X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Japansk Scart


Svar
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 13/01-09 21:22, rettet 13/01-09 21:35 
Jeg forventer at modtage min XRGB-3 inden for den næste uges tid. Den har scart i fronten hvilket er meget lækkert. Men der er tale om japansk scart som er en del anderledes end vores herhjemme. Skulle man komme til at sætte et EU Scart kabel i vil porten på XRBG-3 futte af, det skal undgås! Derfor vil jeg forsøge at lave en omformer, altså et simpelt stykke forlænger-ledning hvor Hun-stikket er EU som vi kender det og Han er loddet som JAP.

Ud fra disse to sider er jeg kommet frem til et resultat som jeg tror er det rigtige:

http://www.gamesx.com/avpinouts/rgb21pinj.htm
http://mastersystem.dk/modding/pinouts.php#scart

Her er hvad jeg er kommet frem til:

Japansk Scart

Som i kan se er der en hel del forskelle. Bemærk også at jeg på min tegning har valgt at vise det fra loddesiden af stikket for at gøre det nemmere når jeg skal til at lodde.

Jeg vil gerne have en second opinion på det før jeg tør sætte noget til med RGB. Jeg er f.eks. lidt usikker på 5V'en i EU stikket. Det er enten dér eller pin 8... :)

Killer Bean? :)

EDIT: Denne side har samme pinout på JAP scart: http://www.hardwarebook.info/Japanese_SCART
Så jeg går ud fra det stemmer. Jeg er som sagt lidt i tvivl om 5V på EU er pin 16 eller 8. Og jeg går ud fra at sync på JAP siden er det samme som composite på EU?
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 13/01-09 22:24 
Så vidt jeg lige husker er der ikke +5V i EU SCART. Pin 8 og pin 16 giver forskellige spændinger afhængig af signalet og er altså ikke det samme som +5V.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 13/01-09 22:28 
Det kan være jeg skal prøve uden den ledning først så?
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 13/01-09 22:42 
Det er nok en god ide. Som Rune skriver, så er der ikke noget, der hedder 5V på EU SCART-stikket. Både pin 8 og pin 16 er input-pins på TV'et. Spændingen på pin 8 bestemmer, om TV'et skal skifte til AV eller ej, mens spændingen på pin 16 bestemmer, om Composhit-signalet skal bruges som videokilde, eller om sync-signalet blot skal udvindes herfra :)
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 13/01-09 22:52 
Men der vil så være en god change for at jeg slet ikke får billede eller endnu værre composhit hvis jeg undlader den ledning ikke?
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 13/01-09 22:59 
Ja, hvis det var et EU stik, der var input. Men i dette tilfælde var det japanske stik input, ikke sandt? I så fald må det jo være ligegyldigt med de to pins :)
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 13/01-09 23:04, rettet 13/01-09 23:04 
Hvis jeg ikke får det til at virke ved at undlade 5V'en så dropper jeg det og køber et rigtigt adaptor kabel istedet :) Men vi er enige om at composite skal til sync ik?

Kommer det til at virke, og dermed perfekt, så åbner jeg nok XRGB-3'en og lodder stikket om inden i så jeg kan bruge EU kabler direkte på maskinen. Ellers ved man jo at der før eller siden kommer en hat forbi der ikke synes der skal den smule ledning imellem...
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 13/01-09 23:13 
Konsolkongen>
Men vi er enige om at composite skal til sync ik?

Måske... hvis du er heldig, kan XRGB-3'en selv finde ud af at udvinde sync fra composite(?). Men hvis du ikke er heldig, vil billedet nok begynde at 'rulle', og så bliver du nødt til at bygge en sync-seperator ind i stikket for at få det til at virke.

Sådan en her.
AV Intelligent Terminal
KTCKTCSkrevet 13/01-09 23:16, rettet 13/01-09 23:17 
Konsolkongen>
Men der vil så være en god change for at jeg slet ikke får billede eller endnu værre composhit hvis jeg undlader den ledning ikke?
Jo, afhængigt af dit TV. Pin 16 er specificeret til at få mellem 1 og 3 volt, hvis det skal fortælle modtageren at den får RGB signal, så 5 volt er umiddelbart ikke sikkert at smide igennem.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 13/01-09 23:28 
Det skal ikke ind i et tv men en XRGB-3. Du kan se i linket hvad det er for noget.

Så længe jeg slet ikke roder med spændinger så kan jeg ikke risikere at brænde noget af vel? Jeg er også ret sikker på at resten af pins'ne er ramt rigtigt.

Link...
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/01-09 23:08, rettet 14/01-09 23:09 
Tobias på hazard-city.de siger at jeg skal gøre således:

EU -> JAP

06 -> 01 Audio L
02 -> 05 Audio R
04 -> 03 GND (Audio)

05 -> 07 GND (B)
09 -> 13 GND (G)
13 -> 18 GND (B)
17 -> 17 GND (Video)

20 -> 09 SYNC

15 -> 15 RED
11 -> 19 GREEN
07 -> 20 BLUE

Han siger også at 5V'en slet ikke skal bruges. Det lader også til at jeg tog fuldstændig fejl af Out og In pins'ne i RGB kablet, så der var nok ikke kommet meget billede med mit eget :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig