X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Cyberpunk


Svar
nerosnerosSkrevet 02/02-09 17:39, rettet 02/02-09 17:57 
Jeg er i øjeblikket igang med at støvsuge information om cyberpunk genren både i film, bøger og spil. Jeg elsker simpelthen det univers. I dag fandt jeg denne side som bla. giver et ret godt info omkring genren på film og anime.

Tjek den ud:
Se hele indlægget
Bashful Neophyte
78 emne(r).
« < 1 2

Svar
nerosnerosSkrevet 08/02-09 01:10, rettet 08/02-09 01:16 
SkyblazeR>
Cyberpunk kan sikkert ikke opstilles helt så enkelt, som jeg muligvis gjorde tidligere, da begrebet udspringer af bl.a. science fiction. Helt basalt er cyberpunk, for mig at se, en kulturopfattelse. En opfattelse, der udsprang af fascination over bl.a. dystopiske fremtidsvisioner som i fx Blade Runner (kyborger + kæmpekoncern med stor kontrol) teknologi)?

Helt enig og det handler vel også om en form for dyster romantisering af cyberspace, hakkere og stofmisbrug og fremtidens computerteknologi. Jeg har nu aldrig rigtig synes at Terminator trilogien kan beskrives som cyberpunk. Det føles bare ikke rigtigt for mig at sige det. Det skal være langt mere spacy og fremtidsagtigt.
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 08/02-09 01:21, rettet 08/02-09 10:50 
RJK>
En af mine kollegaer fra Scope har faktisk skrevet en bog om cyberpunk, fandt jeg ud af forleden :) Jeg har ikke læst den, så kan dårligt ligefrem anbefale den, men han er jo en fornuftig mand med en fornuftig filmsmag (Blade Runner :)), så...

Om den bog står der at cyberpunk ikke er død, men at cyberpunk bare ikke kan beskrives som Sci-fi mere! Faktisk meget interessant, men jeg kan ikke helt se hvorfor. Er det mon fordi man mener, at man er ved at komme tæt på den teknologi som der beskrives i cyberpunk? Synes nu at den fremtidsversion ligger langt fra hvad vi kender i dag.
Bashful Neophyte
JAAJAASkrevet 08/02-09 04:27, rettet 09/02-09 18:16 
Rart at se, at i hvert fald et par stykker ved, hvad cyberpunk er :P Jeg er kæmpe fan af genren og ville aldrig klassificere noget som cyberpunk, hvis cyberspace ikke er et element. Gibson og Stephenson er helt centrale for genren, og begge disse har cyberspace som omdrejningspunkt.

Kan i øvrigt også komme med en lille anbefaling af Dan Simmons' Hyperion trilogi, der ganske vist primært er sci-fi, men med tunge cyberpunkelementer. Han skriver ikke nær så godt som de to ovennævnte (især hans beskrivelser af sex er lidt pinagtige og unødvendige), men historien er yderst fængende og cyberspaceelementet meget veludviklet.
jaesjaesSkrevet 08/02-09 18:30 
Strange Days bør også nævnes som cyberpunk-relateret.
http://www.imdb.com/title/tt0114558/

Og RJK, du bør i øvrigt fjerne din kæmpe spoiler i Gæt en film-tråden ;)

Den glimrende Minority Report dufter også sødt af cyberpunk, omend på en utraditionel måde. Men den film kender alle i denne tråd vel :)

Ang. definitionen, så er genrebegreber efter min mening noget grums, som kun har til formål at hjælpe forbrugerne og i diskussioner.

Men det betyder selvfølgelig ikke, at man kan hælde alt i cyberpunk-sækken, der, som flere nævner, er ret lille. Nu har jeg ikke et specielt omfattende kendskab til "genrens" opståen, men man kan vel sige, at kybernetik og "punk" som minimum skal være til stede. Sidstnævnte fx i form af en gruppe mennesker, som forsøger at gøre oprør mod dele af et samfundssystem i forfald. Det kan fx være politisk eller relateret til kybernetik. Dermed er dystopi/forfald naturligvis et bærende element, da det direkte eller indirekte afføder oprørstrangen.

Virtuelle, forbundne informationsystemer (vores internet er et enkelt bud) er også svært at komme uden om, da genren opstod som følge af nogle meget specifikke værker, der begge indeholdt dette element. Men så er vi lidt ude at soppe i genregrumset, hvor jeg mener, der skal være plads til mere luft.

Dertil kan man drysse med et par lyssky, magtfulde firmaer, og ønsket om at smelte sammen med maskinerne, for ekstra smagsstof :)

Og naturligvis strithår i heftige farver. Damn, jeg overvejede mere eller mindre seriøst at få mig noget ondt Cyberpunk-garn omkring midten af 90'erne :/
nerosnerosSkrevet 08/02-09 20:17 
Jeg sidder og ser den her dokumentar om cyberpunk lige nu. Den er en smule pjattet og ret sjovt hvordan man troede fremtiden ville komme til at se ud om 20 år omkring hvor vi er nu ;-) William Gibson udtaler sig en del..!

Cyberpunk documentary from 1993
Bashful Neophyte
JAAJAASkrevet 09/02-09 17:57, rettet 09/02-09 18:06 
jaes>Det kan fx være politisk eller relateret til kybernetik. Dermed er dystopi/forfald naturligvis et bærende element, da det direkte eller indirekte afføder oprørstrangen.

Virtuelle, forbundne informationsystemer (vores internet er et enkelt bud) er også svært at komme uden om, da genren opstod som følge af nogle meget specifikke værker, der begge indeholdt dette element. Men så er vi lidt ude at soppe i genregrumset, hvor jeg mener, der skal være plads til mere luft.

Dertil kan man drysse med et par lyssky, magtfulde firmaer, og ønsket om at smelte sammen med maskinerne, for ekstra smagsstof :)

Jeg er helt uenig. Som du selv siger, opstod genren som følge af nogle meget specifikke værker, som har netop cyberspace som omdrejningspunkt. På den baggrund kan det da umuligt blive noget "genregrums" at sige, at dette element skal være til stede. Jeg vil tværtimod kalde det en forudsætning for, at der overhovedet er tale om genren. Kybernetik behøver sjovt nok ikke være noget voldsomt fremtrædende element (som det er i f.eks. Robocop). Dets vigtigste funktion er egentlig at koble mennesket sammen med de virtuelle netværk. De multinationale selskaber er heller ikke bare "ekstra smagsstof" i genren. De er essentielle i og med, at det er dem, der stort set altid kæmpes imod.

P.S. Tak for linket til dokumentaren, neros!
RJKRJKSkrevet 09/02-09 18:06 
Jeg er helt enig med JAA :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
nerosnerosSkrevet 09/02-09 18:09 
Også mig :-)

Angåedne den dokumentar findes der så måske noget lignende om hvor tids computerteknologi a la cyberpunk og hakkere og den slags?
Bashful Neophyte
jaesjaesSkrevet 09/02-09 20:07 
Min pointe var, at man godt kan have en genre uden at *alle de mulige genreelementer* er til stede i samme værk. Nogle elementer er selvfølgelig vigtigere end andre.

Dertil: Selvom de første hovedværker indeholder bestemte elementer, kan en genre jo godt flyde nye steder hen, og stadig være tro mod den oprindelige ånd. Det sker konstant indenfor alle medier.

Derfor, snart 30 år efter det første værk i genren, kan man efter min mening kun forvente, at der i dag er et sæt genrekonventioner, som kan blandes og fordeles på forskellige måder, og stadig være cyberpunk.

Men som de fleste af os vist er enige om, så er genren ret smal, og derfor kan man ikke smide alt i posen.
nerosnerosSkrevet 09/02-09 21:38 
Jeg kan nu godt se hvor du vil hen, men som du også selv skriver så skal der være visse genreelementer tilstede, og cyberpunk genren er efter min mening ret smal så man skal være meget varsom med at smide alt i posen. Jeg vil nu faktisk også sige at cyberpunken først rigtig startede i 1989 da Gibson skrev Neuromancer. Det er ihvertfald det jeg kan læse mig frem til på nettet. En genre skal og kan jo altid udvikle sig, og det ser jeg kun som et positivt element, men man har altid visse grund elementer at gå ud fra som skal være på plads før man kan kalde det cyberpunk som vi f.eks snakker om her i denne tråd. Bare fordi noget er super fremtidsagtigt og har high tech elementer er det nødvendigvis ikke cyberpunk, men det tror jeg nu også alle er enige i ;-)
Bashful Neophyte
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 13/02-09 16:39, rettet 13/02-09 16:40 
JAA>
Kybernetik behøver sjovt nok ikke være noget voldsomt fremtrædende element (som det er i f.eks. Robocop). Dets vigtigste funktion er egentlig at koble mennesket sammen med de virtuelle netværk.

Måske selvsagt, men kybernetik og k(c)yborger drejer sig vel ikke nødvendigvis om mennesker? Det er mig bekendt *levende organismer generelt*.

En k(c)yborg kan være et væsen, der er ændret teknologisk (robot med menneskelige organer), eller et væsen ændret ved fx genmanipulation (rotte med Søren Spætte-hår).

Hvis jeg ikke tager fejl, er androide-konceptet helt anderledes: robotter der SKAL ligne et menneske, fx Bishop i Aliens.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Fallout 3: Game Of The ..., Berserk And The Band Of..., Atomic Heart
HyakotakeHyakotakeSkrevet 13/02-09 17:27, rettet 13/02-09 19:14 
Cybernetics er et enormt felt med masser af underinddelinger:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cybernetics

Det, vi som regel refererer til er "option 2":
"In popular culture, the study of cyborgs and robotic implants and prosthetics."


(EDIT: Goddammit, man kan ikke copy-paste links ordentligt, som ender på en parantes! :-( Indsæt selv parantes for at linket virker)

Rettet link - Mvh. Din Moderator
JAAJAASkrevet 13/02-09 19:22, rettet 14/02-09 00:37 
SkyblazeR>
En k(c)yborg kan være et væsen, der er ændret teknologisk (robot med menneskelige organer), eller et væsen ændret ved fx genmanipulation (rotte med Søren Spætte-hår).

Det skal jeg ikke kunne sige, men jeg har i hvert fald ikke påstået det modsatte! Jeg tror dog ikke, at du vil få ret mange andre end kybernetiske purister til at tilslutte sig din Søren Spætte model (personligt ville jeg kalde det en genmodificeret rotte). Den gængse opfattelse, i hvert fald inden for fiktion, er vel en blanding af kød og metal/syntetisk materiale.

Uanset hvad finder jeg egentlig ikke diskussionen særlig central for en afdækning af, hvad cyberpunk er. Ikke at den ikke kan være interessant.
nerosnerosSkrevet 14/05-09 21:52 
Kunne man egentlig ikke sige at Videodrome er en cyberpunk film?

trailer!
Bashful Neophyte
jaesjaesSkrevet 31/05-09 18:23, rettet 31/05-09 18:47 
En bette smule off-topic, men da det henvender sig til mange af de samme folk, skriver jeg her. Har nogen læst noget af Ray Kurzweil?

Jeg har lige bestilt hans The Singularity Is Near: When Humans Transcend Biology på biblioteket, efter at have læst lidt om hans nøglebegreber på Wikipedia. Jeg havde vist hørt om ham før, men ikke læst noget. Har nu smuglæst lidt i de gratis kapitler på nettet, og Holly Robospastic Tap Dance nogle af hans idéer er ekstreme, men også ret interessante :)

Det virker umiddelbart som om, at han nedtoner visse dele af den menneskelige natur, men han skal nok få ret i en pæn del af sine forudsigelser.

Andre interessante bøger der kan anbefales? Gerne om andre meta-begreber end de Kurzweil fokuserer på.

EDIT: Fik ikke ikke skrevet, at det er fagbøger, jeg tænker på.
nerosnerosSkrevet 22/10-09 09:59, rettet 22/10-09 10:03 
Til Herold der spurgte mig om min definition af cyberpunk. Det kan gå hen at blive en mudderet omgang, men jeg forholder mig til disse faktorer:

Cyberpunk skal indeholde:
Fusion mellem menneske og maskine.
Undergrunds samfund vs Magtfuld væsen a la stort globalt firma eller regering.
Teknologi der har en negativ indflydelse på mennesker.
Allestedsnærværende computer teknologi der gennemsyrer menneskets daglige liv og hverdag.
Handlingen foregår ofte i store megabyer som f.eks Mega Tokyo set i Bubblegum Crisis.

:-)
Bashful Neophyte
jaesjaesSkrevet 17/01-10 13:17, rettet 17/01-10 13:20 
neros>
Jeg er lidt igang med at finde nogle spil som er baseret på cyberpunk. Jeg har fået øje på Deux Ex til PS2, og Deus Ex: Invisible War 2. Nogle der ved om Invisible War kan kører på din Xbox 360?

Butterfly er IMO værd at holde øje med. Det er et amatørspil, men det virker som om, der godt kan blive et fint spil ud af ambitionerne. Der er dog noget stereotypt over nogle af elementerne, men det behøver naturligvis ikke blive et problem i praksis.

Det er et point & click adventure med RPG-elementer og (lyder det til) nogle simple action-elementer. Platformen er formentlig pc.

Det bliver næppe mere sajberpønk end det her:

"About the plot

Shanghai, Megalopolis 12, Far East Zone 3
December 2099.

After the years of struggle, wars and epidemics, almost all inhabitants have gathered in about sixty huge cities, called Megalopolis. Androids make one fourth of the entire population. Their abilities and skills grow from Generation to Generation."

Jeg ved ikke, om det her er konceptgrafik eller screenshots, men om ikke andet ligner det noget, der godt kunne finde vej til det færdige spil:
http://4.bp.blogspot.com/_K4DWDZV1B1g/SdsDEKL-yeI/AAAAAAAABA4/9N6TZTganlA/s1600-h/screen1.jpg
http://2.bp.blogspot.com/_K4DWDZV1B1g/SdsDLfC79BI/AAAAAAAABBA/mq1s0vFW1Yw/s1600-h/screen2.jpg
http://2.bp.blogspot.com/_K4DWDZV1B1g/SdsDRP9cIGI/AAAAAAAABBI/ph6cLQv2ViE/s1600-h/screen3.jpg
http://www.fileden.com/files/2009/2/14/2321609/screen4.jpg

EDIT: Glemte quote.

Officielt site.
nerosnerosSkrevet 17/01-10 17:44 
Det ser da godt ud, og det vil jeg holde øje med.

"Androids make one fourth of the entire population. Their abilities and skills grow from Generation to Generation".

Det er sådan det skal være ;-)
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 17/01-10 17:56, rettet 17/01-10 17:56 
Noget andet er, at jeg har skiftet bekendskab med serien Total Recall 2070. Jeg har ikke set noget af det endnu men det lyder spændene. Nogen som kender det?

Total Recall 2070
Bashful Neophyte
JAAJAASkrevet 17/01-10 20:31 
Jeg skal da spille Butterfly, når det udkommer. Tak for tippet :)
RJKRJKSkrevet 17/01-10 21:25, rettet 17/01-10 21:26 
neros>
Noget andet er, at jeg har skiftet bekendskab med serien Total Recall 2070. Jeg har ikke set noget af det endnu men det lyder spændene. Nogen som kender det?

Jeg så nogle af de første afsnit, da den var ny og blev vist på Canal+ (tror jeg). I modsætning til hvad man skulle tro ud fra titlen, så mindede den meget om stilen og tematikken i Blade Runner (især bogen, Do Androids Dream...) - slet ikke Total Recall. Jeg husker den som interessant, men den var væk så hurtigt, at jeg slet ikke nåede ind i den - tror kun de viste 6 afsnit eller sådan noget. Mange år siden :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
nerosnerosSkrevet 17/01-10 21:44 
Det er også hvad jeg har læst sjovt at de navngav den Total Recall 2070 istedet? Jeg skal helt sikkert have fat i den.
Bashful Neophyte
RJKRJKSkrevet 17/01-10 22:41 
Der er vist noget bøvl omkring rettighederne til "Blade Runner"-navnet, fordi Ridley Scott har hugget det fra en anden instruktør eller sådan noget, og så har de vel taget det "næstbedste".
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
nerosnerosSkrevet 17/01-10 22:49 
Aha ok det forklare ihvertfald lidt.
Bashful Neophyte
jaesjaesSkrevet 03/11-11 00:19, rettet 03/11-11 12:35 
The Paris Review har postet et ret langt interview med William Gibson (med en artikel-agtig indledning). Jeg har ikke læst det hele endnu, men det er ret dybdegående, både omkring ham selv som person, hans bøger og baggrunden for mange af temaerne osv. i bøgerne. Og en del om cyberpunk, primært set ud fra hans egne bøger. Der er nogle mindre spoilers rundt omkring, men ikke noget ødelæggende - vurderet ud fra hvad jeg læst af hans bøger, dvs. lidt over én ;)

Nåja, og han røber den primære inspiration til cyberspace, hvis nogle skulle være interesseret - kan hinte så meget som at det er meget on-topic for et forum som Playright ;)

http://www.theparisreview.org/interviews/6089/the-art-of-fiction-no-211-william-gibson

EDIT: Lød måske som at stedet var vigtigt mht. cyberspace, pointen er inspirationskilden.
jaesjaesSkrevet 30/05-12 22:11, rettet 30/05-12 22:12 
CD Projekt, dem med Witcher-serien, har annonceret, at de er i gang med at udvikle et cyberpunk-RPG. I dobbelt forstand, da det bygger på et papirrollespil kaldet Cyberpunk. Man kan vælge forskellige klasser som lejesoldat og hacker.

http://www.joystiq.com/2012/05/30/cd-projekt-red-goes-cyberpunk-in-new-triple-a-rpg/

De har i hvert fald ramt en stil jeg kan stå inde for, sådan lidt Miami Cyber Vice med jakken:
Cyberpunk
nerosnerosSkrevet 30/05-12 22:30 
WOW er det efter rollespillet Cyberpunk så er jeg klar! :D
Bashful Neophyte
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 30/05-12 22:53 
CD Project + Cyberpunk = Genialitet!!

Det glæder jeg mig godt nok til at se hvad der kan komme ud af.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
78 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig