X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hvilken musikgenre er dette?


Svar
KalicolaKalicolaSkrevet 01/03-09 20:20, rettet 01/03-09 20:29 
Det er efterhånden en gåde for mig med musik genre i denne tid. dance, trance, techno, hardstyle, eurodance, big beat, whatever.

For at gøre en lang historie kort. Jeg har brug for at vide hvad den her musik genre hedder. Af uforklarlige årsager tænder jeg på det der umti-beat-female-vocals. Først troede jeg at det var trance. Så troede jeg at det var vocal trance, men det er det vidst heller ikke, og der er ikke noget som hedder brian musik.. Så hvad er det? :)

Her er et par links til genren.

7 day and 50 nights
http://www.youtube.com/watch?v=89TujVkRhn8

Ready for love
http://www.youtube.com/watch?v=iAgrikRoeZ0

Bad Boy
http://www.youtube.com/watch?v=aSeUtkq8WSc

Keep me hanging on
http://www.youtube.com/watch?v=NVz9LaK8BDk

Move your hands up
http://www.youtube.com/watch?v=eS9cIn8TmVU&feature=related

Wherever you go
http://www.youtube.com/watch?v=JY0hEGFh3YM&feature=related
For The Love Of The Game
KajikaKajikaSkrevet 01/03-09 20:30 
Iflg. Last.fm og Wikipedia.org er det en blanding af Dance og Eurodance, hvilket jeg egentligt er meget enig med.
Spiller nu: Final Fantasy XI: The V..., World Of Warcraft [Coll...
Krans.KKrans.KSkrevet 01/03-09 20:32, rettet 01/03-09 20:35 
Hehe, ja altså "You Keep Me Hanging on" er jo et godt gammelt Kim Wilde nummer, så det er vel hvad jeg vil kalde new wave som så er kørt igennem late-90's eurodance kødhakkeren og massakreret fuldstændigt =P Men ellers har jeg ikke så meget forstand på det (Jesus hvor er det dog også længe siden jeg sidst har hørt DJ Alligator, eksisterer han stadig?).

EDIT: What he said ^^ More or less =) Jeg var også selv i tvivl om jeg skulle kalde det dance eller eurodance, så et kompromis lyder vel fint nok.
For vi er syge lidt aparte lidt for smarte lalleglade, drikker glas med hash og spiller russisk roulade!Spiller nu: Grand Theft Auto: China..., Rayman Origins
jaesjaesSkrevet 01/03-09 20:34, rettet 01/03-09 20:34 
Brian-techno ville ellers være et bedre bud. Darknon jeg er skuffet :(

;)
nerosnerosSkrevet 01/03-09 20:36 
Du skulle hellere tage at lytte til noget La Radio de Sebb.
Bashful Neophyte
KalicolaKalicolaSkrevet 01/03-09 20:57, rettet 01/03-09 21:08 
For lige at slå det fast, så er det her musik ikke noget jeg konstant hører. Men jeg hører det på ligefod med metallica, ac/dc, amy winehouse, johnny madsen, within temptation, bruce springsteen, elvis, kim larsen, nephew, B.B king, the temptations, guns'n roses, creed, nickelback, ice cube, traveling wilburys, steve ray vaughn osv osv.

Det var lige et hurtigt kig på min cd samling. Så , please, lad vær med at stemple mig som en billig brian :)

EDIT: Eurodance er det man forbinder med det fra 90'erne. DJ bobo, snap, twenty 4 seven, culture club osv. Det jeg har linket til er ikke fra 90'erne.
For The Love Of The Game
jaesjaesSkrevet 01/03-09 21:08, rettet 02/03-09 13:02 
Johnny Madsen og Nickelback siger du... Jamen, så er du jo en billig Brian :)

Ej, det var jo bare gas, hence smileyen. Jeg har personligt ingen-som-helst (for)domme omkring folks musiksmag. Du ramte bare nok min absolut største hadegenre, og så måtte jeg jo drille lidt :)

EDIT: Det passer så ikke helt - hvis vi er ovre i Nazi-agtige tekster og lignende, har jeg den forsigtige dom, at det synd for folk, der hører musikken.

Darknon: Genrerne lever stadig, selvom vi ikke er i 90'erne. Måske afarter, men stadig Eurotrance og Eurodance.
JuggernautJuggernautSkrevet 01/03-09 21:22 
jaes>
Johnny Madsen og Nickelback siger du... Jamen, så er du jo en billig Brian :)

..*host* :) Ikke så personlig.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
jaesjaesSkrevet 01/03-09 21:23 
Hehe, du skal bare være stolt af, at dit navn er et varemærke :)
KillerBean2KillerBean2Skrevet 01/03-09 23:25, rettet 01/03-09 23:42 
Wow! Jeg får pludselig nogle ubehagelige flashbacks til en meget, meget sølle periode i mine teenage-år, hvor halbal i Auning var det fedeste i verden :D

Darknon>
Det jeg har linket til er ikke fra 90'erne.

Nej, men det stadigvæk umiskendeligt eurodance, Dvs. musik, som KUN må spilles på radio ABC eller bruges til "moderat fysisk pres" feks. på Guantánamo-basen ;)
AV Intelligent Terminal
HankyHankySkrevet 02/03-09 00:09 
På Euroadrenaline, kalder vi musik fra Groove Coverage, Cascada, Ian Van Dahl, Lasgo og så videre, for noget så simpelt som Dance, og det er ikke noget jeg vil betegne som Euro. Så skal vi over i noget E-rotic, Capella, Corona, Master Blaster og i den dur :-)
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
nerosnerosSkrevet 02/03-09 09:10 
Nickelback er det dårligste band i verdenen ;-)
Bashful Neophyte
SeventhSunSeventhSunSkrevet 02/03-09 10:20 
Krans.K>
Hehe, ja altså "You Keep Me Hanging on" er jo et godt gammelt Kim Wilde nummer...

*host host*

Det ER nu et nummer med The Supremes (senere Diana Ross & The Supremes) fra 1966.
http://www.dailymotion.com/video/x1jypn_the-supremes-you-keep-me-hanging-on_music

Men det er jo nok Kim Wilde versionen, der er største inspiration her :-)
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
SumezSumezSkrevet 02/03-09 11:05, rettet 02/03-09 11:09 
Ja, det er da bare klassisk, genretypisk eurodance/90'erpop som vi husker det bedst.
Der er gudskelov også lavet væsentlig bedre eurodance. :)

Hanky>
og det er ikke noget jeg vil betegne som Euro. Så skal vi over i noget E-rotic, Capella, Corona, Master Blaster og i den dur :-)

Ah, det han linker til er sgu ultra-stereotypisk "euro" :) Det bliver ikke meget mere "europæisk" at høre på! Måske tænker du på Eurobeat-genren? Som E-rotic da i hvert fald er et af de store navne indenfor, hehe.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Krans.KKrans.KSkrevet 02/03-09 15:57 
SeventhSun>
Krans.K>
Hehe, ja altså "You Keep Me Hanging on" er jo et godt gammelt Kim Wilde nummer...

*host host*

Det ER nu et nummer med The Supremes (senere Diana Ross & The Supremes) fra 1966.
http://www.dailymotion.com/video/x1jypn_the-supremes-you-keep-me-hanging-on_music

Men det er jo nok Kim Wilde versionen, der er største inspiration her :-)

Ja det ved jeg, men det er jo Kim Wilde versionen der er samplet her, inkl. hendes sang osv., så jeg holder stadig fast ved min oprindelige påstand =P
For vi er syge lidt aparte lidt for smarte lalleglade, drikker glas med hash og spiller russisk roulade!Spiller nu: Grand Theft Auto: China..., Rayman Origins
SeventhSunSeventhSunSkrevet 02/03-09 16:19 
Jeg vil godt sætte penge på, at vokalen på den der version ikke er samplet fra Kim Wilde originalen.

For det første lyder de på ingen ens.
For det andet ville det være unødvendigt dyrt. At lave en ny cover version er som sådan gratis.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
Krans.KKrans.KSkrevet 02/03-09 17:13 
Ok, nu har jeg ikke lige holdt dem op overfor hinanden, men jeg syntes bare umiddelbart de lød ens, og at det også lød som Kim Wildes stemme.

Anyway, det du siger med at lave en ny cover er gratis passer vel heller ikke helt, det er vel kun hvis den originale komposition (altså i dette tilfælde den med The Supremes) er i the public domain? Og det er den endnu slet ikke gammel nok til at være.
For vi er syge lidt aparte lidt for smarte lalleglade, drikker glas med hash og spiller russisk roulade!Spiller nu: Grand Theft Auto: China..., Rayman Origins
KalicolaKalicolaSkrevet 02/03-09 18:04 
Så i vil bare kalde det for Dance?
For The Love Of The Game
SeventhSunSeventhSunSkrevet 02/03-09 19:49 
Krans.K>
Anyway, det du siger med at lave en ny cover er gratis passer vel heller ikke helt

Nej ikke 100%, men i grove træk.

Når en sang bliver spillet i radioen, går der en sjat penge til dem der har skrevet sangen, og til indspilningen kan man sige. Det vil sige pladeselskabet, Copy-DAN og lignende, men ikke nødvendigvis dem der synger og spiller.
Alt efter aftale, kan musikere, lige som der drejede på knapper i studiet, godt være aflønnet på timebasis. De får altså ikke noget ud af det, hvis sangen bliver et hit.

Det betyder at når f.eks Kim Wilde laver et cover nummer, så får hun ikke som sådan nogen penge for at det bliver spillet i radioen. [i og med at hun var soloartist, har hun dog sikkert lavet en aftale med sit pladeselskab].

Det betyder også, at man gerne må indspille en coverversion af et nummer uden at spørge om lov, hvis det er magen til originalen - man får så heller ikke rigtig nogen penge ud af det, hvis det hitter.
Men hvis man ændrer ret meget i arrangementet, skal man spørge om lov.

Hvis man sampler noget derimod, så skal man altid spørge om lov (juridisk set), og så skal både komponist, sangskriver og "indspilningen" have penge, udover din egen indspilning.

Så hvis DJ Alligator sampler Kim Wilde, skal han spørge om lov, sikkert betale noget for det, plus at når sangen bliver spillet, er der flere mennesker der skal have penge.
Hvis de derimod indspiller vokalen igen, kan de sådan set nøjes med at betale sangerinden en timeløn, og når sangen bliver spillet er det kun de originale rettighedshavere, der skal have en bid af kagen.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 02/03-09 19:51, rettet 02/03-09 20:13 
Et endnu vigtigere spørgsmål:

Lytter I til det her?! :-D
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
KalicolaKalicolaSkrevet 02/03-09 20:09 
Born2Play: Spørgsmålet går ud på hvilken genre det er.
For The Love Of The Game
jaesjaesSkrevet 03/03-09 00:09, rettet 03/03-09 00:10 
Der er sådan set blevet svaret på det. Noget af det er eurotrance, noget eurodance og noget er en blanding. Kig evt. på de nævnte bands på Wikipedia eller allmusic.com.
KalicolaKalicolaSkrevet 03/03-09 08:18 
allright. tak allesammen. Og ja, vi ER nogle som lytter til den slags musik også ;) Og det er ligeså godt som alt muligt andet.
For The Love Of The Game
nerosnerosSkrevet 03/03-09 08:26 
Nej det er ikke ;-)
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 03/03-09 08:31, rettet 03/03-09 08:33 
jaes>
Kig evt. på de nævnte bands på Wikipedia eller allmusic.com.

Ellers er der jo altid denne geniale side:
http://techno.org/electronic-music-guide/]Ishkur's guide to electronic music[/LINK]" target="">Ishkur's guide to electronic music

Det, du leder efter ligger nok omkring "europop" blob'en under house (overgenrerne skal ikke tages såå seriøst, f.eks. er der ikke noget trance over coldwave, det er bare for at holde dem adskilt) - primært "eurodance", "epic trance" og evt. "nu italo"
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 11/02-10 20:57 
Hvad kalder man egentlig den slags musik som f.eks Fatboy Slim og Chemical Brothers laver?
Bashful Neophyte
jaesjaesSkrevet 11/02-10 21:03 
Hvis du taler om det de kom frem på, så er det Big Beat. Følger dem ikke selv så meget mere. Chemical Brothers sidder dog tilsyneladende fast i en tidslomme, så mon ikke de stadig sovser rundt i Big Beat :)
nerosnerosSkrevet 11/02-10 21:12, rettet 11/02-10 21:13 
OK det har jeg sku aldrig hørt om før! Genhørte lige den første Fatboy Slim plade og lyttede til lidt af Chemical Brothers numrene på youtube. De har fandmer lavet nogle vilde musikvideoer..Det er sku meget godt har ikke hørt det i mange år. Hvilke andre bands er i familie med dem så egentlig?
Bashful Neophyte
KillerBean2KillerBean2Skrevet 11/02-10 21:41 
jaes>
Chemical Brothers sidder dog tilsyneladende fast i en tidslomme, så mon ikke de stadig sovser rundt i Big Beat :)

Var det ikke nærmest bare Fatboy Slims stil, man kaldte Big Beat? Og så fik Chemical Brothers også lige klasket den label på sig... Chemical Brothers og Fatboy Slim er stadigvæk noget af det eneste, der har en fast plads på min mp3-afspiller. Når jeg sidder i bussen og lytter til You've Come a Long Way, Baby ved jeg godt, at alle de neo-80'er-glade teenagere omkring mig synes det er noget forældet ligegyldig pis, men jeg er sgu ligeglad.

neros>
Hvilke andre bands er i familie med dem så egentlig?

Der var en hel det døgnfluer i slutningen af 90'erne. De eneste jeg lige kan komme i tanke om, som stadig findes, er Crystal Method.
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 11/02-10 21:48, rettet 11/02-10 23:03 
Ja dem bliver der også skrevet om her på Wiki :-)

Crystal Method er sku også fedt!

Big Beat!
Bashful Neophyte
jaesjaesSkrevet 11/02-10 22:22 
Killer Bean 2>
Var det ikke nærmest bare Fatboy Slims stil, man kaldte Big Beat? Og så fik Chemical Brothers også lige klasket den label på sig... Chemical Brothers og Fatboy Slim er stadigvæk noget af det eneste, der har en fast plads på min mp3-afspiller. Når jeg sidder i bussen og lytter til You've Come a Long Way, Baby ved jeg godt, at alle de neo-80'er-glade teenagere omkring mig synes det er noget forældet ligegyldig pis, men jeg er sgu ligeglad.

Nej, det er en reel (sub-)genre. Er ikke engang sikker på, at Norman Cook var den første, som lavede Big Beat-agtige numre, men sikkert blandt de første.

Tjek evt. hans henlagte sideprojekt, Mighty Dub Katz. Der er altså noget herligt musik imellem :)

CB er bestemt gode og langtidsholdbare, personligt synes jeg bare, det blev lidt trættende, at deres numre lød ret ens. Jeg basher dem i hvert fald ikke, hvis det var hentydningen ;)
SumezSumezSkrevet 12/02-10 08:11 
Fantastisk "genre", som på trods af at den var meget populær i midthalvfemserne, aldrig har været udforsket nok. Jeg tror primært det skyldes at det faktisk er ret svært at nå den "seamless" balance mellem elektroniske synthlines, metal-agtige guitar-riffs og tunge breakbeats, uden at havne i en helt anden genrekasse. Når man snakker Big Beat, er det selvfølgelig også umuligt at komme udenom kongerne Prodigy, der især udforskede genren på deres andet og tredje album.

Og så er der iøvrigt danske Goon, som godt nok må siges at være lidt af en Prodigy-ripoff, men han gør det altså virkelig godt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 12/02-10 08:27 
Det' sjovt. Jeg har aldrig tænkt på The Prodigy's musik som Big Beat, men det kunne godt forklare, hvorfor jeg også er tosset med dem :)
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 12/02-10 08:37 
Det er klart, de tangerer også mange andre genrer, men det gør sig gældende for stort set alle andre navne, der kastes ind i "big beat" definitionen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 12/02-10 08:48 
Ja, heldigvis. Hvis alle kunstnere bare moste sig selv ned i en lille kasse med en enkelt genredefinition, ville det jo blive noget forfærdelig kedeligt noget at lytte til :)
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 12/02-10 10:40, rettet 12/02-10 10:41 
Jeg er vild med Fatboy Slim :D

Har Moby ikke også været lidt indeover den genre?
Bashful Neophyte
jaesjaesSkrevet 12/02-10 11:37 
90'erne var i det hele taget et fremragende årti, i forbindelse med elektronisk musik :)

For at gøre det lidt spilrelateret: Et ægte midthalvfemser-spil var en racer med 8-10 baner, 15-20 biler og middelmådig Drum and bass som soundtrack. Ikke så mange dikkedarer, bare fuld ballade på den "MTV-seje" præsentation (som derved ikke var så sej) :)
nerosnerosSkrevet 13/02-10 14:43 
RollCage ;-)
Bashful Neophyte
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig