X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Ny banebrydende teknologi


Svar
KillerBean2KillerBean2Skrevet 10/02-09 22:57, rettet 10/02-09 22:58 
Jeg elsker fysik, kemi og elektronik, og jeg forsøger hermed at lave en tråd, hvor P:R-brugere, der, ligesom jeg, bliver fuldstændig vilde og kåde, når der opdages/efterprøves/opfindes nye fantastiske ting inden for naturvidenskaben, kan dele deres begejstring.

Jeg vil gerne selv starte med en ny opdagelse, som nogle måske vil sige allerede er "old news", men som jeg stadigvæk tripper for vildt over, nemlig...

Memristor'en:

I april sidste år lykkedes det endelig forskerne hos Hewlett Packard at konstruere denne elektroniske komponent, som siden 70'erne kun har eksisteret i teorien. Det er en passiv komponent, der permanent ændre sin modstand efter, hvor kraftig en strøm der sendes igennem den. Uhyre simpelt... men også uhyre praktisk.

Simpel, fordi den, sammen med modstanden, kondensatoren og spolen, udgør en af de grundelementer, hvis karaktaristika kan findes i alle "virkelige" komponenter. Den er faktisk så grundlæggende, at den helt kommer til at ændre den måde, hvorpå man betragter de meste basale mekanismer i elektronik.

Praktisk, fordi den kan bruges til at konstruere lynhurtige lagermedier, som i sidste ende kan erstatte både RAM og harddiske i computere, og som kun vil bruge forsvindende lidt strøm. Og i særdeleshed praktisk, da den, i samspil med nogle få andre komponenter, kan efterligne hjernens synapser, hvormed den med kæmpeskridt bringer os nærmere muligheden for at kunne bygge computere med kunstig intelligens.

Faktisk så har det amerikanske militær allerede lagt billet ind på, at HP skal bygge en såkaldt "Neural Netværks Computer" til dem (Cyberdyne Systems anyone?)

'Missing link' memristor created: Rewrite the textbooks?
AV Intelligent Terminal
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 10/02-09 23:47 
HAHAHA, sidder og har gang i en fugtig sms duel, så da jeg læste dine indledende ord, var jeg fuldstændig flad af grin! :-D X-D

Derudover, så synes jeg memristoren er interessant da jeg er uddannet indenfor elektronik. Jeg har dog siddet og læst lidt, og synes ikke udregningerne og formlerne for memristoren, er så uhyre simple og basale som de giver udtryk for funktionen er :-/
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
KillerBean2KillerBean2Skrevet 11/02-09 00:01 
Cenobite DK>
Jeg har dog siddet og læst lidt, og synes ikke udregningerne og formlerne for memristoren, er så uhyre simple og basale som de giver udtryk for funktionen er :-/

Det samme kan man vel sige om en alm. modstand, hvis man hiver nok variable ind over :D

Hvis man skærer helt ind til benet, er værdierne bare forholdet mellem to variable:

Groft set...
AV Intelligent Terminal
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 11/02-09 00:21 
Killer Bean 2>
Det samme kan man vel sige om en alm. modstand, hvis man hiver nok variable ind over :D

Måske, men hvor kommer memristoren lige ind i Ohm's lov? U=RxI vs the memristor?
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
KillerBean2KillerBean2Skrevet 11/02-09 17:34, rettet 11/02-09 18:08 
Ja, det var måske lidt dumt af mig at bruge modstanden som eksempel. Som jeg ser det, har memristoren både ulineære egenskaber og reagerer forskelligt på veksel- og jævnstrøm, på samme måde som spolen og kondensatoren. Men det er så bare nogle helt andre faktorer man skal tage i betragtning. I det hele taget tror jeg ikke, jeg skal gøre mig alt for klog på udregningerne. Specielt når jeg tænker på, hvor megen hovedpine, jeg kan få af bare at skulle regne på spoler og kondensatorer :D
AV Intelligent Terminal
KillerBean2KillerBean2Skrevet 23/05-11 10:47, rettet 23/05-11 10:47 
Lidt old news.. igen, men:

Jeg havde egenlig opgivet håbet for, at jeg skulle se andet end tåbelige Flash-SSD'er i min livstid. Men nu lader det endelig til, at de får sat skub i tingene mht. de små søde memristore. Jeg er SÅ meget op' at køre over det her!

Den slags nørd er jeg :D

Nu sker der endelig noget!
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 23/05-11 10:52 
Hvor lang tid går der før vi kan nyde godt af dette? :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 23/05-11 11:24 
De skriver 2013 til sidst i artiklen - hvilket lyder utroligt. Ikke desto mindre meget spændende :)
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
KilroyKilroySkrevet 23/05-11 15:01 
Forskerne har efterhånden et ret godt greb om robotlemmer. Faktisk har en mand frivilligt fået amputeret sin ene hånd, for en robothånd.

Jeg siger jer, den dag jeg kan få robotlemmer, er den dag jeg kysser min menneskelighed goodbye.

Bionic (Commando)
Kilroy Was Here
HeroldHeroldSkrevet 23/05-11 15:04 
Til næste Deus Ex-event vil jeg altså ikke sidde ved siden af dig, Asmus...
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
KillerBean2KillerBean2Skrevet 23/05-11 19:07, rettet 23/05-11 19:08 
Jeg tripper så meget over de Memristorer. Jeg sad lige og så nedenstående foredrag af R. Stanley Williams, hvor han forklarer lidt om, hvad det er, de går og roder med. Så vidt jeg kan forstå, kan man også bruge disse memristorer til at afvikle en bestemt form for boolsk matematik, som ikke kræver nogen NOT-funktion. Dermed skulle kode, som er compileret til at skulle afvikles på en memristor-baseret microcontroller kun fylde 1/3 af en tilsvarende bin/hex-fil, der er compileret til alm. NAND-logik. Hvor sygt er det ikke lige?

Der er vist lagt i ovnen til nogle pænt vilde CPU'er i den nærmeste fremtid :D

Finding the Missing Memristor - R. Stanley Williams
AV Intelligent Terminal
KilroyKilroySkrevet 23/05-11 19:21 
Herold>
Til næste Deus Ex-event vil jeg altså ikke sidde ved siden af dig, Asmus...

Du bliver grøn af misundelse, når jeg kan vippe kaplser af øller, bare ved hjælp af min tommelfinger!
Kilroy Was Here
King ChaosKing ChaosSkrevet 24/05-11 22:16 
Ah, din tommelfinger... så er jeg mere rolig :)
KillerBean2KillerBean2Skrevet 16/11-11 12:58, rettet 16/11-11 13:01 
HP regner med, at de, i samarbejde med Hynix, kan have memristorbaserede ReRAM-chips på markedet i begyndelsen af 2013. Det tog kun to år fra de første succesfulde eksperimenter til de havde en produktionsmoden prototype. Det er fuldstændig vanvittigt!

Jeg har den vildeste nørdstådreng lige nu! :D

EDIT:
Echelon VI>
De skriver 2013 til sidst i artiklen - hvilket lyder utroligt. Ikke desto mindre meget spændende :)

Shit, det er vist ny rekord for mig mht. at være langsomt opfattende :)
AV Intelligent Terminal
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 16/11-11 13:45 
Der er brug for mere begejstring omkring nyskabelsen, så det skader ikke at der først er nogen der får stådreng nu :p
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
SumezSumezSkrevet 15/10-13 13:23 
Nyt holografisk optisk medie:

http://www.extremetech.com/extreme/167931-scientists-create-the-first-graphene-based-holographic-optical-disc
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DarkbeatDarkbeatSkrevet 15/10-13 15:36 
I bør følge Diginfonews på YouTube. De har nogen virkelig spændende videoer om nye opfindelser og ting.

http://youtu.be/YrLnF7CQ8Ac
http://youtu.be/LRj8whKmN1M
http://youtu.be/F565MHCfsSo
KillerBean2KillerBean2Skrevet 22/10-13 17:08, rettet 22/10-13 17:08 
Det er lidt trist som den stakkels memristor ikke rigtig får lov til at udfolde sig. Håber ikke, den ryger i glemmebogen.

I mellemtiden er jeg kommet lidt op at køre over den her køler:

Sandia Cooler
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 18/05-15 12:09, rettet 18/05-15 12:10 
Rimelig gode nyheder omkring vindenergi, og en mulighed for at udnytte det uden de ulemper der er ved de nuværende vindmøller:

http://www.sciencealert.com/spanish-researchers-are-developing-bladeless-wind-turbines
Og her en mere kritisk indgangsvinkel, for at få lidt flere sider af sagen: http://www.kcet.org/news/redefine/rewire/commentary/you-should-probably-stay-skeptical-about-this-bladeless-wind-turbine.html

HVIS det virker, er det et kæmpe fremskridt. Man vil kunne bygge flere turbiner på mindre områder, og være langt mindre begrænset i hvor de kan placeres, og på den måde udnytte vindenergien i et langt større omfang end man gør nu. Andre positive sideeffekter optræder som spekulationer i den anden artikel, f.eks. at man kunne placere dem i større byer og absorbere den vindtunnel-effekt der ofte dannes mellem høje bygninger.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 18/05-15 15:05 
Sejt! Håber, det blir' til noget.
AV Intelligent Terminal
FancyPantsFancyPantsSkrevet 18/05-15 15:55 
Jeg hopper i vognen med KillerBean2, og råber "Sejt!"

Vindmøller er en fantastisk ting, men som så mange andre, så vil jeg nødig have en af nuværende design stående for tæt på min bopæl.
Det virker til, at den type de forsker i, kommer mange af generne til livs, ift. konstant støj og vibrationer.

Det overrasker mig heller ikke, at idéen kommer fra Spanien... Det er trods alt også det land, der er førende med CSP solfarme. :)
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
SumezSumezSkrevet 18/05-15 15:59, rettet 18/05-15 15:59 
De har også en historie med at slås med vindmøller :P :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
FancyPantsFancyPantsSkrevet 18/05-15 16:33 
Nu du nævner det... Der må sgu ligge noget Don Quixote/Quijote bag idéen med, at skrælle vingerne af vindmøllerne!
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
jaesjaesSkrevet 07/04-16 01:05, rettet 07/04-16 01:19 
I stedet for at bekymre sig om petitesser som grafikkort, gik Nvidia i forgårs fuld nørd og annoncerede, at de laver den "supercomputer" der skal sidde i bilerne i det kommende RoboRace, der bliver en del af FIA, og køres lige før hvert løb i Formula E-serien.

Men det er selve RoboRace, der er det interessante - det er første racing-serie for selvkørende biler. Da alle biler er ens og ubemandede, er opgaven og udfordringen for de deltagende teams at lave den "AI", der sidder i bilerne, og som altså er styret af Nvidias teknologi.

Det kunne godt blive sjovt at se på: 1) Det hele er nyt, så jeg forventer godt med smadder og uheld, 2) det bliver nok interessant at se hvordan bilerne reagerer i pressede situationer, 3) topfarten er 300 km/t, så de mener det sgu' seriøst.

http://www.digitaltrends.com/computing/nvidia-roborace-gtc2016/
http://www.wired.co.uk/news/archive/2015-11/27/roborace-autonomous-cars-formula-e

Ny banebrydende teknologi
Soren47Soren47Skrevet 07/04-16 07:06 
Wow, det lyder godt nok fedt! Jeg har normalt ingen interesse for biler, men det her lyder jo vildt interessant :D
millenniummillenniumSkrevet 07/04-16 08:59 
Fremtidens sportslegender bliver til IT ingeniører :-D I like.
The medium is the message.
jaesjaesSkrevet 03/12-16 15:34, rettet 03/12-16 15:35 
Sidste år lavede Nike skoen Mag, der var en ekstrem limited edition kopi af Michael J. Fox' sko fra Back to the Future 2. Og nu lancerer de så Nike HyperAdapt 1.0, der ligner almindelige sko. Man skal bare lige være på at slippe 720 amerikanske bananer!

Forward to the Future.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig