X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

The Last Guardian


Svar
BeanoBeanoSkrevet 20/05-09 04:23, rettet 20/05-09 04:23 
Det tredie Team Ico spil skulle være afsløret under titlen Project Trico (arbejdstitel?). Ikke officielt annonceret og kan være fake - men traileren ser meget troværdigt og lækkert ud IMO :)

"Team ICO’s Project Trico HD Trailer"
321 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 > »

Svar
BeanoBeanoSkrevet 24/11-16 12:49 
Nice :D

Men lad os nu se, måske sparet væk i Europa ... ;)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/11-16 12:52 
Men grimt at det indeni så ikke har den blå kant. Det vil ikke passe med resten af samlingen :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 24/11-16 12:57 
Hmm. Hvis du er heldig kan det indeni måske vendes om så det får den blå kant :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/11-16 12:59 
Men så er coveret stadig grimt :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 24/11-16 13:40 
Ja, det er hårdt. Den eneste løsning må være at vende alle covers om.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 05/12-16 12:16 
Launch trailer som blev vist på PSX

https://www.youtube.com/watch?v=4cDuKShhQOA
BeanoBeanoSkrevet 05/12-16 16:58, rettet 05/12-16 17:04 
DF analyse

https://youtu.be/g48ZELS0tyw

Ser skidt ud mht. performance :P
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/12-16 17:33 
Ja det ser fandeme skidt ud for alm PS4. Stramt at de laver endnu en SotC :(
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 05/12-16 17:35 
Kan altid håbe at det kun er det tekniske der halter. SotC var fantastisk, elendig framerate til trods.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/12-16 17:36 
Bestemt, der var ikke frameraten der var SotC's problem :p
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 06/12-16 09:28, rettet 06/12-16 09:29 
Meget interessant feedback fra random bruger på Shmups:

Played for a couple hours so far & enjoying thoroughly.
[...]
I find myself only able to play in short bursts because the mannerisms of Trico are bizarrely lifelike which makes me extremely nervous/anxious.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 06/12-16 10:45 
GiantBomb quick-look

https://www.youtube.com/watch?v=TJ8cMtCl1V4
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/12-16 13:59 
Ligner godt nok at det som minimum kræver en Pro i 1080p mode, for at man kan holde ud at spille det. Det er godt nok kortvarigt at frameraten er værst, men hold nu op! :O

Jeg synes at hunden er helt vildt sød og vanvittigt godt animeret. Desværre virker det til at det kan være frustrerende at kontrollere den. Men forhåbentlig ikke nær så belastende som møghesten fra SotC :)

Jeg udskyder købet for jeg kunne ikke lide hverken Ico eller SotC som spil, men det var alligevel begge fine opleveler. Jeg tror ikke at Last Guardian er et specielt sjovt spil at spille heller, men jeg synes alligevel det ser lidt spændende ud. Om ikke andet er jeg sikker på at det nok skal efterlade et godt indtryk efter gennemførsel.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 06/12-16 20:10, rettet 06/12-16 20:13 
Videotests + anmeldelser er for spoileragtige, hvis man virkelig har set frem til det her spil - kig i stedet på selve karaktererne, der viser at det generelt *må være god underholdning*. :)

Desværre fik jeg selv skimmet en (noget mavesur) anmeldelse på EG (dk)... :P

For nogen overskygger frustrationerne (kamera + styring?) åbenbart en ellers god/mindeværdig spiloplevelse. Måske påvirker det mest utålmodige spillere, eller blot dem, der ikke spiller det på PS4 Pro?

Kan PS4 Pro optimere kamera + styring? Nok nærmere (udelukkende) frameraten. Men det virker sgu også som en dårlig strategi først at spille "halvdelen" på PS4 Pro og så skifte til PS4, som den anmelder gjorde (godt jeg ikke er anmelder i de her tider, hvor det vel forventes, at man sammenligner spillet på begge konsoludgaver!).
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/12-16 22:07 
Jim Sterling kommer med hans vurdering af spillet efter at have gennemført det (næsten ingen spoilers):
https://www.youtube.com/watch?v=wZh_51AdYBo
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 07/12-16 09:18 
EGs Essential badge er nok for mig :) Glæder mig til det kommer ind af døren.
j/k
nerosnerosSkrevet 07/12-16 09:30 
Konsolkongen>
Jim Sterling kommer med hans vurdering af spillet efter at have gennemført det (næsten ingen spoilers):
https://www.youtube.com/watch?v=wZh_51AdYBo

Så han kan ikke lide det...

Tjaah for mig ligner det et af de mest originale spil i meget lang tid. Gameplay er måske ikke i skabet, men i den her slags spil, er det emotionelle en større fakta tror jeg, men selvfølgelig nok mest for dem som hengiver sig til det.
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 07/12-16 10:05 
Jeg synes han begrunder hvorfor han ikke kan lide det, ekstremt godt. Jeg fornemmer ikke at han er ude på at bashe det fra starten, men at han er skuffet over at de ikke har kunne lavet et bedre spil. Giant Bomb fremviser også nogle af disse irritationsmomenter i deres video.
Jims video kunne lige så godt ha' handlet om Ico eller SotC, for det var præcis de samme irritationsmomenter jeg sad med i de spil. Det understreger for mig at de ikke har rykket sig en millimeter siden dengang. Det ville være lækkert hvis de kunne få noget nyt blod ind der forstod gameplay og optimering så man ikke ender med så objektivt sjusket et produkt.

Jeg er med på at spillet primære fokus er oplevelsen, her var de andre også gode. Men det skal godt nok være umådeligt brilliant for at det kan overskygge så mange problemer som serien ellers har. Og det formåede hverken Ico eller SotC, og det virker heller ikke som om at Last Guardian rykker ved dette.
Der behøves ikke være vanvittigt dybt gameplay i alle spil, men jeg synes ikke det er for meget forlangt at man kan spille så korte spil og nyde dem for oplevelsen, uforstyrret af frustrationer.

Som de nævnte i Giant Bomb videoen, så gætter jeg på at hunden binder spillet sammen med SotC. Men det er næsten FOR oplagt hvis den viser sig at være en colossus, for så er det bare slutningen fra SotC der binder dét sammen med Ico, om igen. Men det vil være mit gæt :)
LÆS: Kun spekualtioner, hverken jeg eller GB (i videoen) har gennemført det, så ingen spoilers.
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 07/12-16 10:30 
Det afhænger nok meget af om man ser og omfavner bæstets opførsel, eller ikke har tålmodigheden og tror det er tekniske problemer.
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 07/12-16 10:33 
Det er svært at tro at det ikke er tekniske problemer, serien taget i betragtning. Er det et bevidst valg er det elendigt spildesign. Det ændrer ikke det store i sidste ende :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 07/12-16 10:36, rettet 07/12-16 10:36 
Det er efter sigende et bevidst valg at man skal observere bæstets reaktioner og på den måde aflæse om man gør det rigtige eller forkerte. Det mener jeg ikke er dårligt spildesign - tværtimod, men det appellerer naturligvis ikke til dem der ikke har tid til at gide det.
j/k
BeanoBeanoSkrevet 07/12-16 11:04, rettet 07/12-16 11:16 
Det er så spørgsmålet om dyret er snotdumt pr. design eller om AI'en bare er dårlig :)

Af det Sterling viser, hælder jeg pt. til det sidste men spillet får en chance hos mig, vil gerne danne min egen mening :D

Jeg bestilte det forøvrigt hos shopto.net - der medfølger et pænt pap slip-cover og et mini-soundtrack (nok bare et par download tracks. Og så fik man smidt et standard PS4 cover-plate gratis med, de skulle nok bare af med skidtet efter PS4 Slim og Pro der ikke bruger dem.
slk486slk486Skrevet 07/12-16 11:09, rettet 07/12-16 11:09 
Disclaimer: Jeg har ikke set Sterlings video, da jeg absolut ikke vil have nogen spoilers. Har bare set andre steder at reviewers brokker sig over AI, selvom det rent faktisk er bæstet, der nægter at gøre et eller andet fordi det ikke er en tam hund - by design.

Glæder mig også til at danne min egen mening og håber jeg har tålmodighed til det, for jeg tror der gemmer sig noget af en perle, hvis man kommer igennem de lag, der kan være irriterende :)
j/k
BeanoBeanoSkrevet 07/12-16 11:15 
Det håber jeg også :)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 07/12-16 12:49 
slk486>
Har bare set andre steder at reviewers brokker sig over AI, selvom det rent faktisk er bæstet, der nægter at gøre et eller andet fordi det ikke er en tam hund - by design.

Men er det noget udviklerne selv har sagt? Jeg kan ikke se det charmerende i at lave et spil hvor ting kun virker nogle af gangene, uden der er nogen form for indikation på at det er et bevidst valg. Trico står jo bare og glor jvf. Jim Sterlings video :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 07/12-16 12:50 
slk486>
Disclaimer: Jeg har ikke set Sterlings video, da jeg absolut ikke vil have nogen spoilers. Har bare set andre steder at reviewers brokker sig over AI, selvom det rent faktisk er bæstet, der nægter at gøre et eller andet fordi det ikke er en tam hund - by design.

Det lyder rmeget sandsynligt, synes jeg.
Jeg kan godt forstå Konsolkongens tankegang selvom jeg er rimelig uenig. Ser man hårdt på Shadow of the Colossus som spil, er der mange virkelig åbenlyse kritikpunkter, af hvilken årsag jeg heller ikke kunne få mig selv til at give spillet højere end 7/10 i forhold til Play:Right vurderingsskala.

Men det er et spil som har kvaliteter der går ud over hvad der kan måles på en endimensionel skala, og selvom nogle mangler i hvert fald i teorien kan tilskrives mangelfuldt design, er der også flere steder en balancegang som føjer til spillets andre kvaliteter. Vi har allerede haft flere lange debatter på P:R omkring hesten i SotC, så der er ingen grund til at gentage denne, men der er ingen tvivl om at den spilmekaniske måde de har formået at give den sin egen personlighed har en effekt på de ting der sker i løbet af spillet, som vil (eller i hvert fald kan) påvirke spilleren på måder der ikke ses lignende i nogen andre spil. Det er de mange små ting der arbejder nærmest underbevist for at give spilleren et særligt indtryk - det samme der ses i Ico i form af hele slottets layout, og detaljer som den måde man gemmer spillet på, der styrker oplevelsen af forholdet mellem Ico og Yorda.
Det kan godt være at jeg vurderer SotC til et 7/10 spil rent objektivt, men samtidig er det en oplevelse som jeg ikke synes nogen bør snyde sig selv for mindst én gang i deres liv.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 07/12-16 13:06 
Konsolkongen>
Men er det noget udviklerne selv har sagt? Jeg kan ikke se det charmerende i at lave et spil hvor ting kun virker nogle af gangene, uden der er nogen form for indikation på at det er et bevidst valg. Trico står jo bare og glor jvf. Jim Sterlings video :)

Jeg synes bestemt Fumito Ueda udtalte noget deromkring, ja, men har også set folk nævne, at man kan læse meget ud af, at observere Trico. Om Sterling har misset det, om det er bugs, eller simpelthen bare dårlig AI han har oplevet, vides jo så ikke.
Har som sagt ikke set videoen og glæder mig til selv at finde ud af det :)
j/k
nerosnerosSkrevet 07/12-16 13:37, rettet 07/12-16 13:38 
Det er helt sikkert nok et spil der kommer til at dele vandende ligesom SotC gjorde. Personligt var jeg ligeglad med irritationsmomenterne som SotC havde. Jeg kunne godt se dem, men jeg så bare ligesom igennem dem da det var oplevelsen i at spille spillet som fik mig til at elske det. Det er svært at forklare men jeg har ikke så høje krav til spil på den måde. For mig handler det om tema og spildesign i de grafiske luftlag. Jeg tror The Last Guardian er ligesom det.
Bashful Neophyte
la0sla0sSkrevet 08/12-16 23:24 
Nu har jeg spillet det en god portion, gætter på at jeg er halvvejs, og jeg synes det har øjeblikke af både storhed og det intime. Det er noget af det mest særegne jeg har spillet længe, omend det også tydeligt er sin arv bevidst.

Kameraet er semi-broken, styringen er lidt speciel, men sådan er Uedas spil jo.

I forhold til Trico, jeg synes virkelig ikke at det er så slemt. Nogle gang lystrer den ikke, men hvis man bruger en anden kommando, så hjælper det. Jeg har haft en gang, hvor jeg måtte vente lidt (noget med en kæde der skulle hives i), men det virkede organisk. Det kan snildt være, at folk er uheldige, men jeg har en mistanke om, at de bruger kommandoerne forkert. Men måske jeg snart sidder fast.

Indtil da, vil jeg bare nyde noget fuldstændig unikt og specielt. Det her er et spil med hjerte, og særhed. Det kan jeg rigtig godt lide. Jeg er sikker på, at jeg vil glemme de halv-knækkede elementer, og bare huske rejsen og øjeblikkene, som når Trico står på en søjle og rammes af sollyset, mens hans fjer bevæger sig i brisen.
Hvad sker der?
DeluxScanDeluxScanSkrevet 09/12-16 04:32 
Lyder godt, la0s. Mit skulle komme i dag.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
slk486slk486Skrevet 09/12-16 09:57 
Tak for det la0s. Can't wait :)
j/k
la0sla0sSkrevet 09/12-16 11:12 
Nu vil jeg kvalificere, bare ved tanken om, at folk bruger penge på den her slags. Altså spillet er broken, men det er jo ikke en Cave-shooter, og jeg synes det falder i baggrunden ligesom SotC. I den her type spil, er det mig ligemeget, virkelig, men hvis jeg spillede et andet type spil, ville jeg måske blive hids. Jeg bliver bare ganske så fyldt op af øjeblikkene og visionen. Den evne skal man nok have for ikke at synes, at det er træls, og så er det heller ikke værre.

Håber det giver mening.
Hvad sker der?
nerosnerosSkrevet 09/12-16 12:30 
Jeg er helt med dig La0s.

Word...!
Bashful Neophyte
slk486slk486Skrevet 09/12-16 12:30 
Også Word herfra :)
j/k
millenniummillenniumSkrevet 09/12-16 13:41, rettet 09/12-16 13:42 
Det er lidt ligesom A Boy and His Blob til Wii (Som jeg elskede!!), hvor meget af kritikken faldt på at blobben ikke altid makkede ret og var svær at give en kommando. No shit, det skal jo forestille at være et selvstændigt væsen. Men, det er jo det elskværdige univers og den underforklarede relation mellem drengen og blobben hvorfra fascinationen strømmer. Ikke en punkt-til-punkt præcis kontrol over blobben.

Kom lige til at tænke på det. :)
The medium is the message.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/12-16 15:41, rettet 09/12-16 15:56 
Jeg tror bestemt la0s har ret når han siger at det ikke er for alle.
Jeg er tydeligvis typen der ikke orker unødvendigt belastende spil. Det fylder tydeligvis mere for mig end det gør for jer.
Jeg mener dog at kritikken er fuldt ud berettet og værd at nævne. Ville I seriøst ikke have fået en bedre oplevelse hvis I ikke skulle ha' kæmpet mod broken gameplay undervejs?

Edit: Jeg vil dog lige tilføje at jeg synes den der med blankt at afskrive de broken elementer i et spil, som værende meningen, lyder fuldstændig vanvittig i mine ører :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 09/12-16 16:24 
Ja, hvis det ikke er meningen er det vanvittigt :p
j/k
RaGeRaGeSkrevet 09/12-16 16:24, rettet 09/12-16 16:32 
Jeg tænker bare tilbage, hvor spil var som de var og alligevel nød folk dem selvom visse spil var fyldt med fejl og dårlig framerate.

Som nævnt før, så er spillet ikke afhængig af en sindssyg stabil framerate og AI'en kan man arbejde med.
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
slk486slk486Skrevet 09/12-16 16:27, rettet 09/12-16 16:28 
Jeg tror helt generelt folk er blevet meget mindre tolerante overfor janky og akavede spil. Jeg synes nu personligt det er mere charmerende end et 100% finpudset Blizzard spil. Poleret og poleret og poleret, indtil alt kant er forsvundet :) Direkte broken er så en anden sag.
j/k
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 10/12-16 02:17, rettet 10/12-16 02:23 
Er det bare mig, eller kan TLG være en ny Gun Valkyrie (husker det som en mindeværdig spiloplevelse, efter jeg fik sat mig ud over alle frustrationerne)? Det er nok bare mig ;P

Har ikke set Sterling-videoen (det forventer ingen nok heller ikke, at jeg har, med mit forrige indlæg in mente ;)).

I stil med hvad slk486 påpeger, er det et spil, jeg også selv vil opleve hele vejen igennem og derefter danne mig en mening om, men jeg fik desværre spoleret en eventuel "ren oplevelse" ved at skimme EG's (dk) review. Men sgu svært ikke at være nysgerrig, når man nu har ventet (og fået endnu flere grå hår!) så længe på den her udgivelse :/

Men la0s har jo faktisk sagt, hvad jeg selv håber spillet er lig med (unikt og specielt, trods at være http://www.imdb.com/title/tt0906734/?ref_=fn_al_tt_3]brøken[/LINK]" target="">brøken).

Konsolkongen>
Jeg synes at hunden

Hva'ba'? Har spildesigneren nogensinde kaldt "det" for en sød lille vovse (som kreaturet i Den Uendelige Historie vel har mere til fælles med)? :D Svjv er han - har glemt hans navn (Ikami?) - sagt at det er inspireret af hans opvækst med katte (i en husholdning må formodes)!? :) Er "det" ikke nærmere et stakkels "kryds"?! :D

slk486>
Det er efter sigende et bevidst valg at man skal observere bæstets reaktioner og på den måde aflæse om man gør det rigtige eller forkerte. Det mener jeg ikke er dårligt spildesign - tværtimod, men det appellerer naturligvis ikke til dem der ikke har tid til at gide det.

Indeed, det var også mit indtryk af EG's (dk) review - og at anmelderen bare spolerede sin potentielt gode oplevelse af spillet ved at skifte fra at spille på PS4 Pro til PS4! Og endte så med at bashe det (og dog slutteligt nævnte, at det nok vil være en super duper spiloplevelse for nogen derude). :/

Men patience might just be a virtue med det her spil.

Alligevel - det spil har vel allerede testet de flestes tålmodighed til yderste grænse ved at udkomme så længe efter den oprindelige tidsplan:

Har andre tilsvarende spil mon overhalet det indenom med både følelsesladet og umiddelbart velfungerende, ikke tålmodighedskrævende gameplay? Og så skuffer det flere, der virkelig har set frem til det, fordi det ligner de tidligere spildesign (Ico/SotN) for meget (og bare er mere tålmodighedskrævende)?

Beano>
Det er så spørgsmålet om dyret er snotdumt pr. design eller om AI'en bare er dårlig :)

Lugter af sidstnævnte eller rettere sagt - stemmer overens med, at nogen har bashet kreaturet for at reagere ukløgtigt et sted, hvor man skal hoppe (for) præcist (før det letter og flyver af sted med spilleren).

Eller måske er TLG en revolution inden for spildesign - det er bare ikke gået op for folk endnu. Eller måske er det rent faktisk en af de største katastrofer i spilhistorien.

Måske skulle jeg bare selv se at komme i gang med det :P

(Mangler lige at bestille det - kan ikke gøre op med mig selv, om jeg skal vælge LE-udgaven, oder was).

Konsolkongen>
Jeg er tydeligvis typen der ikke orker unødvendigt belastende spil. Det fylder tydeligvis mere for mig end det gør for jer.
Jeg mener dog at kritikken er fuldt ud berettet og værd at nævne. Ville I seriøst ikke have fået en bedre oplevelse hvis I ikke skulle ha' kæmpet mod broken gameplay undervejs?

Edit: Jeg vil dog lige tilføje at jeg synes den der med blankt at afskrive de broken elementer i et spil, som værende meningen, lyder fuldstændig vanvittig i mine ører :)

Jeg har ikke selv lyst til at være forudfattet - I kan kalde det godt, skidt osv. ud fra andres YT-videoer, reviews, forudfattede meninger und so weiter. I bund og grund, it comes down to selv at spille det...ikke for at lyde som en nåsåer, men det er jo den tid af året :P

Jeg hadede Gun Gage fra første øjeblik, jeg spillede det (tjekkede lige min vurdering, og jo - jeg er stadig den eneste med en spilvurdering ;)). Spillede det stadig til ende, og det er i dag IKKE en af mine største spiloplevelser (no shit). Men jeg er glad for, at jeg har spillet det...virkelig lækker musik fra Michiru Yamane! Jeg tror dog ikke, at TLG ender som en tilsvarende (skidt) oplevelse, når jeg først er i gang med det. Men nu har jeg også fået en klar fornemmelse af, hvad jeg hopper ud i mht. TLG.

EDIT: sauerkraut.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
BeanoBeanoSkrevet 11/12-16 10:27, rettet 12/12-16 10:14 
Ifm TLG udgivelsen tager DF et kig på Ico og SotC. De starter med Ico...

https://youtu.be/QCOAqyOE_V4
la0sla0sSkrevet 13/12-16 15:27, rettet 13/12-16 15:33 
Nå, så er jeg færdig.

Jeg må moderere mit statement lidt. Men først, det er virkelig en unik oplevelse. Virkelig. Og folk der har svært at få Trico til at gøre hvad den skal, ja det oplevede jeg slet ikke. Altså man kan nogen gange give en kommando et par gange, men det føles faktisk organisk. Jeg har ikke rigtig siddet fast, pga. at den ikke triggerede en kommando.

Når det er sagt, det magisk begyndte at gå lidt af til sidst. Kameraet er virkelig fucked, når sværhedsgraden øges. Et par design beslutninger, hvor der knap er plads til en selv og Trico, og der kræves præcision, hiver ned. Det er ret synd, at min oplevelse mod historiens klimaks, blev beskæmmet af spillet. Men det skal selvfølgelig lige bundfælde sig, men det var en reel oplevelse.

Det føles til tider, som om spillet arbejder imod én, eller som om Ueda ikke kan lide spilleren. Det er selvfølgelig også sortseeri, for i det store hele, er det her jo stadig en unik og særegen ting, der gør noget meget få andre spil kan og tør.

Men jeg tænker også lidt, at det her spil ikke føles som noget der har været i konstant udvikling over sine 8 år. I hvert fald ikke på gameplay.

Nå anyway. Jeg er stadig virkelig glad for spillet, men synes det hørte sig til, at jeg skrev lidt mere. Der blev udtrykt et sammenbidt "for fanden!" et par gange af frustration.

Edit: sprog
Hvad sker der?
DeluxScanDeluxScanSkrevet 14/12-16 00:37, rettet 14/12-16 00:37 
Spillede det et par timer i gaar og maa indroemme, at det ikke har fanget mig. Ikke at der er noget decideret galt (Selvom grafikken skuffede mig en smule), men jeg kan ikke se mig selv spille det igen. Det er ikke en kritik, blot en konstatering af at min smag maa have aendret sig siden Ico. Spillede aldrig SOTC.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
SumezSumezSkrevet 27/12-16 11:10, rettet 27/12-16 12:04 
Efter at have gennemført spillet, kort opsummering:

- Spillet er præcis hvad man kunne regne med efter at have set det grundlæggende præmis, men heller ikke "mere" end det.
- Spillet er absolut ikke broken.
- Performance er ikke så slemt på en amatør-PS3 som det rygtes.


Lang uddybning:

Spillet er en fantastisk teknisk præstation. Tricos bevægelser og dynamiske reaktion på sin omverden og hvad der sker, er ulig noget andet jeg har set i et spil - det alene gør spillet værd at opleve. Han virker levende, og illusionen bliver _på intet tidspunkt_ brudt. I hvert fald af hvad jeg har oplevet.
Med fysiksimuleringen og den rimelig frie mulighed for bevægelse er det helt utroligt at det ikke har været muligt for mig at glitche spillet mere effektivt end en den typiske minimale clipping og drengens fødder der spasser lidt ud. Det er ret imponerende sammenlignet hvad man plejer at se ved spil med et stærkt simulations-aspekt. Jeg kan ikke forestille mig andet end at det burde være muligt at ende med en tønde der sidder fast et sted hvor hverken du eller dyret kan få fat i den, men jeg har ikke været ude for det.

Trico dukker sig for at komme gennem smalle passager, væggene støver og smuldrer når han rammer dem, og halen giver og bukker sig for at følge med omkring fysiske forhindringer. Han holder øje med hvor du bevæger dig og reagerer på hvad du gør, han strækker sig når han har brug for det, han puster sig op når han føler sig truet, og ryster vandet af sig når han har været ude og svømme. Det er ikke perfekt rent teknisk set, men i forhold til den oplevelse det skal give af et levende dyr, er der ikke rigtig noget at sætte en finger på.

Men når det så er sagt, så er det Ico-gameplay med en stor kat/hund/kylling. Hvor både Ico og Shadow of the Colossus begge er langt mere end summen af deres delelementer, er TLG præcis hvad det giver sig ud for at være og ikke mere. Selv historien er langt mere konkret og ligetil uden de vilde mysterier og større sammenhæng. Det faktum at fortællerstemmen flere gange fortæller dig hvad du skal opleve og føle synes jeg faktisk er lidt af en "falliterklæring" fra Ueda. I Ico begynder det langsomt at gå op for dig hvordan slottet hænger sammen og hvad formålet med de forskellige områder og apparaturer er. Dette sker aldrig rigtig i TLG. Stederne er der bare, og når du første gang havner et sted hvor du har været før, venter spillet ikke på at det går op for dig, men fortæller det i stedet med det samme via fortællerstemmen.

Bevares, det er ikke fordi man ikke knytter sig til Trico. Som nævnt føles han ægte og levende, og jeg brugte flere gange knappen det får drengen til at klappe Trico og snakke til ham, bare fordi jeg kunne. Det i sig selv er en præstation - men det er også dertil spillets formåen rækker. Det er en ekstremt velgjort oplevelse, det er bare ikke på niveau med forgængerne.


Mht. styringen og AI vs kontrol. Der var tre steder i hele spillet hvor jeg ikke umiddelbart kunne få Trico til at gøre det han skulle/det jeg ville have ham til. Det var et irritationsmoment, men så er der heller ikke mere i det. Styringen er ikke perfekt, men på den anden side er der heller ikke meget man kan gøre for at polere det aspekt uden at fjerne de muligheder man har, eller miste oplevelsen af at drengen er et levende individ med to ben, fremfor en bunke data i maskinens ram.

Når Trico skal foretage et hop eller hjælpe dig et sted hen, så skal han selvfølgelig lige overtales, han skal tage sig sammen og udspille en lille animation før han bevæger sig afsted, men bortset fra det par steder jeg har nævnt, så har det ikke været et decideret problem. Det meste af tiden var det ikke engang nødvendigt at give ham kommandoer, han vidste godt hvor vi skulle hen. Det kan godt være at nogle vil se det som noget der kræver særlig tålmodighed og er unødvendigt, men altså hvis man vil have hurtigt gameplay med pixelperfekt styring og reaktioner så snart man trykker på en knap, så er det heldigt man stadig kan spille Mega Man, det er ikke det man skal spille TLG for - så kan man ligeså godt springe det helt over. :)

Kameraet er en rimelig stor lort mange steder, men nærmest udelukkende når man prøver at kravle rundt på Trico i snævre områder, og igen ikke noget der ødelægger spillet. Framerate drops er der meget af, især når der er meget action, men igen ikke noget der går ud over oplevelsen, og slet ikke ligeså slemt som i SotC.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 27/12-16 12:22, rettet 27/12-16 12:24 
"Sjov" tilføjelse til ovenstående. Jeg har nu læst lidt om spillet som jeg har undgået indtil nu, og det viser sig at det aldrig gik op for mig hvordan man giver Trico kommandoer (spillet er voldsomt dårligt til at forklare det). Man kan åbenbart give ham meget mere præcise kommandoer end jeg troede, hvor jeg i spillet blot har prøvet at angive en ca-retning. Man kan altså sagtens gennemføre spillet uden at give ham de rigtige kommandoer, og måske er det årsagen til at jeg ikke føler den frustration andre har givet udtryk for. :) Omvendt tror jeg den viden ville have kunnet overkomme de tre nævnte steder hvor jeg ikke kunne få ham til at gøre det han skulle med det samme.

Så også Jim Sterlings omtalte video, og den tilføjer et nyt aspekt om at det nok også handler lidt om hvordan man prøver at spille spillet. I det hele taget brugte jeg meget lidt tid på at prøve at få Trico til at gøre noget som helst. I hans video demonstrerer han et meget tidligt sted i spillet hvor han har et problem med at han ikke kan få Trico til at hoppe op på den afsats han står på. Det er et absolut non-issue, og det virker som om Sterling (formentlig ubevidst) PRØVER at gøre det til et problem. Der er absolut intet behov for at kalde Trico op på den afsats, han hopper op helt af sig selv, og følger efter drengen som han lyster. Så hvorfor spillet sin tid på at prøve at styre ham?

De eneste steder du behøver at bekymre dig om hvor Trico er, er steder hvor du skal klatre op på ham for at nå et sted, eller for at blive båret over store afsatser - og i alle de tilfælde, skal han nok være der! Det har jeg i hvert fald gennem hele spillets længde aldrig været ude for andet end.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RaGeRaGeSkrevet 27/12-16 15:30, rettet 27/12-16 16:37 
Sumez>
Efter at have gennemført spillet, kort opsummering:

- Spillet er præcis hvad man kunne regne med efter at have set det grundlæggende præmis, men heller ikke "mere" end det.
- Spillet er absolut ikke broken.
- Performance er ikke så slemt på en amatør-PS3 som det rygtes.


Lang uddybning:

Spillet er en fantastisk teknisk præstation. Tricos bevægelser og dynamiske reaktion på sin omverden og hvad der sker, er ulig noget andet jeg har set i et spil - det alene gør spillet værd at opleve. Han virker levende, og illusionen bliver _på intet tidspunkt_ brudt. I hvert fald af hvad jeg har oplevet.
Med fysiksimuleringen og den rimelig frie mulighed for bevægelse er det helt utroligt at det ikke har været muligt for mig at glitche spillet mere effektivt end en den typiske minimale clipping og drengens fødder der spasser lidt ud. Det er ret imponerende sammenlignet hvad man plejer at se ved spil med et stærkt simulations-aspekt. Jeg kan ikke forestille mig andet end at det burde være muligt at ende med en tønde der sidder fast et sted hvor hverken du eller dyret kan få fat i den, men jeg har ikke været ude for det.

Trico dukker sig for at komme gennem smalle passager, væggene støver og smuldrer når han rammer dem, og halen giver og bukker sig for at følge med omkring fysiske forhindringer. Han holder øje med hvor du bevæger dig og reagerer på hvad du gør, han strækker sig når han har brug for det, han puster sig op når han føler sig truet, og ryster vandet af sig når han har været ude og svømme. Det er ikke perfekt rent teknisk set, men i forhold til den oplevelse det skal give af et levende dyr, er der ikke rigtig noget at sætte en finger på.

Men når det så er sagt, så er det Ico-gameplay med en stor kat/hund/kylling. Hvor både Ico og Shadow of the Colossus begge er langt mere end summen af deres delelementer, er TLG præcis hvad det giver sig ud for at være og ikke mere. Selv historien er langt mere konkret og ligetil uden de vilde mysterier og større sammenhæng. Det faktum at fortællerstemmen flere gange fortæller dig hvad du skal opleve og føle synes jeg faktisk er lidt af en "falliterklæring" fra Ueda. I Ico begynder det langsomt at gå op for dig hvordan slottet hænger sammen og hvad formålet med de forskellige områder og apparaturer er. Dette sker aldrig rigtig i TLG. Stederne er der bare, og når du første gang havner et sted hvor du har været før, venter spillet ikke på at det går op for dig, men fortæller det i stedet med det samme via fortællerstemmen.

Bevares, det er ikke fordi man ikke knytter sig til Trico. Som nævnt føles han ægte og levende, og jeg brugte flere gange knappen det får drengen til at klappe Trico og snakke til ham, bare fordi jeg kunne. Det i sig selv er en præstation - men det er også dertil spillets formåen rækker. Det er en ekstremt velgjort oplevelse, det er bare ikke på niveau med forgængerne.


Mht. styringen og AI vs kontrol. Der var tre steder i hele spillet hvor jeg ikke umiddelbart kunne få Trico til at gøre det han skulle/det jeg ville have ham til. Det var et irritationsmoment, men så er der heller ikke mere i det. Styringen er ikke perfekt, men på den anden side er der heller ikke meget man kan gøre for at polere det aspekt uden at fjerne de muligheder man har, eller miste oplevelsen af at drengen er et levende individ med to ben, fremfor en bunke data i maskinens ram.

Når Trico skal foretage et hop eller hjælpe dig et sted hen, så skal han selvfølgelig lige overtales, han skal tage sig sammen og udspille en lille animation før han bevæger sig afsted, men bortset fra det par steder jeg har nævnt, så har det ikke været et decideret problem. Det meste af tiden var det ikke engang nødvendigt at give ham kommandoer, han vidste godt hvor vi skulle hen. Det kan godt være at nogle vil se det som noget der kræver særlig tålmodighed og er unødvendigt, men altså hvis man vil have hurtigt gameplay med pixelperfekt styring og reaktioner så snart man trykker på en knap, så er det heldigt man stadig kan spille Mega Man, det er ikke det man skal spille TLG for - så kan man ligeså godt springe det helt over. :)

Kameraet er en rimelig stor lort mange steder, men nærmest udelukkende når man prøver at kravle rundt på Trico i snævre områder, og igen ikke noget der ødelægger spillet. Framerate drops er der meget af, især når der er meget action, men igen ikke noget der går ud over oplevelsen, og slet ikke ligeså slemt som i SotC.

Tak for din opsummering, har selv lige bestilt spillet efter jeg læste dine indtryk igennem. Det lyder til at spillet er fantastisk, hvis man er til den slags spil og man kan se bort fra frameraten og det halvdårlige kamera.
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
SumezSumezSkrevet 27/12-16 15:59 
Man skal absolut være til "genren" for at få noget ud af det.

Shadow of the Colossus synes jeg, for alle de rå kanter det har, er en oplevelse alle bør opleve selvom det måske ikke er den type spil man normalt ville spille. The Last Guardian er ikke helt det niveau. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/12-16 22:14 
Sumez>
...Det er et absolut non-issue, og det virker som om Sterling (formentlig ubevidst) PRØVER at gøre det til et problem. Der er absolut intet behov for at kalde Trico op på den afsats, han hopper op helt af sig selv, og følger efter drengen som han lyster. Så hvorfor spillet sin tid på at prøve at styre ham?

Jeg synes bestemt ikke det virker som om at Jim Sterling forsøger at bashe spillet uretfærdigt. Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at jeg ville have samme problem dét sted som han havde. At han aktivt prøver at få dyret til at gøre noget, og der så sker det præcis modsatte, beviser bare hvor dårligt spillet er til at forklare mekanikkerne.
Det er tydeligvis ikke åbenlyst at man bare skal vente på at Trico gør tingene selv, når man har funktionen til at kalde på ham. Super at du kunne se igennem problemerne og formåede at spille spillet på dets premisser og derved undgå en del problemer, men bedømt ud fra de anmeldelser jeg har læst og de ting jeg har hørt er det ikke den oplevelse de fleste har haft :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 27/12-16 22:27, rettet 27/12-16 22:30 
Du har en knap der får drengen til at kalde. Det er ikke en "få dyret til at gøre noget"-funktion. Den kan også bruges selvom dyret ikke engang er i nærheden. Det er lidt samme issue med det han nævner med at dyret ikke fanger tønder i luften hver gang man kaster dem til det - og det er ikke engang første gang jeg hører den nævnt. Igen tager han udgangspunkt i en feature der er i spillet, men som det overhovedet ikke tjener noget formål at prøve at "styre".
Til sammenligning var min egen oplevelse at jeg havde vænnet mig til at lægger tønderne frem til Trico så han kunne spise dem som det passede ham (...og ikke langs væggen i en snæver passage som Sterling gør tidligere i videoen), pludselig mens jeg var i færd med at kaste tønder ned til ham, valgte han at fange den i munden. Begejstret prøvede jeg at kaste en til, og han gjorde det igen. Det var den eneste gang i spillet det skete, og det er fuldstændig formålsløst - men igen er det en feature der medvirkede til at give Trico personlighed, og der er masser af små hyggelige overraskelser som det i spillet. Faktisk er der kun to-tre steder i spillet hvor det er decideret påkrævet at fodre tønderne til Trico, og alle stederne ligger den helt stille på jorden. Jeg forstår ikke hvad Jim Sterlings mål har været når han snakker om at han har prøvet at gøre det flere gange efterfølgende og synes det er helt forfærdeligt spildesign at man ikke kan gøre det på kommando.
Det undrer mig faktisk lidt at man prøver at spille det som han gør det, men jeg er ikke i tvivl om at der er mange der gør sådan, eller at du helt sikkert ville have samme oplevelse med spillet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/12-16 22:33, rettet 27/12-16 22:36 
Ja, jeg vil ret sikkert synes at det er forfærdeligt spildesign at held vil afgøre om en funktion i spillet virker eller ej :)

Jeg er med på at hvis Trico ikke griber den, så kan du tage hele turen ned igen og placere tønden foran ham så han med større chance spiser den. Men det er da ikke sjovt. Fantastisk "dyre-AI" vil helt sikkert ikke være dét jeg tænker i øjeblikket. Tankerne vil i stedet gå på broken physics og collision, samt spild af min tid :)

Jeg siger ikke at jeg ikke at jeg ikke forstår hvorfor du kan se igennem fingre med den slags. Bare at jeg synes Jim Sterling, trods brokkerøv som han er, faktisk har nogle reelle pointer i hans video. Og min erfaring med Ico og SotC siger mig at jeg nok vil føle samme frustrationer som han gjorde :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
321 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig