X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

The Last Guardian


Svar
BeanoBeanoSkrevet 20/05-09 04:23, rettet 20/05-09 04:23 
Det tredie Team Ico spil skulle være afsløret under titlen Project Trico (arbejdstitel?). Ikke officielt annonceret og kan være fake - men traileren ser meget troværdigt og lækkert ud IMO :)

"Team ICO’s Project Trico HD Trailer"
321 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 > »

Svar
AzzkikrAzzkikrSkrevet 21/09-10 13:53, rettet 21/09-10 13:57 
Haha, ja jeg kan se at jeg fuckede rundt i mine quotes pga jeg slettede og rykkede rundt, den quote var noget ville skrive til dig, men kom på mystisk vis til at lave den som din quote og slette det jeg egenligt ville quote :p, det står rigtigt nu.

Derudover overser jeg ingenting. Hvorfor skal jeg 'tage hensyn til om andre kan lide de elementer jeg ikke kan lide'? Så kan man jo ikke kriitiserer noget eller komme med sin egen holdning. At du tager det så personligt at du åbenbart bliver nødsaget til at sige vi 'ikke forstår spillet og bare må indse at spillet er noget for os' kan jeg så ikke tage seriøst. At jeg kritiserer et element du kan lide i et spil er min personlige holdning, at du kan lide det er da fint nok, så er vi bare uenige, men derfor mener jeg ikke at 'du ikke forstår spillet og burde indse det ikke er noget for dig'.

Men der er vidst ikke så meget mere at snakke om her.
SumezSumezSkrevet 21/09-10 14:00 
Nej det har du ret i, for vi har begge bekendt hvor vi står, og jeg kan virkelig ikke forstå hvad det egentlig er du prøver at få ud af mig.
For det eneste reelle alternativ til de ting jeg skriver, skulle være at jeg giver dig ret i at de ting du omtaler er fejl i spillet, eller ting der kunne gøres bedre, og når nu jeg mener at det direkte ville gå udover spillet at ændre på dem, hvorfor skulle jeg så giver dig ret i at det burde være sådan? :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
AzzkikrAzzkikrSkrevet 21/09-10 14:05, rettet 21/09-10 14:06 
Det skal du da heller ikke?

Det eneste jeg kører på er jeg ikke gider høre på at jeg ikke forstår spillet og bare må indse at det ikke er noget for mig pga jeg ikke deler samme holdning som dig om visse elementer i spillet.

Det troede jeg var rimelig klart.
SumezSumezSkrevet 21/09-10 14:26, rettet 21/09-10 14:27 
Vil det være mere passende hvis jeg så formulerer det som at vi "ikke forstår spillet på samme måde" i stedet?

Faktum er at jeg ser geniale ting i den måde f.eks. hesten og kameraet fungerer på, og de ting ser du ikke, og denne indstilling til spillet medfører trods alt en bedre oplevelse af det for mit vedkommende.
Det betyder ikke at du "ikke kan lide spillet", men jeg føler meget tydeligt at du ikke har haft den samme oplevelse af spillet som jeg har, og det er jeg egentlig ked af, for jeg så gerne at alle fik den samme oplevelse. En oplevelse du aldrig ville få, hvis hesten opførte sig som et sjæleløst redskab.

Jeg ville ønske at du, selvom du ikke, som jeg, ser disse ting som et positivt asset, kunne eller ville prøve at forstå hvorfor det er jeg sætter pris på dem - i stedet for blot at feje min forklaring af vejen som et "latterligt forsvar" for noget som du insisterer på er et reelt kritikpunkt.
Det er jo ikke bare noget lort jeg lukker ud, det er ting som har gjort et kæmpe indtryk på mig og utallige andre fans af spillet, som det bl.a. kommer til udtryk i det blog-indlæg jeg linkede til tidligere.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 21/09-10 14:35, rettet 21/09-10 14:36 
For ikke at nævne at det jo helt åbenlyst er udviklernes intention og plan, at det skal opleves som Sumez mfl. gør. Det kan alle vel være enige om? Ergo er det vel også helt i orden, at Sumez mener "modstanderne" ikke har forstået spillet, som udviklerne har planlagt at man skulle forstå det.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 21/09-10 14:42, rettet 21/09-10 14:44 
Altså man kan jo godt argumentere for at de har fejlet på nogle områder i og med at flere oplever nævnte elementer som et problem med spillet, snarere end den positive egenskab som vi gør, men jeg ved virkelig ikke hvad de skulle gøre anderledes, for at fjerne hestens "sjæl" er i hvert fald ikke den rigtige løsning.
Og jeg kan også godt forstå at det fremstår provokerende at sige at andre "ikke forstår" noget, hvorfor jeg også http://playright.dk/forumemne.php?id=30129#472397]undskyldte på forhånd og brugte gåseøjne om udtrykket[/LINK]" target="">undskyldte på forhånd og brugte gåseøjne om udtrykket for at illustrere at det skulle tages med et gran salt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 21/09-10 15:28, rettet 21/09-10 15:30 
Sumez>
Altså man kan jo godt argumentere for at de har fejlet på nogle områder

Selvfølgelig. Men hvis man mener at hestens AI bare kunne udskiftes med en "motorcykel med ben", og så ville spillet være bedre, så mener jeg vi har helt ret i, at man så ikke har forstået udviklernes mening med hesten, og deraf i øvrigt en meget stor del af hvad hele spillet omhandler. Det er jo lidt som at mene at Final Fantasy-spillene var bedre, hvis man fjernede al dialog og mellemsekvenser.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/09-10 15:36 
Nå, men jeg er så småt kommet frem til at spillet hellere må få endnu en chance fra min side. Regner med at spille det til træffet. Forhåbentlig med enten Kristensen eller Neros som er klar på spillet ved min side det meste af tiden :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KTCKTCSkrevet 21/09-10 17:45 
Jeg er også klar på at genopleve spillet, men vil klart anbefale dig at efterlade forventninger og så videre, når du giver dig i kast med det. Så er du åben for at lade det opsluge dig lige så stille.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/09-10 18:47 
Jeg er åben for alt :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 21/09-10 19:45, rettet 21/09-10 19:50 
Konsolkongen>
Nå, men jeg er så småt kommet frem til at spillet hellere må få endnu en chance fra min side. Regner med at spille det til træffet. Forhåbentlig med enten Kristensen eller Neros som er klar på spillet ved min side det meste af tiden :)

Det er meget lang tid siden jeg har spillet det, men jeg sidder gerne ved din side hele vejen igennem ;D

Arrrgh jeg skal også spille noget Neo Geo :-)
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/09-10 19:52 
Du kan bare rykke en Neo Geo over ved siden af jo :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 21/09-10 20:06, rettet 21/09-10 20:07 
RJK>
For ikke at nævne at det jo helt åbenlyst er udviklernes intention og plan, at det skal opleves som Sumez mfl. gør. Det kan alle vel være enige om? Ergo er det vel også helt i orden, at Sumez mener "modstanderne" ikke har forstået spillet, som udviklerne har planlagt at man skulle forstå det.

Sådan et argument synes jeg er lettere prætentiøst. Hvis man siger sådan lyder det jo nærmest som om spillet har en facitliste. Udviklerens intention har selvfølgelig betydning, men opfattelsen af et værk skal stadig være personlig.

Eksempelvis siger Peter Yarrow, at "Puff the magic dragon" ikke handler om at fyre en fed, men om børns uskyld og fantasi. Han må jo vide det, siden han har skrevet sangen, men det betyder vel ikke nødvendigvis man er gået glip af noget, selvom man tror det førstnævnte?
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
AzzkikrAzzkikrSkrevet 21/09-10 20:21, rettet 21/09-10 20:23 
Jeg kan ikke rigtigt se hvordan det, at en person ikke kan lide et givent element i et spil har noget som helst at gøre med hans forståelse af spillet. Det lyder jo fuldstændig absurd.

Det er vel en individuel smagssag hvorvidt man kan lide et element eller ej, men derfor kan man vel godt 'forstå' spillet alligevel.

Hvis man automatisk ikke forstår spil hvor der er elementer som man ikke kan lide eller synes er tåbelige/ligegyldige så er der godt nok utroligt mange spil jeg ikke forstår :/.
RJKRJKSkrevet 21/09-10 21:16 
Kristensen>
som om spillet har en facitliste.

Mener du da at i tilfældet SOTC så er det op til en individuel tolkning, hvorvidt der skal forestille at være et følelsesmæssigt forhold mellem hovedpersonen og hans hest, at han opfatter den som mere end et transportmiddel? :)

For mig er det en absurd påstand. Der er mange aspekter der ikke er facitliste på, og som det står frit for at tolke, men det her er jo ikke et af dem, overhovedet.

Men derudover vil jeg da gerne konkludere for eget vedkommende, at når man taler om at forstå meningen i et budskab, så må man jo som udgangspunkt tale om at forstå den mening, som afsenderen har haft med budskabet. Alt derudover har jo ikke noget med at forstå at gøre.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JonassoeJonassoeSkrevet 21/09-10 21:21 
RJK>
For ikke at nævne at det jo helt åbenlyst er udviklernes intention og plan, at det skal opleves som Sumez mfl. gør. Det kan alle vel være enige om? Ergo er det vel også helt i orden, at Sumez mener "modstanderne" ikke har forstået spillet, som udviklerne har planlagt at man skulle forstå det.

Igen føler jeg, at SotC har "helle". Kritik af spillet mødes med et "du forstår det altså bare ikke", hvilket ingen kunne finde på at sige om andre spil. Hvorfor har SotC helle? Jeg ved det ikke, men måske er udviklerne simpelthen så geniale, at alle deres påfund flyver hen over hovederne på folk, der ikke har nok indsigt i deres spil.

Kunstnerens (eller i hvert fald spiludviklerens) hensigt er irrelevant i forhold til den enkelte spillers oplevelse med spillet. Så snart spillet er udgivet, lægger det op til fri fortolkning, og da mennesker er forskellige, fortolker de også spillet forskelligt. Her er der altså ingen der "har ret" eller "tager fejl", end ikke udvikleren.
Spiller nu: Super Street Fighter IV, Super Smash Bros. Melee
RJKRJKSkrevet 21/09-10 21:29 
Det er simpelthen noget ævl. Og jeg skal med glæde sige det om (og siger det om) andre spil.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JonassoeJonassoeSkrevet 21/09-10 21:34, rettet 21/09-10 23:23 
Det er ikke noget ævl. Du forstår bare ikke, hvad jeg skriver ;)
Spiller nu: Super Street Fighter IV, Super Smash Bros. Melee
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 21/09-10 21:58 
RJK>
Mener du da at i tilfældet SOTC så er det op til en individuel tolkning, hvorvidt der skal forestille at være et følelsesmæssigt forhold mellem hovedpersonen og hans hest, at han opfatter den som mere end et transportmiddel? :)

Jeg mener ikke man behøver bruge så meget energi på hesten for at forstå det som modtager og tilvejebringe det som afsender. Hvorfor jeg også vil påstå, at hesten sagtens bare kan have været et irriterende sidestykke for nogen uden det vil ødelægge helheden hvis man ellers er åben over for spillet.
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
RJKRJKSkrevet 21/09-10 22:05, rettet 21/09-10 22:08 
Men i hvor høj grad udvikleren har nået deres mål på området, og om de skulle have gjort mere eller mindre for samme resultat, ændrer jo ikke en tøddel på hvad der helt tydeligt er meningen, og dermed berettigelsen for at kunne afgøre om dette er forstået af spilleren eller ej. Det du skriver nu har jo intet at gøre med min udtalelse, som du angreb ovenfor. Det har intet med opfattelse eller fortolkning af noget som helst at gøre.

Derudover er jeg helt uforstående overfor, at du mener man kan få det samme ud af spillet, hvis man ikke som spiller opnår den samme følelsesmæssige forbindelse.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
nerosnerosSkrevet 21/09-10 22:37 
Jonassoe>
Kunstnerens (eller i hvert fald spiludviklerens) hensigt er irrelevant i forhold til den enkelte spillers oplevelse med spillet.

Hvordan skal det forståes? Mener du at spildesigneren/kunstneren ikke spiller en rolle for det medie som bliver udgivet når først det er i hænderne på forbrugeren?
Bashful Neophyte
JonassoeJonassoeSkrevet 21/09-10 22:52, rettet 21/09-10 23:22 
Ja. På det tidspunkt er han færdig med spillet og har ikke mere at skulle have sagt. Som jeg sagde, er vi alle forskellige og ser forskelligt på spillet, og de enkelte spillere kan sagtens se spillet på en anden måde end skaberen. Alle værker lægger op til fortolkning, og det er da også sjovere at fortolke selv end at gætte på, hvor skaberen ville hen med sit værk.

I lige præcis SotC's tilfælde mener jeg at have læst, at Ueda ikke selv har et endegyldigt svar på, hvad historien og slutningen betyder. Han har f.eks. selv en idé om, hvorvidt det historien foregår før eller efter Ico, og om det overhovedet er i samme verden, men hans egen fortolkning finder han hverken mere rigtig eller forkert end spillerens.
Spiller nu: Super Street Fighter IV, Super Smash Bros. Melee
nerosnerosSkrevet 21/09-10 23:25, rettet 21/09-10 23:56 
Alle værker lægger op til fortolkning men sådan som jeg ser det skal man se det fra to sider både fra skaberens og fra spillernes side. At se det fra skaberens side og prøve at sætte sig ind i hvad man har villet med selve spillet finder jeg meget interessant.

Tænk på filmen Lost Highway af David Lynch. Hvad handler den film egentlig om? Ingen ved det præcist men det er også derfor den er så fed og mystisk. At spildesignerne i SotC måske ikke har haft en endegyldig slutning eller facit på hvad de ville med spillet har jeg absolut intet problem med tværtimod åbner det kun op for en verden der ikke ses så tit når det handler om spil! Egentlig må det jo være deres mål! Det gør det kun endnu mere interessant at spille i min verden.

Når det kommer til det tidspunkt i et spil hvor man bare ved at spildesignerne har forsøgt at kommunikere igennem et sprog, som er helt rigtigt for dig rammer det nådesløst hårdt i maven. Sådan havde jeg det med SotC derfor har jeg så gode minder fra den tid jeg spillede det. Det kan være svært at forklare præcist hvad man følte, eller hvad det var der gjorde det, men ikke ret mange spil har formået at rykke så hårdt i mig!
Bashful Neophyte
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 21/09-10 23:28, rettet 21/09-10 23:31 
RJK>
Men i hvor høj grad udvikleren har nået deres mål på området, og om de skulle have gjort mere eller mindre for samme resultat, ændrer jo ikke en tøddel på hvad der helt tydeligt er meningen, og dermed berettigelsen for at kunne afgøre om dette er forstået af spilleren eller ej. Det du skriver nu har jo intet at gøre med min udtalelse, som du angreb ovenfor. Det har intet med opfattelse eller fortolkning af noget som helst at gøre.

Næ, men jeg misforstod nok også hvad du skrev. Jeg troede det var sådan, at alt stod og faldt med hesten. Forstår du ikke den forstår du intet, men det er vist ikke det du siger :)

Mine tanker render lige nu i tusind retninger, men min bagtanke er og var ikke at ordkløve, nedgøre eller angribe. Jeg har bare lidt svært ved at formulere mig efter en lang dag, men jeg vil nu prøve alligevel :)

Jeg tror man kan sagtens kan forstå historien uden at kunne lide hesten. Men jeg tror også man går glip af hvad der gør SoTC unikt som spil, hvis man ændrer på Argo. Men for mit vedkommende ligger det i, at den er en del essentiel del af fortællestilen, og viser noget som spilmediet kan som hverken film eller bøger er i stand til.

Jeg tror det er to sider af samme sag, og jeg er nok generelt enig med Sumez. Jeg kom bare til at lave et udfald mod noget jeg opfattede halvelitært, men ikke var det. Beklager!
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
SumezSumezSkrevet 21/09-10 23:36 
Både Ico og SotC er bevidst meget åbne for fortolkning, i hvert fald i den måde de hver især slutter på, og det er endnu en ting jeg synes klæder serien virkelig godt, men det kan ikke helt sidestilles med hvorvidt et reelt gameplayelement er bevidst fra designerens side for at styrke den følelsesmæssige oplevelse. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JonassoeJonassoeSkrevet 21/09-10 23:40, rettet 21/09-10 23:43 
Neros,
Der er netop ikke to sider. Der er lige så mange sider som der er spillere. Man kan ikke sætte "spilleren" op mod "skaberen", da "spilleren ikke er én person (og det er "skaberen" nok heller ikke. Kan sagtens forestille mig, at Team ICOs ansatte har forskellige syn på spillet). Derfor mener jeg ikke, at skaberens intentioner skal vægtes højere end enkelte spilleres fortolkninger.

Sumez,
Tjaa, hvis spilleren nu bliver irriteret over hestens "selvstændighed", i stedet for at knytte et særligt bånd med den, er det vel spildt arbejde ;)
Det nytter ikke at diskutere det, da man kan lægge i det, hvad man vil. Igen, subjektive fortolkninger.
Spiller nu: Super Street Fighter IV, Super Smash Bros. Melee
nerosnerosSkrevet 21/09-10 23:52, rettet 21/09-10 23:54 
Jonassoe>
Man kan ikke sætte "spilleren" op mod "skaberen", da "spilleren ikke er én person (og det er "skaberen" nok heller ikke.

Om man er en eller flere på begge hold er ligegyldigt. Det jeg mente var egentlig ikke at der kun er to sider af sagen men at der er mange ;-)
Bashful Neophyte
RJKRJKSkrevet 21/09-10 23:57 
Sumez+Kristensen>
Som jeg læser det er vi dermed tre i træk der siger det samme :) At det er indiskutabelt at Argo er tænkt og lavet som et selvstændigt væsen, og deraf har den "egenrådige styring" og gameplay-ændring der følger heraf. Formålet hermed åbenlyst værende at man skal involvere sig følelsesmæssigt i Argo som et levende væsen fremfor et transportmiddel, hvilket så igen påvirker den måde man opfatter ikke blot slutningen, men egentligt hele spillet*. Og dermed misforstår man også spillets præmisse, hvis man mener at dette element bare kunne udgå uden tab. Og dette har absolut intet med fortolkning af helheden eller tilsvarende at gøre, men er blot en åbenlys og simpel analyse af spillets faktuelle indhold og virkemidler.

* dette vil jeg ikke kalde fakta, men det er vel også relativt tydeligt, at der dermed opnåes en slags glidende overgang fra drengen til pigen til hesten til de forskellige kolosser - at de altså allesammen ophæves til at være selvstændige, levende væsener, hvormed effekten af at dræbe eller ofre dem alle for den ene bliver så meget desto stærkere. Som jeg oplever det er det også af samme grund, at der ikke er nogen popcorn fjender undervejs på rejserne, som også ofte efterspørges af kritikerne. Det ville jo devaluere de store ofre man gør som spiller, hvis der var disse ligegyldige fjender uden konsekvens.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JonassoeJonassoeSkrevet 22/09-10 00:04, rettet 22/09-10 00:08 
Fedt nok at I er tre, der siger det samme.

Hvor mange har lige brokket sig over styringen af hesten? =)
Kunne det ikke lige så godt være kritikerne der har ret, og jer der overfortolker?
Om det er fakta eller ej kan ingen sige, før spildesigneren står frem og åbent udtaler sig om sagen, og selv da vil det være ligegyldigt, da det fuldstændig afhænger af den enkeltes opfattelse. Nogle vil blive irriteret, andre vil elske hesten.
Spiller nu: Super Street Fighter IV, Super Smash Bros. Melee
RJKRJKSkrevet 22/09-10 00:12 
Jonassoe>
Kunne det ikke lige så godt være kritikerne der har ret, og jer der overfortolker?

Overfortolker hvad? Der er absolut ingen fortolkning i det nævnte. Hvilket i mit opsummerende afsnit øverst mener du ikke er åbenlyse observationer?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 22/09-10 08:22 
For at viderebygge på det Rune skriver ovenfor, mener jeg personligt at de primære (følelsesmæssige) elementer, SotC spiller på er ensomhed, (egoistisk/amoralsk) selvopofrelse, og den langsomt stigende følelse af at være fanget uden nogen vej tilbage.

Da jeg først så spillets verden var jeg skuffet over at der ikke var mere liv, og det hele bare føltes dødt, med undtagelse af en enkelt fugl og et par godt gemte firben.
Men når man i dag ser tilbage på det, har det faktisk spillet en vigtig rolle for førnemte elementer, på linje med de sekvenser, hvor man på den ene eller anden måde tvinges til at forlade Argo, Wanders eneste levende selskab, for at fortsætte fremad.

Jeg mener også at de små elementer af realisme er absolut afgørende for at spillet føles som det skal. Kig på næsten hver eneste anden titel, selv de allerbedste af slagsen, hvor hovedpersonen glider smertefrit henover spillets overflader som en maskine bygget til gameplay, uden at reagere på små ujævnheder i terrænet og uden at stoppe op og genvinde fatningen efter et farefuldt spring, ganske enkelt fordi det er mere effektivt i henhold til spillets gameplay.
Og selvom det ikke er noget jeg ville finde velkomment i særlig mange titler, synes jeg at det gør en kæmpestor, men nærmest underbevidst, forskel at man i SotC, som i Ico, kan mærke hver eneste skridt hovedpersonen tager. Især i det mere minimalistiske Ico synes jeg at den slags detaljer, når man var færdig med spillet, havde været medvirkende til at spillet ganske enkelt føles ufatteligt -ægte-. Man følte virkelig at man havde været i det gamle slot, og holdt Yorda i hånden, og derfor gjorde spillet et helt anderledes følelsesmæssigt indtryk.

Det er den legen med underbevidstheden, jeg aldrig har set i nogen andre spil, "kunstspil" eller ej, og som i flere tilfælde nok også betyder at man i første omgang vil se flere ting som potentielle kritikpunkter (f.eks. mit eksempel før med det golde, livløse land), før man indser at det måske faktisk har spillet en relevant rolle.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 22/09-10 11:20 
Jonassoe>
Fedt nok at I er tre, der siger det samme.

Hvor mange har lige brokket sig over styringen af hesten? =)

Under min gennemspilning var der ikke rigtig noget af gameplayet jeg var specielt positivt stemt ved. Det var først tæt ved slutningen, og tanken om spillet efter gennemførsel hvor jeg begyndte at se det unikke. Og det var ikke hverken tolkningen eller forståelsen af indholdet. Det var fortællestil og virkemidler. Hvordan du med så lidt kan få en historie til at hænge sammen og bide sig fast og på en måde som man ikke ser brugt i andre spil overhovedet. Og i den anskuelse er hesten et ubestridt virkemiddel.
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
Alf81Alf81Skrevet 22/09-10 12:05, rettet 22/09-10 12:16 
Nu har jeg fulgt trådens udvikling siden start, og fatter faktisk helt ærligt ikke at folk orker.

Dog vil jeg lige sige, at min oplevelse med spillet var ret identisk med din, Kristensonson.
Ting om dét og pis.
SumezSumezSkrevet 22/09-10 12:25 
Alf81>
fatter faktisk helt ærligt ikke at folk orker.

Jeg kan godt lide at diskutere spillet :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Alf81Alf81Skrevet 22/09-10 12:26, rettet 22/09-10 12:35 
Ja, men det I diskuterer, bliver I nok ikke enige om :)
Ting om dét og pis.
RJKRJKSkrevet 22/09-10 12:39 
Jeg er faktisk helt sikker på, at de fleste ender med at være enige. Måske ikke nu, men så længere fremme, som det bliver tydeligere og tydeligere for alle.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 22/09-10 12:49, rettet 22/09-10 12:49 
Det bliver problematisk hvis drager for meget med følelser og stemning ind i billedet, så overkomplicerer man noget alle kan se, hvad enten de så kan lide det de ser eller ej. Her igen Argo.
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
SumezSumezSkrevet 22/09-10 12:54 
Jeg tror heller ikke vi bliver enige, men er også tilfreds med hvis folk blot vil lytte til mine argumenter for hvorfor JEG opfatter spillet som jeg gør, forstå hvorfor jeg gør mig de tanker, og respektere det. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 22/09-10 13:25 
Det bliver i sidste ende prædiken for koret, og så kommer faren når folk er uenige og man kommer ud i argumentet: "Du forstår det bare ikke."
Jeg vil i sidste ende helst ikke gøre mig til herre over en rigtig eller forkert opfattelse, (selvom jeg tit kommer til det) men du kan argumentere for din side af sagen.
Hvis man vender det om kan man også argumentere for, at man ville få et sjovere gameplay ved at ændre på visse aspekter i SoTC. Om man kalder det fejlbehæftet eller unikt er to sider af samme mønt. Det kommer lidt an på fokus.
Personligt endte jeg med at give det 7/10 for på den ene side mente jeg det var et dårligt spil, men på den anden en unik oplevelse og en milepæl.
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
Alf81Alf81Skrevet 22/09-10 13:33 
Kristensen>
for på den ene side mente jeg det var et dårligt spil, men på den anden en unik oplevelse og en milepæl.

Preach!
Ting om dét og pis.
JonassoeJonassoeSkrevet 22/09-10 13:34, rettet 22/09-10 13:53 
Ja, selvom man ikke bliver enig, er det da meget skægt at lufte sine holdninger.

Har det faktisk omvendt Kristensen. Tænkte ikke så meget over historien, men gameplayet (koloskampene) var jeg virkelig glad for.

Jo jo, jeg så da ikke kun hesten som et transportmiddel, men det kun i kraft af, at det var en hest, og ikke fordi udvikleren havde gjort noget særligt (udover de flotte og realistiske animationer), på samme måde som jeg har det med Epona i Zelda eller enhver hest i RDR.
Spiller nu: Super Street Fighter IV, Super Smash Bros. Melee
RJKRJKSkrevet 22/09-10 14:42, rettet 22/09-10 14:43 
Kristensen>
Hvis man vender det om kan man også argumentere for, at man ville få et sjovere gameplay ved at ændre på visse aspekter i SoTC.

Ingen har vel sagt andet. Men det er jo bare samme diskussion igen og er igen taget ud fra et åbenlyst forkert standpunkt ift. spillets præmisse:

At nogen af jer kun vil spille spil der er sjove at spille eller tilsvarende er jo jeres sag, men det er jo et irrelevant og ekstremt subjektivt synspunkt ift. en diskussion om disse spil. Det svarer til at vi diskuterede Schindlers Liste og nogen så mente, at man skulle klippe alle de barske scener ud og indsætte noget mere humor - og at de i øvrigt kun vil se film for at blive underholdt og have det sjovt.

Det er jo åbenlyst ikke meningen at Schindlers Liste skal være sjov (eller "fortolker" jeg for meget til nogens smag nu? ;)) og det er for mig at se tilsvarende klart, at SOTC ikke skal være "sjovt". Det er jo fuldstændig gennemsyret fra start til slut på en måde, så man ikke kan være i tvivl om hvad formålet er.

For mig at se er der i denne diskussion i sidste ende kun én afgørende forskel i opfattelsen af et spil som SOTC, og det kommer af om man går ind til det som en selvstændig oplevelse på spillets præmisser, eller om man sætter det i bås med andre spil og spiller det ud fra en række forudindtagede meninger om, hvordan et spil skal være.

Når man gør sidstnævnte, og det gør vi nok alle ofte ubevidst, så snyder man sig selv for den fulde oplevelse og hvad angår spil så medvirker man til at låse mediet fast i et dødvande, der i sidste ende vil skade dets udvikling og begrænse potentialet - især hvis man samtidig gør sig til meningsdanner.

Der er heldigvis andre spil end Team Icos der skiller sig ud fra mængden og går nye veje, men det er trods alt de færreste, så i disse tilfælde skulle man tro at alle kunne sætte sig udover deres fordomme og tage oplevelsen med et åbent sind. Det er min opfattelse og erfaring, at de fleste faktisk trækker i den retning med tiden, især når de først har hørt opfordringen nok gange. Så den er hermed givet. Igen, igen :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 22/09-10 14:53, rettet 22/09-10 14:54 
RJK>
Det er jo åbenlyst ikke meningen at Schindlers Liste skal være sjov (eller "fortolker" jeg for meget til nogens smag nu? ;)) og det er for mig at se tilsvarende klart, at SOTC ikke skal være "sjovt". Det er jo fuldstændig gennemsyret fra start til slut på en måde, så man ikke kan være i tvivl om hvad formålet er.

Du er egentlig lidt på farlig grund når du siger sådan, for igen, det ER et spil, og hvorfor skulle man spille et spil, hvis man ikke bliver underholdt af det? Vi kommer faktisk lidt ind omkring Eberts omdiskuterede blog, hvor han påstår at spil aldrig kan blive kunst fordi der er en sæt regler, de skal overholde for overhovedet at kunne være spil og disse regler forhindrer spillene i at bryde grænserne og blive kunst.

Og jeg vil tildels også sige at uanset hvad et spil kan give mig, så har jeg ikke lyst til at spille det, hvis det ikke er sjovt - hvorfor så ikke lave det som en film/roman/sang/whatever i stedet?
Men på den anden side synes jeg at tanken om et spil der (udelukkende) har andet at byde på end at det skal være sjovt at spille, er interessant - måske endda udfordre spilleren via det direkte modsatte? Der er visse ting, og følelser, man kan formidle via spilmediet som aldrig ville kunne leveres via nogen anden fortælleform, og det tør jeg faktisk kun sige fordi at spil som Ico-spillene har bevist at det passer.

Men heldigvis synes jeg også at Shadow of the Colossus er et rigtig sjovt spil at spille, og meget mere ligefremt og underholdende end det måske fremstår via denne debat, så den kontrovers kan potentielt gemmes til et mere "avantgarde" spil engang i fremtiden. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 22/09-10 15:15, rettet 22/09-10 15:23 
Sikkert forud for nogens opfattelse, men ikke på spor farlig grund. For at tage den teoretisk helt ud: hvorfor ikke? Spil udskiller sig primært (kun?) fra de nævnte medier ved at være interaktivt, hvilket er en fantastisk effekt til at gøre alle indtryk meget stærkere. Det er da ikke en begrænsning i forhold til at gøre nogen af de ting, som de andre medier gør, der er ingen "regler" i et medie udover hvad vi selv pådutter. Interaktiviteten betyder blot at det kan gøres langt mere intenst og effektfuldt, hvilket nogle af spil vi taler om her da åbenlyst prøver på.

Jeg vil skam gerne spille et spil der ikke "underholder" mig*, ligesom jeg gerne vil se en film eller læse en bog der ikke gør det. Så længe de giver mig noget andet - gør mig klogere på nogle ting, provokerer min moral eller stiller spørgsmål ved vores samfund. Nu er det selvfølgelig relativt hvad underholde vil sige (og "sjovt"), men den slags er for mig ikke underholdning. Jeg var bestemt ikke underholdt af Schindlers Liste. Det er noget andet, og noget som spilmediet selvfølgelig kan ligesom alle andre kulturmedier.

* jeg var bestemt underholdt af SOTC, men sjovt ville jeg aldrig kalde det - jeg morede mig på intet tidspunkt. Nogle horrorspil ville jeg nærmere sige at jeg har spillet og fået en masse ud af, selvom de ikke var underholdende - og i hvert fald ikke sjove på nogen måde.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 22/09-10 15:29, rettet 22/09-10 15:30 
Jeg siger også blot at det er "farlig grund", da det er en påstand der nemt kan møde meget modstand, for jeg forstår umiddelbart godt baggrunden for at man ikke ønsker at spille et spil der "ikke er sjovt" (og igen, jeg mener at SotC ER sjovt), og jeg synes selv at folk i dag spilder utroligt meget tid på at spille spil, som i grunden ikke er særlig sjove at spille, men som formår at fastholde folk på alle mulige andre måder.
Men skal da om nogen gladeligt melde mig under fanen for folk der gerne ynder at blive udfordret af diverse medier, og synes at udfordrende film er spændende, ligesom musik heller ikke nødvendigvis behøver at være behageligt at lytte til for at være godt.

Gyserspil er egentlig et meget godt eksempel, det er jeg glad for at du nævner, for jeg havde selv slet ikke tænkt på det. Jeg mener ikke at f.eks. Project Zero 2 er spor sjovt at spille, det kan faktisk være ekstremt irriterende, men jeg spiller det for at "udfordre" mig selv, fordi det er så gennemført uhyggeligt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 22/09-10 15:47, rettet 22/09-10 15:49 
Sumez>
jeg forstår umiddelbart godt baggrunden for at man ikke ønsker at spille et spil der "ikke er sjovt"

Jamen det er da også helt i orden at man har det sådan, og der er jo folk der har det på præcis samme måde indenfor andre medier. Dem om det. Det betyder bare ikke at alt andet skal trækkes ned, og at man ikke skal forsvare og opfordre til dybere indhold.

Som vi er enige om, skal det ikke forståes som at SOTC er helt ude i grøften, men blot at der er en række klare faktorer og kvaliteter i den retning, hvormed det er helt ved siden af primært at vurdere det på fx spilleglæde som Super Mario Galaxy. Og det er dét, man skal være i stand til at forstå og sætte sig udover. Om du så kalder det "sjovt", så er det jo åbenlyst at det er det samme du gør, og bare kalder det noget andet.

I øvrigt er der skam også mange spil, som jeg ikke synes er sjove, og som jeg ikke har tænkt mig at bruge tid på, fordi de ikke giver mig noget som helst. Gran Turismo fx. Jeg siger bestemt ikke at det skulle være en kvalitet i sig selv, at et spil ikke er sjovt at spille. Blot at det ikke er til hinder for at et spil kan være godt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JonassoeJonassoeSkrevet 22/09-10 15:55 
For diskussionens skyld bliver jeg lige nødt til at spørge: Kan gyserspil ikke være sjove? Findes der virkelig kun én måde, et spil kan være sjovt på?
Ja, Resident Evil 1 var sjovt (ellere rettere: direkte komisk), men hvis vi kigger på spil (eller for den sags skyld film) der virkelig er uhyggelige, hvorfor spiller (eller ser) vi dem så? Hvorfor har vi lyst til at blive skræmt?

Måske fordi, at selvom det er uhyggeligt, er vi godt selv klar over, at vi på ingen måde er i fare. Måske synes vi ligefrem, det er sjovt at blive skræmt?
Spiller nu: Super Street Fighter IV, Super Smash Bros. Melee
nerosnerosSkrevet 22/09-10 16:14, rettet 22/09-10 16:40 
Gyserspil?

Hvor blev The Last Guardian af...

Jeg tør godt vædde på at The Last Guardian bliver et spil som folk kommer til endten at hade eller at elske ;-)
Bashful Neophyte
RJKRJKSkrevet 22/09-10 22:19 
Ja, lige nu er vi åbenbart over i at skulle definere af hvad ordet "sjovt" betyder. Jeg ved ikke hvorfor det skulle være nødvendigt, men der er jo tydeligvis flere der heller ikke forstår dette - så er det jo ikke så mærkeligt, at de heller ikke forstår Team Icos spil... :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
nerosnerosSkrevet 22/09-10 22:34 
Haha Ja :-)
Bashful Neophyte
321 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig