan også bruge det der man bruger til at rense laser på vhs.

EDIT: alt alt for langsom. hvad der sker når først trykker "send" flere timer efter indlægget er skrevet XD
rettet 43 gange, sidst 2032-03-22 09:33:51Spiller nu: Minecraft
KTCKTCSkrevet 23/06-09 18:28 
Du tænker på tonehovedrens. Det er ofte bare isopropyl alkohol :)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
FleshmanglerFleshmanglerSkrevet 23/06-09 18:32, rettet 23/06-09 18:33 
Ja det lyder meget sandsynligt :)
Kan bare huske min far altid havde en af de der sjove bøtter med det i, og der var ikke rigtigt label på det.
ja altså han var radio/tv mekaniker og havde sit eget hjemmeværksted, dengang der var penge i at fiske ødelagte tv´er på forbrændingen og fikse dem og sælge dem sort : P
rettet 43 gange, sidst 2032-03-22 09:33:51Spiller nu: Minecraft
ildfiskildfiskSkrevet 23/06-09 20:25 
Tak for mange gode råd. Har lige skilt mit Saturn analog pad ad og givet det den helt store vask. Og det med viskelæderet virker faktisk :-) Har også hørt at madolie er godt til at fjerne klistermærker med. Det forudsætter naturligvis at det ikke er på papir eller pap!
SEGA died with the Dreamcast
scavengerscavengerSkrevet 24/06-09 15:50, rettet 24/06-09 15:51 
Ja, eller syrefri symaskine-olie/hobbyolie, det virker også.
Nemo me impune lacessit
dRxLdRxLSkrevet 25/09-12 08:43 


Sjov undersøgelse af "effekten" af at puste ned i cartridges =)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SumezSumezSkrevet 25/09-12 09:16 
Som den artikel også stiller spørgsmålstegn ved, er det underligt hvordan konceptet med at puste i spillene har spredt sig over USA. Har det nogensinde været normen udenfor USA? Jeg kendte ikke nogen der, dengang i NES-dagene pustede i deres cartridges, og har aldrig selv gjort det (hørte første gang om fænomenet for under ti år siden), er der nogen herinde der har gjort det i deres ungdom?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ProzelProzelSkrevet 25/09-12 09:23 
Jeg gjorde det hele tiden med mine Gameboy spil og lidt med mine N64 cartridges, det virkede da dengang :P Men tankevækkende at se de to billeder.
KTCKTCSkrevet 25/09-12 11:30 
Siden jeg voksede op med primært computere før konsoller, var jeg vant til at puste i kasettebånd og disketter, så det var også naturligt at puste på cartridges. Senere har jeg hørt om problemer med rust og lignende,så forsøger normalt at bruge isopropanol i stedet. Men der er jo også noget nostalgi over at puste i skidtet, som man desværre bør forsøge at undertrykke :)

Det med at indsætte spillet og vride det lidt til siderne kan jeg også godt huske, ligesom visse spil krævede helt specielle "insertion moves" for at fungere. Sidstnævnte metodik kan jeg også huske fra arcademaskiner, hvor visse coinslots kræver at man f.eks. nærmest skyder mønterne ind, før den accepterer dem. Ah, den nostalgi :D
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
silverstarsilverstarSkrevet 25/09-12 20:29, rettet 25/09-12 20:55 
Det er en gammelkendt måde at få et "vanskeligt" cartridge til at køre, jeg så det først brugt i SNES-dagene.
Jeg vil mene at det faktisk virker: hvis du har et mega-snasket cartridge-spil, hvor connectorerne er grattede/oxiderede, så kan du bruge det som et quick-fix, hvis man ikke orker at rengøre spillet på det rigtige måde.

Jeg har opfattelsen af at det der sker er at fugten i ens ånde lægger sig på connectorerne og kortvarigt hjælper med til at give bedre connectivity, men det er bestemt ikke noget jeg vil anbefale i længden, da fugt og elektronik ikke er en god kombo, og jeg vil også mene at det på længere sigt netop skaber mere oxidering på connectorerne.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 24/03-14 14:48 
Jeg kom forbi dette stof som skulle være super godt til formålet, dog temmelig risikabelt at ha med at gøre uden forholdsregler. Så husk handsker og briller. :-)

http://retr0bright.wikispaces.com/
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
slk486slk486Skrevet 24/03-14 15:27, rettet 24/03-14 15:28 
Retrobright er kun til at modvirke gulningen af "hvid" plast - ikke til rensning.
j/k
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 24/03-14 15:55 
Ah, well, hvis du kan pege mig i retning af den rette tråd, re-poster jeg gerne. :-)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
slk486slk486Skrevet 24/03-14 22:58 
Det var bare for at folk ikke kommer ind og ser din post i forbindelse med rengøring og forsøger sig med det :)
j/k
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig