X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

C64 - Hvad, hvor, hvorfor?


Svar
KilroyKilroySkrevet 01/01-09 11:43 
Inspireret af de indslag i TV om Retro-Computer.dk har jeg besluttet mig for at købe en Commodore 64.
Men... da det er år og dag siden jeg sidst havde sådanen, så ved jeg ikke hvad der kræves.
Min far mener at den kan tilsluttes et almindeligt TV, hvilket jeg mener også at have læst mig til?

Jeg har længe overvejet at lære noget programmering og så tænkte jeg at jeg kunne begynde småt. Er der BASIC på maskinen, eller skal jeg købe Fortran 64 ved siden af?

Ville en diskette-station være værd at købe ved siden af?

Hvilke spil er et must?
Kilroy Was Here
KTCKTCSkrevet 01/01-09 12:00 
Der er composite videoudgang på maskinen.

Der er Commodore 64 Basic 2 på maskinen indbygget i "styresystemet".

Diskettestation er et stort plus, da båndstationen godt kan være meget tung at danse med og kræver at man spoler frem og tilbage hvis der flere programmer/spil på båndet. Disketter selv søge rundt i data, men de kan måske godt være svære at opdrive i dag.

Spil... Tja, det kan jeg ikke lige overskue at svare på nu...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
happyEDhappyEDSkrevet 01/01-09 12:17 
Nå men jeg kan da komme med lidt spil forslag der efter min mening ikke skal undværes.

Jeep command
H.E.R.O
Henry's house
Bruce lee
buggy boy
Lazy jones
Giana sisters
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
nerosnerosSkrevet 01/01-09 17:31 
Bruce Lee, Boulderdash og Impossible Mission er nogle af mine farvoritter.
Bashful Neophyte
ElgenElgenSkrevet 01/01-09 18:56, rettet 01/01-09 19:03 
Den output'er naturligvis også RF og S-video (luma + chroma).
(se link)
Bemærk at composite *IKKE* ser godt ud på moderne fjernsyn (læs: alt ikke-CRT), så hvis det er sådan et du skal bruge, ville jeg bygge et C64 -> SCART kabel med S-video-signalet. Det ville klart give det bedste billede. RF-signal på en CRT-skærm vil til gengæld give det mest 'autentiske' billede, da det var det næsten alle brugte back in the days };-)

Mht. til at du gerne vil lære lidt programmering, vil jeg på det kraftigste fraråde dig at starte med C64'eren. For godt nok har den indbygget BASIC-fortolker med en rimeligt let forståelig dialekt, men man får altså ret hurtigt lange løg af, at der er så ringe editor-muligheder i OS'et.
Hvis du aldrig har kodet før, så start et andet sted, og vend så tilbage til C64'eren igen, hvis du stadig har mod på det };-) Livet er simpelthen for kort til at starte sin programmeringsløbebane der, når der er så mange mere bekvemme (og gratis) alternativer.

Mht. bånd, disk osv., kan jeg sige, at disk klart vil være at fortrække. Hvis du overvejer at hente spil fra internettet (nu tænker jeg naturligvis kun på dem der er 'frigivet' fra udgivernes side og *IKKE* piratkopier };-)), er det også langt mindre bøvlet at overføre til disk end til bånd (med fx. et X1541-kabel).
Jeg bruger selv en gammel bærbar som en 1541-emulator; altså en slags filserver. Det fungerer fint til spil der så at sige kun er i 'en del'. Men til de fleste multiloaders med fastload, bliver man nød til at lægge dem ned på rigtige floppy'er (da emuleringen ikke virker fuldt ud).
Denne emulering forgår også med et X1541-kabel.

Kontakt mig gerne for flere detaljer omkring ovenstående, hvis det har interesse, jeg har leget en del med det efterhånden };-)

EDIT:
Nå ja, og spil:
- Bruce Lee
- H*E*R*O
- Giana Sisters
- The Last Ninja-spillene
- Infiltrator-spillene
- Mission Impossible-spillene
- Paradroid
- Ghost'n'Goblins
to name a few.

Men ellers led C64'eren desværre kraftigt af dårlige licens-spil, ringe arcade-konverteringer og mindre heldige kloner af konsol-spil. Dens store popularitet skyldtes hovedsageligt at spil var meget nemme at piratkopiere og at det var den første egentlige hjemmecomputer af rimelig kvalitet der samtidig var til at betale

Linky
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KroeboCopKroeboCopSkrevet 02/01-09 15:25 


Gode spil
Hoid to colony C05 where the computer is...
KilroyKilroySkrevet 07/02-09 14:16 
Well, nu har jeg investeret i dyret.
Er der nogen der ved hvor der ligger nogle guides til programmering af en Commodore? En simple Google-søgning synes ikke at give mig noget brugbart...
Kilroy Was Here
KillerBean2KillerBean2Skrevet 07/02-09 14:51 
Uden at skulle gøre mig klog på C64'eren på nogen måde, fik jeg googlet mig frem til denne side:

Commodore 64 Programming
AV Intelligent Terminal
ElgenElgenSkrevet 07/02-09 21:58, rettet 07/02-09 22:10 
Hvis det er BASIC og du ikke har programmeret før, kan jeg varmt anbefale BASIC med COMMODORE 64 af Erwin Neutzsky-Wulff (1986). Den burde kunne findes i et velassorteret bibliotek. Den er supergod og meget pædagogisk i sin opbygning.

Sælges brugt her
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig