X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Cyberpunk


Svar
nerosnerosSkrevet 02/02-09 17:39, rettet 02/02-09 17:57 
Jeg er i øjeblikket igang med at støvsuge information om cyberpunk genren både i film, bøger og spil. Jeg elsker simpelthen det univers. I dag fandt jeg denne side som bla. giver et ret godt info omkring genren på film og anime.

Tjek den ud:
Se hele indlægget
Bashful Neophyte
78 emne(r).
1 2 > »

Svar
nerosnerosSkrevet 02/02-09 17:39, rettet 02/02-09 17:57 
Jeg er i øjeblikket igang med at støvsuge information om cyberpunk genren både i film, bøger og spil. Jeg elsker simpelthen det univers. I dag fandt jeg denne side som bla. giver et ret godt info omkring genren på film og anime.

Tjek den ud:
http://www.cyberpunkreview.com/cyberpunk-movies-by-decade/

Der findes ret mange film, men ikke ret mange er hver at se IMO, grundet virkelig low budget produktioner. Hvis i mener der er film som er et must til en som elsker cyberpunk må i meget gerne fortælle om dem her i tråden ;-)
Bashful Neophyte
KeenKeenSkrevet 02/02-09 18:11, rettet 02/02-09 18:27 
Hvordan defineres cyper punk? kan ikke helt se hvordan
A Clockwork Orange, Alien, Akira og Fifth Element hænger sammen under noget kaldet cyperpunk...
jaesjaesSkrevet 02/02-09 18:15 
Det er svært at anbefale noget, når man ikke ved hvad du har set ;) Men nogle stykker, der er værd at se:

Dark City
Aeon Flux (2005) - jeg synes den er bedre end sit ry, konceptet er godt IMO.
Gattaca
The Island - fed første halvdel, derefter går der Bay i den, men stadig værd at se.
Code 46 - måske. Kan ikke selv så godt lide den, men i det mindste skiller den sig ud.
Final Cut - ok, smal, stemningsfuld men lidt utroværdig historie. Ikke et must-see, men fin nok.

Men glem ikke bøgerne. Jeg ved fra andre, at der er skrevet mange gode, men start evt. med "The Daddy" (kan så diskuteres om den reelt er det), Neuromancer. Den holder 100% på trods af, at Gibson har det med at gætte forkert mht. teknologi ;)
ElgenElgenSkrevet 02/02-09 18:25 
Mona Lisa Overdrive, også af Gibson
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
fumfumSkrevet 02/02-09 18:26 
Noget som jeg glæder mig meget til at læse er:

SteamPunk eksempel.
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
NaieraNaieraSkrevet 02/02-09 18:37, rettet 02/02-09 18:37 
Keen>
Hvordan defineres cyper punk? kan ikke helt se hvordan
A Clockwork Orange, Alien, Akira og Fifth Element hænger sammen under noget kaldet cyperpunk...

Det link der leveredes i første indlæg her i tråden virker rimeligt fornuftigt. Under linket 'What is cyberpunk?' finder man en IMO ret god definition af et koncept der selvfølgelig ikke er 100% enighed om hvad indebærer. De film du nævner er alle sammen klart tilhørende genren, eller så har de flere elementer i sig.

Jeg havde tilfældigvis et fag på universitetet sidste år, som hed 'Cyberpunk and Counternarrative', hvor jeg skrev opgave om cyborgsene i Terminator og RoboCop, så hvis nogle er interesserede, kan jeg godt smide nogle definitionsartikler op, og måske sende hele fagplanen privat, hvis nogle er virkeligt interesserede i emnet. Det bliver meget langhåret til tider, men vi startede trods alt med at læse Neuromancer, og nåede at se The Matrix, RoboCop, Johnny Mnemonic og Terminator 1 og 2.

Link...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
nerosnerosSkrevet 02/02-09 19:33, rettet 02/02-09 19:53 
jaes>
Neuromancer. Den holder 100% på trods af, at Gibson har det med at gætte forkert mht. teknologi ;)

Ja jeg får lidt røde øre over at jeg ikke har læst den endnu, men det skal der laves om på nu. Imorgen går jeg på biblioteket og finder den. Iøvrigt så kommer filmen jo også snart, men jeg venter i høj skepticisme.

Jeg kan anbefalde Mirrorshades som er en lille samling cyberpunk noveller af Bruce Sterling. Super fed læsning også.

Jeg er ret godt omvandret i cyberpunk filmene men har dog stadig ikke set Hardware selvom den måske vil kategoriseres som lidt en cheesy film ;-) Jeg er nu også lidt uenig med den liste over cyberpunk film som jeg linker til, og diskuteres kan det sikkert nok. Jeg kan f.eks ikke se hvad Alien trilogien har med cyberpunk at gøre og heller egentlig ikke Fifth Element?

Mirrorshades
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 02/02-09 19:51 
Jeg synes sgu det er at strække den at kalde A Clockwork Orange for cyberpunk. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 02/02-09 19:59 
neros>
Jeg kan f.eks ikke se hvad Alien trilogien har med cyberpunk at gøre og heller egentlig ikke Fifth Element?

Begge har da tydelige cyberpunk spor; f.eks. den dystopiske fremtid de byder på.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 02/02-09 20:00 
Sumez>
Jeg synes sgu det er at strække den at kalde A Clockwork Orange for cyberpunk. :)

Dystopisk fremtid og maskiner der bruges til at 'forbedre' mennesker?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 02/02-09 20:04 
Tja, man skal jo trække grænsen mellem sci-fi og cyberpunkt. Personligt synes jeg dog egentlig ikke nogle af disse er centrale for ACO.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 02/02-09 20:12 
Naiera>
Begge har da tydelige cyberpunk spor; f.eks. den dystopiske fremtid de byder på.

Tja jo lidt kan jeg godt se det. Synes bare Alien filmene er lidt mere ovre i Sci-Fi horror, men ja de byder ihvertfald på en dystopisk fremtid. På en skala fra 1-10 vil jeg mene Alien trilogien ligger på et 5 tal. Fifth Element kan jeg generalt bare ikke lide ;-)
Bashful Neophyte
JAAJAASkrevet 02/02-09 20:20, rettet 02/02-09 20:27 
Ingen af de nævnte film er typisk cyberpunk. Der er rigeligt med klokkeklare eksempler på genren (Ghost in The Shell, Lawnmower Man og Matrix, f.eks.), så jeg kan ikke helt forstå, hvorfor man skulle bruge tid på at argumentere for, at en åbenlys sci-fi film som Aliens er cyberpunk.

Anyway, alt Gibson er fantastisk, selv om der ikke er den store variation fra bog til bog. Count Zero er ikke nævnt her i tråden, men skal læses. Snowcrash af Neil Stephenson er essentiel læsning og The Diamond Age, også af Stephenson, holder også.

The Difference Engine, som er skrevet af Gibson sammen med Bruce Sterling, er ligeledes steampunk, men en fremragende bog.
NaieraNaieraSkrevet 02/02-09 20:32, rettet 02/02-09 20:45 
JAA>
Ingen af de nævnte film er typisk cyberpunk. Der er rigeligt med klokkeklare eksempler på genren (Ghost in The Shell, Lawnmower Man og Matrix, f.eks.), så jeg kan ikke helt forstå, hvorfor man skulle bruge tid på at argumentere for, at en åbenlys sci-fi film som Aliens er cyberpunk.

De behøver heller ikke være gennemsyret cyberpunk, men de kan vel godt bringes ind i diskussionen når de har åbenlyse cyberpunk-elementer.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
nerosnerosSkrevet 02/02-09 23:38, rettet 02/02-09 23:44 
Interessant læsning ;-)

TCP
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 05/02-09 13:14 
Jeg er lidt igang med at finde nogle spil som er baseret på cyberpunk. Jeg har fået øje på Deux Ex til PS2, og Deus Ex: Invisible War 2. Nogle der ved om Invisible War kan kører på din Xbox 360?
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 05/02-09 13:24, rettet 05/02-09 13:25 
neros>
Jeg er lidt igang med at finde nogle spil som er baseret på cyberpunk.

Så er Anachronox ikke til at komme udenom! Et virkelig overset mesterværk.
Settingen er meget satirisk/komisk, men 100% cyberpunk.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 05/02-09 14:38 
Jaaah jeg ved nu ikke helt synes det ser lidt fesen ud!

Angående Deux Ex 2 så kan jeg ikke se det på listen over gamle xbox spil som er kompatibel med 360'eren? Kan nogen ikke hjælpe da jeg måske meget gerne vil ud og købe det idag ;-)
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 05/02-09 15:16 
neros>
Jaaah jeg ved nu ikke helt synes det ser lidt fesen ud!

Ja, men det er det ikke. :P
Spillets engine er bare ikke ældet med ynde.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 05/02-09 16:16 
Jeg testede Deus Ex 2 for et år siden, og der virkede det ikke.

Tvivler også lidt på at du kan lide det, du kører jo død i alt, der minder om rollespil ;)

Deus Ex 2 er ikke et rollespil, men pointen er, at det ikke er lige til at lave run 'n gun-finten. Måske hvis du opgraderer alle dine bio-mods med det formål, men jeg tror, det kan tage lidt tid. De alm. mods kommer i hvert fald i lidt blandet rækkefølge, men jeg kan ikke helt huske, hvordan det ser ud med Black Market-mods.
nerosnerosSkrevet 05/02-09 16:43 
jaes>
Tvivler også lidt på at du kan lide det, du kører jo død i alt, der minder om rollespil ;)

Ja det har du lidt ret i, men jeg synes nu det her ser meget lovende ud og jeg vil egentlig gerne spille den slags da der er lidt mere kød på end et alm. FPS. Man kan jo altid tvinge sig selv. Det siges jo at Deus Ex serien er en klassiker så sådan noget skal man jo have ;-)

Ærgeligt hvis det ikke virker på 360'eren da jeg ikke længere har en gammel xbox. Jeg har prøvet at google det, men synes det er ret svært at finde noget om det.
Bashful Neophyte
jaesjaesSkrevet 05/02-09 16:54, rettet 05/02-09 17:03 
Det er 1'eren, der normalt nævnes som en klassiker. Det har jeg dog kun spillet et par timer, så kan ikke sammenligne.

Jeg kom i øvrigt i tanke om, at bio-mod-beholderne er universelle, så man bestemmer selv, hvad de skal opgradere. Men det vil nok stadig være svært, at få det til at føles som hardcore action. Fx dræner nogle mods bio-energy, og jeg husker det ikke som om, at det ligefrem er noget, man har for meget af ;)

EDIT: Hvis du køber 1'eren, så tror jeg egentlig, at pc-udgaven er det bedste valg, selvom PS2-udgaven heller ikke skulle være helt dum.
WikzoWikzoSkrevet 05/02-09 17:50 
Jeg forsøgte at læse Neuromancer i sommerferien, men gik seriøst død i den og stoppede omkring 80% igennem bogen - hvilket jeg aldrig har gjort før.

Jeg gav den en chance, men bogen skuffede mig enormt. Den har sikkert været rigtig populær, da den kom ud, men jeg fandt den svært kedelig at læse; handlingen var bare for ligegyldig til mig, og måden, den var skrevet på, brød jeg mig ikke om (jeg læste den på dansk).

Fremtids-halløjet virkede uinteressant (set med nutidens øjne), og generelt var det bare en kedelig bog for én som mig, som ikke kender særlig meget til genren.
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 06/02-09 18:26, rettet 06/02-09 18:32 
Mit indblik i 'cyberpunk' begyndte vel med Terminator eller Robocop. Har desværre ikke fået cyberpunk ind under huden på bogform endnu (men jeg tror, Gibson bliver mit første skridt i den retning).

Jeg synes, det er OK at nævne/anbefale film, der ikke er ren cyberpunk, men hvor cyberpunk indgår i helheden: som fx Dark City, der jo primært er (og begynder som) film noir, og senere integrerer sci-fi og cyberpunk (som jeg husker det fra min VHS-NTSC-udgave af filmen :)). Må hellere genopfriske filmen i Blu-ray-udgaven ;)

Lavede lidt research på Johnny Mnemonic den anden dag (i forbindelse med et uhyre spændende tilbageblik på Keanu Reeves-film) og må erkende, at jeg blev ivrig efter at læse Gibsons værker.

Jeg vil da anbefale tegneserien Steampunk (vistnok gjort for længe siden i andre tråde), der er en slags cyberpunk noir. Fulgte den fra #1, udgivet i 2000, som jeg har taget frem (har de første 11 numre i mint - og hvis nogen er interesseret i prologen, Steampunk: Catechism, så har jeg en ekstra version i mint, ser jeg).

Så hvorfor ikke citere tegneserien Steampunks fundament til de uindviede mennesker (ro på, der stod ikke "uvidende" :)):

---------------------------------------------------------
»Discover the world where the FUTURE is 100 years
in the past.
Where history has been rewritten by a madman.
Where the hearts of a hero is fueled by coal and his destiny
is driven by love.

An industrial gothic sci-fi action adventure love story.
Created by Joe Kelly and Chris Bachalo.«

Cyberpunk
---------------------------------------------------------

Den greb mig fra det første nummer, selvom jeg fattede minus af historien. Den er stilsikkert tegnet med forførende detaljerigdom og (så vidt jeg husker) underfundig dialog.

Af årsager jeg ikke husker, stod jeg af efter Steampunk #11. Men jeg husker tydeligt den i dag, at det virkede som en fascinerende udgivelse, som jeg har lyst til at genopfriske.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SumezSumezSkrevet 06/02-09 18:35 
Men Steampunk er vel steampunk, og ikke cyberpunk? :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 06/02-09 21:34, rettet 06/02-09 21:51 
Gu' det så ... delvist Cyberpunk ;P Godt nok ikke samme "koncept", men Steampunk er i familie med Cyberpunk - og med en tilsvarende fanbase. Den mest markante forskel er nok, at Steampunk er mindre dystopisk end Cyberpunk (?)

Men for at være lidt mere on-topic i en off-topic-tråd, så tør jeg godt anbefale nogle lettere undervurderede "cyberpunk"-film:

Cyborg (USA, 1989)
http://www.cyberpunkreview.com/movie/decade/1980-1989/cyborg/

Jeg ved der er nogen, der mener Cyborg, er noget "Van Damme"-crap, men der er jo også nogen, der mener, den er kult (uden at vurdere filmens kvalitet ud fra Van Dammes medvirken). Cyborg er også blandt de mere seværdige "Albert Pyun"-film, efter min mening.

Screamers (Canada, 1995)
http://www.cyberpunkreview.com/movie/decade/1990-1999/screamers/

Baseret på novellen "Second Variety" af Philip K. Dick med manuskript af Dan O'Bannon (Aliens, 1986). Screamers har fået en opfølger (ikke set den), der næppe overgår originalen. Peter Weller (Robocop) er desuden helt på toppen (desværre ikke med i opfølgeren).

Natural City (Sydkorea, 2003)
http://www.eiga.dk/film.php?id=1

Jeg vil helt sikkert mene, at Natural City er blandt de mere habile "Blade Runner"-kopier (jo, den er ;)).

Alive (Japan, 2002)
http://www.variety.com/review/VE1117918735.html?categoryid=31&cs=1&p=0

Alive er ikke på www.cyberpunkreview.com, men den er også lidt semi-cyberpunk-agtig (der er en vigtig kampscene, hvor modstanderen er cyborg, og filmen foregår i "dystopisk, nær fremtid"). Kan stadig anbefales til cyberpunk-entusiaster og folk, der kunne lide fx Cube eller Matrix.

Hellevator: The Bottled Fools (Japan, Gusha no bindume, 2004)
http://www.cyberpunkreview.com/movie/decade/2000-current/hellevator-the-bottled-fools/

Hellevator er vel en af de mest oversete, low-budget sci-fi-punk-film fra Japan. En klar anbefaling, hvis man kan lide Cube.

De film er så heller ikke pure cyberpunk, men nærmere *sc-fi-punk*. ;P Cyberpunk foregår jo - iflg. "eksperterne" - i dystopisk, nær fremtid (fx Robocop).

Til (hardcore-)cyberpunk-entusiaster:

Tetsuo: The Iron Man (Tetsuo, Japan 1989)
http://www.cyberpunkreview.com/movie/decade/1980-1989/tetsuo-the-iron-man/

Tetsuo II: Body Hammer (Japan, 1992)
http://www.cyberpunkreview.com/movie/decade/1990-1999/tetsuo-ii-body-hammer/

Jeg tør også godt sige, at Tetsuo er klart blandt de deciderede mest puristiske cyberpunk-film, der pt. er nævnt i denne tråd. :)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
HeroldHeroldSkrevet 06/02-09 21:40 
Jeg er nu heller ikke helt enig i sammenligningen af cyberpunk og steampunk. Jeg ved heller ikke lige om jeg vil kalde Terminator og Robocop for cyberpunk, men det kan godt være at min opfattelse af begrebet er en helt anden.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
NaieraNaieraSkrevet 06/02-09 21:42 
Terminator og RoboCop er 100% sikkert cyberpunk, i og med at cyborgen og den dystopiske fremtid er bærende elementer i begge franchises.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 06/02-09 21:46, rettet 06/02-09 21:48 
Herold>
Jeg er nu heller ikke helt enig i sammenligningen af cyberpunk og steampunk. Jeg ved heller ikke lige om jeg vil kalde Terminator og Robocop for cyberpunk, men det kan godt være at min opfattelse af begrebet er en helt anden.

Hvilken af sammenligningerne (cyberpunk vs. steampunk)? Jeg tror der er generelt meget blandede meninger om begge dele.

Jeg tør kun sige, at jeg er sikker på, at "begge koncepter" er i familie med hinanden. Kan nogen skyde hul i dét? :)

EDIT: Og jf. Naiera mht. cyberpunk.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
HeroldHeroldSkrevet 06/02-09 21:51 
De indeholder i hvert fald begge elementer derfra. Jeg synes Bladerunner og Shadowrun-universet er langt bedre eksempler.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
McBrainMcBrainSkrevet 06/02-09 21:57 
Enig med Herold. Forfaldet, dystopien, foragten for/opgøret med kødet og sammensmeltnigen mellem menneske og maskine er, i mine øjne, bærende elementer i Cyberpunk.

Dystopi kan man finde i mange sci-fi genrer. Den er levende til stede i bl.a. 1984 og Fagre nye verden, men især den sidste kan vel næppe kaldes cyberpunk.

Bladerunner er et skoleeksempel i cyberpunkens æstetik, og Neromancwer er et skoleeksempel i dets kød/sjæl problematikker.
Nintendo is what Genesisn't.Spiller nu: Earth Defence Force 2017, Limbo, Railroads!
NaieraNaieraSkrevet 06/02-09 22:08 
McBrain>
Forfaldet, dystopien, foragten for/opgøret med kødet og sammensmeltnigen mellem menneske og maskine er, i mine øjne, bærende elementer i Cyberpunk.

Terminator og RoboCop har jo netop sammensmeltningen af menneske og maskine (cyborgen) i centrum.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
McBrainMcBrainSkrevet 06/02-09 22:14 
Absolut. Jeg siger heller ikke at de _ikke_ er cyberpunk-agtige, men derimod at der, i mine øjne, findes bedre eksempler end de to.

Eller måske mere fyldestgørende eksempler.
Nintendo is what Genesisn't.Spiller nu: Earth Defence Force 2017, Limbo, Railroads!
NaieraNaieraSkrevet 06/02-09 22:17 
McBrain>
Absolut. Jeg siger heller ikke at de _ikke_ er cyberpunk-agtige, men derimod at der, i mine øjne, findes bedre eksempler end de to.

Nu handler det vel ikke om bare at finde de bedste eksempler på f.eks. Cyberpunk? Så slutter debatten jo nok ret hurtigt, og det kan vel ikke være specielt morsomt...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 06/02-09 22:23 
Bortset fra dystopi, er det - så vidt jeg kan forstå - også en vigtig cyberpunk-faktor, at noget foregår i "nær fremtid".

Men hvad er *dystopisk, nær fremtid*, når en film udkom i 1982, men foregår i år 2019? "Blade Runner" var vel mere sci-fi, da den udkom, end den var cyberpunk.

Da fx Robocop udkom var den jo decideret mere cyberpunk end sci-fi. Eller?
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
McBrainMcBrainSkrevet 06/02-09 22:53 
Naiera>
McBrain>
Absolut. Jeg siger heller ikke at de _ikke_ er cyberpunk-agtige, men derimod at der, i mine øjne, findes bedre eksempler end de to.

Nu handler det vel ikke om bare at finde de bedste eksempler på f.eks. Cyberpunk? Så slutter debatten jo nok ret hurtigt, og det kan vel ikke være specielt morsomt...

Njarh. Man kan jo bare debattere "udenom" :)
Nintendo is what Genesisn't.Spiller nu: Earth Defence Force 2017, Limbo, Railroads!
HeroldHeroldSkrevet 06/02-09 22:59 
Jeg tror du tager "nær fremtid" for bogstaveligt. Nær fremtid kan sagtens være 50-100 år, men ikke 1000.

Jeg vil heller ikke mene at genren ændrer sig. Udgangspunktet skal vel være hvornår filmen er lavet? Jeg vil mene at Robocop er mere sci-fi end cyberpunk, uanset hvilken periode (efter udgivelsen) man ser på :P Og tilmed en light-udgave af slagsen. Hele opsætningen er dog for nutidig til at det reelt _er_ cyberpunk.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
McBrainMcBrainSkrevet 06/02-09 23:14 
Science-Fiction er vel den paraply som både Cyberpunk og f.eks. Space-opera, kan puttes ind under?

Hvis det er sagen, så giver det vel ingen mening at snakke om, om det er science-fiction eller cyberpunk?

Vær i øvrigt opmærksom på at "sci-fi" godt <i>kan<i/> forstås som nedsættende og underlødigt, hvorimod "Science-Fiction" har en lang mere positiv betydning.
Nintendo is what Genesisn't.Spiller nu: Earth Defence Force 2017, Limbo, Railroads!
HeroldHeroldSkrevet 06/02-09 23:52 
Mjah, det har du nok ret i. Jeg ledte bare efter et mere passende udtryk for Robocop og Terminator.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
RJKRJKSkrevet 07/02-09 00:16 
Uden at turde definere noget (nu), så kan jeg altså heller ikke se man på nogen måde kan kalde fx RoboCop, Alien og Terminator for cyberpunk. De har elementer derfra, men det gør dem da ikke til cyberpunk, ligesom de ikke er alt muligt andet, som de også har elementer af.

Mit primære problem med at kalde dem for cyberpunk, er at de ikke foregår i samfund gennemsyret af computere, informationsteknologi, kunstig intelligens og hvad deraf følger, som for mig er en ufravigelig central del af cyberpunk. For mig er det titler som Neuromancer (og meget andet Gibson) og Ghost In The Shell, der er cyberpunk.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 07/02-09 00:23 
En af mine kollegaer fra Scope har faktisk skrevet en bog om cyberpunk, fandt jeg ud af forleden :) Jeg har ikke læst den, så kan dårligt ligefrem anbefale den, men han er jo en fornuftig mand med en fornuftig filmsmag (Blade Runner :)), så...

Cyberpunkens kartografi
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 07/02-09 00:43, rettet 07/02-09 00:47 
Fangeborgen (Fortress, 1993)

Cyberpunk-ish film med Christopher (S)Lambert (ikke på www.cyberpunkreview.com). Den er nu ikke så forfærdelig som IMDb's brugerkarakter antyder.

Jeg opstiller lige en klar definition af begreberne cyberpunk og science fiction, bare for god ordens skyld (fra Politikens Nudansk Ord - 17. udgave).

[med håb om at deltage mere aktivt i debatten senere ;)]

-----------------------------------------------------------
cyberpunk [ZsHjbPYpPQk] subst. -en 1. en ungdomskultur opstået i midten af 1980'erne som er karakteriseret ved bl.a. computerfascination, technomusik og science fiction, og som bygger på at magten i det fremtidige højteknologiske samfund vil være koncentreret hos dem der har adgang til og kontrol med informationerne = CYBERPUNKKULTUR e cyberpunkgenre · cyberpunklitteratur · en person der beskæftiger sig med cyberpunk = CYBERPUNKER d cyberpunkens ønskedrøm er den direkte kontakt mellem menneske og maskine: chips og elektroder i hovedet og ledninger ud ad nakken
------------------------------------------------------------
science fiction [sHjSns ZfigsjSn] subst. en 1. en genre inden for litteratur og film som skildrer fremtiden og ofte handler om rumrejser og liv på andre planeter e science fiction-forfatter · science fiction-film · science fiction-roman
------------------------------------------------------------

Blade Runner har ikke "chips og elektroder i hovedet og ledninger ud ad nakken ", så vidt jeg husker :) Så Blade Runner må være primært sci-fi ... undskyld, science fiction? ;) Nej, for Blade Runner omhandler et fremtidssamfund på Jorden med cyborgs uden (så vidt vides) væsener fra andre planeter. Ergo er Blade Runner primært cyberpunk (right?).

"Den direkte kontakt mellem menneske og maskine" -> mere åbenlyse mainstream-eksempler på dét må være Terminator og Robocop = cyberpunk.

EDIT: Jf. RJK i andensidste post, som jeg ikke så, inden jeg postede de tilsvarende definitioner.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
RJKRJKSkrevet 07/02-09 11:55 
For mig har cyborgs ikke direkte noget med cyberpunk at gøre, så derfor er jeg ikke enig. Jeg synes heller ikke Blade Runner er et åbenlyst eksempel på cyberpunk, som jeg opfatter det, omend der er flere elementer i den retning end mange af de andre nævnte eksempler.

Men det er jo et definitionsspørgsmål. Eftersom cyberpunk er en meget smal undergenre (modsat science fiction som er en meget bred overgenre), så mener jeg bare man må stille højere krav, for ikke at udvande begrebet.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
nerosnerosSkrevet 07/02-09 12:26 
SkyblazeR mange tak for din info jeg kendte ikke ret mange at de japanske film du nævner bortset fra Tetsuo. Super fedt tråden er ved at tage lidt form. Jeg kan nu sige at jeg er igang med Gibsons første bog Neuromancer og den lover godt. Kommer tilbage til den senere når jeg har læst mere.
Bashful Neophyte
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 07/02-09 16:27, rettet 07/02-09 16:29 
Texhnolyze (Japan, 2003)

Nævnt i tidligere tråde, men en anime, der ikke kan nævnes for mange gange :) Texhnolyze må generelt være blandt de mest dystopisk forstyrrende værker, der nogensinde er lavet.

Cyberpunk kan sikkert ikke opstilles helt så enkelt, som jeg muligvis gjorde tidligere, da begrebet udspringer af bl.a. science fiction. Helt basalt er cyberpunk, for mig at se, en kulturopfattelse. En opfattelse, der udsprang af fascination over bl.a. dystopiske fremtidsvisioner som i fx Blade Runner (kyborger + kæmpekoncern med stor kontrol) og Terminator (Skynet + The Terminator = kontrol/maskine/læderjakke/solbriller :)). Terminator er vel egentlig mere cyberpunk i dens "nutid" (hvor Skynet tager form) end dens "fremtid" (maskinernes overtag + smadrede bymiljøer og overdrevet teknologi)?
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
HeroldHeroldSkrevet 07/02-09 23:43 
Jeg vil faktisk mene at det er lige omvendt. At Skynet repræsenterer styret og den dystopiske stemning, hvorimod det i filmene repræsenterer en mulig fremtid, der måske ikke vil ske. Filmene er derfor ikke cyberpunk som sådan, men måske nærmere en optakt til det?

Skynet "findes" jo reelt ikke endnu, og er derfor en lurende trussel, og ikke en reel setting for filmen. I Salvation, der er vi nok tættere på, men det har bare ikke den der feel jeg forbinder på cyberpunk (modificerede mennesker og reelle cyborgs, ikke bare robotter med lidt hud på). :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
NaieraNaieraSkrevet 07/02-09 23:51 
Terminators ér cyborgs. Det mener jeg slet ikke kan diskuteres. De beskrives sågar ordret som sådan i hvert fald i den første film.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
HeroldHeroldSkrevet 08/02-09 00:12 
Ja. Definitionen er så vidt jeg husker at det skal være en blanding af kunstige og naturlige systemer, men er det ikke lidt at trække den, når det bare er huden, der er trukket ud over maskinen? Reelt er det jo bare en 'dragt' de tager på, fordi de fungerer fint uden - der er intet naturligt system i en terminator som sådan, hvis den ikke først hoppe i sin hudsmoking. Reelt er det jo bare en robot?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
NaieraNaieraSkrevet 08/02-09 00:26, rettet 08/02-09 00:27 
Det er ikke bare huden der er trukket ud over maskinen. Du må læse lidt mere op om Terminators ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
HeroldHeroldSkrevet 08/02-09 00:33, rettet 08/02-09 00:36 
Så det du siger er at det ikke bare er en organisk sparkedragt?

Edit: Jeg ved godt at det ikke bare er hud, der er trukket ud over Terminatoren. Det er selvfølgelig specielt designet til lige netop dét formål, men det er jo ikke en del af maskinen, men noget der er trukket ud over. I hvert fald ifølge Wikipedia, som er det eneste jeg lige umiddelbart gider at slå op i, her efter midnat :)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
78 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig