X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Æ, ø og å fejltolkes i emails


Svar
WehnerWehnerSkrevet 23/03-09 16:16 
Flere gange, når vi sender sender mails ud fra arbejdet, oplever vi, at at modtagerne får mere eller mindre underlige tegn i stedet for æ, ø og å. Man kan så se det, når de besvarer mailen og man ser citatet i deres mail.

Det er naturlligvis en problemstilling, der hænger sammen med det danske tegnsæt, men kan man gøre noget for at mindste risikoen for, at det sker?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JAAJAASkrevet 23/03-09 17:28, rettet 23/03-09 17:32 
Ikke rigtigt. Problemet ligger i modtagerens setup eller i de systemer, mailen passerer igennem undervejs. Du kan dårligt bede alle dine modtagere om at køre med samme encoding som dig. Du kan selvfoelgelig skrive paa gammeldaws manér!
HyakotakeHyakotakeSkrevet 23/03-09 17:39 
Men kan man så ikke vælge den encoding, som giver færrest modtagere bøvl. Hvilken setting er mest universel?

Hvis man f.eks. kører med Plain Text (så kan man dog ikke have billeder og tekstformatering med), så gætter jeg da på, at flere folk kan afkode det. Men hvis man kører med HTML og hele gejlet slået til er der mange modtagere, som får fejlopsætninger pga. inkompatibilitet mail-systemerne imellem.
JAAJAASkrevet 23/03-09 17:54, rettet 23/03-09 17:55 
Tja, min første indskydelse ville være Unicode, men prøv at slå det til i din browser - ingen danske karakterer her på PR. Jeg har dRxL (og muligvis RJK) mistænkt for at være en knag til såden noget her. Måske han kan hjælpe.
dRxLdRxLSkrevet 23/03-09 18:24 
Jeg melder umiddelbart pas.
Der er så mange steder det kan gå galt. Mit første bud vil dog være modtagerens e-mail program.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SumezSumezSkrevet 24/03-09 08:20 
Unicode/UTF-8 er klart den mest fornuftige encoding, der kan klare stort set alt. Men jeg mener vistnok at standarden i Windows stadig primært er ISO-8859-1
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
CoreCoreSkrevet 24/03-09 08:40 
Wehner>
Flere gange, når vi sender sender mails ud fra arbejdet, oplever vi, at at modtagerne får mere eller mindre underlige tegn i stedet for æ, ø og å. Man kan så se det, når de besvarer mailen og man ser citatet i deres mail.

Drop Jägermeisteren til morgenmaden, så skal det nok gå over ;)
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig