X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Spil er åbenbart for dyre


Svar
jaesjaesSkrevet 22/02-09 20:57, rettet 22/02-09 21:04 
(som om vi ikke mere eller mindre vidste det) :)

Valve har offentliggjort nogle interessante salgstal fra Steam.

Sidste weekend satte de prisen på Left4dead ned med 50%. Det resulterede i en øget omsætning på 3000%.

Tal fra deres juleudsalg på Steam viser samme tendens (rabat / øget omsætning):

10% / 35%
25% / 245%
50% / 320%
75% / 1470%

Der er selvfølgelig flere omkostninger ved retailsalg, men tendensen viser vel, at udgiverne også her snildt kunne sælge deres spil billigere, og samtidig endda tjene på det.

http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=22378

EDIT: Justeringer, det gik for hurtigt...
HeroldHeroldSkrevet 22/02-09 21:03 
Jeg ved ikke helt hvor meget jeg er enig i sådan en konklusion. Selvfølgelig vil en prisnedsættelse skabe mersalg... Spørgsmålet er bare hvor meget mersalg et spil kunne skabe, hvis det nu kostede 50% af retailprisen fra starten af? Og er der overhovedet nogen derude, der tør tage risikoen?

Left 4 Dead er jo rost til skyerne flere steder, så spørgsmålet er om et spil af mindre kaliber kunne sælge samme mængde ved reduceret pris?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
jaesjaesSkrevet 22/02-09 21:11 
Deres juleudsalg understøtter vel fint "konklusionen". Her er det jo en blanding af titler, og med forskellig alder.

Men, det er jo et eksperiment, der kan ikke konkluderes allerede, men jeg synes personligt, at tendensen er lovende. Også når man læser info fra debatter med pirater - mange pirater vil gerne betale for spil, hvis prisen var betydeligt lavere.

Herold>
Left 4 Dead er jo rost til skyerne flere steder, så spørgsmålet er om et spil af mindre kaliber kunne sælge samme mængde ved reduceret pris?

Selfølgelig ikke samme mængde, det kan det jo heller ikke til 500 kr ;)
HyakotakeHyakotakeSkrevet 22/02-09 21:42 
jaes>

Sidste weekend satte de prisen på Left4dead ned med 50%. Det resulterede i en øget omsætning på 3000%.

Jeg skal altså lige have de tal skåret ud, for jeg er ikke helt med i hvad de hentyder til.

Hvis nu spillet LIGE før nedsættelse af prisen solgte 10 eksemplar om dagen, og EFTER nedsættelsen så sælger 300, er det så 3000% forøgelse? Hvor kommer de 3000% fra og hvad hentyder de til? Jeg ville hellere se nogle tal måned for måned, så kunne jeg bedre se hvad betydning prisnedsættelsen virkelig har haft.
jaesjaesSkrevet 22/02-09 23:34, rettet 22/02-09 23:35 
Det står jo på linket :) Omsætning i penge, og således ikke antal solgte spil. Der står også, at med stigningen på 3000% var omsætningen på den ene weekend langt større end omsætningen i "launch window", så det er dermed ikke småpenge, der er tale om.
dRxLdRxLSkrevet 22/02-09 23:53 
Hvis der ikke er tale om en permanent prisnedsættelse så ville det være fjollet at konkludere noget ud fra de tal. Hvis folk tror at der er noget at spare hvis de slår til indenfor en begrænset periode vil de ofte købe noget de normalt ikke ville bruge penge på, bare fordi de tror de udnytter en mulighed og gør en god handel.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
JAAJAASkrevet 23/02-09 00:04 
Helt anekdotalt er jeg langt mere tilbøjelig til at impulskøbe et spil til 250 kr. end et til 500 kr. Tænk bare!
jaesjaesSkrevet 23/02-09 00:37 
Jeg ser åbenbart noget andet end de fleste af jer i Gabe Newells og Valves oplysninger, men det er jo fair nok. Jeg synes, det er ret interessant, at et stort firma som Valve åbner for diskussionen om hvorvidt de eksisterende prismodeller er ved at være forældede.

Og igen igen, ingen hverken Valve eller jeg konkluderer noget som helst. Tendenser og indikationer er hvad det her handler om. Naturligvis har tilbud en "Jeg må have"-effekt, men siden Valve overhovedet gider bruge tid på emnet, må det være fordi, de kan se noget, som er værd at snuse nærmere til... :)
JAAJAASkrevet 23/02-09 04:03 
Og lad dem da for guds skyld snuse. Det kunne jo være, at det startede en trend.
happyEDhappyEDSkrevet 23/02-09 09:57 
Men JA spil er alt for dyre. ;)
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
KalicolaKalicolaSkrevet 23/02-09 10:33 
Ingen burde gi 549kr. for et nyt spil. Det er jo hul i hovedet. Alligevel gør jeg det selv hvis jeg bliver hyped nok :(
For The Love Of The Game
happyEDhappyEDSkrevet 23/02-09 10:53 
Jeg har droppet helt at købe spil.. næsten har lige haft en xbox i 2 måneder for at spille et par spil, men den er på ved ud af døren igen.
Jeg får mere end rigelig ud af homebrew og indi, og de ældre jeg har som er vær at spille gang på gang. Som jeg også støtter med små donationer. Nu kommer der efterhånden heller ikke kommer nogle intrasante spil. Syntes den kommercielle spilbranche se virkelig trist ud i øjeblikket. Kan ikke huske hvornår jeg har haft løst til at købe et spil.

Håber at den efterhånden store indi branche der er, flyder lidt sammen med den kommercielle spil branche, som jeg også ser en lille tendens til i øjeblikket.
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 23/02-09 11:00 
jaes>
Jeg synes, det er ret interessant, at et stort firma som Valve åbner for diskussionen om hvorvidt de eksisterende prismodeller er ved at være forældede.

Det svarer til at Nine Inch Nails angriber musikindustriens metoder...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 23/02-09 11:02 
Fra coolshop-tråden:

Apropos!
SumezSumezSkrevet 23/02-09 11:04 
Hyakotake>
jaes>
Jeg synes, det er ret interessant, at et stort firma som Valve åbner for diskussionen om hvorvidt de eksisterende prismodeller er ved at være forældede.

Det svarer til at Nine Inch Nails angriber musikindustriens metoder...

Især i og med at der begge steder er tale om etablerede navne, der er blevet store via samme industrimaskine...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HyakotakeHyakotakeSkrevet 23/02-09 11:39 
Dertil relateret er denne video, hvor der forsøges forklaret hvorfor NIN-modellen virker... jeg kan dog stadig ikke se det fungere for No-Name-Band fra Udørk, der har 100 kroner og en halv pizza til promovering. (Pizzaen kan måske bruges som præmie).

NIN revolutionerer... eller...?
SumezSumezSkrevet 23/02-09 11:42 
Hyakotake>
(Pizzaen kan måske bruges som præmie).

Ellers kan man bruge nedenstående fremragende promoveringsmodel: (apropros NIN :))

http://mashable.com/2009/02/20/josh-freese-album-promotion/
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 23/02-09 11:43, rettet 23/02-09 11:44 
Jeg har set det klip der (Hyas), og det er fremragende, men jeg ser det også mest som en metode, man kan bruge, når man er (semi)kendt. Men det kan da være, at jeg skal prøve at tabe en USB stick i toilettet på lørdag, når mit band spiller på Skråen...
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 23/02-09 11:54 
Hahahaaaa, gawddamn, det er en fed pakke man får for de 75k! Donkey show og det hele!
SumezSumezSkrevet 23/02-09 12:05 
Jeg er mest efter lasagnen..
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
The DaneThe DaneSkrevet 23/02-09 12:10 
Jeg ved ihvertfald jeg ville købe en del flere spil hvis de kostede 50% mindre :). 5-600 kr er nærmest en halv milliard i disse tider :p
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
KroeboCopKroeboCopSkrevet 23/02-09 12:13 
Jeg har engang haft True Lies til SNES og der var et pris mærke fra Salling på, hvor der stod 800kr :=O
Hoid to colony C05 where the computer is...
SumezSumezSkrevet 23/02-09 12:16 
Tror også det var cirka det jeg gav for Yoshi's Island da det kom :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DarkenDarkenSkrevet 23/02-09 13:06 
Tilgengæld synes jeg (personlig mening) at jeg fik mere for pengene, da jeg købte SNES spil back in the day, end mange af de spil man køber idag. Det har selvfølgelig noget med de typer spil man køber, men sådan har jeg det nu altså.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
WehnerWehnerSkrevet 23/02-09 13:11, rettet 23/02-09 13:56 
Du har bare lykkeligt glemt alt det ragelse, der (også) udkom dengang.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 23/02-09 13:51 
Er spil ikke begyndt at falde meget hurtigere i pris end tidligere? Det er bare min fornemmelse...
DarkenDarkenSkrevet 23/02-09 14:14 
Er meget omhyggelig med hvilke spil jeg køber til fuld/nyudgivelses pris (brænder dog stadig nallerne ind i mellem ;)

Spil er rimmelig korte til en forsat høj pris (og personligt hader jeg episodiske spil og dlc som en måde på at tjene mest muligt på et produkt) hvis man ser på play/replay valuen.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
The DaneThe DaneSkrevet 23/02-09 14:30 
Hyakotake>
Er spil ikke begyndt at falde meget hurtigere i pris end tidligere? Det er bare min fornemmelse...

De er desværre også noget hurtigere til at udkomme som "discount" udgivelser med de rædselsfulde bokse.
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig