X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Ombytning af grafikkort


Svar
cosmos_dkcosmos_dkSkrevet 24/03-09 10:42 
Hej folkens,

for et par måneder siden gik mit meget dyre grafikkort fuldkommen død, og derfor sendte jeg det til rep. Nu har jeg imidlertid fået at vide, at det ikke kan repareres, og at grafikkortet ikke bliver lavet mere, så man har tilbudt mig et andet. Problemet er bare, at dette kort koster 1500, mens mit gamle kostede mig 4500 (for godt og vel 1½ år siden).

Her kommer spørgsmålet: har jeg ikke krav på at få en vare til samme pris? Eller skal jeg bare vinke farvel til 3000 kr og sige ja tak til det grafikkort, de tilbyder mig? I følge dem er det, de tilbyder mig, hurtigere (mit gamle var et 8800 gtx, 768 mb - og det, de tilbyder mig, er et 9800 gtx 512 mb).

Burde jeg være tilfreds med at få dette grafikkort? Eller bør jeg gøre et nummer ud af at få et til samme værdi? Hvem har evt. et link til nogle paragraffer?
Spiller nu: Battlefield 2142, Shadowrun
ElgenElgenSkrevet 24/03-09 10:53, rettet 24/03-09 10:57 
Så vidt jeg fik oplyst her for en måneds tid siden da jeg var ude at shoppe ny bærbar til fruen er at det man har krav på i den situation er en vare der er tilsvarende eller bedre.
Dette uafhængigt af hvad både den nye og den gamle vare koster eller har kostet.
Jeg tvivler også på at dit gamle grafikkort (om det stadig var blevet solgt i dag) stadig ville stå til en pris af 4500kr nu.
Udviklingen på hardwareområdet er jo så hurtigt, at en vare nærmest er forældet i det øjeblik du forlader butikken (lidt sat på spidsen, dog };-))

Iøvrigt skal du ikke se det som at 'vinke farvel' til 3000kr, det kort er jo ikke 4500kr værd i dag.
Du får et bedre kort og tilmed fornyet reklamationsret på 2 år (og garanti det første halve år).
Og det ville jeg da synes var fedt.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
MrCaseMrCaseSkrevet 24/03-09 10:57 
Det lyder da umiddelbart som et rimeligt bytte. Du får en generation nyere af dit gamle kort... fair spil.

Min svigerfars sd-plasma kostede også 35k for et par år siden... jeg ville hellere ha' et panasonic px80 til under 10k idag...
Have you considered sucking less?
PalleJensenPalleJensenSkrevet 24/03-09 11:02 
jeg synes det vigtige er, om du får et produkt som er mindst lige så godt (gerne bedre) som det du afleverede. Priser på hardware falder hele tiden, så det er ikke en målestok man kan bruge i denne sammenhæng.
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
HeroldHeroldSkrevet 24/03-09 11:22 
Du har krav på en vare der er lige så god som dit gamle grafikkort - ikke en til samme pris. Kan du finde noget ved det kort de tilbyder dig, der ikke yder tilsvarende, så mener jeg at du kan bede om et andet.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
cosmos_dkcosmos_dkSkrevet 24/03-09 11:24 
Hej -- og tak for de hurtige svar!

Det eneste, jeg kan sætte en finger på, er antallet af RAM på kortene. Mit gamle havde 768, mens det, de tilbyder mig, kun har 512.

Jeg prøver at finde frem til et andet kort, som de kan bytte det til. Vender lige tilbage :)
Spiller nu: Battlefield 2142, Shadowrun
HeroldHeroldSkrevet 24/03-09 11:28 
Tilgengæld kan det være hurtigere RAM - om det reelt betyder at kortet har en bedre ydeevne ved jeg ikke... :) Men kort fortalt er reglerne svjh. at kortet skal være lige så godt, ellers skal du kompenseres for det.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
cosmos_dkcosmos_dkSkrevet 24/03-09 11:33 
Det er dette, de vil bytte det ud til >

http://www.prcdata.dk/produkt/asus-en9800gtx-dk-tophtdi/96734486/

og dette er mit gamle >

http://www.thetechlounge.com/article/416/ASUS+8800GTS+768MB/

Jeg tror, jeg takker ja til udbytningen. Så vidt jeg har kunne læse mig frem til, er 9800gtx+ marginalt bedre end mit eget :)
Spiller nu: Battlefield 2142, Shadowrun
JmogJmogSkrevet 24/03-09 21:11 
Ram'en behøver du ikke tænke nærmere over - det er ikke den udslagsgivende faktor her - GPU'en er et stykke hurtigere, så det er klart et bedre kort.
cosmos_dkcosmos_dkSkrevet 24/03-09 23:15 
Jeg har takket ja til ombytningsforslaget -- er i det store hele godt tilfreds med kundeservice fra deres side af. Takker for Jeres råd :)
Spiller nu: Battlefield 2142, Shadowrun
JesperJesperSkrevet 26/03-09 19:08 
Hej,
Jeg har været ude for samme situation, hvor jeg havde en GPS der gik i stykker. Den kostede 5000 da jeg købte den, og blev tilbudt en ny som kostede omkring 1500. Det var jeg ikke tilfreds med, og kontaktede dem derfor. Jeg fik samme forklaring med at varer ikke byttes over pr. værdi men ud fra om det nye produkt svarer funktionsmæssigt til den gamle man havde. Dette synes jeg også er fair nok, og vi kom derfor frem til en aftale, hvor jeg selv fik lov til at vælge en GPS, som funktionsmæssigt var magen til den jeg havde før (bare nyere og med ny garanti).

Så du kunne i princippet have klaget over at der er mindre ram på dit nye grafikkort, men de er nok alligevel hurtigere end de gamle, så det kommer jo an på hvordan man måler det.

Generelt synes jeg du er blevet tilbudt en god handel.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig