X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

HD videokamera


Svar
KalicolaKalicolaSkrevet 21/06-09 16:57 
Yo All

Jeg skal bruge et godt video kamera som kan optage i fuld HD (måske 720p kan gøres). Jeg har ikke rigtigt nogen ide om hvad der er ude på markedet i øjeblikket, jeg håber at i kan pege mig lidt i den rigtige retning.

krav

Det ville være fedt hvis den havde en stor indbygget harddisk, så man ikke behøver memory kort osv.

Man skal kunne indstille exponering, og shutter speed og fokus osv. Jeg vil bla bruge det til at optage små film som jeg kan smide fede visuelle effekter og animation ind over. Så altså, hvis Michael bay kun havde omkring 4000-6000kr, hvad ville han så købe :)

Det må gerne være nemt at overføre film fra cam til pc. Det sidste canon jeg prøvede optagede i mærkelige formater, så det var lidt noget rod.

Det må gerne kunne optage godt selv når der kun er lidt lys.

Nogen herinde som måske kan hjælpe? :)
For The Love Of The Game
amnesiaamnesiaSkrevet 21/06-09 21:35 
Jeg følger lidt med her. Står selv overfor køb af videokamera, så jeg kan få optaget den lille nye i familien. Det er dog ikke noget teknik jeg før har købt, så jeg er lydhør overfor gode forslag også :-)
Græsset ER grønnere på den anden side!
KalicolaKalicolaSkrevet 21/06-09 22:22 
Efter den del research på nettet har jeg fundet frem til det her Canon LEGRIA HG20. bla fordi det har 60gb indbygget hukommelse, så jeg slipper for at have en milliard sd kort liggende. Men det skulle eftersigende have et rigtigt godt billede, og indstillings muligheder. Ihvertfald i forhold til at det kun koster omkring 5.000kr.

Man kan søge efter det på youtube, og få nogle gode eksempler på optagelser med det. Bortset fra at folk ikke kan finde ud af at uploade til youtube, så mange af dem hakker.

Canon LEGRIA HG20
For The Love Of The Game
jaesjaesSkrevet 22/06-09 01:04, rettet 22/06-09 01:06 
Jeg skimtede lige et par anmeldelser, og begge nævnte, at manuel fokus kan være lidt irriterende pga. joysticket. Ved ikke om det er vigtigt for dig.

EDIT: Cnet skriver faktisk, at det kan være en "pain". Så ikke kun lidt irriterende i følge dem.
dRxLdRxLSkrevet 22/06-09 01:23, rettet 22/06-09 01:27 
Jeg har brugt den tilsvarende model der har 32GB flash hukommelse i stedet for HDD en måneds tid mens vi var i Japan. Optikken er mere end hæderlig og den automatik der styrer autofokus, hvidbalance og lysfølsomhed er rimelig hurtig, men hvis det var til mig selv tror jeg faktisk at jeg ville vælge et kamera hvor der var bedre mulighed for også at styre indstillingerne manuelt.

Men i det store hele et virkelig godt kamera, og størstedelen af de 1080p optagelser jeg har med hjem ser helt fantastiske ud.

Anmeldelse af HF11 som min bror har.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 22/06-09 02:05 
Nu har jeg kigget lidt cnet reviews og synes at du bør vælge dette års canon modeller frem for én af sidste års.
Bare det at de nye modeller også kan gemme i mpeg4, som er et noget mere udbredt format end det lidt besynderlige AVCHD.
Hvis det var mig ville jeg vælge Canon Vixia HF S100 som også har manuelt focus.

Link...
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
HyakotakeHyakotakeSkrevet 22/06-09 07:31 
Jeg kender ikke så meget til videokameraer, men synes at have hørt/læst, at man får noget meget professionelt udseende video, hvis apparatet kan filme med "24p".

http://en.wikipedia.org/wiki/24p

http://www.adamwilt.com/24p/

Sidst jeg kiggede priser var de dog et stykke over budgettet på 5-6k, men måske kan andre kaste lys over sagen, ligesom de nok er blevet billigere med tiden.
KalicolaKalicolaSkrevet 22/06-09 09:20 
dRxL: Der er alligevel lidt langt fra 5.000kr til 8.000kr Og eftersom det er mit første video kamera og at det samtidigt er en fødselsdags gave jeg får. så jeg er rimeligt bundet til omkring 5.000kr.
For The Love Of The Game
dRxLdRxLSkrevet 22/06-09 10:15, rettet 22/06-09 10:15 
Jammen så køb dette års lillebror model i stedet for sidste års lillebror:

Canon Legria HF200
http://www.pricerunner.dk/pl/8-1198278/Videokameraer/Canon-Legria-HF200-Sammenlign-Priser?search=hf200&ref=redirect&other_hits=571:hf200!636:hf200!199:hf200;;;&q=hf200

Som du kan se koster det lidt mindre end det du linker til, men har til gengæld dette års elektronik og understøtter mpeg4 udover AVHCD.

Anmeldelse af HF200
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KalicolaKalicolaSkrevet 22/06-09 11:12, rettet 22/06-09 11:19 
hmm.. Interessant

Så spørgsmålet for mig lige nu er så nok mest omkring hukommelse. Jeg kan rigtigt godt li den på 60gb harddisk, kontra 32gb.

Et memory kort koster jo også omkring 500 - 1000kr right. Såååh. Og hvor go er teknologien i den nyere i virkeligheden? Er det der manuel focus problem løst?

Men jeg kan godt se fornuften i den nyere model, med mpeg4 osv.

Men optager man i HD som jeg har i sinde at gøre, så er jeg bange for at 32gb plads hurtigt ryger.
For The Love Of The Game
dRxLdRxLSkrevet 22/06-09 12:05, rettet 22/06-09 12:10 
Tjaee ved 17Mb/sekund er der 4 timers optagetid på et 32Gb kort. Ved 24Mb/sekund (som er maks bitrate) er der næsten 3 timer.
Kan du leve med at skifte et flash kort hver 3. time?

Tænk også på at flash og harddiske tager skade over tid, så det er måske meget godt at have dem som udskiftelige enheder?

Omkring fokus, så lad mig først lige slå fast at autofocus'en fungerer rigtig godt, og jeg er sikker på at hvis det var mit eget kamera, så ville jeg bruge den 99.9% af tiden (er også typen der stort set kun fotograferer fuldautomatisk). Tænker dog at det ville rart at have det til den sidste 0.1%.
Så vidt jeg kan forstå af anmeldelsen er der manuelt fokus i HF200'eren, men det er nok ikke ændret i forhold til HF11 hvor det var noget træls at styre med det digitale joystick ved LCD'en.
Her har HF S100 netop en analog agtig drejeknap (der også kan indstilles til at styre andre ting som blænde osv.).
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 22/06-09 12:11, rettet 22/06-09 12:12 
Darknon>
Men optager man i HD som jeg har i sinde at gøre, så er jeg bange for at 32gb plads hurtigt ryger.

Ifølge Canon's side kan du optage 4 timer i go kvalitet, og knap 3 i bedste kvalitet.

EDIT: too late....

Canon VIXIA HF200 Dual Flash Memory High Definition Camcorder
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
jaesjaesSkrevet 22/06-09 12:33, rettet 22/06-09 12:34 
HF 200 er uden kort, så kan du vel bare købe flere kort hen ad vejen?

EDIT: Arh, bøller :)
dRxLdRxLSkrevet 12/08-09 12:59 
Arghhh!

Det viser sig at de fleste konsum-modeller optager i 60fps interlaced og så laver det om til 1080/30p.
Kameraer der gør dette inkluderer desværre alle de Canon kameraer jeg skrev om ovenfor.
Se selv her: http://en.wikipedia.org/wiki/AVCHD#1080p

Jeg vil have et kamera der kan optage "rigtig" 720p og 1080p og det bedste bud indtil videre er Panasonic AG-HMC40 som min bror sandsynligvis kan tage med til mig fra japan til ca. 12000dkr.

Er der nogen herinde der kender til kameraer der kan foreslå mig et billigere/mindre alternativ?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
la0sla0sSkrevet 12/08-09 13:05 
Man kunne måske også vende blikket mod DSLR kameraer?

Evt Nikons D300'er. 720p, 24fps.

Eller måske vente på Canons 60D, der også er i den billigere ende, men som skyder 1080p i 30fps.

Så har man også adgang til alle de fine glas der kan købes, og man har en pæn sensor til rådighed.
Hvad sker der?
dRxLdRxLSkrevet 12/08-09 13:09, rettet 12/08-09 13:18 
I så fald burde jeg nok vælge en Nikon model, så jeg kan bruge nogle af hustruens lækre linser (er kommet til at giftet mig med en foto-nørd).
Gad vide hvordan det er at optage 1080p med en 50mm fastoptik...

edit: Men Nikon har ikke noget på markedet der er spændende angående video. Som stil-billede kamera er D5000 kun et subset af det D90 hustruen har i forvejen. Tilbage til stand-alone video kameraerne.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 12/08-09 15:15 
Nå, havde ikke lige lyst til at betale 12k for et videokamera, så jeg fandt et kompromis:
http://www.camcorderinfo.com/content/Sanyo-Xacti-VPC-HD2000-Camcorder-Review-36280.htm

Det optager ægte 1080p@60fps og 720p@30fps, men der nævnes nogle ting i ovenstående anmeldelse der trækker ned.

Prisen på ¥51820 (ca. 2857dkk) er dog meget attraktiv.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KalicolaKalicolaSkrevet 12/08-09 19:08 
For lige at gøre min egen historie færdig. Så kunne jeg jo ikke overføre video fra mit canon hg20 til min pc. Så jeg sendte det tilbage igen. Og det nye kamera de sender tilbage er et canon hg21, hvilket er båede dyerer og bedre. Og det virker som det skal.

Nu bliver jeg så selv i tvivl om det optager i 1080p, eller 1080i eller hvordan. Den kan optage i 1920x1024(50i) og 1920x1024(PF25), hvad det så egentligt betyder.

Jeg er indtil videre rigtigt godt tilfreds med det, hvad jeg har testet indtil videre. Jeg skal bare lige ha styr på exponeringen, og hvilke settings der er bedst til hvilke optagelser. Men også fedt at den har en easy-knap man trykker på at så indstiller den selv alt, så enhver idiot kan samle det op og trykke optag :)
For The Love Of The Game
HeroldHeroldSkrevet 12/08-09 21:27 
Der er ingen af de modes, der er 1080nogetsomhelst. De er max 1024noget.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
dRxLdRxLSkrevet 12/08-09 22:38 
Jeg er overbevist om at Darken kom til at skrive forkert. Kameraet smider så vidt jeg kan se ud i 1080p. Ville også være mærkeligt andet.

Specifikationerne for HG21 på Canons hjemmeside
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KalicolaKalicolaSkrevet 13/08-09 00:34 
ja, der skulle selvfølgelig stå 1080 og ikke 1024. Dooh!
For The Love Of The Game
dRxLdRxLSkrevet 16/09-09 19:15 
Så fik jeg kameraet. Desværre ikke købt fra Japan til ~"ingen penge" men fra England til ca. 3696 med forsendelse.

Jeg har lige hurtigt lavet en test video i 1080p@60fps.
http://ndrx.net/tmp/SANY0020.MP4

Selv har jeg ikke andet end kameraet selv der kan afspille hakkefrit i den framerate (1080p@30fps går fint).
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
NaieraNaieraSkrevet 10/02-11 13:43 
Er der noget der taler voldsomt meget imod nedenstående kamera? Vi skal bare bruge det til noget video-optagelse på en firma-rejse til Polen, til at starte med, og den primære distributionskanal for resultatet vil være YouTube.

Jeg tager selvfølgelig gerne imod andre forslag, men det skal være indenfor landets grænser, og under 3k, eksl. moms.

Link...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
dRxLdRxLSkrevet 10/02-11 22:52, rettet 10/02-11 23:23 
Du vil hade dig selv for at have købt noget der kun understøtter AVCHD når du skal til at redigere. Det kamera jeg linker til ovenfor giver ren MP4 i full progressive.

De to ting: alt andet end AVCHD og ægte progressive er hvad jeg synes er vigtig.

Det værste ved AVCHD er at det ikke understøtter 1080p, så der er rigtig mange kameraer fra de store producenter der har et forklaringsproblem når de klistrer 1080p merkater på deres produkter der kun understøtter det format:

Her er grunden:
camcorderinfo.com:
Another setback of AVCHD is that it does not allow for 1080p recording, which is why most consumer camcorders only record 1080i or 720p.

Du kan søge ovenstånde passage frem i følgende guide, men jeg synes at du skal læse det hele:
http://www.camcorderinfo.com/d/Reviews&level_b=Camcorder&level_c=HD.htm#formats
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
jaesjaesSkrevet 10/02-11 23:36 
dRxL>
Her er grunden:
camcorderinfo.com:
Another setback of AVCHD is that it does not allow for 1080p recording, which is why most consumer camcorders only record 1080i or 720p.


Det tror jeg er en fejl, eller forældet info:
http://en.wikipedia.org/wiki/AVCHD#1080p
NaieraNaieraSkrevet 11/02-11 00:29 
dRxL>
Du vil hade dig selv for at have købt noget der kun understøtter AVCHD når du skal til at redigere. Det kamera jeg linker til ovenfor giver ren MP4 i full progressive.

Det kamera opfylder vist ikke kravet om under 3k (det var åbenbart inkl. moms alligevel) indenfor landets grænser.

Vi kommer nok alligevel til at optage ved 720p, og iMovie skulle understøtte AVCHD.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
dRxLdRxLSkrevet 11/02-11 09:30 
@jaes:
Der står jo netop at 1080p i AVCHD lignende containere ikke er omfattet af standarden. Hvilket bare understreger min pointe om at AVCHD er et forfærdeligt rod. Det kamera Naiera spørger til er jo heller ikke et af dem der er listet som havende AVCHD 1080p hacket.

Hvis jeg skulle være lidt kynisk omkring det format, så ville jeg påstå at de kun har lavet det for at have et skodformat til almindelige forbrugere så de kan have medium modeller til højere priser der optager i formater der er til at arbejde med.

@Naiera: Ja jeg kan godt se at mit Sanyo er oppe i pris igen, nok fordi det er gået ud af produktion, men det var nede under 3K ~6mdr siden.

Nu læste jeg lige din forventede brug igen måske skulle du overveje noget lidt mindre end et fuldt dedikeret videokamera?

Her er en guide til små kameraer til youtube og lignende: http://www.camcorderinfo.com/d/Reviews&level_b=Camcorder&level_c=Budget%20Flash%20Camcorders.htm

Hvis du vil have et godt råd fra mig, så er det oftest røvsygt at vise andre videoer (medmindre der virkelig sker noget særligt i dem) fordi de strækker sig over for megen tid. Stil-billeder er bare bedre til at fange øjeblikket (og måske gøre det lidt bedre end det var).

Helt præcist vil jeg anbefale dig dette kamera:
http://www.pricerunner.dk/pl/29-2577114/Digitalkameraer/Panasonic-Lumix-DMC-FT2-Blue-Sammenlign-Priser

Min hustru som er lidt mere end ivrig amatørfotograf købte forløberen DMC-FT1 og hun siger at lysmåleren i det er rigtig udmærket for et lommekamera. Det er også vandtæt og yderst robust.
Du kan så tage gode billeder og mere end hæderlig video i op til 1080p (f2). Min hustrus F1 optager i op til 720p og her et eksempel (med rystelser og dårligt lys):
http://www.youtube.com/watch?v=v6WtgQjM-wA

Bare gode råd baseret på mine egne erfaringer. Det står dig frit ikke at følge dem ;-)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
NaieraNaieraSkrevet 11/02-11 09:58 
Vi har allerede et fornemt spejlrefleks-kamera, så på stillbillede-fronten mangler vi ikke noget.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
BonziniBonziniSkrevet 11/02-11 13:00, rettet 11/02-11 13:01 
Jeg er rigtig glad for mit flip kamera. Som er super brugervenligt lille.

Har et mino i en ældre model, men bruger det stadig flittigt.

Indbygget usb, så kablet aldrig bliver væk, oplader også via dette..

The Flip
dRxLdRxLSkrevet 11/02-11 13:05 
Naiera>
Vi har allerede et fornemt spejlrefleks-kamera, så på stillbillede-fronten mangler vi ikke noget.

Det var ikke min pointe, snarere at et fuldt DSLR ikke er noget man altid har ved hånden. Jeg stopper her.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
jaesjaesSkrevet 11/02-11 13:23, rettet 12/02-11 17:45 
dRxL>
@jaes:
Der står jo netop at 1080p i AVCHD lignende containere ikke er omfattet af standarden. Hvilket bare understreger min pointe om at AVCHD er et forfærdeligt rod.

Jeg er ikke ekspert på emnet, men jeg hæftede mig ved dette:

"In the consumer market, 60 Hz versions of the Panasonic HDC-SD9/HDC-HS9, Panasonic HDC-HS100/HDC-SD100 and Canon HF S21/HF S20/HF S200 models are capable of recording native 1080p24 video."

Men det kan selvfølgelig være, at 1080p24 ikke er noget man normalt vil optage i.

Det kamera Naiera spørger til er jo heller ikke et af dem der er listet som havende AVCHD 1080p hacket

Jeg har ikke tjekket noget i forhold til det Naiera linkede til. Pointen var, at hvis 1080p er muligt og udbredt, kan der måske fås noget til samme pris.

EDIT: Det sagt, læste jeg det lidt for hurtigt - fik det indtryk, at der var mere at vælge mellem i 1080p mht. optage-muligheder.
EDIT 2: Så der skulle have stået "men jeg hæftede mig bl.a. ved dette" :)
dRxLdRxLSkrevet 11/02-11 14:06 
@Jaes: mit første gæt (uden at gide bruge tid på at slå priser op) ville være at det er deres "consumer" topmodeller der har 1080p.

Min pointe her er at AVCHD virker som en unødvendig begrænsning af hvad kameraerne kan. Lidt ligesom når man laver et produkt med high end features og så slår funktionalitet fra i de billigere modeller. Det er set med CPU'er, grafikkort og sågar fjernsyn, hvor snedige hackere slår hidtil skjult funktionalitet:
http://blog.fairchild.dk/notes/2011/01/31/hackere-abner-for-skjult-optagefunktion-i-samsung-tv-elektronikbranchen-dk/
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
JmogJmogSkrevet 12/02-11 00:05 
jaes>
Men det kan selvfølgelig være, at 1080p24 ikke er noget man normalt vil optage i.

Hvis man vil filme amatørfilm, så er et en rimeligt fed feature, da man så vil få samme flow/look som biograffilm.
la0sla0sSkrevet 12/02-11 13:24, rettet 12/02-11 13:32 
Jeg kan ikke se hvad problemet med AVCHD skulle være. Det er et af de mest gængse brugte videoformater til kameraer i den her priskategori og i øvrigt også i dyrere kameraer.

Man kan ikke beskylde codec'et for at ødelægge noget, da kameraets lille sensor og chip selv står for den slags. AVCHD er jo baseret på h.264, og ser man på Panasonics GH2 kan der jo sagtens lave flotte videoklip med det kamera.

Jeg vil mene at 18Mbit/sec er nok for hjemmebrugere og dem der skal have det op på Youtube. Hvis du ellers har filmet tingene ordentligt er du safe, det er først hvis du vil colorgrade i det at billedet går i stykker.

Derudover er det sådan at visse kameraer faktisk optager Progressive eksempelvis 30p men indlejrer det i en 60i stream. Det rigtige program vil kunne convertere/viser det som 30p.

Noget andet, der er ingen som helst grund til at skyde 24fps (23,97fps). Jo hvis du regner med at du skal have det op i en biograf, det du filmer. Skyd i 25p så er det også til at brænde ud på DVD osv.

EDIT: Naiera, hvis du kan finde Canons HF20 til en god pris kan det godt anbefales.
Hvad sker der?
NaieraNaieraSkrevet 12/02-11 14:00 
Sådan et kamera kan jeg umiddelbart finde hos to forskellige butikker, til over det dobbelte af det budget, jeg nævnte tidligere.

Der ér alligevel blevet købt et Sony CX115, som ser ud til at være ligesom det førnævnte, bare uden intern hukommelse.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SøgAArdSøgAArdSkrevet 20/01-12 00:24 
Jeg har zero knowledge på området, men jeg leder efter et digitalt videokamera med dertilhørende stativ, som jeg skal bruge til at filme nogle hjemmelavede musikvideoer. Budgettet hedder max. 2000 kr og gerne under. Online eller offline butikker? Nogen bestemt model jeg skal gå efter? Tak :)
Home is where the hardware is..
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig