X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

PSP med custom firmware


Svar
HulleHulleSkrevet 23/06-09 11:21 
Jeg har købt en PSP af en her på Play:Right, den har custom firmware der hedder 3.95 GEN-2.
Jeg kan ikke rigtig beslutte mig for om jeg skal opgradere til det originale firmware, eller om jeg skal udnytte at den har det?
Kan jeg frit opgradere uden at ødelægge maskinen?

Hvad er de lovlige muligheder med denne firmware. Kan jeg eksempelvis ligge mine spil ind på memory card, så de afvikles hurtigere?
Kan jeg komme til at spille de nyeste spil på den, da den lige nu afviser nyere spil.

På forhånd tak for hjælpen.
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
BeanoBeanoSkrevet 23/06-09 11:30, rettet 23/06-09 11:30 
Jeg kan anbefale at du opgraderer til firmware 5.50 der lige er kommet i en knækket version - så bør du kunne spille de nyeste spil. Installerer ikke den officielle firmware, så er der igen lukket for homebrew, egne PSX og UMD rips, osv.

Jeg bruger p.t. 5.50GEN firmwaren og har ikke oplevet problemer på min PSP-2000 model.

Du kan fuld lovligt rippe dine egne UMD'er og afvikle dem fra memory stick. Det kan man nemt med bl.a. 5.50 og giver normalt hurtigere load og bedre batterilevetid.

"Custom Firmware 5.50GEN-A released"
BonziniBonziniSkrevet 23/06-09 12:29, rettet 23/06-09 15:58 
Hvor sikker er du på "fuld lovligt"? hvis du bryder en kopi sikring er det ikke lovligt og det er der vel på en UMD?

Læs evt. mere her:
BeanoBeanoSkrevet 23/06-09 12:34, rettet 23/06-09 12:36 
Tror faktisk ikke der er kopibeskyttelse på UMD (mediet betragtes som en beskyttelse i sig selv) - det er de rå data som læses fra disken.

Men uanset hvad, så kommer man næppe i problemer ved at rippe sine egne spil og spille dem så længe man bare selv ejer originalen.
HeroldHeroldSkrevet 23/06-09 12:48 
Jeg mener faktisk at du i Danmark godt må rippe dine egne CD'er, DVD'er osv. Jeg kan selvfølgelig overhovedet ikke bakke det op med paragraffer. :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
BonziniBonziniSkrevet 23/06-09 12:59, rettet 23/06-09 15:59 
Ja det må du godt, hvis de ikke er kopibeskyttede...

Og efter en hurtig google søgning ser det ud til at der er en kopibeskyttelse på UMD:

UMD copy protection
BeanoBeanoSkrevet 23/06-09 13:00 
En DVD film er næsten altid kopibeskyttet i form af kryptering.
BonziniBonziniSkrevet 23/06-09 13:01, rettet 23/06-09 15:58 
Ja, og derfor vil det næsten altid være ulovligt.
BeanoBeanoSkrevet 23/06-09 13:10 
Jeg syntes loven er meget selvmodsigende...

Med lovændringen blev § 75 c (Infosoc-direktivets art. 6) indført i ophavsretsloven. Bestemmelsen beskytter tekniske foranstaltninger, hvilket bl.a. dækker kopispærringer på henholdsvis fysiske cd’er og dvd-film. Reglen indeholder bl.a. et forbud mod omgåelse af kopispærringer med henblik på kopiering.

Ophavsretslovens § 75 c beskytter alene tekniske foranstaltninger, der har til formål at forhindre eller begrænse handlinger beskyttet af ophavsretsloven, herunder navnlig kopiering. Privat afspilning af en dvd falder ikke inden for den ophavsretlige beskyttelse. Kopispærringer, der forhindrer eller besværliggør afspilning og afvikling af cd’er eller dvd’er i privatsfæren, omfattes dermed ikke af beskyttelsen mod omgåelse af kopispærringer.

I det omfang det er nødvendigt at omgå en kopispærring for eksempelvis at kunne se en dvd-film eller lytte til en musik-cd i privatsfæren, vil dette dermed ikke være omfattet af forbuddet. Det vil derimod ikke være tilladt at omgå en kopispærring med henblik på fremstilling af en kopi af dvd-filmen.

I medfør af ophavsretslovens § 12 er det tilladt at tage en kopi af en dvd til personlig brug inden for en husstand. Dette gælder dog ikke, hvis dvd’en er udstyret med en kopispærring. Hvis dette er tilfældet, er det ikke tilladt at omgå kopispærringen for at fremstille kopien. Som nævnt ovenfor er det dog tilladt at omgå en kopispærring for at kunne se en dvd-film eller lytte til en musik-cd i privatsfæren.

Så man er næppe på kant med loven ved at gøre det.

Kilde
BonziniBonziniSkrevet 23/06-09 13:16 
Hvor er det selvmodsigende?

Sådan som jeg læser det må du ikke bryde kopisperringen, med mindre det er nødvendigt for at kunne afspille mediet.
BeanoBeanoSkrevet 23/06-09 13:35, rettet 23/06-09 13:37 
Som jeg læser det er det ulovligt at bryde kopisikring hvis formålet er at omgå copyrights (dvs. tage kopi til andre - logisk nok) mens den må brydes hvis formået er at afspille kopien selv.

Måske ikke en selvmodsigelse men meget vagt formuleret.

I medfør af ophavsretslovens § 12 er det tilladt at tage en kopi af en dvd til personlig brug inden for en husstand. Dette gælder dog ikke, hvis dvd’en er udstyret med en kopispærring. Hvis dette er tilfældet, er det ikke tilladt at omgå kopispærringen for at fremstille kopien. Som nævnt ovenfor er det dog tilladt at omgå en kopispærring for at kunne se en dvd-film eller lytte til en musik-cd i privatsfæren.

Bemærk sidste sætning.
BonziniBonziniSkrevet 23/06-09 13:48, rettet 23/06-09 15:59 
Ja det er lovligt at bryde kopispærringen, hvis man ikke har andre muligheder for at se/høre/bruge mediet.
Og hvis man har en psp har man vel også en umd afspiller? (Psp Go, skal Sony nok finde på noget så man lovligt kan spille sine psp-spil, inden den udkommer)
BeanoBeanoSkrevet 23/06-09 13:50, rettet 23/06-09 13:57 
Bonzini>
Ja det er lovligt at bryde kopispærringen, hvis man ikke har andre muligheder for at se/høre/bruge mediet.

Hvor står det?

Og igen - så længe (og hvis) UMD spil ikke er beskyttet eller den ikke brydes ved en kopiering, er der ingen problemer.
BonziniBonziniSkrevet 23/06-09 15:08, rettet 23/06-09 15:59 
Beano>
Bonzini>
Ja det er lovligt at bryde kopispærringen, hvis man ikke har andre muligheder for at se/høre/bruge mediet.

Hvor står det?

Og igen - så længe (og hvis) UMD spil ikke er beskyttet eller den ikke brydes ved en kopiering, er der ingen problemer.


Jeg læser det ud af det du selv har citeret:

"I medfør af ophavsretslovens § 12 er det tilladt at tage en kopi af en dvd til personlig brug inden for en husstand. Dette gælder dog ikke, hvis dvd’en er udstyret med en kopispærring. Hvis dette er tilfældet, er det ikke tilladt at omgå kopispærringen for at fremstille kopien. Som nævnt ovenfor er det dog tilladt at omgå en kopispærring for at kunne se en dvd-film eller lytte til en musik-cd i privatsfæren"

Og UMD er kopibeskyttet:

Endda med 128 bit kryptering
BeanoBeanoSkrevet 23/06-09 15:15, rettet 23/06-09 15:16 
Bonzini>
Jeg mener at kunne læse det ud af det du selv citerer

Måske, der står intet specifik om de "andre muligheder" du talte om - derfor jeg skrev tidligere at det er meget vagt formuleret.


Bonzini>
Og UMD er kopibeskyttet

Data ligger krypteret på disken men hvis (!) der ikke sker en dekryptering (brydning at beskyttelse) må det stadig være 100% i orden når/hvis ISO'en består af 100% samme data som UMD'en?
Hvis dekrypteringen sker i drevet ved læsning af data, så må det ganske rigtigt være et brud.
BonziniBonziniSkrevet 23/06-09 15:58 
Jeg tror ikke vi kommer nærmere en enighed ;-)
BeanoBeanoSkrevet 23/06-09 16:43 
Men du fik mig til at tvivle :)

Hvis det passer der du siger, så er der ikke meget der er tilladt at tage backup af :(
HeroldHeroldSkrevet 23/06-09 17:02 
Jeg mener at det har været fremme flere gange i medierne at du godt må rippe CD'er med kopibeskyttelse, så du kan høre det på din mp3-afspiller.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
FleshmanglerFleshmanglerSkrevet 23/06-09 17:25 
Tja, hvis jeg bryder loven ved at tage backup af et medie jeg har erhvervet mig fuldt ud legalt, så ser jeg ingen grund til ikke at erhverve mediet ulovligt til at starte med.
I begge tilfælde vil jeg have brudt copyright reglerne, men hvis jeg erhverve mig det ulovligt spare jeg købs omkosningerne.


hvor jeg dog bare elsker logisk lovgivning <3
rettet 43 gange, sidst 2032-03-22 09:33:51Spiller nu: Minecraft
jaesjaesSkrevet 23/06-09 17:31 
Og så det i øvrigt ligemeget, da der er andre regler for spil :D
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 23/06-09 18:26 
Lortelovgivning. Den er jo super besværlig at forstå.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
BeanoBeanoSkrevet 23/06-09 21:16 
Ja - det kan formuleres mere klart!

Jeg ser på det på den måde at det man betaler for ved spil/film er retten til at anvende det og ikke mediet.
Så har ingen skrupler ved at tage en kopi (eller rip) til mig selv når jeg har originalen liggende. Formålet ved kopibeskyttelse er vel også kun for at besværliggøre kopiering til andre.
Tvivler gevaldigt på at man får problemer ved backup/rip af UMD i realiteten... "helt lovligt" eller ej :)
HulleHulleSkrevet 24/06-09 09:49 
Alt hyggen til side..
Jeg er helt ny i det her, så har brug for lidt ekstra hjælp. Du linker til Gen-A filen. Hvis jeg surfer lidt rundt står der at filen kun må bruges med Pandora batteri, hvor ved jeg fra at det er det jeg har?
Samme sted står der under instalation at "Run 5.50 UPDATE from under Game on your PSP’s XMB".. Og hvad er det så?
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
BeanoBeanoSkrevet 24/06-09 09:53, rettet 24/06-09 09:54 
Hvis din PSP allerede har open firmware, så glemmer du bare alt om Pandora batteri (bruges kun til at knække en original PSP firmware).

"Run 5.50 UPDATE from under Game on your PSP’s XMB" betyder bare at du starter updateren på PSP'en ved at vælge "5.50 Update" under Game -> Memory Stick i XBM'en (PSP menuen).
HulleHulleSkrevet 24/06-09 10:03 
Ok, så det skulle være piece of cake at gøre, det lyder sgu godt.. Jeg forsøger, og går det galt så kan jeg altid sige:

"I love my brick" :P
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
BeanoBeanoSkrevet 24/06-09 10:04 
He he he... chancen skulle være meget lille :)
HulleHulleSkrevet 01/11-09 11:15 
Jeg forstår ikke helt den her homebrew/CFW scene. Sagen er den at jeg har et Wipeout Pulse problem. Modsat alle mine andre originale UMD's, så vil dens ISO fil ikke spille når jeg har rippet den. Håber en update vil løse problemet.

Men bør jeg installere 5.5 Gen-D efter jeg har installeret 5.5 Gen-A, eller skal jeg vente til 6.0 Gen-A..

Kort sagt, skal man vælge mellem at køre Gen-A, B, C, eller D, eller er de blot 5.5 med ekstra opdateringer? Jeg er forvirret.

Håber det giver mening at læse.
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
BeanoBeanoSkrevet 02/11-09 10:51 
Hvilken firmware bruger du nu?

Jeg har 5.50 GEN-C... har ikke lige testet med Wipeout Pulse, men fungerer fint også med de nye spil der kræver 5.55 og 6.0.

Vil anbefale at prøve GEN-D og ikke vente på 6.0 da den vist ikke lige er på trapperne.
HulleHulleSkrevet 02/11-09 13:46 
Jeg bruger 5.5 Gen-a, den du linkede til tidligere. Jeg prøver at opgradere til Gen-D med Gen-D2 update og se om det løser problemet..
Wipeout Pulse UMD'en fungerer fint, men har prøvet at rippe spillet både i ISO og CSO, men lige lidt vil den spille dem.
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
BeanoBeanoSkrevet 02/11-09 13:51 
Jeg kan lige prøve Wipeout Pulse i aften - vist har stadig mit rip liggende på memory stick :)
JAAJAASkrevet 02/11-09 14:10 
Du skal bruge GEN-D2. Der er ingen idé i at bruge noget lavere. Gen D-2 sørger også selv for, at du kan køre ting som Gran Turismo uden at skulle dekryptere.
BeanoBeanoSkrevet 02/11-09 17:46 
Wipeout Puls virker fint på min PSP med 5.50 GEN-D.

Den brokkers sig dog under opstart mht. nogle download packs den ikke kan læse - men muligvis skal jeg bare downloade dem igen. Forhåbentligt ikke pga. firmwaren.
JAAJAASkrevet 03/11-09 17:53 
Ja, GEN-D dekrypterer også selv. Jeg så bare ingen grund til at undlade at få de bugfixes med, som er i D2.
BeanoBeanoSkrevet 03/11-09 18:05 
Jeg tror skam på dig - mit indlæg var opfølgning til Hulle :)

Regner også med at opgradere til D2 så snart jeg lige gider ;)
HulleHulleSkrevet 04/11-09 19:21 
Tak for svarene :) Jeg prøver at opdatere, som i anbefaler.
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
JAAJAASkrevet 04/11-09 21:42 
Jeg har så lige læst, at MGS demoen virker med B, men ikke med D. Så vidt jeg ved, er det dog det eneste, der tæller mod D.
HulleHulleSkrevet 06/11-09 18:57 
Til gengæld er der forbedret i forhold til Chinatown Wars, det taler for D :) Men håber da at det nye MGS kommer til at køre fint med CFW.. De skal nok finde en vej.

Jeg fik endelig installeret D2 og testet, men uden Wipeout held :( Alle andre virker stadig fint. Jeg har forsøgt 3 rip af Wipeout.
Kan det mon være min UMD Dumper.. Hvilken bruger i? Selv bruger jeg UMDumper 0.3.0.
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
BeanoBeanoSkrevet 06/11-09 20:49 
Jeg bruger den indbyggede. Tryk Select og vælg UMD som USB device i VSH menuen. Så kan du rippe spillet over på din PC via USB blot ved at kopiere ISO'en.
HulleHulleSkrevet 06/11-09 23:37 
And that did the trick ;) Det anede jeg ikke at man kunne. Tusind tak for hjælpen.
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
BeanoBeanoSkrevet 07/11-09 13:38 
No problem, godt du fik det til at virke ;)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig