X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Af-lodning?


Svar
dRxLdRxLSkrevet 29/01-09 23:29, rettet 29/01-09 23:33 
Jeg har som skrevet andet sted fået skiftet sticket i mit Hori Arcade Stick ud med et fra Sanwa, hvilket var relativt let da jeg ikke rigtig kunne komme til at lave skade på printet.
Det næste skridt er at jeg skal af-lodde de gamle knapper fra printet før jeg kan sætte de nye Sanwa knapper i.

Og det er så her jeg lige vil høre hvad den bedste måde at af-lodde på er, og hvilket værktøj jeg skal anskaffe mig.

Da jeg var i Brinck for at købe mit loddejern så jeg en aflodder der ligner den her lidt:
Af-lodning?
Er det vejen frem?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/01-09 00:42, rettet 30/01-09 00:53 
Er der andet på printet end knapperne? Hvis ikke kan du følge printbanerne til et andet sted og lodde ledninger på derfra til knapperne, og så ellers knække det af printpladen af du ikke skal bruge. Det vil jeg mene er det letteste, jeg har gjort det før.

Af-lodning?

I det tilfælde fjernede jeg helt den grønne printplade og tog alle ledninger fra det brune istedet. Men det kræver selvfølgelig at der ikke er andet på printet end baner til knapperne.

Mht. af-lodning, så kender jeg ikke til den du linker til, men jeg vil tro at den er bedre end end traditionel tinsuger. Alternativt findes der også tin-suge-tråd som holdes ned på tinnet mens man varmer på det. Jeg synes dog kun det virker med det mest overfladiske, men jeg har heller ikke brugt det så meget.

Vælger du at ødelægge printpladen, eller skal du på et tidspunkt lodde på en printbane. Så bliver det meget nemmere hvis du tar den sløve side af en hobbykniv og skraber lakken af banen først. Så klæber tinnen med det samme og det burde være lige til.

Håber det hjalp.

EDIT (well faktisk EDIT2 men WTF...):

Hvis knapperne der sidder i dit stick er af mærket Agetech skal du ikke regne med at du kan bytte lige over. Sanwa er en smule større så du skal ha' gang i en fil før de passer. Ligeledes sidder "spadestikkene" på Sanwa knapperne også længere fra hinanden, så de kan ikke bare loddes på istedet for de andre. Men det er muligt at det er andre knapper der er brugt i dit.
Spiller nu: Phantasy Star IV
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 30/01-09 01:02 
Tinsugertråd er klart den billigste løsning. Og med en loddekolbe og tinsugetråd af fornuftig kvalitet, burde det sagtens kunne lade sig gøre.

Et trick er at lodde en smule frisk loddetin på forbindelsen først, og så derefter fjerne med sugetråd. Og så gør det ikke noget hvis der sidder en smule på loddespidsen, det skaber bare bedre forbindelse.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
dRxLdRxLSkrevet 30/01-09 12:45 
Jeg køber den der dims hos Brinck.

@Konsoldronning: Jeg har i "vis os dit mod" tråden postet følgende vejledning til at tilpasse Sanwa knapper:
http://forums.shoryuken.com/showpost.php?p=4755379&postcount=23
Kun hvis det fejler vil jeg begynde at lægge ekstra ledninger derind.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
happyEDhappyEDSkrevet 30/01-09 14:22 
kan købes her

http://elektronik-lavpris.dk/index.php?cPath=6057_6056
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 30/01-09 14:26 
Kobra > øvelse gør mester ;-)

Man skal være varsom med at varme for meget, så ødelægger man nemlig loddeøen som du siger. Og det er der tricket med frisk loddetin kommer ind, det hjælper altid.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
KTCKTCSkrevet 30/01-09 16:07 
Tinsugetråd er meget mere effektivt end en tinsuger, specielt hvis det er små ting man arbejder med. Når det er sagt, skal det også nævnes at tinsugetråd er en del sværere at arbejde med, og man skal ofte overvinde sig selv til at smide mere tin på området, da det er lige så effektivt som det umiddelbart virker ulogisk. Det gør nemlig, at du meget lettere kan få fordelt varmen over det tin du vil suge, og selve sugetråden fungerer også klart bedst når der er noget at suge af. Som en bonus er det også lettere at holde området varmt længe nok til, at man ikke får ødelagt en loddeø fordi det størkner. Men pas på med at bruge for høj temperatur.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/01-09 17:01 
Dr. Laks>
@Konsoldronning: Jeg har i "vis os dit mod" tråden postet følgende vejledning til at tilpasse Sanwa knapper:
http://forums.shoryuken.com/showpost.php?p=4755379&postcount=23
Kun hvis det fejler vil jeg begynde at lægge ekstra ledninger derind.

Ah mente nok jeg havde set noget lignende engang. Håber du får det til at virke :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 30/01-09 20:23 

No, no, nooo!! Ikke Elektronik Lavpris!
Det firma lever ufattelig lidt op til sit navn :)

Men jeg er fuldstændig enig mht. sugetråd. Det er guld værd!.. men hvis man ikke har en vis portion erfaring med at bruge det, kan det gå gruelig galt.
AV Intelligent Terminal
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig