X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Abandonware lovligt?


Svar
HeroldHeroldSkrevet 16/04-09 13:34, rettet 16/04-09 13:35 
Jeg faldt lige over følgende artikel på eb.dk.

Uddrag:

"Det behøver ikke at være ulovligt at downloade computerspil fra internettet. Når bare spillene er gamle nok, er der en god chance for, at ingen kan tjene penge på dem, og så er de til fri afbenyttelse.

Spil der ender i sådan et ingenmandsland kaldes ’abandonware’, og de kan dowloades fra flere web-sider.

Det kan være gamle travere som ’Bubble Bobble’ fra 1989, hvor man styrer to bobbel-skydende drager rundt i labyrinter. Eller eventyrspillet ’Legend of Kyrandia ’ fra 1992, hvor man styrer en prins, der skal løse gåder for at redde sit kongerige.

- Spil bliver gjort til abandonware, når de er så gamle, at der ikke længere er økonomiske interesser i dem. Oftest er der derfor ingen risiko for at bryde loven ved at downloade spillene, fortæller Morten Rosenmeier, lektor i Immaterialret ved det Juridiske Fakultet, Københavns Universitet."

Især det sidste har jeg lidt svært ved at få mening i. Siger manden reelt ikke at der ikke eksisterer nogle rettigheder til noget, når folk ikke længere har økonomisk interesse i dem? Jeg synes ikke helt det hænger sammen juridisk, men man skulle mene at kilden, en lektor i Immaterialret, burde vide hvad han snakker om...

Eller hvad? Hvad synes I?

IMO, så er abandonware opfundet for at retfærdiggøre piratkopiering. Det er stadig piratkopiering i min bog, selvom der måske ikke er nogen til at forsvare det - med mindre rettighederne reelt er frigivet. Hvorfor ikke bare kalde en spade for en spade, og indrømme at det stadig er piratkopiering, men at det ikke er nogen der vil gøre noget ved det?

EB.dk
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
BeanoBeanoSkrevet 16/04-09 13:45, rettet 16/04-09 13:46 
Jeg er helt enig. Bare fordi at de ikke har pt. tjener penge på et spil, betyder det jo ikke pr. automatisk at et spil bare må distribueres gratis under "adandonware" betegnelsen.

Jeg havde opfattelsen at "abandonware" betød at rettigheder til softwaren/spillet var forsvundet pga. et firma var lukket eller lign og derfor ikke havde en "ejer". Men bare min opfattelse ;)
SumezSumezSkrevet 16/04-09 13:46 
Wow, ekstremt gammel diskussion, og den artikel har da nok nogle af de værste argumenter jeg har set (for ikke at nævne eksempler - ingen økonimisk interesse i Bubble Bobble, HVA?). Får ham gutten virkelig lov til at undervise i den slags?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 16/04-09 13:47, rettet 16/04-09 13:49 
Beano>
Jeg havde opfattelsen at "abandonware" betød at rettigheder til softwaren/spillet var forsvundet pga. et firma var lukket eller lign og derfor ikke havde en "ejer". Men bare min opfattelse ;)

Abandonware har vist altid været et bogus-udtryk der forsøger at retfærdiggøre noget, der teknisk set er ulovligt.

I praksis har jeg bl.a. set eksempler på Sierra, der SELV har opfordret folk, der tog kontakt til dem, til at hente de gamle Space Quest-spil fra abandonware-sites, da de ikke længere er i handlen. I sådan et tilfælde kan man vel godt snakke om at et spil er blevet "abandoned". :P

Man kan vel også argumentere for at noget et "lovligt", hvis der ikke længere findes et firma, der har ret til at retsforfølge folk for forbrydelsen, men teknisk set er der vel rettighedsholdere ET eller andet sted?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 16/04-09 14:06 
Beano: Det er også min forståelse.

Sumez: Mht. sidste, så er det noget af det jeg sætter spørgsmålstegn ved. De intellektuelle rettigheder eksisterer vel stadig reelt, selvom de ikke er forankret noget sted? Hvis jeg ikke kan finde ejeren til en bil, må jeg så godt bare snuppe den? Det er selvfølgelig ikke det samme som digitale rettigheder, men det er lige som dumt, IMO.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
RJKRJKSkrevet 16/04-09 15:14, rettet 16/04-09 16:20 
Sørgeligt at den slags får lov at udtale sig om noget de har så lidt forstand på. Håbløst at komme med den slags påstande offentligt, som medvirker til at forplumre almenmands opfattelse af tingene.

Mener de så også at jeg må gå ned og hugge Taito Legends eller den nye Mega Drive Collection i min lokale elektronikbiks, for der er jo "ingen økonomiske interesser i dem".
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
King ChaosKing ChaosSkrevet 16/04-09 16:05 
Jeg har længe gerne ville lave noget journalistisk på det. Eksemplet fra i dag gør det bare endnu mere påkrævet. Vi må se om vi ikke kan lave noget tv på det. Jeg bli'r sgu så sur!
DarkbeatDarkbeatSkrevet 16/04-09 16:33 
Nåmen kort historie fra Wiki:

"In most cases, software classed as abandonware is not in the public domain, as it has never had its original copyright revoked."

Der er også nogen længere historier :P

Spændende læsning ihvertfald:
http://en.wikipedia.org/wiki/Abandonware
RJKRJKSkrevet 16/04-09 17:16, rettet 16/04-09 17:17 
Jeg har været hurtig, og snakket med journalisten fra EB. Han er kommet i tvivl om sagen, og har trukket artiklen tilbage.

Jeg har også snakket med lektoren, og han bekræfter, at han bestemt ikke mener det der fremgår af artiklen, og at rettighederne kun er bortfaldet, hvis rettighedshaverne selv har udmeldt dette.

Begge er dog stadig usikre på hvad der egentligt menes med begreberne (ie. forskel på fx abandonware og freeware), så jeg kører det lidt længere, for at få det helt på det rene. Men i hvert fald kudos til begge for, at meget hurtigt at erkende at det her ikke var i orden, og tage konsekvensen af det.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HeroldHeroldSkrevet 16/04-09 18:44 
Super. Artiklen kan vist stadig tilgås fra linket, til dem der vil læse den, men jeg kan ikke lige se den på sitet.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
RJKRJKSkrevet 17/04-09 11:32 
Jeg har talt igen med lektor Morten Rosenmeier, og han bekræfter, efter at have fået styr på begreberne, at situationen er fuldstændig som vi (herunder King Chaos, Herold, Sumez, Beano) beskriver. Der er intet juridisk gældende begreb der hedder abandonware, og det dækker dermed i praksis generelt over piratkopiering, som selvfølgelig er ulovlig.

Der skulle også komme en artikel i BT, der formentligt kører i samme misforståelse. Hvis nogen falder over den, så sig gerne til, så den også kan blive korrigeret, hvis andre ikke kommer først :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 17/04-09 12:37 
Hvor jeg dog bare hader Ekstrabladet. I stedet for at rette artiklen, og komme med en undskyldning, så skal indrømmelsen for dårlig jounalistik findes i *kommentarerne* af *interviewpersonen*. Fåt the wok. Og artiklen findes stadig, linket er bare fjernet. Så i princippet kan den tilgås fra dusinvis af sites, blogs osv.

Morten Rosenmeier udtaler sig ganske rigtigt uheldigt, men samtidig fejlkonkluderer journalisten jo direkte på hans udtalelser. Grow a pair EB :)
RJKRJKSkrevet 17/04-09 13:03 
Det er fint at der i det mindste kommenteres på det, men derudover kan jeg så ikke se, hvorfor man som juridisk ekspert roder sig ud i at vurdere, hvad man har chance for at blive straffet for eller ej.

"Tit er der ingen risiko ved at slå folk ned i byen, for politiet vil ikke bruge ressourcer på den slags. Det kan dog gå galt, hvis man lader sig filme af et overvågningskamera. Men principielt er det ulovligt."
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 17/04-09 13:35 
Hehe, dejligt argument. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
UrnemandenUrnemandenSkrevet 22/12-09 23:32, rettet 22/12-09 23:35 
Jeg undskylder for at tage en diskussion af ældre format op, men idet jeg sad og læste den, blev jeg helt i tvivl om hvorvidt et spil er kan ligge i en lignende kategori som abandonware eller ej, hvis flere uofficielle "compiles" eller "source codes" (såkalde DEV) -versioner bliver offentliggjort af firmaet selv, inden det senere hen går konkurs, hvorefter rettighederne til den officielle version går til et andet firma.

(Wikipedia nævner ærgeligt nok ikke noget med hensyn til ovenstående)
Re-Volt Track Designer
KillerBean2KillerBean2Skrevet 23/12-09 06:45 
Altså et firma, som (selv??) lækker kildekoden til deres spil, før det er færdigudviklet? Kan du give et eksempel?
AV Intelligent Terminal
HeroldHeroldSkrevet 23/12-09 08:27 
Der er reelt ikke noget der hedder abandonware - det er bare et begreb, der er opfundet for at retfærdiggøre kopiering af spil, som ingen kan forsvare.

Det du snakker om, falder nok i en anden kategori. Jeg vil mene at firmaet der ejer rettighederne nu, kan trække udgivelsen tilbage, men de kan ikke gøre så meget ved dem der har fået adgang til koden på vejne af de gamle rettighedsindehavere.

Det er selvfølgelig sagt uden nogen som helst baggrund inden for jura. :)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
UrnemandenUrnemandenSkrevet 23/12-09 11:55, rettet 23/12-09 11:56 
Killer Bean 2>
Altså et firma, som (selv??) lækker kildekoden til deres spil, før det er færdigudviklet? Kan du give et eksempel?

Re-Volt fra 1999 ville være et godt bud. Inden Acclaim i 2004 gik konkurs, var kildekoden til en meget tidlig version af Re-Volt udgivet og senere hen "Developers Version".

Rettighederne til den officielle version af Re-Volt blev senere hen solgt til Throwback Entertainment, men da havde Abandonia osv. har allerede udgivet det 10 år gamle spil. Altså må download'et derfra ikke være helt lovligt, hvis jeg efter Wikipedia's og de forrige indlægs forklaring på begrebet.

Men da kildekoden og DEV versionen blev udgivet af Acclaim selv og sandsynligvis ikke går under de rettigheder som nu er i Throwback's varetægt, er disse så egentlig ikke lovlige at distribuere digitalt?
Re-Volt Track Designer
SumezSumezSkrevet 23/12-09 11:57 
Var det ikke også Quake 2 eller andet lignende stor FPS-titel der fik frigivet sin source kode for nylig?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 23/12-09 12:04 
Ja, der er mange store titler, der har fået frigivet kildekoden som freeware. Men bare fordi kildekoden er frigivet, betyder de jo ikke at man må lægge hele spillet ud som download på nettet. Der er stadigvæk copyright på grafik, lyd, musik osv.
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 23/12-09 12:08, rettet 23/12-09 12:08 
Derudover plejer firmaerne jo også stadig at opretholde retten til at distribuere det frigivne gratis-materiale.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
UrnemandenUrnemandenSkrevet 23/12-09 12:10 
Killer Bean 2>
Ja, der er mange store titler, der har fået frigivet kildekoden som freeware. Men bare fordi kildekoden er frigivet, betyder de jo ikke at man må lægge hele spillet ud som download på nettet. Der er stadigvæk copyright på grafik, lyd, musik osv.

Det er naturligvis korrekt. Men jeg er usikker på hvor disse er havnet da det var forskellige under-firmaer (Probe Entertainment etc.) der havde gang i den grafiske del. Men hvis man kigger teknisk på situationen, kunne man godt have god samvittighed ved at udgive den tidlige kompileret version, hvis man udelader al grafik osv?
Re-Volt Track Designer
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig