X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hvorfor hader japanske spil spilleren?


Svar
SeventhSunSeventhSunSkrevet 18/05-09 14:29, rettet 18/05-09 16:02 
Tilgiv den lidt dramatiske titel, måske skulle den i stedet
være: hvorfor er, især japanske, udviklere så dårlige til at lave spil, der er bare en smule brugervenlige? For ikke at sige direkte brugerfjendtlige?

Case in point: Ninja Blade

Halvdelen af spillet udgøres af QTE. Vi ved alle at QTE's er usjove og = dovne udviklere. Hvorfor bliver de ved med at lave dem?

Spillet saver kun når en hel mission er gennemført. Og der kan sagtens være adskillige bosskampe i hver mission. Så jeg er tvunget til at spille ca. time ad gangen, hvis ikke jeg vil starte for fra næste gang.

Sekvenser hvor man skal flygte fra et monster, ved at løbe imod kameraet, og derfor selvfølgelig ikke kan se hvad der sker. Det er ikke udfordring, det er igen bare dovenskab.

Mørke baner og en tidsbegrænset ninja-evne til at lyse dem op. Så kan man stå stille i mørket et par sekunder, mens man får sin ninja-energi tilbage, og man kan se lidt igen.

Generelle ting, der må være skabt til at irritere spilleren mest muligt:

"Press play to start" skærm.
Hvad skal den til for? Bortset fra arcademaskiner, der ikke bare skal begynde så snart man putter penge i, ser jeg ikke noget formål.

Man skal vælge hvor man vil save sit spil HVER gang man starter op, også selvom man ikke har noget memory card i sin Xbox. Her er også RE5 skyldig.

Hvis det kræver mere end to klik at genstarte en bane. (pause + genstart)

Menuer hvor cancel er forhåndsvalgt, og "ok" / "cancel" ikke er assignet til to forskellige knapper.

Menuer som f.eks upgrade i RE5, med alt for mange tåbelige led.
Vælg våben, vælg upgrade, vælg hvilken upgrade, confirm upgrade (jeg mener cancel er forhåndsvalgt) og så den bedste: "this weapon has been upgraded" tryk ok (som eneste mulighed) Hvad skal det sidste step til for???


Som anmelder er jeg efterhånden usandsynligt træt af, at vores branche er så dårlige til at tænke brugervenlighed.
I fremtiden vil jeg trække fra i karakteren, hvis spillet indeholder for mange af den slags tåbeligheder, som sagtens kunne undgåes.

Ninja Blade
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 18/05-09 15:04 
Du har byttet rundt på link og beskrivelse i din arrigskab ;)
AV Intelligent Terminal
HeroldHeroldSkrevet 18/05-09 15:08 
Kulturforskelle er årsagen, IMO.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
GoodtimesGoodtimesSkrevet 18/05-09 16:52, rettet 18/05-09 16:53 
Jeg har ikke prøvet Ninja Blade, men det lyder godt nok irriterende. Specielt det med at skulle stå stille, for at "få lov" til at spille videre.

Det er svært at forestille sig, at der ikke bare var én person på udviklerholdet, der kunne se, at den var gal, men måske handler det i virkeligheden om at forlænge spillets "levetid" kunstigt, selvom det i virkeligheden bare gør, at ingen gider spille det til ende.

Nu ved jeg ikke, hvor langt Ninja Blade er, men måske ville spillets levetid falde under det magiske antal timer, hvis der nu ikke var noget med at stå stille, og noget med at genspille baner i timevis på grund af manglende checkpoints. Derfor har udgiveren måske sagt til udviklerne, at de bare har at gøre spillet "længere", og det i en fart.
PalleJensenPalleJensenSkrevet 18/05-09 17:04 
Jeg er enig med de fleste kritikpunkter omkring japanske spil og specielt save politikken i Ninja Blade - grrrr!. Jeg er dog glade for QTE's - jeg synes de er fede og kan give spillet nogle dramatiske sekvenser. Jeg var vilde med dem i God of War og også i Ninja Blade.
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
ElgenElgenSkrevet 18/05-09 17:32 
- og RE4 ikke at forglemme };-)
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
WehnerWehnerSkrevet 18/05-09 17:39 
Quick Time Events er Fandens opfindelse. Da Ninja Blade ankom på Gamesector, og jeg skulle beslutte mig for, om jeg ville anmelde det eller lade det gå videre, læste jeg hurtigt pressemeddelelserne igennem. De markedsførte gud-hjælpe-mig spillet på netop QTEs. Uha, nej tak - det er slemt nok i de spil, der sniger det ind ad bagdøren.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
CoreCoreSkrevet 18/05-09 19:15 
SeventhSun>
Hvorfor hader japanske spil spilleren?

Du lyder som en, der befinder sig på nogenlunde samme stadie, som jeg selv var på da spillede Ninja Gaiden II :)
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
nerosnerosSkrevet 18/05-09 19:23, rettet 18/05-09 19:24 
Ninja Blade er egentlig bare et dårligt spil that's it ;-) Det ser meget flot ud, men spiller elendigt og er utrolig ensformigt og kedeligt.

Da jeg prøvede demo'en blev jeg ret hooked, men efter at at have prøvet det fulde spil fandt jeg hurtigt ud af at det ikke kunne nå Ninja Gaiden Sigma til sokkeholderne.
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 19/05-09 06:40 
SeventhSun>
Man skal vælge hvor man vil save sit spil HVER gang man starter op, også selvom man ikke har noget memory card i sin Xbox. Her er også RE5 skyldig.

Gælder det ikke samtlige 360-spil, uanset oprindelsesland?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HyakotakeHyakotakeSkrevet 19/05-09 09:22 
Nej, slet ikke. Der er masser af spil, der godt kan finde ud af at man har EN harddisk i og at man selvfølgelig vil bruge den som standard, efter at man har valgt det første gang man starter spillet op. Jeg er også irriteret over alle de spil, der ikke kan finde ud af denne simple feature og spørger i tide og utide hvor man vil save.
nerosnerosSkrevet 19/05-09 09:37 
Jeg synes da også det gælder for alle spil?
Bashful Neophyte
HeroldHeroldSkrevet 19/05-09 09:48 
Det er umiddelbart også min observation, men nok fordi jeg har lagt mere mærke til det i senere tid.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SeventhSunSeventhSunSkrevet 19/05-09 09:55 
Jeg kan godt acceptere at nogle spillere synes QTE's er sjove, men jeg forstår godt nok ikke hvorfor.
Jeg tror det er EuroGamer, som har skrevet, at QTE må være at foretrække ift. cutscenes, men jeg ser det sådan at jeg hellere ville have live action.
Jeg vil påstå, at med lidt opfindsomhed, kunne de fleste QTE's erstattes af f.eks en slow-motion sekvens, hvor man kun styrer et sigtekorn.


Ift. mange af de andre punkter, så er det klart, at de også kan ses i vestlige spil.
Men jeg ser det klart oftere i japanske spil, at det føles som om, at INGEN har prøvet spillet med kritiske øjne ift. andet end banedesign.
Og selvfølgelig er der også masser af japanske spil, som er super polerede. Nintendos titler som oftest.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
PalleJensenPalleJensenSkrevet 19/05-09 09:59 
Nej, i langt de fleste spil, vælger man kun første gang hvor man vil save og for eftertiden husker spillet det. Der er så et punkt i menuen, hvor man kan ændre sit "storage device"....
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
HyakotakeHyakotakeSkrevet 19/05-09 10:04 
To ord om QTE: "Bourne Conspiracy"! OMG! QTE Hell!
HyakotakeHyakotakeSkrevet 19/05-09 10:06 
SeventhSun>
Jeg vil påstå, at med lidt opfindsomhed, kunne de fleste QTE's erstattes af f.eks en slow-motion sekvens, hvor man kun styrer et sigtekorn.

Det ville jo bare være en analog QTE. I stedet for et enkelt tryk på en knap skal man styre et objekt et andet sted hen, men stadig fastlåst af sekvensens tidsbegrænsning.

True, det kunne virke bedre - jeg er med på at det får en chance. :-)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig