X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

RGB ingen billede


Svar
ChessrChessrSkrevet 27/01-09 23:14 
Jeg har anskaffet mig en brugt Dreamcast fra QXL. Sælgeren havde ikke noget stik til TVet så tænkte fint det skaffer jeg bare lige selv. Som sagt så gjort fandt jeg et RGB hos MM-konsol.dk Når jeg sætter den i Dreamcasten og kablet i TVet så kommer billderne ud i Lilla eller røde farver. Hvis jeg rokker lidt med kablet omme bag i konsollen så skifter farverne eller billedet forsvinder mens lyden kører. Maskinen er PAL og det går jeg da også ud fra kablet er når der ikke står andet. Det er et Kings Kross så ikke originalt. Har både testet Rayman 2 og Quake 3. Der er ikke knækket noget i hverken kabel eller indgang.
Hvad kan problemet lige være ?

Takker på forhånd for hjælpen, din forståelse og din tid.
3of193of19Skrevet 27/01-09 23:21, rettet 27/01-09 23:22 
Lyder som om enten kablet eller udgangen på dreamcasten ikke virker ordentligt.
Signalet er splittet op i lyd (venstre/højre) og rød/grøn/blå billede, så hvis der mangler f.eks. grøn og blå er der rødt tilbage, mangler grønt, ser det hele lila ud osv.
ChessrChessrSkrevet 27/01-09 23:24 
ok..
Men hvordan kan jeg finde ud af hvad der eventuelt er problemet ? Sælgeren lovede mig at han aldrig sælger defekte varer. Men man kan jo altid love over en mail.

Er desperat efter en løsning :(
3of193of19Skrevet 27/01-09 23:25 
Prøv med et andet kabel, prøv evt Play-Asia eller videogameimports.com, de plejer at have DC ting.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/01-09 23:25, rettet 27/01-09 23:26 
Hvis du har et multimeter kan du måle om der er gennemgang i kablet. Står billedet ellers skarpt og roligt, og hvad med lyden?

Se både DC og RGB pinout her
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChessrChessrSkrevet 27/01-09 23:30, rettet 27/01-09 23:33 
Jeg forstår ikke billedet helt ? Skal jeg bruge den til noget ?
Hvad er en mutidims du nævner ?
Billedet var ved sidste test helt forsvundet :(
3 of 19 jeg har ikke andre kabler.. men kan se på mm-konsols hjemmeside at der er 3 års garanti på Kings Kross så de skal vel bare ombytte den..

Er der mulighed for nogen måder at få sådan en indgang repereret ?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/01-09 23:33, rettet 27/01-09 23:33 
Udgang :) Hvis der ikke er nogen ben bøjet eller lign i Dreamcasten vil jeg tro at fejlen ligger i kablet.

Billedet viser de forskellige pins på DC udgangen og pinsne i RGB kablet. Mål på Grøn på DC'en og på RGB stikket. Er der gennemgang er fejlen på Dreamcasten.
Spiller nu: Phantasy Star IV
3of193of19Skrevet 27/01-09 23:33 
Spørgsmålet er bare om det er dreamcasten eller kablet det er galt med (eller endda dit tv; nogen problemer med andre maskiner på RGB?), og det er nemmere at skifte kablet end maskinen.
ChessrChessrSkrevet 27/01-09 23:35 
Der er ingen bøjede pins. De ligger jo også helt ned så de kan slet ikke blive bøjet ?
ChessrChessrSkrevet 27/01-09 23:36 
Vores 2. Wii kørte på RGB på samme TV hvor der kom billede men som nu er væk eller var lilla eller rød først
hvis det giver mening :) så RGB indgangen burde der ikke være noget i vejen med
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/01-09 23:36 
Hvis den tidligere ejer har roddet i porten med en skruetrækker kan der sagtens ske ting og sager ;)

Har du ikke mulighed for at måle på dit kabel så send det tilbage og få et nyt.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/01-09 23:38 
Chessr>
Vores 2. Wii kørte på RGB på samme TV hvor der kom billede men som nu er væk eller var lilla eller rød først
hvis det giver mening :) så RGB indgangen burde der ikke være noget i vejen med

Jeg forstår ikke? Først var der billede med Wii, så var det Lilla eller rød (som Dreamcast?) og nu er der slet ikke noget?

Hvis du har haft samme problem med Wii så ligger fejlen jo nok på dit TV.
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChessrChessrSkrevet 27/01-09 23:38, rettet 27/01-09 23:39 
Det må så blive min løsning da jeg ikke lige ved hvor man måler det henne og hvordan sådan en måler ser ud :D
Ved ikke om jeg egentlig selv har klokket i det for de sendte mig først et forkert kabel fandt jeg ud af som jeg selvfølgelig prøvede at få i da den stort set er identisk eller er den så ikke da den ikke kunne komme i. Det kan vel ikke smadre sådan en indgang ?

konsolkongen undskyld mit dårlige formulering hehe. Altså har kørt med RGB på Wiien i sin tid. Det er længe siden og den er solgt. Dreamcasten sidder nu i samme TV i samme RGB indgang og viser lilla billeder eller intet billede.. Wiien virker 100%
3of193of19Skrevet 27/01-09 23:38 
Få kablet byttet i første omgang, det er mest sandsynligt det er der den er gal.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/01-09 23:42, rettet 27/01-09 23:43 
Chessr>
Ved ikke om jeg egentlig selv har klokket i det for de sendte mig først et forkert kabel fandt jeg ud af som jeg selvfølgelig prøvede at få i da den stort set er identisk eller er den så ikke da den ikke kunne komme i. Det kan vel ikke smadre sådan en indgang ?

Var det mon et PlayStation kabel du prøvede at komme i? Hvis ingen pins er bøjet burde der ikke være sket noget. Der kan måske være sket kortsluninger hvis du har tvunget det forkerte kabel i og tændt for maskinen. Har du gjort det?

konsolkongen undskyld mit dårlige formulering hehe. Altså har kørt med RGB på Wiien i sin tid. Det er længe siden og den er solgt. Dreamcasten sidder nu i samme TV i samme RGB indgang og viser lilla billeder eller intet billede.. Wiien virker 100%

Ok det stemmer også bedre overens med hvad du skrev tidligere :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChessrChessrSkrevet 27/01-09 23:46 
Ja det var åbenbart et ps2 kabel. Jeg har ikke haft tændt for maskinen mener jeg da jeg jo kunne se at kablet slet ikke kunne komme rigtig ind. Men kan den godt kortslutte sådan halvt så den viser nogen farver kun ?
Ingen pins er bøjet da de jo i forvejen nærmest ligger helt nede i plastikken af standart.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/01-09 23:50 
Hvis du ikke har haft maskinen tændt er der intet der har kunne kortslutte. Det lyder meget som om at fejlen ligger i kablet. Der er sikkert tale om en dårlig forbindelse til det grønne signal.
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChessrChessrSkrevet 27/01-09 23:55 
Det håber jeg.. Så jeg håber at MM-vision bytter om og sender mig en ny i morgen :D nu Kings Kross yder 3 års garanti..

Tak for hjælpen forløbig. Jeg vender stærkt tilbage om et par dage hvor jeg forhåbentlig har et nyt kabel :)

godnat :)
SumezSumezSkrevet 28/01-09 08:41, rettet 28/01-09 08:42 
Jeg får også besynderlige farver og forkert sync på mit HD tv med det normale Dreamcast RGB-kabel. Det fungerer fint på mit billedrørs-tv.

Jeg tror muligvis det skyldes at kablet ikke sender noget composite-signal med? Har samme problem med min Supergun.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/01-09 09:16 
Det lyder da virkelig mærkeligt når det virker fint på dit alm tv. Jeg har ikke haft nogen problemer på nogen af de efterhånden mange HD tv jeg har ejet :)

Men hvorfor ikke skrotte RGB på DC og bruge VGA istedet når du nu har muligheden for det? Det er kun et fåtal af spillene der ikke kan køres i VGA i en eller anden region. PAL regionen har naturligvis de fleste undtagelser, da den har 50hz only spil.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 28/01-09 09:50 
Konsolkongen>
Men hvorfor ikke skrotte RGB på DC og bruge VGA istedet når du nu har muligheden for det?

Jamen det er da bestemt også det jeg gør. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChessrChessrSkrevet 28/01-09 16:19, rettet 28/01-09 17:30 
Konsolkongen>

Men hvorfor ikke skrotte RGB på DC og bruge VGA istedet når du nu har muligheden for det? Det er kun et fåtal af spillene der ikke kan køres i VGA i en eller anden region. PAL regionen har naturligvis de fleste undtagelser, da den har 50hz only spil.

Jeg ville også først have en VGA stik men kunne ikke finde nogen og alt hvad jeg undersøgte gjorde mig bare mere forviret end klog.. Kan du linke til et sted hvor den bliver solgt billig :)? og som er troværdig?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/01-09 17:34 
Her f.eks:

http://www.jandaman.com/games.mvc?p=dcvgabox&Category_code=DC

Den har jeg selv haft før jeg skiftede til den originale fra SEGA. Billedet er rigtig godt men en smule dårligere end SEGA's egen.

Bemærk også at der er spil der ikke virker med VGA, primært PAL spil. Selvom der ikke nødvendigvis er VGA logo på coveret betyder det ikke nødvendigvis at det ikke understøtter VGA.

PAL spil der kan køre i 60hz er der meget store chancer for vil køre i VGA. PAL spil der ikke har en hz-select-menu og ergo kører i 50hz er der ikke så store chancer for, omend der er undtagelser.

Spiller du import (hvilket jeg kun kan råde dig til. Der er SÅ meget guld i JAP og US format der ikke findes herhjemme), så er chancerne naturligvis endnu større da alle spil derovre kun kører 60hz.

Vil spillene ikke køre i VGA kan man forsøge at tvinge dem ved at starte spillet i S-Video og derefter skifte til VGA.

Som nævnt er der også S-Video udgang på VGA boxen, så hvis alt går galt kan du bruge det. Det er ikke helt så godt som RGB men langt bedre end composite, og så slipper du for at skifte kabler på maskinen.

Juggernaut har skrevet til mig omkring det samme, så jeg håber det har besvaret jeres spørgsmål :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChessrChessrSkrevet 30/01-09 22:23 
Nu har jeg så fået nyt kabel (et magen til) og det forstår jeg slet ikke noget af..
Det gamle kabel tror jeg et eller andet sted virkede meget godt men havde problemer med hvid som blev vist i lyserød og den røde farve er meget meget rød. Det nye kabel tilgengæld viser det hele i meget meget blå farve og ikke andre..
Hvad er det lige helt problemet er :o ?

Jeg kan ikke hitte ud af det :s
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/01-09 22:38, rettet 30/01-09 22:38 
Det gir ikke ret meget mening nej. Men det indsnævrer vel problemet til kablerne? Når fejlene ikke er de samme udelukker det nok Dreamcasten.

Det lyder som nogle skodkabler :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChessrChessrSkrevet 30/01-09 22:40, rettet 30/01-09 22:41 
ja hvad mon mm-konsol siger til jeg brokker mig igen.. jeg har ikke skulle sende de andre retur. De tror jo jeg bygger et lager op til salg xD.. Men tror bare jeg prøver den VGA kabel fra den side du linkede hvis den er troværdig :) Men forstår ikke boksen. Så vidt jeg kan se er det en usb stik og så en boks.. Der er da ingen VGA stik på den eller AV indgang til DCen ?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/01-09 23:07 
Jeg har selv købt sådan en box fra samme side, og den fik jeg da :)

Stikket på VGA boxen er magen til det på RGB kablet og skal ind i DC'en. Du skal bruge et VGA (han/han) og et lydkabel (minijack eller phono) fra VGA boxen til billede og lyd. De følger ikke med. Alternativt skal du bruge et S-Video kabel til de spil der ikke kan køre VGA.
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChessrChessrSkrevet 30/01-09 23:10 
Ok det lyder meget simpelt :) har til lyden så håber jeg har et VGA liggende også :)

ang. de andre kabler skal jeg af underlige årsager virkelig presse hårdt ind i maskinen før der kommer billede ??? kan det virkelig passe. og hvis jeg vipper kabelhovedet inde i konsollen så skifter billedet til helt sort osv..
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/01-09 23:15 
Det lyder mere og mere som skod-kabler :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChessrChessrSkrevet 30/01-09 23:18 
hehe ok så xD

jeg bestiller VGA dimsen.. yay for vga :p
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/01-09 23:26, rettet 30/01-09 23:27 
Hvis din maskine er PAL og du en gang får smidt en chip i for at spille import gør VGA boxen endnu mere gavn. Import på en PAL maskine uden den rigtige bootdisc (DC-X) vil kunne blive vist i 50Hz. Spillene er naturligvis lavet til 60Hz, men da der ikke er nogen Hz-select-menu i importspil vil PAL maskinen mose alt i 50Hz. Dvs at alt kører langsommere og der vil komme borders i top og bund af billedet.

VGA ER 60Hz, og derfor vil alle PAL spil der understøtter VGA springe over Hz-select-menuen og bruge 60Hz. Det er en rigtig god ting for det samme vil ske med dine imports og du skal ikke bekymre dig om 50/60Hz. Virker lortet med VGA kører det 60Hz, så simpelt er det :)

Håber det gav mening.
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChessrChessrSkrevet 30/01-09 23:29 
det gjorde det sådan nogenlunde hehe. Men har det noget med mit problem at gøre :) ? hvad koster en chip? hvem kan gøre det og hvad får jeg ud af japanske spil med japansk tekst :p ved godt det også gælder amerikanske :)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/01-09 23:38, rettet 30/01-09 23:41 
Nej det har ikke noget med dit problem at gøre, det er bare ren info. Du kan ligeså godt gøre det hele rigtigt i første omgang :)

Måske Killer Bean har flere chips tilbage? Mener han tog et sted mellem 50-100 kr for dem. De fleste der har lidt erfaring med at lodde kan sætte dem i, inkl. mig ;)

Der er mange virkelig gode spil der kun er udkommet i Japan. Mange af dem er Arcade porte hvor menuer og det vigtigste alligevel er på engelsk. Selvom sproget kan være et problem i mange Japanske spil bør du ikke gå helt uden om regionen. Der er som sagt virkelig meget guld imellem.

EDIT: Desuden er der PAL spil der ikke vil køre VGA men som gerne vil i andre regioner. Skies Of Arcadia er et eksempel, PAL versionen vil ikke køre VGA men gerne RGB. US versionen vil gerne køre VGA men ikke RGB. Så US versionen er den du bør skaffe.
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChessrChessrSkrevet 30/01-09 23:43 
Og hvordan kan man se det inden man køber :o ? Jeg kender ikke noget til lodning :P og har ikke haft chip i nogle maksiner siden PS1.. Men nu hvor Dreamcasten alligvel er udgået ser jeg ikke noget problem i det moralsk :)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/01-09 23:48 
Jeg har ikke set en liste over PAL spil der kan køre i VGA. Men er der et VGA logo på bagsiden af coveret kan de selvfølgelig. Som skrevet før er det dog ikke alle VGA kompatible spil der har dette logo, så kan spillene vælges til at køre 60hz er chancerne også gode selvom jeg ved at der er undtagelser.

Den Japanske region er ret sikker, der plejer altid at stå om spillene vil køre VGA eller ej.
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChessrChessrSkrevet 30/01-09 23:53 
Hvorfor kan de ikke bare oplyse om det xD det er jo ikke en hemmelighed hehe
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/01-09 00:03 
Det ville gøre det hele lettere i hvert fald. For the record så har alle 38 US spil jeg har haft i maskinen kørt VGA. Det er nok et tilfælde men det er helt sikkert at chancerne er større for at US spil kører VGA end PAL gør.
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChessrChessrSkrevet 31/01-09 00:06 
Jeg kommer nok ikke så forfærdelig meget til at købe en masse spil til den.. Jeg har bare altid godt kunne tænke mig en ^^.. Kan man se på sine pal spil om de virker med vga ?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/01-09 00:09, rettet 31/01-09 00:10 
Som sagt er der et VGA logo (en PC skærm med teksten "VGA Compatible" under), så gør de. Mange uden understøtter VGA alligevel.

Jeg har linket til en liste over VGA kompatible spil. Den er dog langt fra komplet og jeg vil tro den fokuserer på US spil, så der er muligvis spil på listen som alligevel ikke virker på PAL.

Link...
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/01-09 00:12 
Hvilke spil har du i PAL? Det er muligt at jeg eller andre herinde ejer dem så vi kan teste dem for dig.
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChessrChessrSkrevet 31/01-09 00:12, rettet 31/01-09 00:17 
Den faldt jeg selv over engang :D gemmer den lige. Men tror mine spil er på listen i grøn heldigvis..

Nå Worms Amageddon har ikke VGA bag på..
Deadly Skies har heller ikke bag på..
og WWF Attitude har heller ikke..
ellers har de andre :D
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/01-09 00:27 
Deadly Skies er jeg ret sikker på ikke understøtter VGA. US og JAP gør i hvert fald ikke.

Worms ville jeg gerne teste for dig men min skive er så sygt ridset at den ikke vil læse den :S

WWF Attitude har jeg ikke.
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChessrChessrSkrevet 31/01-09 00:30 
WWF kunne jeg leve uden :) Worms ville være dejlig hvis den virker :) Deadly Skies har valget mellem 50 og 60 hz. ikke nogen nederlag hvis den ikke virker.. kan sælge den igen så :D
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/01-09 00:34 
Du må gerne lige lade høre fra dig hvis nu Deadly Skies virker i PAL, så skal jeg ha den købt. Worms virker i hvert fald i US ser det ud til så der er stadig håb.
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChessrChessrSkrevet 31/01-09 00:37, rettet 31/01-09 00:51 
Er du ude efter hvert eneste spil der er lavet hehe ? Eller synes du bare Deadly Skies er vildt fedt ?

ved du om Jet Set Radio virker med VGA :) ? og Stupid Invaders :) ?
HankyHankySkrevet 31/01-09 01:17, rettet 31/01-09 01:17 
PAL Worms virker ikke i VGA hos mig :-)
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/01-09 01:53 
Jeg er ude efter det meste ja :)

Stupid Invaders og Jet Set Radio virker i VGA.

Jet Set Radio vil man i øvrigt helst have i PAL eller US da JAP versionen har færre baner. Senere udkom De La Jet Set Radio i Japan der er det samme som det JSR vi har herhjemme.
Spiller nu: Phantasy Star IV
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig