X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Årets Spil 2008: Vinderen


Svar
RJKRJKSkrevet 03/02-09 00:01, rettet 03/02-09 00:02 
Efter en måneds cup-afstemning med et par tusinde stemmer har vi hermed kåret P:R's Årets Spil 2008.

I år var der ingen oplagt vinder fra starten, men i hvert fald fire store favoritter, som også nåede til semifinalerne, på bekostning af andre fremragende, men noget smallere spil.

Vinderen klarede sig videre med 80%, 75%, 73%, 59% og slutteligt 55% af stemmerne, hvormed ... Se hele indlægget
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
119 emne(r).
« < 1 2 3 > »

Svar
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 03/02-09 17:23 
Azzkikr>
Men okay, spillet er mere FPS end RPG og findes på 3 forskellige platforme, hvilket gør at det appellere til en langt bredere gruppe end MGS, så det er vel ikke den store overraskelse alligevel.

Jeg kan ikke forestille mig at F3 har tiltalt nogen FPS-fans. Det spiller ikke som et generisk FPS; Det er stort set umuligt at ramme fjender uden for V.A.T.S., med mindre de kommer lige imod dig (hvilket en del af dem så uheldigvis gør). Det er dog i mine øjne tydeligt at Bethesda har gjort meget for, at spillet netop ikke skulle føles som et FPS.

Egentlig synes jeg, at F3 føles mindst ligeså meget som en hybrid mellem rollespil og FPS, som System Shock 2 eller Deus Ex gjorde. Hvis du ikke mener at de to sidstnævnte kan kategoriseres som rollespil, tror jeg vi forstår hinanden, men ellers ikke.

Ellers er det da fuldstændigt rigtigt, at F3 selvfølgelig tiltaler en bredere masse end MGS4 gør, fordi det er multiplatform - men det kan jeg nu kun se noget ubetinget godt i, så længe spillet ikke går på kompromis med dybden og kvaliteten, og det mener jeg ikke F3 gør.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
AzzkikrAzzkikrSkrevet 03/02-09 17:36, rettet 03/02-09 17:40 
Det er stadig et FPS spil ligegyldigt hvordan du vender og drejer den. FPS i en RPG verden er stadig FPS. Det appellere helt klart mere til FPS spillere end RPG spillere.

Og nu er FPS scenen jo nok den største og bedst supportede overhovedet. At spillet når udover FPS folket og også tiltrækker andre grundet lidt RPG elementer ændre ikke på det faktum at spillet primært er fremstillet med henblik på at tilfredstille FPS publikummet.

Spil lavet i first person view vil altid henvende sig til en helt bestemt gruppe, så er det ligegyldigt om du render rundt i en RPG verden eller om du render i en deathmatch arena og fragger løs. Jeg siger ikke spillene er de samme, men begge typer henvender sig mere eller mindre til den samme gruppe folk fordi de begge er FPS.

Hvis spillet fx kørte i 3rd person, ville det næppe have haft den samme fansbase.
King ChaosKing ChaosSkrevet 03/02-09 17:54 
OMG! Stop talkin'!
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 03/02-09 17:57, rettet 03/02-09 17:57 
Konsolkongen>
...Sjæl og grafik er også to ret uheldige ord at nævne i sammenhæng med så trist og slidt en serie som MK.
Det er fair grafikken ikke tiltaler dig i F3 men så tar du jo slet ikke spillets enorme verden i betragtning. Som grafikken nu engang er i F3 synes jeg den er ret flot.

Jeg har aldrig brudt mig ret godt om MKW, men jeg bryder mig bare mindre om F3, og det på alle fronter. Jeg er da egentlig også ligeglad med hvor stor verden er, hvis jeg ikke kan holde ud at kigge på den. Alle personer er desværre så udtryksmæssigt døde i F3, at man føler sig alt for distanceret fra spillet.
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
PlaykidPlaykidSkrevet 03/02-09 18:00 
Azzkikr>
Det er stadig et FPS spil ligegyldigt hvordan du vender og drejer den. FPS i en RPG verden er stadig FPS. Det appellere helt klart mere til FPS spillere end RPG spillere.

Og nu er FPS scenen jo nok den største og bedst supportede overhovedet. At spillet når udover FPS folket og også tiltrækker andre grundet lidt RPG elementer ændre ikke på det faktum at spillet primært er fremstillet med henblik på at tilfredstille FPS publikummet.

Spil lavet i first person view vil altid henvende sig til en helt bestemt gruppe, så er det ligegyldigt om du render rundt i en RPG verden eller om du render i en deathmatch arena og fragger løs. Jeg siger ikke spillene er de samme, men begge typer henvender sig mere eller mindre til den samme gruppe folk fordi de begge er FPS.

Hvis spillet fx kørte i 3rd person, ville det næppe have haft den samme fansbase.

Tja, jeg er ret vild med FPS'er, i hvert fald de gode af dem.
Men jeg er dælme glad for jeg ikke købte Fallout 3 på det grundlag.
Spiller nu: Halo 3
jaesjaesSkrevet 03/02-09 18:01 
Greaseball>
ok.. lige bortset fra Panzer Dragoon Saga og HalfLife så er det ikke den mest ophisende liste jeg har set

Hvis vi tilsideser personlig smag, så er det vel et af de år i historien, hvor der er udkommet flest spil, som i dag har status af at være klassikere, eller tæt på. Men en del af dem var rigtig nok pc-spil. Platformen var jo også meget stor på det tidspunkt :)

Men det var jo også året med Ocarina of Time, MGS og Banjo-Kazooie til konsollerne. Samt bundsolide spil som Tekken 3 og Resident Evil 2.

1997 var i øvrigt også et turbo-år med Gran Turismo, Diddy Kong Racing, Fallout, GoldenEye, Grand Theft Auto, Final Fantasy VII, Castlevania: Symphony of the Night, Diablo m.fl.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 03/02-09 18:01 
Kristensen>
Jeg har aldrig brudt mig ret godt om MKW, men jeg bryder mig bare mindre om F3, og det på alle fronter.

Sjovt jeg mindes ellers at du de første par dage du spillede det rigtig godt kunne lide det... Svjh. dumpede du spillet kun pga. grafikken?
Spiller nu: Phantasy Star IV
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 03/02-09 18:04, rettet 03/02-09 18:05 
Jeg er forholdsvis let at begejstre ligesom dig, men det er sjældent begejstringen hænger ved når først oplevelsen rigtig falder til bunds.
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 03/02-09 18:06, rettet 03/02-09 18:06 
Der er bare ting der ikke helt passer sammen når du er uden videre er gået fra "jeg kan ikke holde grafikken ud" til "jeg bryder mig bare mindre om F3, og det på alle fronter".
Spiller nu: Phantasy Star IV
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 03/02-09 18:10 
Næ, egentlig ikke...
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 03/02-09 18:13 
Ja så er det ikke nemt at diskutere.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 03/02-09 18:30 
Næ, for der er ikke noget at diskutere. Du bryder dig bare ikke om min forklaring. Det kan jeg ikke gøre så meget ved.
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 03/02-09 18:46 
Det kommer vel også an på hvor tit man ændrer forklaring.
nerosnerosSkrevet 03/02-09 18:47, rettet 03/02-09 18:48 
Kristensen>
Jeg er forholdsvis let at begejstre ligesom dig, men det er sjældent begejstringen hænger ved når først oplevelsen rigtig falder til bunds.

Sådan har jeg nu også haft det et par gange i år. Faktisk er det sket med Mass Effect, GTA4 og Fallout 3 :-(
Bashful Neophyte
RJKRJKSkrevet 03/02-09 18:53 
Herold>
Jeg synes også at Valkyria Chronicles er et rigtigt godt spil, men jeg ville på ingen måde kunne forestille mig et spil i den genre kunne nå indenfor et spydkast af en finaleplads.

Men det betyder jo ikke, at det ikke objektivt kunne have fortjent det - hvis alle altså stemte ud fra spillenes reelle kvaliteter i forhold til hinanden og ikke hvor kendte titlerne var...

Nu vil jeg ikke lægge hovedet på blokken og sige at Valkyria Chronicles er årets bedste spil, så længe jeg ikke har spillet Fallout 3 og Metal Gear Solid 4, men det er bestemt derhenaf efter min mening. Hvilket jeg nok skal få chancen til at uddybe senere :)

Jeg siger bare at det jo var fuldstændig tilladt ikke at stemme i de kampe, hvor man ikke kendte begge titler tilstrækkeligt til at vurdere. Resultatet bliver jo nok altid i sidste ende at mainstream-tingene får den meste opmærksomhed, men det er nu engang lidt sørgeligt...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 03/02-09 18:58, rettet 03/02-09 18:59 
I Valkyria Chronicles tilfælde tror jeg man skal tage højde for at der nok er rigtig mange, der ikke har spillet det, og derfor ikke kan stemme på det. I den henseende, giver det unægteligt lidt til et spil, at det er "kendt".
Jeg glæder mig også til at prøve VC, men meget af det jeg har hørt synes jeg nu ikke lyder afsindigt ophidsende, jeg glæder mig nok mere til at prøve MGS4. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 03/02-09 19:07 
Nu påstår jeg jo ikke at VC er et spil for alle, men det er de færreste spil nu engang; jeg bryder mig fx ikke om gameplayet i MGS-spillene. Men bredden af et spils appel har jo ikke noget med dets kvaliteter at gøre. Det er naturligvis et paradoks som man aldrig kan overkomme, når man så lader bredden bedømme kvalitet, som jo er essensen af sådan en afstemning :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HyakotakeHyakotakeSkrevet 03/02-09 19:40 
Demokrati indenfor spilbedømmelse er også bare vildt overvurderet :-)
FourDFourDSkrevet 03/02-09 20:24 
Azzkikr>
Spil lavet i first person view vil altid henvende sig til en helt bestemt gruppe, så er det ligegyldigt om du render rundt i en RPG verden eller om du render i en deathmatch arena og fragger løs. Jeg siger ikke spillene er de samme, men begge typer henvender sig mere eller mindre til den samme gruppe folk fordi de begge er FPS.

Hvis spillet fx kørte i 3rd person, ville det næppe have haft den samme fansbase.

Man ville da kunne sige præcis det samme om et spil som Mirrors Edge, og det lader da til at appellere til en hel del mennesker, og ikke bare FPS fans.
First person view er vel i bund og grund bare en kameravinkel der tages i brug for at forstærke følelsen af at være inde i den character man spiller med.
Desuden kan Fallout 3 snildt spilles i 3rd person, men personligt ynder jeg at spille det i 1st person, ikke fordi jeg på nogen måde er dedikeret FPS fanboy, men simpelthen fordi det understøtter min oplevelse af at være placeret i et dystopisk ground zero.
Yeah, well, you know, that's just like, your opinion, manSpiller nu: World Of Goo, Grand Theft Auto: The B..., Final Fantasy Tactics A...
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 03/02-09 20:27 
Hyakotake>
Ooh! En fellow Vegas 2'er! Jeg kunne godt bruge noget hjælp i co-op Realistic på olie-banen, hvor man er alene... den trækker sgu tænder ud, specielt første kapitel!

Yep, jeg er klar! Det er sindsygt vanedannende i co-op det spil, ikke mindst i terrorist hunt.
(...)
GreaseballGreaseballSkrevet 03/02-09 20:46 
jaes>
Greaseball>
ok.. lige bortset fra Panzer Dragoon Saga og HalfLife så er det ikke den mest ophisende liste jeg har set

Hvis vi tilsideser personlig smag, så er det vel et af de år i historien, hvor der er udkommet flest spil, som i dag har status af at være klassikere, eller tæt på. Men en del af dem var rigtig nok pc-spil. Platformen var jo også meget stor på det tidspunkt :)

Men det var jo også året med Ocarina of Time, MGS og Banjo-Kazooie til konsollerne. Samt bundsolide spil som Tekken 3 og Resident Evil 2.

1997 var i øvrigt også et turbo-år med Gran Turismo, Diddy Kong Racing, Fallout, GoldenEye, Grand Theft Auto, Final Fantasy VII, Castlevania: Symphony of the Night, Diablo m.fl.

Det er sandt nok, med den personlige smag. Der er sikker flere spil jeg ville havde spillet hvis havde samme smag som idag. Jeg spillede ikke Resident Evil 2 da jeg først fik det til PC senere.
Men når man kun havde en PAL Saturn og en PC som man ikke kunne komme til at spille så meget på. Plus man var sega
fanboy ;)
Men ens smag i spil skifter meget, især efter hvor meget tid man har til det.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 03/02-09 21:05, rettet 03/02-09 21:05 
Greaseball>
Men når man kun havde en PAL Saturn og en PC som man ikke kunne komme til at spille så meget på. Plus man var sega
fanboy ;)
Men ens smag i spil skifter meget, især efter hvor meget tid man har til det.

Men så købte du Burning Rangers i stedet og pludselig var alle andre spil det år ligegyldige ;)

/fact
Spiller nu: Phantasy Star IV
CronossCronossSkrevet 03/02-09 21:05 
Azzkikr>
Spil lavet i first person view vil altid henvende sig til en helt bestemt gruppe, så er det ligegyldigt om du render rundt i en RPG verden eller om du render i en deathmatch arena og fragger løs.

Jeg elsker at man ved brug af denne argumentation, må konstatere at Super Mario 64 og Lost Oddyssey er det samme spil, der henvender sig til de samme mennesker...
Det værste er egentlig at jeg pricipielt er enig i at Metal Gear 4 er et langt bedre spil end Fallout 3 - din argumentation er bare så vanvittig og destruktiv at den kun kan have til hensigt at ødelægge enhver diskussion.

(Jeg havde egentlig besluttet mig for ikke at kommentere dette vanvid, men here goes nothing...)
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 03/02-09 21:10 
Azzkikr>
Det er stadig et FPS spil ligegyldigt hvordan du vender og drejer den. FPS i en RPG verden er stadig FPS. Det appellere helt klart mere til FPS spillere end RPG spillere.

Og nu er FPS scenen jo nok den største og bedst supportede overhovedet. At spillet når udover FPS folket og også tiltrækker andre grundet lidt RPG elementer ændre ikke på det faktum at spillet primært er fremstillet med henblik på at tilfredstille FPS publikummet.

Spil lavet i first person view vil altid henvende sig til en helt bestemt gruppe, så er det ligegyldigt om du render rundt i en RPG verden eller om du render i en deathmatch arena og fragger løs. Jeg siger ikke spillene er de samme, men begge typer henvender sig mere eller mindre til den samme gruppe folk fordi de begge er FPS.

Hvis spillet fx kørte i 3rd person, ville det næppe have haft den samme fansbase.

De der allerede har svaret på dit indlæg, giver meget godt udtryk for hvad jeg eventuelt ville skrive i et mere direkte svar. Jeg kan ikke sige meget andet end at jeg er fuldstændigt uenig, og synes din argumentation er blottet for logik.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
CoreCoreSkrevet 03/02-09 21:28 
Jeg har også rigtig mange meninger i diskutionen om hvad er og hvad er ikke en FPS'er...men jeg gider ikke, og Azzkikr er vist også blevet gjort rigelig opmærksom på de mindre heldige sammenligninger.

I stedet vil jeg sige tillykke til Fallout 3 (fordi at DET sætter spillet da helt sikkert pris på at jeg siger). Jeg syntes selv at MGS4 havde fortjent en sejr (jeg må være en PS3-fanboy, så har jeg også prøvet at kunne kaldes det), men jeg har det rigtig godt med at det ikke blev (det efter min mening helt enormt overvurderet) GTA4 der løb af med sejren.

Fallouts sejr vil jeg nu bruge som et ekstra motivationsfix til at få spillet Fallout 3 noget mere. Det kan ikke være rigtigt at alle siger at det er fantastisk (pånær Kasper selvfølgelig), mens jeg stadig kun render rundt som teenager i en boks under jorden.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
GreaseballGreaseballSkrevet 03/02-09 21:33 
Konsolkongen>
Greaseball>
Men når man kun havde en PAL Saturn og en PC som man ikke kunne komme til at spille så meget på. Plus man var sega
fanboy ;)
Men ens smag i spil skifter meget, især efter hvor meget tid man har til det.

Men så købte du Burning Rangers i stedet og pludselig var alle andre spil det år ligegyldige ;)

/fact

Kom Burning Rangers det år?? Heh.. var det ikke året før. Kan jeg sku' ikke huske XD
Come one, Når man havde en Saturn, hvor meget havde man så at vælge i mellem. Alt kom jo på Playstation ;P
AzzkikrAzzkikrSkrevet 03/02-09 21:43, rettet 03/02-09 21:46 
Cronoss>

Jeg elsker at man ved brug af denne argumentation, må konstatere at Super Mario 64 og Lost Oddyssey er det samme spil, der henvender sig til de samme mennesker...

Jeg tør næsten ikke spørge, men hvordan i alverden kan du lave en sådan sammenligning til hvad jeg skrev? Det giver absolut ingen mening.

Hvis du ikke kan se at fallout 3 er direkte smidt mod FPS scenen så kender du tydeligvis intet til hvordan fallout serien har udviklet sig gennem tiden. Mange af RPG elementerne og ikke mindst det turnbased system er sjovt noget blevet udskiftet til fordel for et mere FPS orienteret gameplay.

Selvom der også også lægges vægt på at udforske verdenen i F3 og det ikke er lineært som mange ordinære FPS, så ændre det ikke på at F3 har taget en klar drejning imod at blive en mainstream shooter, RPG elementer eller ej, FPS delen er stadig det mest fremtrædende i gameplayet i F3.
CronossCronossSkrevet 03/02-09 22:01, rettet 03/02-09 22:01 
Det eneste du viser ved det indlæg, er at du ikke aner hvad jeg har og ikke har spillet.
Dette er ganske redundant, men jeg har gennemført F1, F2 og F3 - dertil kommer alle øvrige Black Isle titler og alle Bethesda titler. Derudover har jeg en stor kærlighed til J-RPG genren - så der er nok ikke så meget at komme efter.

Jeg påpeger bare din idiotiske logik. Jeg er nemlig ret enig i at F3 søger at appelere til et bredere publikum - det har bare INTET med synsvinklen at gøre, og hvad er det dog også for en total vanvittig argumentation.

HVIS du nu selv rent faktisk havde spillet Fallout 3, så ville du vide hvor elendig en shooter det er, hvilket resulterer i at det er ganske umuligt for spilleren at spille det som en sådan. Sjovt nok forholder det sig i øvrigt ganske omvendt med MGS4, hvilket i mine øjne egentlig ikke ødelægger oplevelsen.
Er Oblivion en shooter? Eller mit trumfkort - hvilken genre er nedenstående titel?

Wizardry - sjovt nok i førsteperson
HyakotakeHyakotakeSkrevet 03/02-09 22:02 
Lad mig prøve: Super Mario 64 er third person + Lost Odyssey er third person = henvendt til samme publikum :-)
CoreCoreSkrevet 03/02-09 22:12, rettet 03/02-09 22:14 
Nej - Begge har en flæbeprins som hovedperson, hjemløse børn/svampe og jordens undergang som hovedtema ;p

Cronoss>
Sjovt nok forholder det sig i øvrigt ganske omvendt med MGS4, hvilket i mine øjne egentlig ikke ødelægger oplevelsen.

Yessir - Der er også en førstepersons-synsvinkel i MGS4. Det må være en FPS'er ;p
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
King ChaosKing ChaosSkrevet 03/02-09 22:30 
Cronoss>
din idiotiske logik

\o/ \o/ \o/
HyakotakeHyakotakeSkrevet 03/02-09 22:35, rettet 03/02-09 22:36 
Puha, så er banen vist kridtet op!

Rune, findes der samme lækre oversigt over de tidligere års kampe? Link/repost please :-)

(har kun fundet tråden fra 2007, og der er billedet ikke i fuld størrelse)
HeroldHeroldSkrevet 04/02-09 01:18, rettet 04/02-09 01:19 
Pokkers, her sidder jeg og overvejer at deltage, og så kommer folk mig i forkøbet. Det er fandeme svært at trolle trolls nu om dage. :(
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SeventhSunSeventhSunSkrevet 04/02-09 10:24 
Det her illustrerer jo så smukt, hvorfor Edge droppede betegnelsen FPS, og brugte det mere simple "shooter".

Det viser sig nemlig, at folk hænger sig fuldstændigt vanvittigt i synsvinkelen i et spil (som om det på nogen måde har relevans, når man snakker genrer), og dermed bliver Fall Out 3 og Mass Effect til FPS'er, mens Gears of War ikke er det.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
GreaseballGreaseballSkrevet 04/02-09 10:28 
HEh... ja hvornår er det FPS og hvornår er det ikke. Hvad med spil hvor du kører i biler med våben og kan se det fra førens synsvinkel, er det så også FPS, shooter, eller en FPRS (First Person Race Shooter)?
SumezSumezSkrevet 04/02-09 10:55, rettet 04/02-09 10:55 
Selvom Fallout 3 ikke kan sammenlignes direkte med FPS-genren, er der da ingen tvivl om at spillet stort set udelukkende handler om at rende rundt og skyde ting. At det bliver gjort via et relativt taktisk interface, snarere end reflekser og præcisionsskydning gør sådan set ikke spillet til et RPG.
Og at man kan opsamle sig et inventory og gå rundt og snakke med folk er jo nærmest fast inventar i enhver genre nu om dage. :)


Det minder mig om dengang spil som Zelda 3 var aktuelle, og folk debatterede hvor vidt det var RPG eller action/adventure - og selvom det, ligesom Fallout 3 nu gør, mængede sig med RPG-familien af spil, synes jeg at der er rimelig klare argumenter for at det ikke er et.


For at opsummere, så flyder genrerne mere og mere sammen (og der har jo altid været wise-asses der kan argumentere for at alle spil er RPG'er, fordi man spiller en rolle, eller at ingen af dem er, fordi man ikke har fuld kontrol over sin figurs person), og det er stadigt sværere at placere spil i klart definerede båse, og resultatet er at vidt forskellige serier (Fallout 3 vs. f.eks. Call of Duty) rykker tættere på hinanden, hvormed de unægteligt opnår en større fællesnævner, men også frastøder purister og hardcore fans.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
GreaseballGreaseballSkrevet 04/02-09 13:17 
Sumez>Det minder mig om dengang spil som Zelda 3 var aktuelle, og folk debatterede hvor vidt det var RPG eller action/adventure - og selvom det, ligesom Fallout 3 nu gør, mængede sig med RPG-familien af spil, synes jeg at der er rimelig klare argumenter for at det ikke er et.


Kigger man på de nye Zelda spil så er det endnu svære at sige de er RPG men langt mere action/adventure.
CronossCronossSkrevet 04/02-09 17:13 
Sumez>
Selvom Fallout 3 ikke kan sammenlignes direkte med FPS-genren, er der da ingen tvivl om at spillet stort set udelukkende handler om at rende rundt og skyde ting. At det bliver gjort via et relativt taktisk interface, snarere end reflekser og præcisionsskydning gør sådan set ikke spillet til et RPG.


Jeg er helt enig i at genrene flyder mere sammen, og at F3 er et langt lettere tilgængeligt spil end tidligere. Men at dette er på grund af synsvinklen og at man skyder ting, har intet med det at gøre. Jeg ved ikke hvor meget Fallout du har spillet - sikkert masser - men man lavede sådan set fuldstændig det samme: Skyd ting med våben, snak med folk og udforsk omgivelserne.

Der er masser af ting i F3 som jeg mener at Bethesda er gået fuldstændig fejl med, men disse lægger sig tættere op af historie og humor. Naturligvis har synsvinklen indflydelse på hvordan man oplever spillet, men den gør jo ikke spillet mere eller mindre hardcore.
HeroldHeroldSkrevet 04/02-09 17:40 
Spørgsmålet er vel også snarere om det gør Fallout 3 til en first person shooter? Det mener jeg i hvert fald er at kalde et fejlskud. Fallout 3 har ikke specielt meget til fælles med standarden indenfor FPS i dag, der stort set er baseret på reflekser - hvilket stort set ikke er tilfældet i Fallout 3. En hybrid derimod - et FPRPG om man vil - kan jeg godt gå med til at kalde det, hvis vi endelig skal se bort fra den knap, der skifter kameravinklen :P

I modsætning til Sumez, synes jeg at RPG-elementerne er langt mere fremtrædende end shooter-elementerne, netop pga. det taktiske interface, som jeg vil mene er meget dominerende. Det har i hvert fald alle de ting, jeg ville definere et godt RPG burde have. Ellers kunne vi lige så godt kalde de fleste standard J-RPG'er for Random Encounter Generators. :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
CronossCronossSkrevet 04/02-09 17:47, rettet 04/02-09 17:47 
Fuldstændig enig.
Spørgsmålet er egentlig ikke hvorvidt F3 er et godt eller dårligt spil - det handler for mig langt mere om at kunne argumentere for sine holdninger på en saglig måde. Måske lidt vel meget at forlange på teh interwebs...
SumezSumezSkrevet 04/02-09 18:54 
Cronoss>
Jeg er helt enig i at genrene flyder mere sammen, og at F3 er et langt lettere tilgængeligt spil end tidligere. Men at dette er på grund af synsvinklen og at man skyder ting, har intet med det at gøre.

Har heller ikke påstået at det har med synsvinklen at gøre. :)
Der er dog en del "hop i dækning"/"lok fjenderne"/"hop frem og skyd"/osv. som man kender det fra FPS-spil.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 04/02-09 19:06 
Ikke en taktik der var ubrugt i det gamle Fallout heller. Eller en håndfuld andre turbaserede spil, såsom XCOM-serien, Krynn-spillene og fx Eye of the Beholder. Det ligger måske bare mere til højrebenet at lægge mærke til det, når man ser det fra den vinkel man gør?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
King ChaosKing ChaosSkrevet 04/02-09 19:31 
Og sjovt nok kunne man også bruge den taktik i de rigtig gamle... first person shooters... som Bards Tale, Dungeon Master, Captive, mfl. O_o
King ChaosKing ChaosSkrevet 06/02-09 12:24 
Nu er her blevet helt dødt igen. Måske skulle PR starte 'månedens spil'... så har vi noget at tale om :P
HeroldHeroldSkrevet 06/02-09 12:30 
Vil MGS4 så tabe hver eneste gang? :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
HyakotakeHyakotakeSkrevet 06/02-09 13:12 
Det kommer nok an på hvem der er online til at stemme :-)
SumezSumezSkrevet 06/02-09 13:12 
Vi kan også gå tilbage til andre årstal som '95 og '98? :D
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HyakotakeHyakotakeSkrevet 06/02-09 13:52 
Windows 98 vs Metal Gear Solid 4.

Winner: Windows 98 :-D
The DaneThe DaneSkrevet 06/02-09 14:16 
År 2010 kan det vel være de sidste 10 års vindere :), eller noget i den stil.
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
DarkenDarkenSkrevet 06/02-09 14:39 
Det kunne da være meget sjovt at se en liste med 100 spil i en dyst spredt over flere generationer af konsoler (man kunne jo feks sætte det op så man stemme på mere end en kamp af gangen). Ville da være spændende at se hvor langt nogle af de gamle top spil ville nå ;)
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
119 emne(r).
« < 1 2 3 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig