X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Et par spørgsmål om SEGA Mega Drive


Svar
ildfiskildfiskSkrevet 07/04-09 21:23 
Hej alle sammen.

Jeg overvejer stærkt at anskaffe mig en Mega Drive igen. Havde en Mega Drive for mange år siden men den forsvandt ved en flytning? Inden da har jeg dog et par spørgsmål:

1. Hvad er den mærkbare forskel på Mega Drive 1 og IIs billede og lyd? Er der f.eks. forskel på lyd (stereo/mono) og grafik (mere eller mindre grødet)?

2. Hvordan ser Mega Drive ud på et fladskærms tv? Og er Mega Drive 1 at foretrække i forhold til Mega Drive II eller omvendt (bedste tilslutningsmuligheder)?

3. Jeg ved at der er "borders" øverst og nederst på pal maskiner, men som så vidt jeg ved kan løses ved en 50/60 Hz switch. Til gengæld har jeg hørt at visse spil også har lidt ude i siden f.eks. græn eller blå, dvs. lidt som om at billedet ikke helt er tilpasset skærmen?

Tak for hjælpen :-)
SEGA died with the Dreamcast
KillerBean2KillerBean2Skrevet 07/04-09 22:07 
ildfisk>
Hvad er den mærkbare forskel på Mega Drive 1 og IIs billede og lyd? Er der f.eks. forskel på lyd (stereo/mono) og grafik (mere eller mindre grødet)?

Hvis du bruger et RGB-kabel, er der ikke nogen forskel på billedkvaliteten. MD1'en har kun mono-lyd på AV-stikket (hvilket man dog kan modde sig ud af). MD2'en har stereo-lyd på AV-stikket, men mange mener den har dårligere lydkvalitet... jeg tror mest, det er lidt af et religionsspørgsmål.
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 07/04-09 22:18, rettet 07/04-09 22:44 
ildfisk>
1. Hvad er den mærkbare forskel på Mega Drive 1 og IIs billede og lyd? Er der f.eks. forskel på lyd (stereo/mono) og grafik (mere eller mindre grødet)?

Der er ingen forskel i billedet fra MD 1 til 2. Forskellen ligger i at MD2 har stereo i RGB out porten mens man på MD1 er nødt til at modde sig til stereo hvis man ikke vil have et grimt kabel i hovedtelefon udgangen i fronten. Jeg har læst flere steder at MD1, og især de første modeller med EXT port, jeg har dog aldrig selv lagt mærke til nogen forskel (Jeg bruger MD1 med EXT).

2. Hvordan ser Mega Drive ud på et fladskærms tv? Og er Mega Drive 1 at foretrække i forhold til Mega Drive II eller omvendt (bedste tilslutningsmuligheder)?

Bedste tilslutning er RGB. Det ser ikke videre spændende ud på fladskærm da MD'en uanset model (MD1, MD2 eller MultiMega) laver nogle sjove lodrette streger i billedet. Kan man leve med dem (det kan man) så står det virkelig skarpt og flot ellers.
En mulighed for et bedre billede er XRGB-3'en som du kan læse om her: http://retrogaming.hazard-city.de/

- Det fjerner ikke de lodrette streger men den laver med stor sikkerhed bedre scaling og deinterlacing end det dit eget tv kan klare.

3. Jeg ved at der er "borders" øverst og nederst på pal maskiner, men som så vidt jeg ved kan løses ved en 50/60 Hz switch. Til gengæld har jeg hørt at visse spil også har lidt ude i siden f.eks. græn eller blå, dvs. lidt som om at billedet ikke helt er tilpasset skærmen?

Der er lidt rammer rundt omkring billedet der ofte tager samme farver som baggrunde i spillene. Det er nok en slags overscan løsning men kanterne er fuldstændig lige store til hver side. Så med mindre dit tv er virkelig dårligt så burde du få et fint centreret billede med lidt kanter til hver side :)*

Men en 50/60hz switch er virkelig et must! Det er næsten for let at lave det mod på en MD så der er ingen undskyldning :)

Meget få PAL-spil er optimeret til 50hz, dvs. at de kører korrekt hastighed ved 50hz, desværre stadig med bjælker i top og bund. Disse (5-6?) spil skal altså ikke køre i andet, mens resten af spillene fint kan køre i 60hz, og derved fuldt billede samt korrekt hastighed på spillene.

EDIT*

Et par spørgsmål om SEGA Mega Drive

I en perfekt drømmeverden hvor jeg nok ville have et ordentligt kamera, istedet for mobilen, ville det være nemmere at se kanterne i siderne.
XRGB-3'en vælger så netop at lave en lidt større kant til venstre men det kan være ret lige gyldigt så længe at selve billedet ikke bliver beskåret. Saturn viser den f.eks. perfekt centreret og uden kanter.

Som forklaret tidligere skifter kantens farve alt efter baggrunden i spillet. Lige dér ser det måske ret voldsomt ud med den lyseblå kant, mens den i Marble Zone (bane 2) er skiftet til mørkeblå.

Det er også muligt at du på dit tv kan indstille overscan manuelt hvis det generer dig voldsomt.
Spiller nu: Phantasy Star IV
ildfiskildfiskSkrevet 07/04-09 22:55, rettet 07/04-09 23:02 
Tak for hurtig respons. (Lækker samling du har der - mangler lige Master System:-))Det lyder til at det optimale er at spille på en gammeldags CRT-fjernsyn med et RGB-kabel.

Den optimale kvalitet på fladskærm må derfor være med brug af en emulator via PC...

Er de linjer du taler om lidt ligesom scanlines (f.eks. 25, 50, 75%) via emulator eller..?
SEGA died with the Dreamcast
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 07/04-09 23:01, rettet 07/04-09 23:05 
Prøv det før du afviser, der er nok mange der ikke kan lide de gamle konsoller på de nye TV. Jeg kan godt lide hvordan det ser ud :)

XRGB-3'en har også den mulighed at den kan smide scanlines på billedet så det kommer til at ligne at man spiller på et gammeldaws tv. Det gør den faktisk ret godt.
Du kan se nogle screens af det på den side jeg linkede til tidligere.

Er de linjer du taler om lidt ligesom scanlines (f.eks. 25, 50, 75%) via emulator eller..?

Det jeg taler om i dette indlæg er Scanlines. Det jeg talte om i det før var de lyseblå kanter du kunne se på billedet :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
ildfiskildfiskSkrevet 07/04-09 23:10 


Det jeg taler om i dette indlæg er Scanlines. Det jeg talte om i det før var de lyseblå kanter du kunne se på billedet :)

Okay så hvis jeg forstår dig ret så står billedet meget skarpt, men der kommer en masse små vandrette linjer (scanlines) - linjer som der ikke ses på et gammeldaws tv?
SEGA died with the Dreamcast
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 07/04-09 23:23 
Nej jeg tror ikke vi mener det samme. Hvis du bare smider MD'en til med RGB så vil der komme lidt lodrette striber i billedet. De er der også på et gammelt tv men er svære at se.

Scanlines kommer KUN på dit HDTV hvis du benytter en XRGB-3, det er bare en feature den kan smide på hvis man bedre kan lide hvordan de gamle spil ser ud på et gammeldaws tv hvor der altid er scanlines.
Spiller nu: Phantasy Star IV
ildfiskildfiskSkrevet 07/04-09 23:32 
Tak tak, nu er jeg mere med :-) Må dog indrømme at lodrette linjer på skærmen ikke lyder alt for tillokkende. Ser man dem hvis man sidder et par meter fra skærmen?
SEGA died with the Dreamcast
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 07/04-09 23:53 
Jeg har stadig Sonic på i baggrunden og jeg ser dem ikke herfra (et par meter fra skærmen) :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 08/04-09 09:01 
Ja come on ildfisk hvis konsolkongen siger god for den så behøver du ikke bekymre dig :-) Jeg skal selv snart have fat i en fladskærm, og jeg har også Megadrive, Saturn, SNES og Jaguar som skal spilles der på. Jeg har ikke noget problem med den slags detaljer som der bliver snakket om.
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 08/04-09 13:43 
Hehe Neros har fattet det :)

Jeg kom lige i tanke om at voldsomheden i de lodrette streger afhænger af hvordan AV stikket er sat i maskinen. Vrikker man lidt i det kan det sagten blive bedre, men går aldrig helt væk. Sådan er det i hvert fald på min JAP MD1 men jeg lod aldrig mærke til om det også var tilfældet på en anden model MD.

Men uanset er det ikke noget der skal forhindre dig i at købe så fantastisk en konsol :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
scavengerscavengerSkrevet 08/04-09 16:43 
Og så lige en REKLAME!!! :-)
Kig på www.mastertronic.dk om der er noget du kan bruge, så finder vi en god pris.
Nemo me impune lacessit
ildfiskildfiskSkrevet 10/04-09 02:33 
Okay lyder godt. Vil kigge nærmere på www.mastertronic.dk i næste måned. Denne måneds overskud gik til en hvid japansk saturn... Tror måske at det kan blive til en Mega Drive/Mega CD i næste måned :-D
SEGA died with the Dreamcast
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig