X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Casual gaming vs. "ægte" videospil


Svar
SumezSumezSkrevet 28/04-09 15:10, rettet 28/04-09 15:21 
Som oplæg til denne debat, vil jeg starte med at henvise til den seneste VG Cats, der i langt større grad er en rant end en vittighed. Emnet har været oppe og vende flere gange på Play:Right, men jeg har ikke kunnet finde/huske en dedikeret tråd. (hvis den findes et sted, må I lige gøre mig opmærksom :))

Casual gaming vs. "ægte" videospil

Han overdriver, men har uden tvivl en pointe. Med Wii'ens fremgang og spil som Singstar, Guitar Hero og lignende, er det blevet den type "casual spil", industrien fokuserer på, fordi det er der pengene er. Og det smitter utvivlsomt af på alle andre genrer, ligesom vi over de sidste par generationer har set flere "rene spilgenrer" smelte sammen til de genrehybrider, de fleste spil lægger sig op ad i dag.

Jeg synes dog stadig jeg ser en masse rigtig gode nye spil, der tilfredsstiller "hardcore" gamerne, men efterhånden som en "gamer" i større grad begynder at blive præsenteret som de gør i den video, VGCats refererer til (link nedenfor), virker det som om en udvikling er næsten uundgåelig.

Vi har allerede set det på Wii'en, der i stor grad sulter efter "ordentlige" spil, der kan tilfredsstille folk, der ønsker at spille videospil, og ikke blot sidde og vifte efter en virtuel bold. Hvad forventer I kommer til at ske med spilindustrien de næste generationer? Vil der altid være plads til "de gamle nørder"?

YouTube video: "Ultimate gamer"
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 28/04-09 15:11 
Jeg tror at der er en mulighed for at de mange casual-spillere bliver hardcore på et tidspunkt. De hardcore kan stadig være med på casual-området, og selvom der er flere penge i casual-markedet, vil der stadig blive lavet spil til de hardcore - det er jo os nørder der laver dem.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
jaesjaesSkrevet 28/04-09 16:34, rettet 28/04-09 16:37 
Jeg er hverken nørd, eller særlig hardcore gamer, men bortset fra det... :)

Selve betegnelsen casual er vel allerede lidt forældet, da casual gamere i timer spiller mindst ligeså meget som traditionelle gamere. Men et eller andet skal de selvfølgelig hedde.

I forlængelse af Herolds tanker, så er det allerede tydeligt, at mange casual-spillere nu søger andet end match-three-spil og hidden object-spil. På adventure-scenen er der fx ved at ske en eksplosion af casual adventurespil.

På den positive side skal man jo også huske at velkomme et større og bredere marked. Når casual-spillerne bliver mere kritiske vil vi formentlig se en masse gode spil i genrer, der næsten var utænkelige før. Allerede nu er det da fedt, at der udkommer en del atypiske og ofte mere sociale spil. Kvaliteten halter selvfølgelig, men det er som sagt nok bare et spørgsmål om tid.

Selvfølgelig er det skod, at traditionelle genrer udvandes eller forsvinder, og jeg har da også selv rantet lidt over det i en anden tråd. Men det skyldes ikke kun casual gamerne, de store udviklingsomkostninger er nok den største synder. Håber selv på, at det vil ændre sig med billigere middle-ware i fremtiden. Ja, og en større masse at udvikle til, når casual-spillerne for alvor bliver trætte af puzzlere :)

En anden stor fordel ved situationen er også, at det giver plads til flere indie-udviklere.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 28/04-09 17:12 
Jeg har set VGCats-strippen, men jeg vidste ikke at den refererede til det dér show.

"Ultimate Gamer" har i mine øjne INTET med den rigtige betegnelse at gøre! De er fysisk aktive? Og skal "spille" episoder og spil overført til virkeligheden? WTF?

Endnu et plat "reality-show" med totalt castede folk, der ikke har en skid med virkeligheden at gøre. Jeg var minimalt interesseret de første 10 sekunder, fordi jeg troede det var almindelig kompetitiv gaming under almindeligt kontrollerede forhold, men det er jo nok for kedeligt for masserne at se på - så derfor får vi en omgang scriptet pis at se på? Please!
ChronoChronoSkrevet 28/04-09 20:01 
Jeg synes nu netop PopCap's spil, som f.eks. Bejeweled Twist og sikkert det kommende Plants Vs. Zombies, er gode til at tilfredsstille utroligt mange forskellige mennesker. De kan spilles uden at man skal tænke sig om, men de har alligevel en enorm dybde der vil kunne tilfredstille de som vælger at bruge lang tid på dem. Jeg synes ikke det er helt urimeligt at bruge sådan et spil i en konkurrence der skal afgøre hvem som er den bedste gamer - men der skal selvfølgelig indgå en bred vifte af genrer.

Hvordan det så hænger sammen med det der reality show ved jeg ikke. Jeg har ikke set det eller hørt om det.

Nu er det jo ingen hemmelighed at jeg laver casual spil til daglig (for komogvind.dk), og I mine øjne kan man sagtens designe spillene som man selv som (eks) hardcore gamer ville ønske de var. Man må bare fokusere ekstra på tilgængelighed og indpakning, og sørge for at have et game mode hvor alle kan være med uden at tænke sig for meget om.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig