X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Konsoltraumer


Svar
KTCKTCSkrevet 10/06-09 23:22, rettet 10/06-09 23:25 
"Konsoltraume" lyder måske lidt dramatisk, men det kan det faktisk også godt være. Her kommer min historie:


Jeg ventede i sin tid med at købe en Xbox 360, da der erfaringsmæssigt altid er børnesygdomme med en ny konsol, hvilket gør det fornuftigt at vente lidt til nye modeller er fremme. Jeg ventede godt et halvt år, og jeg håndplukkede min maskine da jeg købte den. Det blev en Xbox 360 premium, og jeg glædede mig til at spille på min nye konsol.

Der gik desværre ikke ret lang tid, før jeg oplevede problemer med maskinen. Ghost Recon Advanced Warfighter (GRAW) fik maskinen til at fryse efter få minutters spil, og efter at have forsøgt at gennemføre tutorial ti gange, gav jeg til sidst op og sendte min maskine til rep.
Nu fik jeg så en anden maskine tilbage fra MS, som efter kort tid begyndte at give mig den frygtede RROD fejl. Den røg også ind, og da jeg så fik en endnu ældre maskine tilbage fra MS, besluttede jeg mig for at prøve mine efterhånden gamle spil, som jeg havde købt sammen med maskinen. Mindet om GRAW, der konstant frøs, havde desværre sat sig dybt i mig, og jeg kunne ikke få mig selv til at give det en chance. Rationelt set burde jeg ikke straffe spillet for den ustabile hardware, men jeg var traumatiseret...

Nu er jeg endelig kommet af med den gamle skodmodel og sidder nu med en Jasper model, som er den nyeste og absolut bedste model indtil videre. Den bruger mindre strøm, larmer mindre og udvikler mindre varme, og jeg føler nu for første gang, at jeg kan stole på hardwaren. I den forbindelse har jeg igen kigget på GRAW, og jeg kan nu stolt berette at det er blevet gennemført, hvilket er det bedste tegn på, at jeg endeligt er kommet mig over mit traume.


Har I lignende historier om hardware eller spil, som har traumatiseret jer og skabt en irrationel dårlig følelse i kroppen? Er jeres spilleglæde blevet ødelagt af en bug, som nu er blevet rettet med en patch, men stadig ikke får jer til at spille spillet, da lysten stadig mangler på grund af jeres dårlige oplevelse med den gamle bug? Er lynet slået ned i jeres konsol mens I spillede Mario, og har I derfor undgået Mario-spil siden?
Lider I stadig af traumet, eller er I kommet videre? Fortæl, fortæl...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 11/06-09 00:11, rettet 11/06-09 00:12 
Det kan nok ikke sidestilles med en traumetilstand, men min oprindelige X360 (2006-09-18) frøs første gang under Lost Planet. Adskillige gange herefter fik jeg den "repareret" via Merlin, og alt tegnede nu godt i Lost Planet og andre spil. Lige indtil den frøs igen. :/ Jeg nåede dog ikke at opleve RROD-fejlen, men lagde ganske enkelt X360 "på hylden". Simpelthen. Og jeg fik ikke traumer af dét ;) Men hvis Jasper-modellen er *vejen frem*, så jeg er klar på at give X360 en chance igen.
På én betingelse: at jeg får fat i den røde Jasper-model. Jeg kan kun forklare det med, at jeg har et uåbnet DMC4 liggende til X360. Og jeg forbinder DMC-serien med farven rød. Ikke så meget Resident Evil (mere en brunlig farve ;)). En rød X360 bør indvies med DMC4. :)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
KTCKTCSkrevet 11/06-09 00:24, rettet 11/06-09 00:27 
Sjovt du nævner DMC4, for det er faktisk også en af de spil, som jeg igen og igen bliver sur på og stiller på hylden. Hvorfor, spørger du så.
Fordi jeg i sin tid blev sur på det, fordi jeg fejlede en bonusbane flere gange, hvor den så åbenbart åd min health fra de almindelige baner. Det resulterede i en Game Over skærm i bonusbanen, hvilket pissede mig voldsomt af, da jeg ikke mener at bonusbanerne, som optræder meget seperat, bør påvirke min health i resten af spillet.
Jeg lagde spillet på hylden i et års tid, hvorefter jeg besluttede mig for at give det en chance igen. Jeg havde så selvfølgelig glemt, at bonusbanerne var så latterligt skruet sammen, at jeg lavede samme fejl igen. Game over...
Nu sidder jeg så og kigger ondt på spillet, som er røget tilbage på hylden, indtil jeg kan overkomme mit had og give spillet endnu en chance, hvor jeg dropper de latterlige bonusbaner.

Brændt barn skyr ilden...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 11/06-09 00:33, rettet 11/06-09 00:34 
Nu har jeg ikke spillet DMC4 endnu, men din oplevelse med det minder lidt om min oplevelse med DMC3. Det droppede jeg så bare fuldstændigt efter ca. 30 min. Jeg mindes, at det havde noget med en irriterende sværhedsgrad at gøre. Men mest fordi det ikke kunne hamle op med mit indtryk af det første DMC. Jeg ved ikke om DMC4 kan det, men lad os nu se, når/hvis jeg får fingrene i den røde X360. ;)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
DarkbeatDarkbeatSkrevet 11/06-09 02:23 
Vampire The Masqurade: Bloodlines
Jeg spillede det lige da det kom ud og det gik fint det meste af spillet ind til jeg kom til en eller anden underjordisk havn et sted (jeg mener den var underjordisk) og der knækkede spillet bare og ville ikke gå videre selvom jeg re-loadede og alt muligt. Det blev først ordnet da nogen fans lavede et patch til spillet men jeg har aldrig fået spillet det færdig.

Final Fantasy VIII
Der er et tidspunkt hvor man skal finde luftskibet der er fortøjret i en bugt et sted. Jeg vadede rundt i en uge hvor jeg ikke kunne finde det. Det endte med at jeg var så grindet op på random encounters at jeg ikke kunne slå dronningen på det tidspunkt hvor hun er smeltet sammen med Rinoa og man ikke må ramme hende. Det var lidt et problem for jeg var blevet afhængig af at bruge summons og kunne ikke nå at følge med når det gjaldt om at heale sig selv og jeg havde kun ét save så jeg kunne ikke rigtig gå tilbage.
Det var lige omkring da spillet udkom og jeg har ikke gidet spille det forfra siden... Det kunne være jeg snart skulle prøve igen.
RaGeRaGeSkrevet 11/06-09 03:31 
Det eneste jeg har traumer over er, at ens xbox360 kan stå af hvornår som helst.
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
WehnerWehnerSkrevet 11/06-09 19:15 
Ja, de har tjent sindssygt godt på garantiforlængelse og al den negative omtale ikke bare på diverse fora, men også i folkemunde.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KTCKTCSkrevet 11/06-09 19:20, rettet 11/06-09 19:21 
Lord Darkeyes: Hvis du ikke kan komme med noget on-topic, så bedes du venligst holde dig væk fra min tråd...

Lad os nu holde os til at udveksle historier, for jeg orker simpelthen ikke en konsolbashing-tråd mere.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
silverstarsilverstarSkrevet 11/06-09 22:11, rettet 11/06-09 22:12 
Tja, måske ikke præcis et konsoltraume, da spillet var til Amiga 500, men here goes.

Jeg brugte i sin tid MANGE timer på "It Came From the Desert" fra Cinemaware, og husker det som et super-fedt spil på Amigaen. Det lykkedes mig dog aldrig at gennemføre det, det tætteste på jeg har været var at lokalisere indgangen til "reden", men jeg blev moset inden jeg kom ind. Da jeg spillede det i sin tid lykkedes det mig aldrig at finde nogen logik i hvor reden befandt sig, så jeg brugte laaang tid til at finkæmme hele kortet.

I nyere tid har jeg snydt på youtube og set en video af en gennemspilning, og jeg kan se at jeg ikke er gået glip af det store (efter man går igennem indgangen til reden). Det fede ved spillet er i min bog at fedte rundt og møde de forskellige mennesker i byen mens historien folder sig ud, men det var først rigtig klart for mig efter jeg så hvad slutningen bød på mange år senere. Da jeg spillede det var det sgu ret frustrerende ikke at få det gennemført helt :)
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
AzzkikrAzzkikrSkrevet 12/06-09 13:13, rettet 12/06-09 13:15 
Lagoon til SNES var et langt traume.

Fatter stadig ikke den dag idag at jeg gennemførte spillet :)

Udover det så mine banerne i Young Merlin også yderst traumatiske.
KTCKTCSkrevet 12/06-09 16:17 
Jeres eksempler lyder interessante, men kan I ikke komme med nogle beskrivelser af, hvilke steder/scener/etc. der gav jer traumet og hvorfor?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/07-09 18:28, rettet 10/07-09 18:29 
Dreamcast er det værste pis SEGA nogensinde fik most ud!

Jeg købte for noget tid siden en sprit ny Code Veronica Dreamcast af en herinde fra, og efter ganske kort tid gik laseren bare død i den. Heldigvis havde jeg en anden laser fra en ældre maskine så den røg i istedet.
Efter nogle måneder begyndte den at fucke op og kun ville læse bestemte skiver. Jeg prøvede at rense laseren med isopropyl men det hjalp intet. Jeg læste mig til at man kunne stille på en skrue på drevet som kunne afhjælpe det, det hjalp faktisk også.

...Men desværre kun i en måneds tid før det gik helt død og ikke kunne laves. I røg det helt nye drev der oprindeligt sad i, det fik også en tur med skruetrækkeren og så virkede det perfekt i et stykke tid også.

Så det var to drev der nu slet ikke duede mere og jeg var godt rasende over at jeg nu skulle bruge penge på nye maskiner og hvad ved jeg for at holde lortet kørende. Jeg opdagede så at jeg af gud ved hvilken grund havde endnu et drev liggende, men som jeg kunne huske var godt broken også. Det fik så med skruetrækkeren og har så virket perfekt i omkring en måned lige indtil nu.

Jeg sidder og spiller Skies of Arcadia og kom til det sted hvor man skal skifte disc og nu vil den bare ikke læse disc 2 (mint).

Undskyld mit fransk, men hvad fanden er det for noget lort!? Min allerførste Dreamcast havde også problemer med drevet, dog var det lukkemekanismen der til sidst gik i stykker, men laseren var der også problemer med.

Jeg behandler mine ting virkelig godt hvilket også var grunden til at det var kontorstolen der måtte smage min næve i dag og ikke Dreamcasten der måtte smage væggen, som jeg ellers har mest lyst til.

Hvordan holdt Dr. Laks liv i sin Dreamcast, da den vel må ha' kørt mindst ligeså meget som mine maskiner, din samling taget i betragtning? Hvad gør Per S?

Jeg synes ikke det giver mening for mig at jeg skal købe nye maskiner for drevet hver anden-tredje månede, uanset hvor gode spillene så end måtte være.

Al respekt for SEGA ellers og resten af Hardwaren i Dreamcast var så langt forud for sin tid at man ikke fattede det, men hold da kæft et lorte drev :(

Jeg tar gerne imod gode råd fra andre herinde. Min Dreamcast er JAP og der er installeret modchip i.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/07-09 20:14, rettet 10/07-09 20:17 
Jeg synes det er meget underligt at den nægter en skive som Skies of Arcadia disc 2 når disc 1 virker perfekt.

Jeg har testst med nogle forskellige spil for at kunne udelukke at SoA discen var istykker.

Shenmue disc 1 og 3 virker ikke, men disc 2 gør... Shenmue spillede jeg for et par måneder siden så den ved jeg virker.
Crazy Taxi 2 (amerikaner mint med sygt mange ridser) virker perfekt.
Mars Matrix (mint) virker.

Jeg har brugt den sidste times tid på at stille på skruen på drevet frem og tilbage, men det hjalp intet. Den er nu tilbage på de ca. 500ohm hvor den stod før.

Jeg har prøvet alt muligt åndsvagt for at få den til at virke, f.eks. unden VGA box og uden BBA.

Kan det være chippen der gør vrøvl? Jeg har en anden model liggende som jeg kunne prøve at smide i, men jeg kan selvfølgelig ikke huske hvordan ledningerne skulle forbindes til den :S

Jeg fandt chippen magen til her med installationsguide. Så prøver jeg det lidt senere.

Link...
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 13/07-09 11:40 
Jeg har aldrig haft problemer med min DC, der endda var købt brugt.

Jeg havde dog problemet med SoA, hvor der skete en læsefejl dybt inde i en dungeon, der forårsagede at jeg aldrig har givet tage mig sammen til at gennemføre spillet. Men mener at jeg stadig var på disc 1 på givne tidspunkt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
silverstarsilverstarSkrevet 13/07-09 14:00 
Jeg har vel ialt haft 6-7 Dreamcasts igennem mine hænder, og jeg har aldrig haft en hvor disc-drevet stod af. Nu har jeg godt nok aldrig tonse-spillet på mine DCs, men jeg synes det lyder som om du har været meget uheldig, eller måske er der noget i den maskine der får drevene til at futte af?
Alle mine DC's har været PAL uden chip.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 13/07-09 14:19, rettet 13/07-09 14:25 
Jeg er begyndt at mistænke chippen jeg havde i maskinen. Jeg har som planlagt udskiftet den med en ældre chip, som umildbart er helt identisk med den nye, men monteret på et PCB med lidt "ekstra".

Forskellen er at den ældre chip med PCB skal koldstartes for at den vil læse import. Altså man kan ikke boote et importspil fra dashboardet.
Det lader altså til at denne chip slukker sig selv efter spillet er bootet op, og det må der vel være en grund til, muligvis for at beskytte drevet?

Som man ser i mit link tidligere er chippen med PCB slebet ned så man ikke kan se hvilken type chip der er brugt. Der er så sikkert nogen der har fundet frem til chippen alligevel og er begyndt at brænde dem ud, uden PCB da den tilsyneladende virker uden den behøver slukke. Det tror jeg ikke drevet har godt af.

Chippen med PCB ændrede selvfølgelig ikke på at drevet ikke ville læse spillene. Jeg udskiftede med et af de drev som jeg allerede havde opgivet og det læser faktisk SoA disc 2 og alt andet jeg lige har smidt efter det siden. Det er nok kun en kort glæde da der har været problemer med det før.

Jeg er i hvert fald villig til at anskaffe mig en maskine mere for et nyt drev når det bliver nødvendigt og så bliver det spændende om drevet går i stykker ligeså hurtigt med den gamle chip.

Alle drev problemer jeg har haft i denne maskine har alle været ved brug af den nye chip uden PCB.

EDIT: Da jeg installerede den nye chip i maskinen fulgte jeg installationsguiden som ligger på goldenshop's side. Den er identisk med den ham Mmmonkey viser bortset fra stedet man tager + fra (den røde ledning).

Jeg valgte at lodde den gamle chip til på samme måde som jeg havde gjort den nye, men der virkede den faktisk ikke. Først da jeg satte den røde ledning der hvor Mmmonkey viser virkede den. Men det kan vel ikke ha' noget at sige i forbindelse med chippen uden PCB og problemer med drevet, vel?
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 13/07-09 15:46 
Alle DC modchips, jeg har set, har været brændt i en Xilinx XC9536 eller i en klon af disse. De chips som Goldenshop sælger er af typen XC9536XL, hvilket bare vil sige, at det er chip som skal forsynes med 3.3V i stedet for 5V. Derfor det andet punkt til den røde ledning ;)
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 13/07-09 15:49 
Så gir det mening. Tak for det :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Per SPer SSkrevet 13/07-09 19:07, rettet 13/07-09 19:07 
Min PAL Dreamcast er købt på den danske udgivelsesdag, og har virket upåklageligt siden.

Dog bruger jeg sjældent mere end et par timer på mine forskellige konsoller om ugen, da jeg ikke kan tillade mig at bruge al min fritid på dem. ;)

Jeg bruger heller ikke en chippet DC, men bare en DC-X swap disc. Eneste spil jeg ikke kan få til at virke med den er: pop'n music (jap).

Generelt er jeg forsigtig med at belaste mine gamle/ældre konsoller med længere spil sessioner. Bortset fra cartidge konsoller.

- men altså ingen patentløsninher herfra.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
BonziniBonziniSkrevet 13/07-09 20:30, rettet 13/07-09 20:31 
Har du prøvet det her trick?

Jeg har mest haft problemer med genstart, og der virker denne guide: http://www.youtube.com/watch?v=1VVGoha9BhY

DC Repair
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 13/07-09 21:28 
Ja det har jeg prøvet. Det virkede også men kun i kort tid før drevet begynder at drille igen.

Det må næsten være chippen der laver ged i den. Der er efterhånden en del mennesker der har sagt at deres maskiner har kørt uden drev-fejl lige siden launch.

Min egen første maskine kørte også upåklageligt i mindst 4 år før der blev bøvl med den. Min fætters havde vidst aldrig problemer.

Og alle problemer jeg har haft med Dreamcast inde for de sidste par år har alle været på maskiner med chip uden PCB. En af de første maskiner havde først chippen med PCB installeret og den virkede perfekt indtil et par måneder efter den anden chip var sat i.

Det kan næsten ikke være et tilfælde. Men jeg kan ikke finde lign. episoder på nettet, men min Dreamcast kører nok også mere end de fleste andres.
Spiller nu: Phantasy Star IV
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig