X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

GR: Kend din spilhistorie


Svar
PalleJensenPalleJensenSkrevet 16/06-09 20:30 
Gamereactor kører en feature om konsollernes historie - men det virker helt forkert på mig, at Commodore 64 tages med i en feature som denne. Jeg ser ikke C-64 som en konsol, men som en computer - eller er jeg galt på den? (hvilket jeg næsten ikke kan tro... :D)

GR: Kend din spilhistorie del 1
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
HeroldHeroldSkrevet 16/06-09 20:35 
Jeg kan godt se hvorfor den er der. Jeg undrer mig nu lidt mere over at der står at den kan bruges til billedredigering. Bevares, den har vel haft et tegneprogram eller to, men ligefrem direkte redigering af billeder? :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
RJKRJKSkrevet 16/06-09 21:13 
Det er da vist ikke den eneste tvivlsomme ting i den artikel, hvis man vil finde dem :) Fx er der totalt sammenblanding af arcademaskinen Pong og de senere Home Pong-tv-spil.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
PalleJensenPalleJensenSkrevet 16/06-09 21:34, rettet 16/06-09 21:35 
Herold>
Jeg kan godt se hvorfor den er der.

Kan du så ikke forklare sådan en stakkels udvidende mand som mig, hvorfor C-64 er en konsol?? For det må jo være sådan den kategoriseres, når den er med i en arketel om konsollernes historie.
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
jaesjaesSkrevet 16/06-09 21:49 
De har vel bare valgt fællesbetegnelsen 'konsol', i stedet for det lidt gammeldags, og heller ikke helt præcise, 'videospil', eller det stegelmannske 'spillemaskine'. Game & Watch er jo også med, og kan vel heller ikke siges at være en konsol som sådan.
HeroldHeroldSkrevet 16/06-09 22:34 
Palle: Well, definitionen "konsol" er jo ret bred. En computer er reelt også en konsol, så at C64 bliver smidt i den bås rører mig ikke rigtigt :D

jaes: Hvad er der galt med "TV-spil"? :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
jaesjaesSkrevet 16/06-09 22:53 
Hvem siger, der er noget galt med det? Men jo, der er da lidt galt med det i denne sammenhæng :)

Det grimmeste så jeg i øvrigt lige på Wikipedia under Game & Watch: Spille-apparat. Det lyder som noget man kan sige til en, som spiller for meget med sig selv :)
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 16/06-09 22:54 
Jeg mener Stegelmann har brugt "spilleboks", men det er måske et årti siden. Har ikke set Spejltrolden længe.

konsol [kPnZsPlO el. kån-] subst. -len, -ler, -lerne
1. et smalt fremspring på en mur el.lign. der bærer en anden bygningsdel e konsolbro e stenkonsol • volutkonsol
2. et lille skab, en hylde el. et bord placeret under et spejl el.lign. e konsolbord • konsolspejl
3. et kontrolbord til edb-styring af fx maskiner e konsoloperatør

Konsolspejl? Så har man hørt det med.

Som purk havde jeg mere den opfattelse, at C64 var en "spilbåndoptager/båndafspiller", og ikke en konsol. :)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 16/06-09 22:55, rettet 16/06-09 22:55 
jaes>
Game & Watch: Spille-apparat.

G&W-spil har altid - for mig - været det samme som bip-bip-spil. Nuff said. ;)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
PalleJensenPalleJensenSkrevet 16/06-09 23:09 
For mig har definitionen på en konsol altid været noget i stil med "en spillemaskine man satte til fjernsynet, som ikke kunne andet end at spille og udføre spilrelaterede ting (downloade demoer, uploade hiscores ect.)" Jeg er klar over, at disse ting er ændret lidt de sidste par år, men der er i min verden stadig langt fra en konsol og til en C-64.

En C-64 for mig er en computer, da den var velegnet til/gav mulighed for, meget mere end blot at spille på. Det var bl.a. den, som satte gang i min karriere som AD'er - nemlig med Koala Paint... :o)
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
RJKRJKSkrevet 16/06-09 23:15 
Nok første og sidste gang jeg må skrive dette:

Jeg er fuldstændig enig med Palle ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 16/06-09 23:24 
Alle er vel enige om, at C64 er en computer og ikke en konsol, men et eller andet skulle de vel bruge som fællesnævner i teaseren...

Men jeg er da personligt enig i, at det ikke er optimalt. De skulle nok have brugt flere betegnelser, eller blot kaldt det 'spillemaskiner' som Stegelmann :)
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 16/06-09 23:32 
Vil nu mene "spilleboks" er mere slem end "spillemaskine". Stegelmann skiftede sikkert til "spillemaskine", fordi folk blev trætte af hans "spilleboks". :)

C64 er heller ikke lige en "konsol" i min verden. Men det er NES'en.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
HeroldHeroldSkrevet 16/06-09 23:49 
PalleJensen>
For mig har definitionen på en konsol altid været noget i stil med "en spillemaskine man satte til fjernsynet, som ikke kunne andet end at spille og udføre spilrelaterede ting (downloade demoer, uploade hiscores ect.)" Jeg er klar over, at disse ting er ændret lidt de sidste par år, men der er i min verden stadig langt fra en konsol og til en C-64.

Det er også den mest brugte definition efterhånden. En konsol er bare, rent sprogligt, meget mere - fx. også en computer.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
jaesjaesSkrevet 16/06-09 23:57 
SkyblazeR>
Vil nu mene "spilleboks" er mere slem end "spillemaskine". Stegelmann skiftede sikkert til "spillemaskine", fordi folk blev trætte af hans "spilleboks". :)

Spillemaskine er ok i den rette sammenhæng, og jeg forstår godt, at Stegelmann bruger det, selvom han måske burde anvende ordet konsol i dag. Men jeg har vist også hørt ham bruge udtrykket spillekonsol, så måske er han skiftet til dette, eller bruger det som variation. Så det skulle ikke forstås, som at jeg synes, det er et helt vildt dårligt udtryk. Har også på fornemmelsen, jeg selv har brugt det et par gange :)

Men da der er noget "bredt" og familievenligt over udtrykket, forbinder jeg det primært med Stegelmann :)
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 17/06-09 00:45, rettet 17/06-09 00:45 
Ja, Hr. Stegelmann er en rigtig spillemand/lirekassemand, der ikke ligefrem har høj cigarføring, eller hvad siger.

"Spillekonsol" er vel også lidt mere "normalt" i dag. Det lyder stadig lidt kikset, men alle ved jo, hvad det er for noget. Ikke en C64 i hvert fald :)

Jeg til gengæld aldrig hørt ham sige "lirekasse" (i forbindelse med spillekonsoller).
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
Zzap!Zzap!Skrevet 17/06-09 00:55, rettet 17/06-09 01:01 
Man kan vel argumentere for, at med den måde C64eren blev brugt i langt de fleste hjem, var den reelt en konsol. En klodset og besværlig konsol, men ikke desto mindre.
Det alt overvejende flertal af C64ere levede et usselt liv under familiens fjernsyn, for at blive halet frem, med klynge af ledningstentakler med datasetter og joystick efter sig, når der skulle spilles. Hvis bølgerne gik rigtig højt kunne der blive tale om et seperat 14 tommer fjernsyn til den, men kun i meget få tilfælde en diskettestation. Det var kun i US at den nogensinde fik noget der minder om udbredelse. Det var så ironisk nok ikke på det marked at den havde sin største udbredelse (men havde sine største tekniske triumfer, som f.eks. Quantumlink).
Og så blev der jo faktisk lavet en, usuccessfuld godt nok, C64 konsol på et tidspunkt.

Jeg mener stadig at "videospil" er den mest brede, dækkende betegnelse for alt der er konsolspil, computerspil, arkadespil og så videre.
Born to kill space
HyakotakeHyakotakeSkrevet 17/06-09 01:04, rettet 17/06-09 01:05 
Hypotese:

En computer anvendes primært med tastatur og har et åbent styresystem, som umiddelbart kan programmeres frit af brugeren.

En konsol er primært "plug-and-play", med uprogrammérbare cartridges eller CD/DVD, som proppes i maskinen og afspilles direkte. Lukket uprogrammérbart styresystem (med mindre man piller med dev-tools osv. men det hører jo ikke til almindeligt brug).

Holder sammenligningen i praksis med de forskellige "computere" og "konsoller"?

C-64 = computer
S/NES = konsol
Xbox/360 = konsol
PS1/2/3 = konsol
PC = computer
osv.
Zzap!Zzap!Skrevet 17/06-09 01:11 
Det synes jeg ikke holder overhovedet, og forøvrigt er det helt meningsløst at forsøge at presse strenge betingelser og definitioner ned over mere eller mindre tilfældigt opståede ord.
C64 kunne med lethed benyttes som en konsol. Det eneste man behøvede at gøre var at trykke shift+run/stop, play og så var man i gang... efter et kvarter :-)
Omvent er PS3 helt klart en computer i visse tilfælde. Og hvad med Wiien som har et simpelt GUI og OS og forskellige ikke spilrelaterede widgets?
Born to kill space
BeanoBeanoSkrevet 17/06-09 07:16 
@Hyakotake: C64 brugte også cartridges (ud over bånd og floppy) så må tælle som "konsol" også :)
ElgenElgenSkrevet 17/06-09 07:47, rettet 17/06-09 07:53 
Jeg er ved at pakke hele min samling i flyttekasser i øjeblikket (vores kælder skal renoveres hen over sommeren => langt mindre fugt => langt færre ødelagte papæsker) og fandt i går Duck Tales på C64-cartridge };-)

C64 kom iøvrigt også i en konsolversion uden tastatur og diverse porte, men med een toploader cartrigde-port (C64GS - GS for GameSystem). Den floppede dog fælt og regnes idag for at være lidt af en sjældenhed.

wiki
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
SumezSumezSkrevet 17/06-09 10:36 
Well, vi har vist fået slået fast at grænsen mellem en computer er ret blød, men i og med at C64, som Zzap! nævner, er plug'n'play, synes jeg det er rimelig oplagt at sidestille den med konsoller.

Det var kun et mindretal der brugte den til andet end blot at spille på, og i manges bevisthed, betragtes den jo på lige fod med NES, MegaDrive, osv. osv.
Og når du havde en C64 havde du ét stykke hardware, som alle spillene var udviklet til, og altså ikke som med en PC, hvor du kan opgradere alle delene og ændre alt som du har lyst, og endda installere et nyt operativsystem.

Samtidig er konsoller i nyere tid også rykket tættere og tættere på PC (allerede da PS1 kom følte jeg dette kun pga. menu-skærmen når man startede den uden et spil i, hehe :)), og selvom det ikke officielt er muligt, er der jo mange der gør det i homebrew-udvikling til især den gamle Xbox, ligesom med C64.


Jeg kan godt forstå hvorfor I ikke ser C64 på lige fod med (andre) konsoller, men kan heller ikke se noget konkret fakta, der kan bruges til at smide den i en helt anden kategori.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 17/06-09 10:41 
Nu så jeg så lige at C64 heller ikke omtales ordret som en konsol i artiklen, der blot i sin introtekst skriver "konsollernes lange historie", og ellers ikke bruger ordet om andet end hvad der i hvert fald definitivt må betragtes som spillekonsoller.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SeventhSunSeventhSunSkrevet 17/06-09 11:26 
Jeg kan ikke se hvordan I kan kalde C64 (og C128, Amiga) for plug'n'play.

Man skulle jo netop aktivt sætte bånd/diskette i, en ofte ekstern maskine.
Finde spillet, skrive load, skrive run.
Og så har jeg ikke en gang nævnt turbo load :-)


Jeg kan heller ikke på nogen måde genkende billedet af C64 som en maskine, der stod under fjernsynet.
Mine konkrete oplevelser med Commodore maskiner, bortset fra Vic 20, foregår allesammen på drengeværelser, hvor den var koblet til en monitor.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
HeroldHeroldSkrevet 17/06-09 11:51 
Lad os kalde det udvidet plug'n'play så :P
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
fumfumSkrevet 17/06-09 12:00 
Der fandtes da nogen plug'n play spil til 64'eren.
Jeg havde moonbuggy på en lille plug ind i bagenden.
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
SeventhSunSeventhSunSkrevet 17/06-09 12:17 
Ja ja - men C64 var hovedsageligt:

Find bånd > find spil > load spil > kør spil

hvilket ikke er konceptuelt anderledes end:

Tryk start > find spil > dobbeltklik > load save game
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 17/06-09 12:18 
Zzap!>
Det synes jeg ikke holder overhovedet, og forøvrigt er det helt meningsløst at forsøge at presse strenge betingelser og definitioner ned over mere eller mindre tilfældigt opståede ord.

Jep, det var også bare et forsøg... og det holder faktisk et godt stykke af vejen :-)

Da C64 kom frem, var termen "konsol" vel dårligt opfundet, så at finde betegnelser, som dækker uendeligt tilbage i tid kan selvfølgelig ikke lade sig gøre.

Med den seneste generation er der jo også kommet en ny term: multimedie-konsol. En videreudvikling af den almindelige konsol, bare med flere funktionaliteter... dvs. den nyeste generation, som også kan håndtere musik, video, internet osv.
HeroldHeroldSkrevet 17/06-09 12:29 
SeventhSun>
Ja ja - men C64 var hovedsageligt:

Find bånd > find spil > load spil > kør spil

hvilket ikke er konceptuelt anderledes end:

Tryk start > find spil > dobbeltklik > load save game

Hvilket ikke er markant konceptuelt anderledes end:

Find spil på hylde > load spil > spil

:D

Jeg kan ikke se hvorfor lagermediet gør en forskel.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
jaesjaesSkrevet 17/06-09 13:52 
SkyblazeR>
Ja, Hr. Stegelmann er en rigtig spillemand/lirekassemand, der ikke ligefrem har høj cigarføring, eller hvad siger.

Jeg synes ikke, der er mere høj cigarføring over nogle af udtrykkene end andre. Men bortset fra det, er jeg enig i, at Jacob Stegelmann lader til at have jordkontakt :)
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 17/06-09 22:32, rettet 17/06-09 22:33 
Måske for meget jordkontakt? :) Mester Jakob bør også holde sig til "familievenlige udtryk", der rammer målgruppen, som næppe er nogen som os. Lidt ligesom i dagens Go' Morgen Danmark, hvor man siger "slåskampspil, eller kampspil eller hvad man nu skal kalde det her Punch Out-spil, der ikke kan spilles online, og derfor obligatorisk må være ringere end det her andet, mere realistiske boksespil med superflot grafik...". :)

Det har sgu da heddet kamp-/karate-/kungfuspil de sidste 20 år, hvad jeg ved af. Jeg sagde sgu ikke slåskampspil, da jeg var 8 år. Jeg siger bare: det virker som om, at jo flere år, der går, jo mere bliver spiludtryk forsimplet til noget, som virker lavere end folkeskoleniveau. Det er jo ikke "simpel spilmekanik og slåskampspil" det hele. Eller noget. :)

En C64 er vel en slags båndafspilningspillecomputter (hvis nogen har sagt, at det er en pure spillekonsol, så vanker der bank). En pure spillekonsol er vel en (S)NES/Megadrive mv. - men der findes jo også musik- og grafikredigeringsprogrammer til de maskiner (i hvert fald SNES). Bip-bip-spil må næsten være pure spillekonsoller? Eller noget.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig