X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Præcedens ved reklamationsret på konsol?


Svar
RJKRJKSkrevet 23/02-09 12:31 
Som beskrevet i anden tråd så stoppede min ca. halv andet år gamle PS3 med at genkende skiver, og jeg indleverede den til reparation. Jeg snakkede i forløbet med to forskellige medarbejdere i butikken, der begge gav udtryk for at det var helt normal procedure, og der blev på intet tidspunkt nævnt at konsollens fejl eller forløb (som de begge var fuldt ud informerede om) var noget der kunne tænkes... Se hele indlægget


Død BD-drev-tråd
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
101 emne(r).
« < 1 2 3 > »

Svar
HeroldHeroldSkrevet 23/02-09 23:40 
Fordi telebranchen er nogle pikhoveder? :D I would know, jeg har arbejdet der.

Men årsagen er vel reelt den samme som at NFI slipper afsted med at kalde et defekt drev for noget der ikke er dækket af reklamationsretten... Der er ingen der gør noget ved det.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
PapandPapandSkrevet 23/02-09 23:43 
Det er fordi loven tillader det... ;)
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 23/02-09 23:48 
Hvis din tolkning af lovgivningen er baseret på informationer fra NFI, så er det jo klart, at du mener forbrugere er hjælpeløse som du så fejlagtigt påstår.
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
PapandPapandSkrevet 23/02-09 23:53, rettet 23/02-09 23:54 
Jeg tolker med hjælp fra forbrugerstyrelsens egen hjemmeside og via egen erfaring som butikschef gennem 3 år. Du må med glæde udpensle hvad forbrugeren skal stille op, for jeg så hellere end gerne at folk i tryghed kunne købe en konsol hos mig og få den udbyttet / repareret efter 1-2 år.

Edit: Endnu en stavebøf.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
HeroldHeroldSkrevet 24/02-09 00:15 
Kan du egentlig ikke lige uddybe hvad GAMEs og NFIs "1 års garanti" egentlig indebærer? Jeg er lidt interesseret fordi at du kaldte det første halve år man har for "garanti" - og det er det reelt ikke. Det er stadig reklamationsret. Garanti må det kun hedde, når det stiller forbrugeren bedre end lovgivningen - skal det forstås sådan at det er det første halve års reklamationsret, der er forlænget med et år, eller hvordan?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
PapandPapandSkrevet 24/02-09 01:26 
Vi giver garanti for at sagerne virker 1 år. Dvs. at vi tager imod og udbytter stort set alt, med mindre der er fysisk skade påført af forbrugeren. Vi stiller ikke nødvendigvis forbrugeren bedre end lovgivningen det første halve år, men udvider ganske simpelt formodningsreglen til at gælde 1 år.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
PapandPapandSkrevet 24/02-09 01:32 
Nu ser jeg da efterhånden gerne, at Kristensen snart fremlægger hvorfor min tolkning af reglerne er fejlagtig. Det er ganske irriterende, at have hængende på mig at jeg tolker et regelsæt fejlagtigt, når det er en del af mit arbejde.

Hvis det viser sig at GAME, NFI og alle andre i branchen gør noget der er imod loven, ville det da være noget af en bombe. Så det ville være super hvis Kristensen kom på banen, så vi kan få bragt orden i sagerne.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
RJKRJKSkrevet 24/02-09 15:39, rettet 24/02-09 15:41 
Tilbage til den konkrete sag, så har den lokale butik nu opgivet, og jeg er sendt videre* til hovedbutikken i samme kæde i landsdelen. På de forløbne 14 dage har maskinen i øvrigt ikke været hos NFI, men blot stået i butikken. Så forklaringen med "den har jo virket tidligere, så fejlen har ikke været der fra starten" er altså bare ordgas og der er ikke i den fjerneste grad taget stilling til fejlen eller hvordan jeg har behandlet maskinen; det er en 100% kategorisk afvisning, hvor NFI nægter at røre en maskine der er over et år gammel, og hvor butikken har forsøgt at prakke mig dette på som endelig dom. Så nemt ender det jo nok ikke med at blive... ;)

* "hvis du ønsker at gå videre med det kan du tage kontakt til..." Ja, det gør jeg jo så, underligt nok...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 24/02-09 16:22 
Papand>
Nu ser jeg da efterhånden gerne, at Kristensen snart fremlægger hvorfor min tolkning af reglerne er fejlagtig. Det er ganske irriterende, at have hængende på mig at jeg tolker et regelsæt fejlagtigt, når det er en del af mit arbejde.

Svar mig blot på én ting. I dette tilfælde tror du så, at RJK ville få medhold hvis han klagede til Forbrugerklagenævnet?
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
WonderboyWonderboySkrevet 24/02-09 16:26 
RJK->
Bare nysgerig hvilken Kæde/Butik har du købt den i?.
I love monster land
PapandPapandSkrevet 24/02-09 22:09 
RJK->
Så er det fordi butikken ikke har kontaktet NFI angående problemet. For når man ringer og siger, at den er over 1 år og at kunden ønsker at få den tjekket i forhold til reklamationen, så sendes maskinen selvfølgelig afsted med det samme. - såfremt kunden selvfølgelig betaler det famøse gebyr. Det lyder for mig, som om butikken ikke gider besværet med at forklare dig dine muligheder.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
PapandPapandSkrevet 24/02-09 22:14 
Kristensen->
I forhold til den måde reglerne tolkes fra sælger/udgiver (som jo må være korrekt, da det har stået på længe) og i forhold til den måde jeg personligt læser reglerne på, så tvivler jeg stærkt på at Forbrugerklagenævnet vil give RJK medhold.

Men jeg ønsker bestemt det modsatte, for det vil være mig en fornøjelse at maile hele lortet til NFI og mit hovedkontor. :D
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
HeroldHeroldSkrevet 24/02-09 22:21 
Jeg tror derimod at RJK vil få medhold. Loven er ikke lavet for at besværliggøre det for forbrugeren, men det er klart at der er nogen der gerne vil have at det er sådan.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
PapandPapandSkrevet 24/02-09 22:37 
Jamen kan det virkelig passe, at der ikke er bare en' der har stået i RJK's situation og gået hele vejen? Hvis det ikke er lovligt, hvordan har det så kunne lade sig gøre så længe?
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
RJKRJKSkrevet 24/02-09 22:52, rettet 24/02-09 22:52 
Papand>
Så er det fordi butikken ikke har kontaktet NFI angående problemet.

Det tror jeg altså ikke på. De siger at de har snakket adskillige gange med dem, og gjort hvad de mente de kunne. Det er min klare opfattelse at det er kommet bag på dem, at NFI ikke bare tog den - butikken havde god mulighed for at være vanskelig da jeg kom ind med den i første omgang, og der var der ingen problemer overhovedet.

Jeg tror ikke butikken har gjort så meget anderledes end hvad en anden butik ville have gjort, så derfor har jeg heller ingen intention om at hænge dem ud (endnu ;)). I en butik som din, hvor I har været ude for samme mange gange, var det nok gået anderledes.

Dertil vil jeg bestemt også mene at sagen ville være til medhold hvis den skulle gå hele vejen. Alternativt er reklamationsretten jo reelt ubrugelig, og det ville jo ikke være i Forbrugerklagenævnets interesse overhovedet. Vi ved vel ikke hvilke sager der har kørt før - når NFI afviser alt og butikkerne opgiver, så ender de fleste sager vel automatisk med at forbrugeren opgiver.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 24/02-09 22:58 
Men du kører vel sagen, gør du ikke? Forbrugerklagenævnet er flinke til at holde dig skadesløs hvis de mener der er hold i den.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 24/02-09 23:03 
Papand>
Men jeg ønsker bestemt det modsatte, for det vil være mig en fornøjelse at maile hele lortet til NFI og mit hovedkontor. :D

Det lyder stadig som om du mener, at det er NFI der har et problem. Men det er jo jer, butikkerne, der har problemet. Det er både jer der skal hjælpe kunderne med deres "bevisførelse" og det er jer der skal betale, når NFI ikke vil gøre noget. Det er dermed også jer der ikke lever op til loven, hvis I ikke sørger for at kunderne får de reparationer etc. som de er berettigede til.

Uanset hvor urimeligt det er overfor butikkerne af NFI - og jeg synes det lyder fuldstændig urimeligt og uacceptabelt - så er det butikken der hænger på det.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
tmliljatmliljaSkrevet 24/02-09 23:05 
RJK>
Jeg savner fra Lilja, Papand og de andre med større indsigt at få 100% klarlagt, om der er eksisterer nogen andre muligheder end:

1. Maskinen har haft en fejl fra starten.

eller

2. Jeg har misbrugt maskinen.

Altså, er der en tredje mulighed, som ikke berettiger mig til reparation?

Jeg undskylder erbødigst, at jeg ikke har været på Play:Right igen før nu - det er en kæmpe fejl...

Jeg er også glad for at høre, at det ikke er NFI, der har afvist maskinen generelt, fordi den er over 1 år. Det ville være mere skidt, end at der er et broddent kar blandt detail-butikkerne.

Tilbage til spørgsmålet:

Jo, der er absolut en tredje mulighed. Hvis maskinen ikke længere fungerer på grund af almindeligt slid og/eller ælde, så hæfter producent/butik ikke for defekter, som ellers ville være at betragte som mangler.

Mangelsbedømmelsen vil meget ofte være at træffe efter Kbl. § 76, stk. 1, nr. 4, som siger:

Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis
4) genstanden i øvrigt er af anden eller ringere beskaffenhed eller brugbarhed, end den ifølge aftalen og de foreliggende omstændigheder skulle være, herunder hvis kravene i § 75 a ikke er opfyldt.

Her er jeg nødt til at sige, at formuleringerne i loven er meget vage, og det kan være svært for ikke-jurister at forstå, hvorfor loven er så vævende.

Man skal dog have forståelse for, at købeloven gælder i lige så høj grad for det plastic-legetøj, som følger med i et Happy Meal, som det gælder for en PS3. Derfor kan der ikke bastant kræves en bestemt holdbarhed på alle varer.

I det konkrete tilfælde vil jeg klart sige, at der foreligger en mangel, såfremt alle de af Rune givne oplysninger er i overensstemmelse med sandheden. Det er helt åbenbart, at en PS3 skal være produceret til at holde til mere end 50 timers spil. Det er også åbenbart, at den skal kunne holde til almindeligt brug i en periode, der er længere end 18 måneder. Derfor er jeg ikke i tvivl om, at forbrugerklagenævnet på det foreliggende grundlag ville afgøre sagen til fordel for Rune.

Jeg vil give Thomas (Core) ret i, at en henvendelse til hovedkontoret i mange tilfælde kan løse problemet. Det er ganske enkelt den gode gamle om, at det er bedre at tale til hovedet end til r.... (undskyld, Papand - sådan var det ikke ment) :)

Jeg håber virkelig, at en reel undersøgelse hos NFI nu vil medføre, at du får din PS3 repareret på sælgers regning.
RJKRJKSkrevet 24/02-09 23:05 
dRxL>
Men du kører vel sagen, gør du ikke?

Indtil videre regner jeg da med at butikken bøjer sig.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 24/02-09 23:13, rettet 24/02-09 23:14 
tmlilja>
Jo, der er absolut en tredje mulighed. Hvis maskinen ikke længere fungerer på grund af almindeligt slid og/eller ælde, så hæfter producent/butik ikke for defekter, som ellers ville være at betragte som mangler.

Slid og ælde er jo, som du er inde på, relative begreber i forhold til hvilken eksakt vare der er tale om. Nu går tråden jo på konsoller, og der er vi vel alle enige om, at de to år som reklamationsretten gælder, ikke er længere tid end man må forvente at den virker. Ergo er ælde ikke relevant.

Hvad angår slid så ved jeg ikke hvor meget man kan forvente en konsol kan klare (men nogle timer om dagen er vel det absolut mindste man kan forlange), men hvis man så bruger den langt mere end dette, så betragter jeg det også som det "misbrug" jeg nævnte som mulighed 1.

Så det er stadig kun de to muligheder. Enten havde maskinen en fejl fra starten, eller også har jeg brugt den forkert/for meget eller anden form for misbrug (hvad jeg så ikke har).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
PapandPapandSkrevet 24/02-09 23:39 
RJK>
Uanset hvor urimeligt det er overfor butikkerne af NFI - og jeg synes det lyder fuldstændig urimeligt og uacceptabelt - så er det butikken der hænger på det.

Der er vel lighed for loven, så hvis du får god fra Forbrugerstyrelsen om at du har ret, så er vi som butik vel tvunget til at bøje os. Dermed er NFI også og så skulle den pot vel være ude af verden?

Men så længe kunden ikke kommer med andet end deres personlige fortolkning af loven, så kan vi ikke gøre andet end at acceptere NFI's afslag og sende det afslag videre til kunden.

Vi har simpelthen ikke økonomi til at skulle erstatte alle defekte PS3'er i reklamationsperioden, uden at få nogen form for støtte fra NFI.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
HeroldHeroldSkrevet 24/02-09 23:54 
Det er så spørgsmålet. I er jo ikke forbrugere, og det er en anden type lovgivning, der gælder dér... Men man skulle da mene at hvis produktet regnes for defekt i den ene side af lovgivningen, så burde der ikke være problemer i den anden.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
tmliljatmliljaSkrevet 25/02-09 00:19 
Herold>
Det er så spørgsmålet. I er jo ikke forbrugere, og det er en anden type lovgivning, der gælder dér... Men man skulle da mene at hvis produktet regnes for defekt i den ene side af lovgivningen, så burde der ikke være problemer i den anden.

Sådan er det desværre ikke. Der er forskel på reglerne i handelskøb (som købet mellem NFI og forhandleren er) og i forbrugerkøb (som købet mellem Rune og forhandleren). At en vare i forbrugerkøbet anses for mangelfuld efter kbl. § 76, betyder ikke, at varen i det bagvedliggende handelskøb tillige er mangelfuld, jf. kbl. § 43 (genuskøb), som fastslår:

Stk. 1 Ved køb af genstande, bestemte efter art, kan køberen, såfremt den leverede genstand lider af en mangel, hæve købet eller kræve omlevering eller fordre et forholdsmæssigt afslag i købesummen.
Stk. 2. Må manglen anses som uvæsentlig, kan købet dog ikke hæves eller omlevering fordres, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt eller har kendt manglen på et sådant tidspunkt, at han uden urimelig opofrelse havde kunnet skaffe mangelfri genstand.
Stk. 3. Sælgeren er, selv om han er uden skyld, pligtig at betale skadeserstatning dog således, at bestemmelserne i § 24 finder tilsvarende anvendelse.

Tilsvarende er reklamationsfristerne kortere i handelskøb. D.v.s. selv om Rune skal reklamere inden for "rimelig tid" efter manglen er opdaget, hvilket i forbrugerkøb altid er mindst 2 måneder, jf. kbl. § 81, skal butikken - for at reklamere rettidigt - gøre dette "straks", hvilket i princippet betyder, at ekspedienten ikke må færdigekspedere de kunder, der står i køen, inden han kontakter sælger. Dette må dog siges at være teori, for det vil være svært for NFI at bevise.
Men problemstillingen er - for en nørd som mig :D - interessant, fordi butikkens manglende reklamation, som Rune har beskrevet, teoretisk betyder, at butikken hænger på manglen i forhold til Rune, uden at de kan gøre mangelsindsigelse gældende mod NFI, da de ikke har reklameret rettidigt, jf. kbl. § 52.

"§ 52. Viser det sig, at den solgte genstand lider af en mangel, har køberen, såfremt han vil påberåbe sig manglen, at give sælgeren meddelelse derom i handelskøb straks og ellers uden ugrundet ophold. Afgiver han ikke sådan meddelelse, uagtet han har opdaget eller burde have opdaget manglen, kan han ikke senere gøre den gældende."

For god ordens skyld skal det nævnes, at der f.s.v.a. passussen "og ellers uden ugrundet ophold" refererer til retsstillingen vedr. civilkøb (handel mellem private). § 52 kan altså ikke bruges i forbrugerkøb.
PapandPapandSkrevet 25/02-09 00:30 
Jeg nominerer hermed tmlilja til at føre Runes sag. :D
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
PapandPapandSkrevet 25/02-09 00:38 
Jeg må dog stadig sige, at jeg finder det ekstremt urealistisk at ingen har stået i Runes situation før og er gået videre med det. Der er jo trods alt blevet solgt en enkel spillekonsol eller to i Danmark, så situationen må vel være opstået før?
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
RJKRJKSkrevet 25/02-09 00:48 
Papand>
Vi har simpelthen ikke økonomi til at skulle erstatte alle defekte PS3'er i reklamationsperioden, uden at få nogen form for støtte fra NFI.

Men det er jo bare ikke nogen holdbar undskyldning ift. kunden eller lovgivningen. I kan heller ikke lade være med at betale moms og skat, fordi I har begrænset økonomi ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
PapandPapandSkrevet 25/02-09 01:09 
Selvfølgelig ikke, men foreløbig er vi ikke kommet videre end at folk har tolket lovgivningen forskelligt. I mine øjne er problemet stadig kundens - i hvert fald indtil jeg bliver fortalt andet af en dømmende magt. :)

Min udtale omkring økonomien i at udbytte var selvfølgelig ud fra en service-mæssig vurdering. For selvfølgelig så vi helst, at folk bare fik deres ting udbyttet, men det er desværre umuligt.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
KTCKTCSkrevet 25/02-09 02:20 
Papand>
Jeg må dog stadig sige, at jeg finder det ekstremt urealistisk at ingen har stået i Runes situation før og er gået videre med det. Der er jo trods alt blevet solgt en enkel spillekonsol eller to i Danmark, så situationen må vel være opstået før?
Hvordan laver du sådan en konklusion? Du ved da ikke hvor mange butikker, der har ombyttet maskinen for folk og selv taget ansvaret og kampen med NFI, hvilket som før nævnt er den eneste professionelle løsning?
De folk, som har været tilpas stædige og kendt deres ret, går typisk til kædens regionschef eller hovedkontor, og når sagen er så klar som her, så får kunden typisk ret. Har kunden ikke en fornuftig sag, vil en henvendelse til forbrugerstyrelsen typisk også ende med en anbefaling om at droppe sagen. Det er da logisk nok, at folk trækker sig, hvis sagen ikke er stærk nok.

Kort sagt: Sager som denne, hvor kunden er i sin gode ret og holder på den, kommer normalt ikke for retten, da ansvarlige ledere giver sig og løser kundens problem før sagen kommer så vidt.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
PapandPapandSkrevet 25/02-09 11:34, rettet 25/02-09 11:47 
Så altså: "Værsgo, her har du en ny konsol og en håndfuld spil for de 5500,- du købte din PS3 60GB. Jeg må desværre smide din gamle PS3 i skraldespanden, men bare du er glad."

Du ved ikke hvad du taler om KTC.

EDIT: Et typisk sagsforløb hvis kunden kontakter hovedkontoret: Kunden klager til hovedkontoret, hovedkontoret spørger butikken hvad der er foregået og butikken fortæller at NFI ikke vil udbytte maskinen. Hovedkontoret spørger om der er noget vi kan gøre, butikken svarer at vi kan tage maskinen på vores regning - men så har vi i øvrigt 10 andre i samme situation. Hovedkontoret kan ikke stille noget op.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
ComradeComradeSkrevet 25/02-09 11:49 
Det er utroligt at landets største og internationale kæder finder sig i NFI - og blot konkluderer at det er umuligt at diskutere sagen med leverandøren, for ikke at yde en respektabel service overfor kunden.

Kæder som Game og Gamestop burde da have så meget 'magt' og forhandlingsevne med deres leverandører at de kan presse sådanne aftaler på plads. Jeg ville sku ikke acceptere at mine leverandører leverede sådan en service overfor mig og mine kunder, når jeg var deres største kunde.
Spiller nu: Metal Gear Solid 4: Gun..., Grand Theft Auto IV, Race Driver: Grid
PapandPapandSkrevet 25/02-09 11:57 
Jeg er fuldstændig enig.

Jeg har skam heller ikke tænkt mig at sidde med hænderne i skødet over det her. Jeg vil forsøge at gå videre med de argumenter der har været og se om det kan rykke noget.

Vender tilbage med eventuel respons i næste uge, når min ferie er overstået. ;)
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
SonicSonicSkrevet 25/02-09 11:58 
Jeg tænkte på... er der ikke noget Sony danmark man kunne tage fat i? Just a thought. Men så let er det vel ikike?
Parental Advisory: Explicit Lyrics
HeroldHeroldSkrevet 25/02-09 12:20, rettet 25/02-09 12:21 
Papand>
Så altså: "Værsgo, her har du en ny konsol og en håndfuld spil for de 5500,- du købte din PS3 60GB. Jeg må desværre smide din gamle PS3 i skraldespanden, men bare du er glad."

Du ved ikke hvad du taler om KTC.

EDIT: Et typisk sagsforløb hvis kunden kontakter hovedkontoret: Kunden klager til hovedkontoret, hovedkontoret spørger butikken hvad der er foregået og butikken fortæller at NFI ikke vil udbytte maskinen. Hovedkontoret spørger om der er noget vi kan gøre, butikken svarer at vi kan tage maskinen på vores regning - men så har vi i øvrigt 10 andre i samme situation. Hovedkontoret kan ikke stille noget op.

Jo, det gør KTC netop. Det er JERES problem hvis NFI ikke vil tage imod en maskine, der er gået i stykker efter kun 50 timers brug, uanset om der er gået over ét år eller ej - det er inden for reklamationsperioden. I havde stået med nøjagtigt samme problemstilling efter 11,9 måneder, fordi I selv har valgt at give ekstra garanti ud over den 6mnds reklamationsret som brugeren får lovmæssigt.

Uanset hvad, så kan det ikke være rigtigt at en maskine kan dø i perioden 6-24 måneder efter købet, uden at den har været brugt mere end 50 timer. At I og NFI så tolker loven som at køberen med vold og magt skal gøre alt for at bevise at problemet er opstået uafhængigt af brugen, er ret ærgerligt, for loven er der for at beskytte forbrugeren, ikke for at butikkerne kan tørre problemet af på køberne.

Sagen er jo rimelig simpel. RJK har købt en PS3, som er gået i stykker længe før sådan en egentlig burde kunne gå i stykker. Endda inden for reklamationsretten. Vi kan kun formode at han taler sandt mht. de 50 timers brug, og at NFI ikke engang vil se på maskinen inden de konkluderer at han selv har ødelagt den, er direkte forkasteligt.

Men jeg er glad for at du i det mindste vil gå videre med det :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
KTCKTCSkrevet 25/02-09 12:21 
Papand>
Du ved ikke hvad du taler om KTC.
Nå, det gør jeg ikke? Men det gør du, eller hvad? Jeg vil gerne vide, hvordan du får adgang til alle kæders retursager og til NFI's liste over konsoller, som de har fået ind og ombyttet/fikset. Hvis du ikke kan fortælle mig det, er det da dig der ikke ved hvad du taler om!

I stedet for bare at skrive, at jeg ikke ved hvad jeg taler om, så synes jeg du skal fortælle mig, hvorfor ledelsen hellere vil tabe en dyr retssag end at tage det ansvar, som købeloven pålægger dem. Det giver jo ingen mening...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KTCKTCSkrevet 25/02-09 12:28 
Sonic>
Jeg tænkte på... er der ikke noget Sony danmark man kunne tage fat i? Just a thought. Men så let er det vel ikike?
NFI (Nordisk Film Interactive) står for alt, hvad der har noget med PlayStation-brandet at gøre i Danmark. Det er derfor vi snakker om dem hele tiden.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
PapandPapandSkrevet 25/02-09 12:39 
Herold->
Jeg benægter på ingen måde at vi står med problemet. Absolut ikke. Nu prøvede jeg bare at illustrere, hvorfor vi ikke "bare" kan løse det selv.
Det eneste vi har været omkring i denne tråd er en masse teori, der er foreløbig stadig INTET der understreger hvordan loven skal tolkes i praksis i forhold til eventuelle tidligere sager. Hvis loven er lavet for at hjælpe forbrugeren, så virker den jo åbenlyst ikke som den skal, da den for nuværende tolkes til fordel for sælger.

RJK kan i den aktuelle sag be om at butikken arrangerer med NFI, at maskinen bliver testet for fabrikationsfejl - mod at RJK betaler et gebyr på 300,- + moms. Penge han får tilbage, hvis det viser sig at maskinen er ramt af fejl fra starten.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
PapandPapandSkrevet 25/02-09 12:45 
KTC-> Kære ven, ikke så fjendtlige i tonen. :)
Min erfaring tæller selvfølgelig kun GAME i Danmark og her kører det skam på samem måde, som da du var ansat. Vi er magtesløse i reklamationsperioden.

Ledelsen vil bestemt ikke i en retssag. Foreløbig er tilsyneladende hverken de, NFI eller jeg selv for den sags skyld, i tvivl om at retten er på "vores" side. Så jo det giver en ganske fin mening, man holder vel på sin ret indtil det modsatte er bevist.

Bare så i ikke brænder mig på bålet, min sympati er altså på forbrugerens side. :D
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 25/02-09 15:11 
Nej, men du forsøger da også at gøra alt for kunden ikke skal gå videre med sin sag...
Du er simpelthen for meget sælger til at være troværdig hvis jeg skal være helt ærlig.
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
PapandPapandSkrevet 25/02-09 15:32 
Hvor siger jeg, at kunden ikke skal gå videre med sin sag? Jeg har gjort ALT i min magt, når kunder har haft lignende sager hos mig.

Uden at kende det mindste til mig, så stempler du mig som en sælger der er utroværdig. Det er da absurd.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
dRxLdRxLSkrevet 25/02-09 15:36 
Nu synes jeg også at I falder over papand. Det var da ikke meningen med denne tråd?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 04/03-09 13:14 
Uden at der er sket meget andet end lidt langsom sagsbehandling og endnu langsommere postbehandling fra Post DK, er min PS3 nu sendt til reparation. Jeg har ikke hørt mere til NFI-bortforklaringer eller lignende, så jeg formoder at det er butikskæden der har indset og accepteret deres ansvar, qua at jeg også har fået en mail fra en eller anden højere person i kæden, der beklager forløbet overfor mig.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
WehnerWehnerSkrevet 04/03-09 13:22 
Havde de selv henvendt dig til et andet sted i kæden, eller er det sket ad sig selv?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 04/03-09 13:25 
Det er for det meste sket af sig selv. Jeg har ikke gjort noget specielt, udover en bestemt mail hvor jeg skrev, at jeg var klar over at bevisbyrden var min, og at jeg forventede at løfte den.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 04/03-09 13:28 
Præcis det scenarie jeg beskrev, da jeg fik at vide at jeg ikke ved hvad jeg taler om. Godt for dig, at kæden endelig lever op til sit ansvar.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 21/04-09 02:29, rettet 21/04-09 02:30 
Efter to en halv måneds "kamp" har jeg nu fået en ny PS3 ("ny" er så meget sagt, for den har nu tydelige brugsspor, men det er en original 60GB model der jo er udgået, så man må vel tage hvad man kan få).

Jeg har talt med butikken, og som skrevet tidligere, er det butikskæden der har punget ud for en ny maskine, fordi NFI nægtede at gøre noget ved en maskine, der var over et år gammel. Hvilket butikken jo i første omgang forsøgte at tørre af i mig, hvilket - som det kan forsåes af denne tråd - er en normal butiks-procedure grundet NFI's normale procedure.

Nu ved jeg så ikke hvor meget jeg må eller bør sige, eller om Papand vil tage den selv :) men der er jo så altså sket det undervejs som følge af denne tråd, at Papand har kørt det op igennem systemet med Forbrugerklagenævnet, sin egen butikskæde (der ikke er samme kæde, som min PS3 er fra), NFI og NFI's værksted.

Og, så vidt jeg kan forstå, så er det resulteret i, at NFI har valgt at ændre proceduren i forhold til butikkerne, hvilket jo så formentligt ændrer proceduren for butikkerne i forhold til kunderne. Man har droppet den automatiske afvisning af alle maskiner mellem 12 og 24 måneder, og i stedet sendes de så til NFI's værksted, der skal vurdere om den enkelte PS3 er død af egen eller kundens skyld.

Det er ikke fordi det er en ny mulighed, mig bekendt, men det skulle altså være nyt, at det sker uden kamp. Derudover så har butikkerne - talt af erfaring - tidligere kørt den stil, at presse kunderne til ikke at gøre dette, med "trussel" om at der var stor risiko for at de intet fik ud af det, og kom til at betale et større beløb for dette, hvis værkstedet fandt ud af at kunden på en eller anden måde var ansvarlig for maskinens død. Og her er det nye så, at værkstedet nu har meldt ud, at de per definition kun placerer skylden hos kunden, hvis der er tydelige tegn på fysiske skader på maskinen (ie. man har tabt og smadret den etc.). Altså ingen bevisbyrde til kunden.

Deraf mener jeg nu at man kan fastslå, at hvis man har en defekt PS3 indenfor reklamationsrettens to år, så skal butikken tage den, og de må så vurdere hvorvidt den har tydelige fysiske skader eller ej. Hvis ikke, så tager NFI den, og man får en ny eller repareret maskine, og det er ikke butikken der kommer til at betale for den, hvormed det formentligt går noget nemmere med dem :)

Jeg tror ikke der officielt er lavet nogen ændringer i politikken, men ovenstående skulle altså være sådan det i virkeligheden fungerer, hvis butikken sætter sig igennem. Så hvis man nu har en død PS3 mellem 1 og 2 år, så skulle man altså kunne tage dette eksempel og give det i hovedet på butikken, når de påstår at man er på herrens mark og intet kan stille op med sine 5.000 kroners elektronik-skrot.

Håber at det hjælper andre i samme situation, og beviser at det faktisk nogle gange kan betale sig at kæmpe mod de stores urimelig behandling (især hvis man er stædig og kender en masse de rigtige steder ;)).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ChronoChronoSkrevet 21/04-09 07:28 
Yay - så skal du videre med Valkyria Chronicles nu :)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
KTCKTCSkrevet 21/04-09 09:50, rettet 21/04-09 09:59 
The way of the Jutlander!

Jeg har også taget en del kampe med Microsoft, og i dag sidder jeg da også med en Jasper (nyeste og efter sigende mest stabile model af Xbox 360). Mine kampe har nok desværre ikke rykket så meget ved systemet, ikke mindst fordi de skifter folk som vi andre skifter bukser, så når man lige har fået oplært en supervisor eller supporter, så forsvinder de. Måske får de nok af forholdene...
Jeg tror desværre negativ presseomtale er det eneste de respekterer, så hvis de pisser tilstrækkeligt på mig igen, bliver det nok vejen :)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
PapandPapandSkrevet 21/04-09 12:16 
Som Rune skrev, så har jeg været hele vejen rundt. Lange samtaler med forbrugerstyrelsen, min ledelse og ikke mindst NFI. Det førte det med sig, at vores ledelse har haft et møde med NFI hvor mange ting blev afklaret.

NFI har lavet en aftale med et uanhængigt svensk værksted, som kan undersøge de PS3'er der falder uden for garantien. Det koster noget i gebyr og noget i fragt. Det er en udgift som tilfalder forbrugeren, hvis maskinen ikke bliver godkendt som eksempelvis en pruduktionsfejl. Twisten førhen for vores vedkommende var at NFI fortalte, at det var meget få maskiner der blev godkendt derinde. Dermed ville det jo bare blive en ekstra udgift for kunden, uden at de fik noget som helst ud af det. Jeg ringede så til værkstedet og spurgte dem. Svaret var: "Vi afviser som regel kun maskiner der er blevet åbnet eller maskiner der har været udsat for fysisk skade.". Alt i mens vi diskuterede Runes sag her på forummet, havde jeg faktisk 2 sager stortset magen til i min butik. Vi valgte at sende dem til det svenske værksted og tadaaa, de blev sørme godkendt begge to. Forbrugerne får deres maskiner udskiftet uden nogen form for udgift.

For at kunne benytte værkstedet, skal butikken via NFI få et RMA nummer og så derefter sende maskinen direkte til værkstedet. Der skal altså tages en samtale med NFI først og her er der velsagtens flere som er blevet skræmt lidt. Men det er altså hermed uden grund. Så hvis i står i en situation med en defekt PS3 udover reklamationsretten, så pres endelig på, for denne løsning burde gælde for alle butikker der køber ind via NFI.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
HeroldHeroldSkrevet 21/04-09 12:30, rettet 21/04-09 14:25 
Så konklusionen er at NFI ikke kan tillade sig at presse et gebyr ned i halsen på folk, FØR det er konstateret at fejlen (ikke) er forbrugerens skyld - samt at man ikke kan afvise en maskine med den begrundelse at den er over ét år gammel, og derfor er ødelagt af forbrugeren, og da slet ikke når de ikke har set den - right?

EDIT: Rettet det sidste.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
RJKRJKSkrevet 21/04-09 12:43 
Papand>
For at kunne benytte værkstedet, skal butikken via NFI få et RMA nummer og så derefter sende maskinen direkte til værkstedet. Der skal altså tages en samtale med NFI først og her er der velsagtens flere som er blevet skræmt lidt.

Og min PS3 kom jo så igennem alt det her, RMA-nummer, svensk værksted etc. etc. Og alligevel tørrede NFI altså 100% udgiften til en ny PS3 af i butikskæden, i stedet for at tage den selv. Så butikken skal altså stadig være oppe på beatet.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
101 emne(r).
« < 1 2 3 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig