X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Six Days in Fallujah


Svar
nerosnerosSkrevet 14/04-09 21:42, rettet 14/04-09 21:44 
Det her virker sku en smule mærkeligt? Jeg mener de prøver virkelig at lave et spil baseret på "real life/war"! Jeg mener det virker en smule uhyggeligt... De vil altså prøve at vise folk hvordan det virkeligt er at være i krig. Tror der bliver en del debat omkring det her spil. Jeg synes faktisk ikke det er helt sundt med sådan et spil som forsøger sig med ultra realisme når det kommer... Se hele indlægget


Six Days in Fallujah Interview
Bashful Neophyte
85 emne(r).
1 2 > »

Svar
nerosnerosSkrevet 14/04-09 21:42, rettet 14/04-09 21:44 
Det her virker sku en smule mærkeligt? Jeg mener de prøver virkelig at lave et spil baseret på "real life/war"! Jeg mener det virker en smule uhyggeligt... De vil altså prøve at vise folk hvordan det virkeligt er at være i krig. Tror der bliver en del debat omkring det her spil. Jeg synes faktisk ikke det er helt sundt med sådan et spil som forsøger sig med ultra realisme når det kommer til krig og den slags, men det er jo nok den udvikling vi er på vej imod.

Eller er jeg gammeldags og ude i hampen?

Six Days in Fallujah Interview
Bashful Neophyte
King ChaosKing ChaosSkrevet 14/04-09 22:16 
Jeg læste den anden dag at en far til en død soldat allerede har beklaget sig.
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 14/04-09 22:27 
Det er jo ikke noget andre spil og film ikke har gjort mange gange før. Eneste forskel er at krigen stadig foregår, og at det derfor føles langt tættere på rent emotionelt i befolkningen.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
dRxLdRxLSkrevet 14/04-09 22:39 
Et spil hvor man kan mærke at krig gør ondt, at der er en stor pris at betale, også for dem der overlver?
Lyder som en fantastisk idé.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
nerosnerosSkrevet 14/04-09 22:44, rettet 14/04-09 22:54 
Echelon VI>
Det er jo ikke noget andre spil og film ikke har gjort mange gange før. Eneste forskel er at krigen stadig foregår, og at det derfor føles langt tættere på rent emotionelt i befolkningen.

Nej det kan du have ret i, men jeg løfter altså øjenbrynene lidt når de først i interviewet fortæller at de har fået opbakning/lærdom fra soldaterne til at få spillet drejet i en mere realistisk retning. Det virker bare som om man med det her spil i forhold til andre FPS krigsspil forsøger sig med noget realisme man hidtil ikke har set! Det er nok mere det jeg synes virker en smule uhyggeligt, og ja så også at krigen stadig kører der ud af.....

Nu kan man altså spille den virkelighedskrig som hærger verdenen lige nu i et computerspil!!! Det giver mig en lidt dårlig smag i munden :-(
Bashful Neophyte
DarkbeatDarkbeatSkrevet 14/04-09 22:54 
Det med en virkelighedstro oplevelse er altid noget de prøver at gøre i alle de krigs FPS spil de laver. Der er som regel et par "military advisors" på projekterne så dét med ultra-realisme tager jeg lidt med et gran salt.

Hvis det skulle være ULTRA realisme ville det ende med at man skulle sidde og glo på en base i en uge, lige pludselig blive sendt ud til et eller andet sted og ligge og skyde efter Taliban tropper fra et par kilometers afstand.... Og det tror jeg ikke der ville være meget ved.

Jeg kan sagtens forstå at der er massere der syntes at det er "for tæt på"... Især faderen du nævner som mistede sin søn i den krig.

Rent spilmæssigt lyder det bare som endnu et "realistisk" FPS og ikke særligt interessant i mine øjne.
nerosnerosSkrevet 14/04-09 23:00 
Yes :-)

Tror nu heller ikke, at hvis man vil have folk skal forstå virkelig krigsførelse og krig, at det så er computerspillet som medie der er det bedste middel til den bøf..
Bashful Neophyte
PalleJensenPalleJensenSkrevet 15/04-09 07:55 
Jeg ser ingen forskel fra dette spil til andre realistiske krigsspil - den eneste forskel er, som andre også har nævnt, at krigen stadig finder sted. Det med militære rådgivere og "ultra realism" er jo ikke noget nyt. Jeg synes der er spil som er langt mere usmagelige, f.eks. Manhunt, hvor det er grov vold for den grove volds skyld.

Heldigvis er det valgtfrit, om man vil købe spillet og dermed støtte firmaerne bag sådanne produkter. :-)
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
SumezSumezSkrevet 15/04-09 07:56 
dRxL>
Et spil hvor man kan mærke at krig gør ondt, at der er en stor pris at betale, også for dem der overlver?
Lyder som en fantastisk idé.

Ja, men jeg kan heller ikke se hvordan de ville gøre det.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
PalleJensenPalleJensenSkrevet 15/04-09 08:02 
Konami trækker lidt i land?

"During Konami's Gamer's Day in Frankfurt last week, unnamed representatives for the publisher told GamePro.de that they were waiting to see how Atomic Games would portray the brutal battle for Fallujah before deciding if the game would see a European release. Representatives also told De Telegraaf that it was unclear what the level of violence would be in the "documentary-style" shooter."
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
ChronoChronoSkrevet 15/04-09 09:05 
Det er vist bare endnu en realistisk shooter.

Den hidtil bedste skildring af krig må være i Valkyria Chronicles. Der føler man virkelig de forskellige sider af en krig - hvordan fjenden ikke er ond, hvordan døden altid lurer og hvordan det er miste sine nærmeste. Trods manglende grafisk realisme, er spillet for mig langt mere troværdigt og stærkt end en realistisk shooter nogensinde har været.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
nerosnerosSkrevet 15/04-09 09:13, rettet 15/04-09 09:24 
Jeg synes man skal passe på at sammenligne spil med rigtig krig da jeg er ret sikker på den rigtige varer ikke er leg....

Undskyld det er ikke for at være gammelfar med løftet pegefinger ;-)
Bashful Neophyte
KalicolaKalicolaSkrevet 15/04-09 10:46 
Det er jo bare reklame snak. Der er ikke mere realisme i det spil end der er i call of duty og brothers in arms og alle andre spil som har millitary advisers.
For The Love Of The Game
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 15/04-09 13:42 
neros>
Jeg synes man skal passe på at sammenligne spil med rigtig krig da jeg er ret sikker på den rigtige varer ikke er leg....

Ja, for alle der spiller krigsspil, mister al realitetssans og tror på at realisme fremstillet i medier, er den virkelige verden. Ideen er som sagt set hundrede gange før...
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
nerosnerosSkrevet 15/04-09 14:16, rettet 15/04-09 14:38 
Haha :D Jeg ved sku da godt ideen er set før, men hva så? Det er sku stadig galt at man laver den slags spil over en krig i "nuet". Jeg synes nu stadig det er en smule forkert!

Med de mange skøre mennesker i den her verden tror jeg på der kan være en smutter ;-) Tro mig jeg har mødt et par af dem!
Bashful Neophyte
KalicolaKalicolaSkrevet 15/04-09 14:37 
Er det så også forkert at lave the lost and the damned nu her mens der stadig er bikere som tager stoffer og skyder hinanden?
For The Love Of The Game
nerosnerosSkrevet 15/04-09 14:40, rettet 15/04-09 18:44 
Nej lad os da bare sige alt er iorden når det kommer til computerspil, og spil mediet er fredet.
Bashful Neophyte
FourDFourDSkrevet 15/04-09 14:48 
Waterboarding bonus stage..... ? uhhhrrr...
Yeah, well, you know, that's just like, your opinion, manSpiller nu: World Of Goo, Grand Theft Auto: The B..., Final Fantasy Tactics A...
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 15/04-09 15:36, rettet 15/04-09 15:36 
Jeg kan virkelig ikke se logikken i at du himler op Neros. Du er jo selv vild med voldelig spil (Gears, Ninja Blade etc.). Volden er langt fra virkeligheden, men det er den givet også i alle andre spil, der smyger om sig med ord som "realisme" - den er da ofte langt mere åbenlys og grotesk i spil placeret i verdner længere fra vores.

At der er blandet virkelighed ind i SDiF er vel kun tydeligt for de, der har tilhørsforhold til krigen (jeg gætter på, at det højst sandsynligt kun vil være lokationerne de vil kunne genkende), mens de der spiller det uden, kun tror på virkelighedselementet fordi det er hvad de har hørt tusind gange før omkring krigsspil (selvom der ofte er langt til virkelig krig i disse), og hvad de får hældt i hovedet af udviklerens hype-generering. At de forsøger at skildre en mere virkelighedstro simulering af krig i SDiF, og ikke blot en voldsforherligelse som så mange andre spil, kan jeg da kun se som noget positivt (såfremt dette nu også rent faktisk er tilfældet)

Man kan begynde at snakke om det etisk korrekte i at bringe så aktuelle situationer frem på skærmen i forhold til pårørende der har mistet et menneske i krigen, men rent "ungdommen synker i fordærvelse" er der efter min mening ikke noget at komme efter. Den diskussion har historiemæssigt vist sig at være fuldstændig forkert, selvom stort set alle medier har været igennem den.

Alt er netop iorden når det kommer til medier i Danmark - vi har en sund tradition for ikke at censurere noget som helst.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
HeroldHeroldSkrevet 15/04-09 16:30 
Echelon VI>
Jeg kan virkelig ikke se logikken i at du himler op Neros. Du er jo selv vild med voldelig spil (Gears, Ninja Blade etc.). Volden er langt fra virkeligheden, men det er den givet også i alle andre spil, der smyger om sig med ord som "realisme" - den er da ofte langt mere åbenlys og grotesk i spil placeret i verdner længere fra vores.

Curb stomp!
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
nerosnerosSkrevet 15/04-09 16:53, rettet 15/04-09 17:04 
Echelon VI>
Alt er netop iorden når det kommer til medier i Danmark - vi har en sund tradition for ikke at censurere noget som helst.

Hvor FANDEN vil du hen med det!?

Det er nu ikke så meget volden jeg hentyder til. Så lad mig slå fast en gang for alle og fatte mig i korthed. JEG synes, det er uetisk og forkert at lave et spil som kommer så tæt op af en virkelig krig som iøjeblikket tæller dødstal op af.. og jeg er heldigvis så dannet et menneske at jeg kan se forskel på fictionsspil som Ninja Blade og Gears of war osv. Det er ikke volden som jeg synes er uhyggeligt, men mere konceptet. Min sunde fornuft sætter spørgsmåltegn til hvad der er "iorden" eller "forkert" i denne sammenhæng. De fleste ser jo ikke der er noget galt i det så er det vel iorden bare ikke når man spørger mig!
Bashful Neophyte
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 15/04-09 17:30, rettet 15/04-09 17:33 
neros>
Hvor FANDEN vil du hen med det!?

Det kan godt være du ser dig selv som et dannet menneske, men du er da godt nok et usagligt og hidsigt et af slagsen :p

Pointen med den sidste sætning var blot, at SDiF kan være nok så etisk forkert, men stadig have en plads som lovligt produkt i Danmark - det var altså en kommentar til dit ironiske "...computerspil er fredet".

Der er ingen der forsøger at tage din personlige holdning fra dig. Jeg er da givet enig et langt stykke hen ad vejen, og finder det da temmelig usmageligt, at nogen forsøger at spinde guld på virkelig krig (men igen igen, er det gjort før, og jeg må indrømme at jeg er så dobbelt moralsk, at jeg sikkert har slugt de fleste af disse produkter med hud og hår). Det største problem er i mine øjne at spillet ikke kan undgå at blive en politisk manifestation i en eller anden grad, og på den måde bidrage til en konflikt der stadig ikke er løst - hvem husker ikke hvor kvalmende ulækker "The Kingdom" blev.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
dRxLdRxLSkrevet 15/04-09 18:06 
Er jeg den eneste der synes at det jeg har hørt om spillet hidtil lyder som en god idé?
Altså hvis de sørger for at det gør ondt at spille det og undgår glad pop-vold.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 15/04-09 18:16, rettet 15/04-09 18:22 
Echelon VI>
At de forsøger at skildre en mere virkelighedstro simulering af krig i SDiF, og ikke blot en voldsforherligelse som så mange andre spil, kan jeg da kun se som noget positivt (såfremt dette nu også rent faktisk er tilfældet)

Nope :p
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
nerosnerosSkrevet 15/04-09 18:42, rettet 15/04-09 18:55 
Echelon VI>
Det kan godt være du ser dig selv som et dannet menneske, men du er da godt nok et usagligt og hidsigt et af slagsen :p

Pointen med den sidste sætning var blot, at SDiF kan være nok så etisk forkert, men stadig have en plads som lovligt produkt i Danmark - det var altså en kommentar til dit ironiske "...computerspil er fredet".

Jeg er fredspiben selv.

At kalde mig for usaglig når jeg mener at den slags computerspils koncept ikke lige er mig kan jeg kun smile af ;-) Jeg synes på ingen måde nogen spil skal forbydes men vælger at tage afstand istedet, og jeg har det også ganske udmærket med ultravold ;D
Bashful Neophyte
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 15/04-09 19:01 
Det usagelige lå sådan set ikke i at du tog afstand fra spillet, men i brugen af bandeordet "fanden"...
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
nerosnerosSkrevet 15/04-09 19:06 
LOL Ahahaha ;D okay
Bashful Neophyte
Per SPer SSkrevet 15/04-09 20:27, rettet 15/04-09 21:00 
Skriv i et ordentligt sprog og hold jer til regelsættet!

1 henstilling tildelt.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
SumezSumezSkrevet 15/04-09 21:33 
dRxL>
Er jeg den eneste der synes at det jeg har hørt om spillet hidtil lyder som en god idé?
Altså hvis de sørger for at det gør ondt at spille det og undgår glad pop-vold.

Nej, det er også sådan jeg har det. Det er måske lige før det ku være sundt. Men tror det må være ekstremt svært at opnå. Man skal vist ikke bare bruge professionelle og erfarne folk fra militæret, men også nogle historisk dygtige instruktører.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
PalleJensenPalleJensenSkrevet 27/04-09 11:42 
Så fik whinerne stoppet spillet - hvor er det træls at verden er "politisk korrekt - uha, vi må endelig passe på ikke at træde nogen over tæerne" at sådan kan ske. *suk*

Eurogamer: Konami drops controversial Iraq game
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
BeanoBeanoSkrevet 27/04-09 11:56 
Ja, jeg tror heller ikke vi overlever tabet af "endnu en militær FPS" :)
King ChaosKing ChaosSkrevet 27/04-09 12:15 
Det handler vel ikke om hvilken type spil det er, gør det? Det næste bliver at et spil du glæder dig til bliver stoppet af klynkeri ;)
HyakotakeHyakotakeSkrevet 27/04-09 12:22 
Hvordan er sandsynligheden for, at et andet firma tager tråden op og rider på kontrovers-bølgen? Eller at spillet færdiggøres i en "billigere" form og udkommer via ikke-butiksmæssige kanaler - gratis download, netdistribution med et billigere prisskilt osv.?
BeanoBeanoSkrevet 27/04-09 12:26 
King Chaos>
Det handler vel ikke om hvilken type spil det er, gør det? Det næste bliver at et spil du glæder dig til bliver stoppet af klynkeri ;)

Ja, sidst det skete blev det udsat 2 uger og lyrikken blev fjernet fra en sang i spillet ;)
WehnerWehnerSkrevet 27/04-09 13:28 
Hyakotake>
Hvordan er sandsynligheden for, at et andet firma tager tråden op og rider på kontrovers-bølgen?

Rockstar?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
silverstarsilverstarSkrevet 27/04-09 14:30 
Tja, jeg synes egentlig også konceptet var ulækkert, så det er ok med mig. Lur mig om vi ikke alligevel får vores dosis af FPS'ere, der er IMO ingen grund til at slå plat på Fallujah/Irak.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
HyakotakeHyakotakeSkrevet 27/04-09 14:53 
Wehner>
Rockstar?

Hah, ja, godt bud :-)

Principielt er det uheldigt, at whinere kan sætte en stopper for det, men der er jo allerede mængder af spil (og film!), der tager udgangspunkt i virkeligheden, eventuelt dækket ind under at de bare "baserer det på virkelige hændelser".

Jeg er netop i gang med COD4, og det foregår jo også delvist i Kebabistan - så hvorfor flipper folk ikke ud over det på samme linie som et spil baseret på Fallujah? Hvor går grænsen for, hvor tæt på virkeligheden, man må komme?
nerosnerosSkrevet 27/04-09 18:47, rettet 27/04-09 21:59 
Ja det er ikke mig som græder snot nu.
Bashful Neophyte
King ChaosKing ChaosSkrevet 27/04-09 19:01 
Beano>

Ja, sidst det skete blev det udsat 2 uger og lyrikken blev fjernet fra en sang i spillet ;)

Ja, og det var for galt! Personligt gider jeg ikke nødvendigvis spille endnu et lorte fps... og jeg kan saqgtens finde spil der går over mine grænser. Hooligan-spillet fra år tilbage, og der var et pimp-strategi-spil på E3 for 4-5 år siden, og det er ikke noget jeg gider spille. På samme måde har jeg det med f.eks. Postal, Soldiers of Fortune... og egentlig også Manhunt. MEN jeg kan ikke ha' at Pive-koret fra Internettet kan få stoppet hvad som helst bare de klynker nok.
dRxLdRxLSkrevet 27/04-09 19:08, rettet 27/04-09 19:09 


Hvad finder de på at stoppe næste gang, "Holocaust Tycoon"?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
King ChaosKing ChaosSkrevet 27/04-09 19:42 
Igen... nok ikke noget jeg ville spille :D
PalleJensenPalleJensenSkrevet 27/04-09 19:54 
King Chaos>
MEN jeg kan ikke ha' at Pive-koret fra Internettet kan få stoppet hvad som helst bare de klynker nok.

Well spoken, sir.
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
dRxLdRxLSkrevet 27/04-09 20:06 
Der er i øvrigt skrevet et sødt lille digt om hvad der kan ske sker når man vælger at se stort på noget fordi det ikke umiddelbart ikke vedrører én selv:


In Germany, they came first for the Communists, And I didn’t speak up because I wasn’t a Communist;

And then they came for the trade unionists, And I didn’t speak up because I wasn’t a trade unionist;

And then they came for the Jews, And I didn’t speak up because I wasn’t a Jew;

And then . . . they came for me . . . And by that time there was no one left to speak up.


Mere om digtet
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
silverstarsilverstarSkrevet 27/04-09 21:44, rettet 27/04-09 21:45 
PalleJensen>
King Chaos>
MEN jeg kan ikke ha' at Pive-koret fra Internettet kan få stoppet hvad som helst bare de klynker nok.

Well spoken, sir.

Ud af ren og skær morbid nysgerrighed bliver jeg nødt til at spørge:
Når i omtaler whinerne/pivekoret/klynkerne, der ifølge jer har fået stoppet spillet, inkluderer det så de familier, der har fået deres søn/datter etc. hjem i en kiste fra Irak?

Jeg forstår sgu godt at de er pissed...

Link...
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
nerosnerosSkrevet 27/04-09 22:21 
dRxL>
Der er i øvrigt skrevet et sødt lille digt om hvad der kan ske sker når man vælger at se stort på noget fordi det ikke umiddelbart ikke vedrører én selv:


In Germany, they came first for the Communists, And I didn’t speak up because I wasn’t a Communist;

And then they came for the trade unionists, And I didn’t speak up because I wasn’t a trade unionist;

And then they came for the Jews, And I didn’t speak up because I wasn’t a Jew;

And then . . . they came for me . . . And by that time there was no one left to speak up.



A wha?!
Bashful Neophyte
King ChaosKing ChaosSkrevet 27/04-09 22:27, rettet 27/04-09 22:28 
Silverstar: Hvorfor? Fordi nogen laver et spil om krig? Eller er det fordi det er et spil. Jeg går ud fra at det er ok, når Bob Dylan eller Bruce Springsteen skriver en sang om det? Eller Spielberg laver en film? Vi kan jo ikke vide om spillet ville blive godt eller ej, eller om ide-mændenes intentioner om at lave et spil der tilnærmelsesvist viste hvordan krig virkelig er, ville træde ordentlig frem. Men jeg kan ikke hvor forargelsen kommer ind. Det er da ikke spil der slår soldater ihjel.

Bortset fra det, så er faktisk ikke det sagen handler om, men blot om at dem der råber højst og længst, de får deres vilje.
nerosnerosSkrevet 27/04-09 22:45, rettet 27/04-09 22:48 
Det var da en meget kynisk måde at se tingene på må jeg godt nok sige. Når alt kommer til alt så er der visse ting i den her verden som man ikke behøver at røre ved.

Iøvrigt så finder jeg Bruce og Dylan argumentet meget tåbeligt..
Bashful Neophyte
silverstarsilverstarSkrevet 27/04-09 22:47, rettet 27/04-09 23:51 
Nej, jeg har intet imod spil om krig, jeg synes der er masser af fede krigsspil på markedet.

Det jeg har noget imod er at de vil udnytte en konflikt som stadig er igang og stadig kræver ofre til at markedsføre deres spil i håb om at sælge/tjene mere. Jeg har det fint med at de vil lave et realistisk krigsspil, men finder det unødigt at slå plat på Fallujah.

Jeg mener at man bør give plads rent tidsmæssigt til at lade "sårene" hele, før man begynder at skildre krige/konflikter etc i underholdningsmedier som f.eks. spil og film.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
nerosnerosSkrevet 27/04-09 22:49 
Fuldstændig enig :-)
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 28/04-09 02:19, rettet 28/04-09 02:20 
Tja, var det ikke netop tanken at lave et spil der viser hvor SLEM krig er? Det er jo ikke ligefrem fordi de laver jokes på den.

Jeg var nu ret nysgerrig efter at se hvordan dette kunne være blevet. Det faktum at det var Konamijapanskfirma der stod bag, skulle nok være garanti for en noget anden oplevelse end man får for f.eks. Call of Duty. På både godt og ondt...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
85 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig