X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Præcedens ved reklamationsret på konsol?


Svar
RJKRJKSkrevet 23/02-09 12:31 
Som beskrevet i anden tråd så stoppede min ca. halv andet år gamle PS3 med at genkende skiver, og jeg indleverede den til reparation. Jeg snakkede i forløbet med to forskellige medarbejdere i butikken, der begge gav udtryk for at det var helt normal procedure, og der blev på intet tidspunkt nævnt at konsollens fejl eller forløb (som de begge var fuldt ud informerede om) var noget der kunne tænkes... Se hele indlægget


Død BD-drev-tråd
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
101 emne(r).
1 2 3 > »

Svar
RJKRJKSkrevet 23/02-09 12:31 
Som beskrevet i anden tråd så stoppede min ca. halv andet år gamle PS3 med at genkende skiver, og jeg indleverede den til reparation. Jeg snakkede i forløbet med to forskellige medarbejdere i butikken, der begge gav udtryk for at det var helt normal procedure, og der blev på intet tidspunkt nævnt at konsollens fejl eller forløb (som de begge var fuldt ud informerede om) var noget der kunne tænkes at ligge udenfor garanti/reklamationsret. Det var sådan set bare ren procedure; den blev sendt til NFI, og de reparerede den eller udskiftede til en ny af samme model.

Efter at der så er gået to uger med det, har butikken nu meldt tilbage, at NFI har meldt tilbage, at fejlen ikke er dækket af reklamationsretten, og at de derfor intet vil gøre ved maskinen. Den videre begrundelse at: "fejlen har ikke været der fra start, for maskinen har jo tidligere virket."

Og så er jeg klar over, at den danske lovgivning sikkert ikke er alt for tydelig omkring hvad det vil sige, at en mangel skal have været der fra købstidspunktet, og det er jo så forbrugerproblemet. Efter min bedste opfattelse og viden, så har det dog ikke en tøddel at gøre med, om apparatet har virket tidligere. Der kan sagtens være en skjult fejl i form af dårlig materiale eller kvalitet af arbejde (fx en lodning), som først kommer til udtryk ved et decideret problem senere indenfor reklamationsperioden, men så stadig er en fejl der har været der hele tiden, og som skal være dækket.

Min opfattelse er, at man normalt vurderer på hvor længe et apparat burde kunne virke, og så derfra vurderer hvor vidt kunden har behandlet produktet normalt eller misligeholdt det, og det er så afgørende for om man beslutter at fejlen er i apparatet eller hos kunden, og deraf om der er berettigelse for reparation eller ej.

Er der nogen med mere indsigt og erfaring i den slags, fra butikker etc., der kan bekræfte eller afvise dette?

Fra samme vil jeg også gerne vide, hvad præcedens er for konsoller der går i stykker? Bliver de ordnet uden problem, eller er NFI og co. umulige?

Er det ikke antageligt at en PlayStation 3 skal kunne leve i to år, hvis den ikke misbruges? Eller skal vi snakke om hvor mange timer den har været i brug? Jeg vil i øvrigt tro at pågældende maskine har været brugt i cirka 50 timer - udover Valkyria Chronicles er der ingen PS3-spil jeg har gidet, så den har stort set stået ubrugt i et hjørne hele tiden. Om jeg så ligefrem kan bevise at jeg ikke har fejlbrugt maskinen, ved jeg ikke, men det er i hvert fald 100% sikkert, hvad jeg vel burde kunne godtgøre.

Butikken skriver selv: "Du har to års reklamationsret for bl.a. fabrikations- og materialefejl. Skulle du opdage en fejl på din vare, er det vigtigt, at du kommer med den hurtigst muligt, da det ellers kan være svært at afgøre, om problemet skyldes en oprindelig fejl, der er dækket af købelovens reklamationsret, eller om fejlen skyldes slid eller forkert anvendelse." Hvis den afgørelse bare er NFI der bestemmer hvad de selv vil bruge penge på at lave, så har jeg svært ved at se hvad den reklamationsret er værd...

Gode råd modtages :)

Død BD-drev-tråd
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HeroldHeroldSkrevet 23/02-09 12:37 
Puha, jeg menes at have læst noget for ikke så længe siden om lidt netop det sidste halvandet år af reklamationsretten, der var relevant for lige netop dette. Jeg mener at huske derfra, at butikkerne faktisk ikke havde så nemt ved at skubbe det over på forbrugeren, som de ellers gerne ville. Deres argumentation er i hvert fald helt hen i vejret; At den har virket tidligere er IKKE et argument for at reklamationsretten ikke gælder. Går den i stykker inden for to år, så formodes det som regel at fejlen har været der fra starten, med mindre det er direkte misbrug, og det er det jo ikke med kun 50 timers brug.

Jeg ser lige om jeg kan finde det relevante stykke tekst, og så vender jeg tilbage.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
dRxLdRxLSkrevet 23/02-09 12:41 
Prøv at tage kontakt til forbrugerombudsmanden, de kører gerne den slags sager mod et meget lille gebyr.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
HyakotakeHyakotakeSkrevet 23/02-09 12:43 
Jesus Christ, what's the world coming to! NFI skulle have tæsk med et vådt forbrugerklagenævns-medlem!

Hvis jeg var i samme situation, tror jeg at jeg ville afsætte tid til at køre HELE møllen igennem - klage til højre og venstre, gå i medierne, hele f-ing baduljen!
RJKRJKSkrevet 23/02-09 12:45, rettet 23/02-09 12:46 
Jeg har ikke nogen som helst plan om en masse kamp og besvær. Jeg vil bare godt lige have nogle inputs jeg kan tage til butikken. Selvfølgelig meget gerne, at pågældende fejl burde være dækket af reklamationsretten, og også gerne at det er præcedens at den slags bliver ordnet uden problemer, som jeg selvfølgelig antog. Jeg har tidligere fået min PS2 ombyttet hos NFI i helt lignende sag uden problemer.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HeroldHeroldSkrevet 23/02-09 13:11 
Din maskine er afvist på et absurdt grundlag. De kan ikke bare affeje det med den begrundelse - det ville i hvert fald være mit argument, for at fyre den tilbage i hovedet på dem. Man ville jo i teorien så ikke kunne få reklameret noget, hvis det gik i stykker efter brug. :( Jeg synes bare de trækker dig rundt i manegen, og jeg håber der er andre der kan finde noget du kan bruge.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
dRxLdRxLSkrevet 23/02-09 13:13 
Kan man ikke sige at maskinen som helhed skal kunne holde til almindelig brug indenfor reklamations/garanti perioden?

Det er jo dobbelt ironisk når man tænker på at du ikke har brugt din ps3 ret meget :-p
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
ElgenElgenSkrevet 23/02-09 13:54 
Det hænger jo slet ikke sammen at man har 2års reklamationsret, hvis den kun skulle kunne dække skader/fejl der kommer til udtryk på købstidspunktet.
Så kunne man jo nøjes med 14dage eller deromkring.
Det er helt sikkert IKKE sådan loven skal fortolkes!
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
HyakotakeHyakotakeSkrevet 23/02-09 14:08 
Ja, hele idéen med "2 års garanti" er jo at man kan VÆRE SIKKER PÅ at produktet holder i... TO ÅR!

Men når selv sundhedsministeren kan slippe af sted med at fortolke behandlingsgarantien som en "hensigtserklæring" og ikke en reel garanti, så er alle bets sgu off!
PapandPapandSkrevet 23/02-09 15:21 
Efter 3 år som butikschef i GAME Odense, har jeg efterhånden haft min andel af krige med NFI.

NFI afviser kategorisk produkter der er udover de 1 års garanti, med henvisning til lovgivningen omkring bevisbyrde ved en reklamation. Kunden SKAL kunne bevise, at fejlen er opstået indenfor det første år. Som "service", kan man efter aftale sende maskinen til et NFI godkendt svensk værksted, som mod et gebyr på svjh. 300,- + moms vil klarlægge, om der er tale om en eventuel fabrikationsfejl.

Sådan er situationen gang på gang, og hvor meget jeg end skriger op om, at nu er det den 117 PS3 60GB med defekt BR-drev, så er de hverken til at hugge eller stikke i.

Som personale er disse situationer aldeles forfærdelige, for hvad skal vi gøre, når kunden så går amok? Det er os der har solgt maskinen, så ansvaret er selvfølgelig vores.

Den uklare lovgivning bærer skylden for det her. På elektroniske genstande kan man kun forvente ½ års garanti eller mere afhænging af hvilken forretning man benytter. Reklamationsretten er i mine øjne komplet ubrugelig, med mindre man er villig til at satse på at gå i gennem et gebyrhelvede, som i sidste ende sandsynligvis bare er en udgift uden resultat.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
RJKRJKSkrevet 23/02-09 15:25 
Tak for info, Dennis.

Hvad ender den slags sager så typisk med? Opgiver kunden, betaler kunden, betaler butikken, opgiver NFI eller hvad sker der?

Og hvordan forholder det sig hos Microsoft og Nintendo, til sammenligning?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HeroldHeroldSkrevet 23/02-09 15:53 
Papand>
NFI afviser kategorisk produkter der er udover de 1 års garanti,

Giver NFI 1 års garanti, eller hvordan skal det forstås?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SonicSonicSkrevet 23/02-09 16:06 
RJK>
Og hvordan forholder det sig hos Microsoft og Nintendo, til sammenligning?

Jeg havde min Wii sendt ind til Bergsala nogle måneder tilbage, og jeg fik en helt ny enhed (Wii), no questions asked.
Parental Advisory: Explicit Lyrics
RJKRJKSkrevet 23/02-09 16:10, rettet 23/02-09 16:10 
Jeg har i øvrigt forståelse for at problemet i sidste ende er ringe lovgivning og store firmaer der udnytter situationen, men det skal jeg vel være ligeglad med som kunde?

Som skrevet så er det butikken der har solgt mig varen, og butikken der har ansvaret. Så er det vel også butikken der må tage det på sig og finde en løsning?

At butikken har en upålidelig leverandør kan vel aldrig blive mit problem; så må butikken jo selv ordne det og så opsige samarbejdet med leverandøren, hvis de ikke kan leve med dette?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HeroldHeroldSkrevet 23/02-09 16:15 
Mjah, problemet er vel langt hen ad vejen at butikken ikke kan reparere produktet selv, og derfor er afhængig af dem der kan (NFI). De har ikke den nødvendige ekspertviden, og er derfor nødt til at stole på dem der har. :(
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
RJKRJKSkrevet 23/02-09 16:24, rettet 23/02-09 16:25 
Altså du mener at butikkerne altid stoler på at alle kunderne har mishandlet deres PS3'er, hvis NFI siger at de ikke vil reparere dem? Det er jo op til butikkerne at overholde lovgivningen og dermed fortolke den. Ikke NFI.

Så det jeg spørger om er, om status i fx mit tilfælde så nu er at jeg står som havende mishandlet min maskine, og derfor er det mit eget problem? Eller fortolker butikken lovgivningen på en måde, så jeg ikke er dækket, selvom jeg har behandlet den eksemplarisk og nærmest ikke brugt maskinen? Ie. mener de at det ikke er en fejl på maskinen, når den spontant dør nærmest uden at have været brugt?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
PapandPapandSkrevet 23/02-09 16:38 
Herold>
Papand>
NFI afviser kategorisk produkter der er udover de 1 års garanti,

Giver NFI 1 års garanti, eller hvordan skal det forstås?

GAME giver 1 års garanti på alle nye produkter. Jeg tror faktisk også, at NFI som service giver 1 års garanti på alle deres produkter.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
KTCKTCSkrevet 23/02-09 17:01, rettet 23/02-09 17:07 
Nu skal vi vist lige have reglerne og begreberne på plads.
Når man køber en vare i Danmark, har man et halvt års garanti, og derefter halvandet års reklamationsret. Forskellen på garanti og reklamationsret er meget simplificeret fortalt, hvem der skal bevise hvem der har ansvaret for problemet. Ved garanti har sælger bevisbyrden, og ved reklamationsret har køber. Hvordan det fungerer i praksis er selvfølgelig ikke så let at stille op, men du må aldrig stilles ringere end købeloven siger.

Som udgangspunkt kan man få fikset defekte ting i de to år, medmindre der er tale om forbrugsvarer, som naturligt slides op eller bruges hurtigere. I dette tilfælde er der tale om en brugsgenstand, som kan forventes at holde to år. Især når den kun er brugt i omkring 50 timer, bør der ikke være så meget at rafle om...

Når firmaer handler med hinanden, er der typisk 1 års garanti, men som flere har været inde på, skal det aldrig blive kundens problem. Kunden skal ikke blandes ind i leverandørens regler, for så kunne han jo lige så godt have handlet direkte med leverandøren. I stedet køber han en vare og dermed også den service og garanti, som butikken implicit sælger sammen med varen.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
PapandPapandSkrevet 23/02-09 17:12 
RJK>
Hvad ender den slags sager så typisk med? Opgiver kunden, betaler kunden, betaler butikken, opgiver NFI eller hvad sker der?

Typisk opgiver kunden - NFI gemmer sig bag deres telefonlinjer og opgiver aldrig. Hvis GAME skulle ersatte alle der har en defekt PS3 i reklamations perioden, så ville det trække tæppet væk under forretningsgrundlaget.

RJK>
Og hvordan forholder det sig hos Microsoft og Nintendo, til sammenligning?

Hvad angår Xbox 360 henviser vi til Microsofts hotline. De har efterhånden fået godt styr på det og vi har sjældent problemer på den front. Hvis kunden nægter at bruge tiden på det, er vi lovmæssigt forpligtet til at løse problemet. Det vil så sige, at jeg "leger" kunden og ringer til Microsofts hotline og arrangerer afhenting / levering via butikken.

Bergsala (Nintendo) har et værksted i Sverige, hvor de afprøver samtlige produkter de får tilsendt (!). Er det indenfor garanti perioden og de konstaterer en fejl, så ombyttes produktet uden problemer. Er det udenfor garanti perioden, så afhænger det meget af en telefonsamtale med værkstedet. Som udgangspunkt er der ikke noget at gøre, men jeg har nu haft held til at overtale dem i et par sager.

Garanti, reklamation, kunder der svindler osv. er for mig at se det værste ved at stå i butik i dag. Hvis i vidste hvor mange der ugentligt forsøger at snyde med fejl der er selvforskyldt, at returnere ting uden bon / uden plombering, at klage over krævende pc-spil de ikke kan få til at fungere på deres Bilka bærbare osv. osv. - og så derefter går amok og siger det hele er vores skyld.

Som personale kan selv den mest service mindede blive godt ond i sulet af folks opførsel nu til dags. Så sent som i forrige uge brugte vi 1 dag på at hjælpe en mor og søn med at få deres bærbare til at installere World of Warcraft. Vi fik knap et tak og problemet havde intet med spillet at gøre.

Jeg kan sagtens se, at ærlige forburgere som RJK, føler sig snydt når PS3'en ikke virker efter 1½ år. Men som loven er lige nu, er der bare ikke meget den menige forbruger kan stille op. Garantien burde udvides lovmæssigt til 1 år og så skulle reklamationsretten helt fjernes.

Så kom jeg også lige af med lidt gale - det hjalp. :D
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
PapandPapandSkrevet 23/02-09 17:20, rettet 23/02-09 17:20 
KTC -> Du har ganske ret i din beskrvelse af loven. Men da det er i reklamationsperioden skal RJK jo så bevise, at han ikke har brugt sin PS3 mere end 50 timer.

Jeg kan ikke forstå du er så skråsikker på din konklusion, for nu er det efterhånden lykkes NFI og andre firmaer indenfor elektronik, at tolke regelsættet således at reklamationsretten mister sin værdi gennem flere år. Det ville undre mig, hvis ingen har gået videre med sager af denne type.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
3of193of19Skrevet 23/02-09 18:17 
Sony er da kendt for ikke at gide reparere ødelagte drev i deres konsoller gratis.
RJKRJKSkrevet 23/02-09 18:19 
For min skyld må Sony/NFI gerne tage betaling for det. Bare butikken betaler dem...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JmogJmogSkrevet 23/02-09 18:41 
Umiddelbart ville jeg mene at NFI for at have bare en smule at have deres argument i bør komme med en teori om, hvad det helt præcist er de mener, Rune har gjort, som har fået drevet til spontant at stå af.

Misbrug. Jaja, men hvordan?
3of193of19Skrevet 23/02-09 18:58 
Papand>
RJK>
Hvad ender den slags sager så typisk med? Opgiver kunden, betaler kunden, betaler butikken, opgiver NFI eller hvad sker der?

Typisk opgiver kunden - NFI gemmer sig bag deres telefonlinjer og opgiver aldrig. Hvis GAME skulle ersatte alle der har en defekt PS3 i reklamations perioden, så ville det trække tæppet væk under forretningsgrundlaget.


Så burde Game og Gamestop jo tage konsekvensen: Stop med at forhandle Sony produkter, længere er den ikke :)
RJKRJKSkrevet 23/02-09 19:12 
Nemlig. Det er da også eneste måde at få dem til at ændre praksis på.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 23/02-09 20:39, rettet 23/02-09 20:40 
For det første skal RJK slet ikke bekymre sig om NFI. Han har ikke handlet hos NFI, og kampen med dem må og skal tages af den forhandler, maskinen er købt hos.
Hvis forhandleren gemmer sig bag NFI, er det da dybt uprofessionelt, og hvis maskinen er i god stand og kun har kørt i 50 timer, er det helt godnat hvis butikken ikke behandler det som en RMA under garanti.

Jeg har før set, at butikker bullshitter kunderne til at give op ved at henvise til bevisbyrden ved reklamationsret. Det er dog ret sandsynligt, at man vinder sagen, hvis man pudser forbrugerstyrelsen på dem, når sagen er så klar som denne...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
CoreCoreSkrevet 23/02-09 21:26 
Er det helt out of line, og spørge til hvilken kæde vi snakker om?
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
tmliljatmliljaSkrevet 23/02-09 21:32 
Jeg er meget ked ad det på dine vegne, Rune.

Det er altid en kedelig situation at stå i, når et stykke kompliceret elektronik ikke længere fungerer efter hensigten.

Men lad os lige få noget på det rene. Efter dansk ret gælder der IKKE ½ års garanti efterfulgt af 1½ års reklamationsret, som KTC påstår. Der gælder en 2-årig reklamationsret, hvoraf der i de første 6 måneder er indført en formodningsregel. Det formodes, at fejl på produkter, som er mindre end 6 måneder gamle, skyldes oprindelige mangler. Kan producenten/sælgeren bevise, at det skyldes forbrugerens fejlanvendelse, har forbrugeren intet krav på afhjælpning.

Det følger af købelovens § 77 a, stk. 3 som lyder:

"Stk. 3. Viser salgsgenstandens manglende overensstemmelse med kravene i §§ 75 a og 76 sig inden seks måneder efter leveringen, formodes den manglende overensstemmelse at have været til stede på det i stk. 1 nævnte tidspunkt, medmindre denne formodning er uforenelig med salgsgenstandens eller den manglende overensstemmelses art."

Den relative reklamationsfrist fremgår af købelovens § 81:

"Vil køberen påberåbe sig en mangel, skal køberen give sælgeren meddelelse herom inden for rimelig tid, efter at køberen har opdaget mangelen. I modsat fald taber køberen retten til at påberåbe sig mangelen. Meddelelse givet inden to måneder efter, at køberen opdagede mangelen, er altid rettidig."

Den absolutte reklamationsfrist følger af kbl. § 83

"Har køberen ikke inden to år efter salgsgenstandens overgivelse til ham meddelt sælgeren, at han vil påberåbe sig en mangel, kan han ikke senere gøre den gældende, medmindre sælgeren har påtaget sig at indestå for genstanden i længere tid eller har handlet i strid med almindelig hæderlighed."

Til Rune vil jeg sige, at du står i en dårlig situation, fordi der er forløbet mere end det år, som Sony giver som garanti-periode. Omvendt står du efter 1½ år væsentligt bedre end du ville have gjort, hvis vi havde befundet os før 2002, hvor der gjaldt en garanti på 1 år, men hvor der efterfølgende ikke var mulighed for yderligere reklamation.

Din situation er som følger: Du kan vælge at indlevere ps3'en til undersøgelse hos forhandleren, som kan lade NFI undersøge den. De er (desværre) i deres gode ret til at opkræve et gebyr for at foretage denne undersøgelse, da bevisbyrden for manglen ligger på din side. Såfremt NFI konstaterer, at der foreligger en oprindelig mangel, kan du kræve det betalte gebyr tilbage fra butikken. (Hvordan butikken og NFI indbyrdes vil fordele udgiften, er ikke din hovedpine). Hvis de kommer frem til, at der ikke foreligger en oprindelig mangel, kan du ikke kræve gebyret tilbage.
Da det er NFI der kommer til at hænge på en berettiget reklamation, er det ikke sikkert, at de er objektive i deres vurdering af reklamationen, hvad man dog må håbe for deres omdømmes skyld.
Hvis NFI afviser, at der er tale om en oprindelig mangel, kan du vælge at lade en uvildig part (en uafhængig elektronikmekaniker) undersøge maskinen for egen regning. Hvis denne kommer frem til, at der foreligger en oprindelig mangel, kan du kræve maskinen repareret og udgiften til den uvildige undersøgelse dækket af NFI.
Endnu engang kan du dog ikke være sikker på, at de godtager vurderingen, og så er du lige vidt...

Det er efter min vurdering ikke REGLERNE, der er noget i vejen med, men det er adgangen til en HURTIG og effektiv prøvelse af mangelsspørgsmål, der savnes.

Forbrugerklagenævnet afsiger godt nok relativt hurtigt sine afgørelser, men de erhvervsdrivende er ikke retligt forpligtet til at følge afgørelserne. Gør de det ikke, kan klagenævnet indbringe sagen for domstolene, men selv om forbrugeren givetvis vil vinde, tager sådan en sag tid, og når sagen er vundet, har Rune allerede anskaffet sig en PS4 (hvis han da ikke dropper Sony efter dette). Det er det virkelige problem med det nuværende system. Hvis man kunne tage en afgørelse truffet af forbrugerklagenævnet direkte i fogedretten til eksekution, ville meget være vundet for de danske forbrugere.
KTCKTCSkrevet 23/02-09 21:49, rettet 23/02-09 21:58 
Potato potato... Hmmm, den fungerer vist ikke så godt på skrift ;)
Fint, så lader vi være med at kalde de første 6 måneder for "garanti", selv om vilkårene er mere eller mindre identiske, men det lader da til at vi ellers er enige om, hvordan reglerne er, gør det ikke?
Selv om det er en meget langhåret procedure at få anerkendt, at man har ret, hvis forhandleren stejler, så synes jeg ikke du skriver, at han ikke ret sandsynligt vil vinde sagen i sidste ende. Nogle gange er man bare nødt til at holde på sin ret, og i sidste ende kan det vel næppe betale sig for producent/forhandler, hvis der kommer nok sager, der skader deres omdømme og koster dem mere end hvis de bare havde levet op til deres ansvar i første omgang.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
PapandPapandSkrevet 23/02-09 21:52, rettet 23/02-09 21:52 
Vi kan da vel nok blive enige om at reglerne savner klarhed. Om man fortolker som KTC, eller den præcise udgave som tmlilja, så er det jo fuldstændig umuligt for almindelige mennesker at sætte sig ind i hvordan det reelt fungerer, andet end: "Du har rettigheder efter 1 år, men er magtesløs derefter".

Og forøvrigt, at bruge "rimelig tid" i en paragraf er da fuldstændig hjernedødt. Når jeg ringer til NFI, fordi de har brugt over en måned på at udbytte en PS3, så kan de vel bare sige at for dem er rimelig tid 2 måneder..?
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 23/02-09 22:03, rettet 23/02-09 23:04 
Men der ligger vel nogle antagelser for hvad "rimelig tid" er, baseret på tidligere sager etc. Så vidt jeg husker er det fjorten dage/tre uger!?
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
WehnerWehnerSkrevet 23/02-09 22:04 
Papand>
KTC -> Du har ganske ret i din beskrvelse af loven. Men da det er i reklamationsperioden skal RJK jo så bevise, at han ikke har brugt sin PS3 mere end 50 timer.

Selvom man af naturlige årsager ikke spiller så meget på en PS3, som man gør på en 360 :), så skal Rune vel have haft lov til at spille og se film 10+ timer om dagen i det 1½ år, den reelt set har samlet støv. Det er jo det, maskinen er designet til. Han skal ikke bevise at maskinen stort set er ubrugt. Han skal bevise, at han ikke har gjort maskinen noget, der har kunnet ødelægge dens drev.

Hvis han kan fremvise en normalt velholdt PS3, så er der ikke mere at bevise for ham - andet kan ikke fysisk lade sig gøre at bevise med sådan et stykke elektronik. Derfor mener jeg også, at Rune sådan set har bevist, at han kan har anvendt den til normalt brug, og fejlen derfor må have været en svaghed, der eksisterede på maskinen fra salgstidspunktet.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 23/02-09 22:07, rettet 23/02-09 22:10 
Lilja: PS3'en er indleveret, og NFI har afvist. Om de rent faktisk har set på den eller bare kategorisk afvist ved jeg ikke. Hvis jeg forstår Papand korrekt, så afviser de generelt kategorisk maskiner der er ældre end et år, og i så fald har det jo ikke en disse med bevisbyrde eller noget som helst andet at gøre, men er bare et misbrug af reglerne. Som NFI jo så bare altid kan gøre, uden konsekvens. Men igen, jeg er ligeglad med NFI, det er butikken der hænger på den.

Jeg savner fra Lilja, Papand og de andre med større indsigt at få 100% klarlagt, om der er eksisterer nogen andre muligheder end:

1. Maskinen har haft en fejl fra starten.

eller

2. Jeg har misbrugt maskinen.

Altså, er der en tredje mulighed, som ikke berettiger mig til reparation (ie. maskinen går i stykker, uden at den er fejlbrugt og uden at der var en fejl fra starten)? Eller er det, når NFI siger at det ikke er 1., per definition 2. der er gældende (efter deres vurdering)?

Hvis det skal give nogen som helst mening med de 18 måneder med omvendt bevisbyrde, så skal jeg jo rent faktisk kunne bevise, eller i hvert fald sandsynliggøre noget. Og det eneste jeg vel kan bevise/sandsynliggøre er, at jeg har behandlet maskinen ordentlig og passende.

Korrekt?

Meningen med de 18 måneder er vel ikke, at jeg skal åbne PS3'en og bevise at den nuværende fejl skyldes en dårlig lodning eller en konstruktionsfejl på drevet? Meningen er at disse per definition er "fejl fra starten", hvis de bryder ud som følge af helt normal brug.

Korrekt?

EDIT: Ja, det samme som Wehner skriver :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
WehnerWehnerSkrevet 23/02-09 22:09 
Papand>
RJK>
Hvad ender den slags sager så typisk med? Opgiver kunden, betaler kunden, betaler butikken, opgiver NFI eller hvad sker der?

Typisk opgiver kunden - NFI gemmer sig bag deres telefonlinjer og opgiver aldrig. Hvis GAME skulle ersatte alle der har en defekt PS3 i reklamations perioden, så ville det trække tæppet væk under forretningsgrundlaget.

Det er her, der virkelig er et problem, fordi hvis de store kæder bare giver op overfor NFI, og menigmand er chanceløs, så lader man jo Sony slippe af sted med deres svineri.

Omvendt så hvis GAME, Gamestop, Elgiganten og Fona på en gang sagde til NFI, at hvis de ikke lever op til de vilkår, som konkurrenterne tilbyder kunderne, så er det slut - så ville der jo nok komme andre boller på suppen. Ved godt at det ikke er helt så enkelt, men Sony er ikke i den position, de har været, og umuligt er det ikke.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
PapandPapandSkrevet 23/02-09 22:19 
Echelon VI>
Men der lægger vel nogle antagelser for hvad "rimelig tid" er, baseret på tidligere sager etc. Så vidt jeg husker er det fjorten dage/tre uger!?

Jeg husker det til værende omkring en måned. Men kommer man så med en 60GB PS3, så kan NFI vel forklare ekstra tid med at maskinen som sådan er gået ud af produktion? Eller for den sags skyld komme op med en anden undskyldning - det er jo et fuldstændig absurd ordvalg til en lovtekst.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
CoreCoreSkrevet 23/02-09 22:23, rettet 23/02-09 22:24 
Er det en dansk-ejet kæde (Merlin/Expert, Bilka, Fona osv) den er købt i?

For hvis ja, så skriv til hovedkontoret. Det lyder fjollet og babysurt, men du drømmer ikke om hvor mange sager, jeg har set afsluttet ved at en mail dumper ind i butikschefens indbakke, hvori der står: "-Ligeglad med alt, løs det, gør kunden glad. NU!".

Det besvarer ikke dine spørgsmål, men det kan løse dit problem.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
silverstarsilverstarSkrevet 23/02-09 22:26 
RJK>
Altså, er der en tredje mulighed, som ikke berettiger mig til reparation (ie. maskinen går i stykker, uden at den er fejlbrugt og uden at der var en fejl fra starten)?

Nu snakker vi rent hypotetisk, da det ikke har noget med dit specifikke tilfælde at gøre, men:

Der foreligger normalt et klausul om, at maskinen ikke må være forsøgt repareret/modificeret af uautoriserede personer, for at garanti/reklamationsret dækker. Tit er der et "warranty void" segl på maskinen, som ikke må være brudt.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
PapandPapandSkrevet 23/02-09 22:27 
RJK>
Jeg savner fra Lilja, Papand og de andre med større indsigt at få 100% klarlagt, om der er eksisterer nogen andre muligheder end:

1. Maskinen har haft en fejl fra starten.

eller

2. Jeg har misbrugt maskinen.

Efter branchens opfattelse, så umiddelbart nej. Jeg er i hvert fald ikke stødt på andet.

RJK>
Hvis det skal give nogen som helst mening med de 18 måneder med omvendt bevisbyrde, så skal jeg jo rent faktisk kunne bevise, eller i hvert fald sandsynliggøre noget. Og det eneste jeg vel kan bevise/sandsynliggøre er, at jeg har behandlet maskinen ordentlig og passende.

Korrekt?

Hvordan vil du bevise det? Det er lidt det samme som de mange telefoner der pludselig bliver ramt af fugt. Du er chanceløs som forbruger.

RJK>
Meningen med de 18 måneder er vel ikke, at jeg skal åbne PS3'en og bevise at den nuværende fejl skyldes en dårlig lodning eller en konstruktionsfejl på drevet? Meningen er at disse per definition er "fejl fra starten", hvis de bryder ud som følge af helt normal brug.

Korrekt?

Igen, umiddelbart jo. Bevisbyrden er jo som sådan dit til fulde.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
RJKRJKSkrevet 23/02-09 22:31 
Jeg prøver bare at forstå det. Jeg siger ikke nødvendigvis at jeg kommer nogen vegne med det :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
PapandPapandSkrevet 23/02-09 22:45 
Wehner>
Omvendt så hvis GAME, Gamestop, Elgiganten og Fona på en gang sagde til NFI, at hvis de ikke lever op til de vilkår, som konkurrenterne tilbyder kunderne, så er det slut - så ville der jo nok komme andre boller på suppen. Ved godt at det ikke er helt så enkelt, men Sony er ikke i den position, de har været, og umuligt er det ikke.

Det er desværre urealistisk. Mit indtryk er at indkøbere fra de store kæder og sælgere fra NFI, Bergsala osv., gør alt for at behage hinanden og man for alt i verden vil undgå kontroverser.

Når det så er sagt, så ved jeg at GAME har ændret politik overfor NFI. Til vores seneste konference blev NFI's support strækt kritiseret, men det drejede sig primært om den lange ventetid på udskiftning. Man har så fra GAME's side overtaget udbytning af, i første omgang, PS2 maskiner. Dvs. at vi sender maskinen tilbage til vores hovedlager, som så udbytter indenfor 14 dage. Det gælder dog stadig kun indenfor 1 års garantien.

Jeg er fuldstændig på jeres side i den her sag. Jeg er også klar over at forhandleren bærer det fulde ansvar, men det er urealistisk, at forvente at kæderne bare udbytter for egen regning i reklamations perioden. Som de fleste nok er klar over, så er avancen på konsoller nær 0.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
HeroldHeroldSkrevet 23/02-09 22:50 
Papand>
RJK>
Meningen med de 18 måneder er vel ikke, at jeg skal åbne PS3'en og bevise at den nuværende fejl skyldes en dårlig lodning eller en konstruktionsfejl på drevet? Meningen er at disse per definition er "fejl fra starten", hvis de bryder ud som følge af helt normal brug.

Korrekt?

Igen, umiddelbart jo. Bevisbyrden er jo som sådan dit til fulde.

Det mener jeg faktisk ikke. Jeg mener at huske en sag i nogenlunde samme situation (med noget andet elektronik). Hvis NFI mener at PS3'en er ødelagt pga. unaturligt brug, så skal de dokumentere det, for det har RJK ingen jordisk chance for. Det er ikke det oplæg de har givet udtryk for.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
PapandPapandSkrevet 23/02-09 22:56 
Det skal RJK dokumentere. Bevisbyrden er hans. Det er derfor du mod et gebyr kan få maskinen på et værksted som så tjekker det for dig.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
WonderboyWonderboySkrevet 23/02-09 23:02 
Men hvis det er NFI der ejer det værksted og driver det?, så er det jo at de selv skal tjekke dem selv, det er jo som at have Ulven til at vogte sine Får?.
I love monster land
RJKRJKSkrevet 23/02-09 23:06, rettet 23/02-09 23:07 
Papand>
Det er derfor du mod et gebyr kan få maskinen på et værksted som så tjekker det for dig.

Hvad forestiller du dig at de kan checke? Hvis vi ser bort fra åbenlyse fysiske skader der indikerer at maskinen er tabt eller lignende, så er det eneste mulige fejlbrug vel at man har blokeret ventilationen til maskinen. I ingen af tilfældene kan man vel se noget beviseligt mere inde i maskinen end ude fra?

Jeg kunne derudover sagtens checke dette selv, men så ryger "garantien" jo netop ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
PapandPapandSkrevet 23/02-09 23:06, rettet 23/02-09 23:07 
Wonderboy->

Svjv. så ejer de ikke værkstedet, men bruger dem som en ekstern samarbejdspartner. Jeg spurgte faktisk chefen for NFI's support hvor mange maskiner der så rent faktisk blev godkendt som fabrikations fejl. Svaret lød: "Ikke mange, men det sker da"...
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
PapandPapandSkrevet 23/02-09 23:11 
RJK>
Hvad forestiller du dig at de kan checke? Hvis vi ser bort fra åbenlyse fysiske skader der indikerer at maskinen er tabt eller lignende, så er det eneste mulige fejlbrug vel at man har blokeret ventilationen til maskinen. I ingen af tilfældene kan man vel se noget beviseligt mere inde i maskinen end ude fra?

Nu har jeg ingen teknisk forstand omkring indmaden i konsollerne, så det vil jeg ikke gøre mig klog på. Men du har udmiddelbart fuldkommen ret. Du skal bare huske at bevisbyrden er din, så det er dig der skal bevise at fejlen er opstået indenfor det første år. Det er i hvert fald den svada jeg får blæst i hovedet gang på gang fra NFI. Jeg har stillet massevis af spørgsmål til deres support, men de virker meget selvsikre i deres sag og kan på ingen måde bøjes.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
RJKRJKSkrevet 23/02-09 23:18 
Yes, jeg er med. Det jeg forsøger at sige er bare, at når du siger jeg ikke kan komme med beviser, så er det samme jo bare tilfældet med NFI, værksteder og andre. Der er jo ingen der kan bevise hvad der er sket, og derfor må begrebet bevis jo være en relativ størrelse (uanset hvor paradoksalt dét lyder).

Men hvis det er med dén på fra NFI, så kan jeg vel få udleveret en liste over hvad det er jeg må og ikke må gøre med min konsol, og må så gøre mit bedste for at sandsynliggøre at jeg ikke har gjort nogen af de "ulovlige ting" ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
PapandPapandSkrevet 23/02-09 23:24 
"Bevis" er nøgleordet i hele sagen. Ingen kan bevise noget og da det er dig der sidder med den opgave, så er det dig der intet kan stille op. Sådan kan man ord-kringle sig til det og det er i mine øjne det NFI gør.

Om du så fik en liste med de ting du ikke måtte gøre, så skal du jo også bevise, at du rent faktisk ikke har gjort det. ;)
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
HeroldHeroldSkrevet 23/02-09 23:25 
Papand>
Det skal RJK dokumentere. Bevisbyrden er hans. Det er derfor du mod et gebyr kan få maskinen på et værksted som så tjekker det for dig.

"Bevisbyrde" skal ikke tolkes så stramt. Ikke ifølge forbrugereksperterne i det tilfælde jeg nævner. Jeg kan desværre bare ikke finde den konkrete sag. Det kan desuden ikke være rigtigt at han skal betale for at få den på værksted. De kan sende den på værksted, og så sende ham en regning, hvis den fungerer som den skal, men så længe den er dækket af reklamationsretten, så tager de stort set bare folk i røven, ved at melde ud som de gør.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
PapandPapandSkrevet 23/02-09 23:28 
Jamen Herold, hvordan kan telefonbranchen så i årevis have smidt kæmpe gebyrer i hovedet på folk for at få deres defekte mobil tjekket. For så bare at konkludere at den er ramt af fugt og det er købers egen skyld?
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
101 emne(r).
1 2 3 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig