X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Spildesign og fremtiden


Svar
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 17/12-08 15:39, rettet 17/12-08 15:40 
Jeg tænkte det kunne være interessant med en tråd hvor vi kunne diskutere spildesign, og hvilken retning vi gerne vil se mediet og dets enkelte genre udvikle sig i.

I længere tid har jeg haft et horn i siden på det japanske rollespil, en genre, jeg indtil for ganske nyligt, holdt utroligt meget af. For mig har meget af genren stået helt ekstremt stille, og hver ny udgivelse går i de ... Se hele indlægget
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
102 emne(r).
« < 1 2 3 > »

Svar
WehnerWehnerSkrevet 18/12-08 21:50 
Men for lige at runde af, så vinder de gode spillere ALTID over de middelgode og næsten-gode spillere i de veldesignede shooters. At den tredie dimension ikke altid bruges optimalt er ikke dimensionens skyld - den er jo også meget fed i virkeligheden.

Hvis du foretrækker 2d, er der ikke noget ondt i det, livet er fuldt af valg. Der er bare ingen grund til at disse 3d-spil over én kam. Specielt når det er tydeligt, at du ikke har prøvet kræfter med de af dem, der reelt set ligger tættest på det, du foretrækker pt.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Alf81Alf81Skrevet 18/12-08 21:58 
Jeg gør mig da stadig oplevelser i den tredie dimension. Har lavet ganske så skidte ting, som at bruge en hel weekend på Unreal III. Men mit smil forstummer bare inden en sådan weekend er slut. Jeg kan bare mærke, at min hjerne ikke bliver brugt på samme måde, som med den gode 2d :) Jeg fornægter ikke 3d, jeg foragter den.
Ting om dét og pis.
WehnerWehnerSkrevet 18/12-08 22:02 
Nå det var godt, så er jeg mere rolig :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
ChronoChronoSkrevet 18/12-08 22:20 
Alf81>
Hold da op hvor er folk blevet dovne... Er I sikre på, at I ikke hellere vil have interaktive film, i forskellige genrer?

Det har da intet med dovenskab at gøre. Jeg kan godt lide svære spil, men de skal ikke tvinge mig igennem passager som jeg allerede mestrer - og det er præcis hvad der sker når der ikke er hyppige checkpoints og uendelige liv. Det keder mig og føles som komplet spild af tid, at løbe igennem de dele af banen som jeg allerede ved hvordan man klarer.

Megaman 9 er da et fint eksempel også - havde det spil haft (flere?) checkpoints, så havde jeg sikkert gennemført det.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
Alf81Alf81Skrevet 18/12-08 22:32 
For mig lyder det stadig som dovenskab. Hvis man kender en bane godtnok i MegaMan, så tager det altså ikke ret lang tid at smutte igennem den.
Ting om dét og pis.
jaesjaesSkrevet 18/12-08 22:55, rettet 18/12-08 22:57 
Må vi ikke godt selv bestemme, om vi er dovne? ;)

Det handler jo bare om hvor flydende en oplevelse, man gerne vil have. Prince of Persia-modellen er nok i overkanten. For omsat til checkpoints, svarer det jo til, at der er få sekunder mellem hvert. Skal man så samtidig give spilleren udfordring, skal spillet være så svært at flowet alligevel forsvinder, fordi man hele tiden dør.

Personligt vil jeg hellere have checkpoints end fri mulighed for at save. 5 minutter mellem hvert er passende IMO. Checkpoints kun mellem banerne er dårligt spildesign i min bog, men mindre vi taler meget korte baner selvfølgelig.

Ang. MegaMan osv. Så skriver du jo netop, at det ikke tager lang tid at løbe igennem en bane, hvis man kender den, Alf. Og så har man jo måske brugt en del tid på at lære banen at kende - og det er vi så en del, der synes er spild af tid :)
Alf81Alf81Skrevet 18/12-08 23:08, rettet 18/12-08 23:40 
Men mit første indlæg mener jeg nu der forklarer mit udgangspunkt meget godt. Altså, jeg er helt med på, at folk er forskellige og deres spilsmag ligeså. Men jeg kunne nu bare godt tænke mig, at der var knap så langt mellem snapsene, når det kommer til spil der falder i min smag. Jeg stiller mig ikke tilfreds med downloads af spil jeg allerede har i forvejen :)

EDIT:

Det vil være direkte broken, hvis MegaMan havde checkpoints.
Ting om dét og pis.
jaesjaesSkrevet 18/12-08 23:46, rettet 18/12-08 23:49 
Du behøver ikke gentage dine synspunkter. Jeg skrev fordi, du blev ved med at tale om dovenskab - og det handler det som sagt ikke nødvendigvis om. Det kan også handle om flow, og om at minimere gentagelser.

Udover det, kan jeg da godt forstå, du vil have mere old school-spas. Men der kommer da lidt til DS. Tjek i øvrigt evt. det Turrican-inspirerede freeware-spil, Hurrican, hvis du ikke kender det.
http://www.hurrican-game.de/

EDIT: Det er vel i øvrigt nok tættere på et remake, men jeg mener, at det ikke bare er de samme baner og fjender.
JinkJinkSkrevet 19/12-08 00:02 
Har bevidst holdt mig fra denne tråd. Men kan se en del måske har den samme opfattelse som mig.
Spil er blevet ALT for lette og er den primære grund jeg holder mig fra at spille dem længere. Det eneste jeg spiller er online spil, hvor jeg har mulighed for at spille mod andre og se hvor god jeg er i forhold til dem.

Hvem har har spillet et spil der var svært uden at man selv skulle vælge en sværhedsgrad der hed "megahard" eller lignende? Et spil som Super Mario 64 underholdt mig vildt meget i sin tid, men nu er jeg altså 12 år ældre og det er den samme sværhedsgrad der bliver præsenteret i næsten hvert spil.
SumezSumezSkrevet 19/12-08 08:34 
Chrono>
Der var ikke noget mere irriterende end at gå og samle grønne svampe sammen i Super Mario Galaxy, fordi man ville undgå at løbe tør midt i en bane.

Jeg synes også ekstraliv-konceptet i SMG virkede meget overflødigt, for man havde hele tiden så latterligt mange liv, at det ikke var muligt at dø alligevel. Der er jo langt flere ekstraliv i det spil end der er risiko for at dø.

Til gengæld gik jeg altid efter at tage de grønne svampe. Jeg synes tit de ligger steder, hvor det giver en ekstra, sjov udfordring på en ellers nem bane, og har ikke noget problem med at ofre 2-3 liv i forsøget på at få ét ekstraliv. Sådan en slags achievements om man vil. En udfordring, man stiller til sig selv.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 19/12-08 08:43, rettet 19/12-08 08:46 
Ang. checkpoints handler det jo om en balance mellem "straf spilleren" og "undgå frustration".

Nej, man har muligvis ikke lyst til at spille igennem det samme stykke igen og igen fordi man dør. Men hvis du ikke skal det, kan du jo pludselig være fuldstændig ligeglad med om du "dør", og så forsvinder motivationen fuldstændig, hvilket jeg synes har en ekstremt stor indflydelse på hvordan du spiller et spil.

Den eneste virkelig holdbare løsning er vel "bare" at gøre spillet så underholdende, at selvom det er en straf at spille halvdelen af banen igennem igen, er det stadig lige sjovt hver gang. :)


For at tage en hel anden type spil, så synes jeg at modellen fra især hack'n'slash "RPG'er", MMORPGs, osv. er meget interessant, og egentlig sagtens kunne overføres mere eller mindre abstrakt til andre genrer.
Altså, når man dør, skal man ikke nødvendigvis gentage det man har gjort før, men bliver stillet overfor en anden straf, eller udfordring der skal overkommes. F.eks. tab af EXP, udfordringen med at finde sit lig, mistet udstyr osv. Der er faktisk mange muligheder her, der kan udforskes kreativt, hvis man er åben for nytænkning.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 19/12-08 09:17 
Jeg tror at det handler meget om det enkelte spil og genren (og så selvfølgelig spilleren). Jeg er stadig af den overbevisning at dø-og-start-forfra-mekanismen, er dybt forældet. For mig at se er det stadig "straf" nok (positiv konsekvens), at få vist en kort filmbid, hvor en heltinde redder mig fra den visse død - jeg er med andre ord klar over, at jeg fejlede, og skal tage mig sammen. Det er fuldstændig samme logik som f.eks. Sumez anvender under hans gennemgang af at ofre et par liv for at få et enkelt mere, og lade som om (nøglesætningen er "at lade som om") det er en achievement. Jeg synes det var befriende i f.eks. Fable II, ikke at være i nærheden af at dø på noget tidspunkt (der blev taget et par genoplivnings potions et par gange), for jeg kunne koncentrere mig om langt vigtigere ting; F.eks. om hvordan de forskellige spilmekanismer fungerer, at udforske universet etc. Udfordringerne lå andre steder, f.eks. i arena'en, eller målskydningen, og i at finde hemmelige huler - ikke alle af disse discipliner kræver det store af spillerens egenskaber, men det er helt ok i min bog, set i forhold til spillet og genren. Med andre ord hang konceptet sammen på denne måde.

Omvendt vil jeg fremhæve f.eks. Ninja Gaiden Sigma, der ganske vist hævdes at være det nemmeste i serien, men stadig rammer noget essentielt i diskussionen. Spillet har et meget stramt kampsystem, der kræver at spilleren tilvender sig hurtigt og præcist, ellers har det store negative konsekvenser. Dette passer i mine øjne umådeligt godt til spillets præmisse, og de retningslinjer det stiller op. Jeg vil endda gå så langt som at sige, at det bidrager til spillets stemning, ligesom f.eks. en kompleks styring i et af Mech Warrior spillene gør det.

Et eller andet sted mener jeg ikke at diskussionen om sværhedsgrad og uendelige chancer, nødvendigvis hænger sammen. Et spil kan i mine øjne sagtens være udfordrende selvom man har uendelige chancer, f.eks. Bioshock på hard. Jeg kan sagtens have lyst til at blive udfordret hårdt, med negative konsekvenser, men jeg forventer det ikke at genre som adventures etc. Denne type konsekvenser passer et eller andet sted langt bedre til de simplere arcade spil.

Jeg kan sagtens se at vi bevæger os tættere på noget der kan minde om interaktiv film, ved at fjerne de negative konsekvenser, men der er stadig langt til der kan stilles lighedstegn mellem disse og deciderede spil.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
KTCKTCSkrevet 19/12-08 10:20, rettet 19/12-08 10:22 
Mit blogindlæg er lige så meget en historielektion, som det er en forklaring af min holdning til spilmediets udvikling. Derfor skal det ikke opfattes sådan, at jeg vil foretrække det gamle tre-liv-og-så-start-forfra-på-spillet, men nærmere en mellemting, og dette punkt rammer spiludviklerne da også stadig ofte i dag. Lige med PoP går det dog for mig lidt for meget over i den lette grøft. Jeg ville faktisk skrive noget lignende det Sumez nævnte, med at man får en velfortjent straf for at fejle.
Hvis man går til købmanden efter æg og taber dem allesammen mens man åbner døren derhjemme, så er det altså hele vejen tilbage til købmanden for at købe nye. På den måde kan man lære at stille æggene et sikkert sted næste gang man skal åbne døren.
I PoP og mange andre spil fortjener helten desuden at få lidt smæk engang imellem, for ellers er han ikke værd at holde med. Især når han er så karlsmart som i PoP, så er det faktisk en frustration, at man ikke kan få lov at straffe ham ;)

PS: Det bliver bedre med PoP hen imod slutningen, hvor man flyver så meget rundt, at der flere steder går op til flere minutter, uden at man har fast jord under fødderne (og dermed et "checkpoint")
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
jaesjaesSkrevet 19/12-08 11:24 
Jeg tror også, de fleste er enige i (ikke at vi skal være enige), at det er en balance. Jeg nævner fx også, at 5 minutter mellem hvert checkpoint passer min personlige smag. I nogle spil (fx FPS'er) vil jeg dog sige, at det skal endnu længere ned. Omvendt kan jeg ikke se, at det gør et spil bedre, hvis man skal spille hele eller halve baner igennem igen (med mindre de som sagt er meget korte). Det kan jo godt virke, hvis det bare er en tredjedel eller fjerdedel af banen ;)

I det hele tage kan det jo også ses som udfordring/konsekvens bare det at dø jævnligt hvis man ikke spiller godt nok. Men at fortsætte, hvor man dør som i et spil som Fable II, synes jeg personligt ikke holder, fordi spillet er let i forvejen. Så hakker man sig bare igennem. Var der mere reel konsekvens, tvinges man til at bruge kampsystemet taktisk. Modsat virker det godt i Space Giraffe at fortsætte, hvor man dør, da spillet grundlæggende er småsvært.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 19/12-08 15:15 
Kald mig bare masochist, men jeg kan nu også godt li' at blive straffet hårdt, når jeg ikke er god nok til et spil :)
AV Intelligent Terminal
KillerBean2KillerBean2Skrevet 11/01-09 11:01 
A pro pos "spillere", der egentlig nok hellere vil se en film:

Nintendo tager patent på spil med autopilot :/
AV Intelligent Terminal
Alf81Alf81Skrevet 11/01-09 11:46 
Hold da op... Det kan da vel næsten kun være et koncept skabt i håb om at kunne pushe andet software end Wii Sports til familierne. Som gamer skal man have en ret så stor mangel på integritet, før man kan kalde det en glædelig nyhed.
Ting om dét og pis.
ChronoChronoSkrevet 11/01-09 12:23 
Man kan da lade være med at bruge det - de har forhåbentligt indbygget en form for ekstra belønning til folk der godt kan finde ud af det. Se f.eks. Popcap's Chuzzle - der er også sådan en hint-knap man kan bruge hvis man går i stå, men den koster lidt point at bruge.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
HeroldHeroldSkrevet 11/01-09 12:28, rettet 11/01-09 12:29 
Snabel-aAlf: Ja, hvis man kun vil se begrænsninger i sådan en mulighed, så skal man da være velkommen. Hvorfor ikke se mulighederne i stedet for? Det betyder jo reelt at et sværere nichespil potentielt kan blive mere tilgængeligt for et publikum der normalt ikke vil spille eller gennemføre det. Det betyder mere salg, og mere salg betyder at der åbnes op for flere spil af denne type = alle burde vel være glade.

Det seneste Alone in the Dark havde en lignende funktion hvor du kunne springe et chapter over og spille videre, hvis det var for frustererende, fordi udviklerne havde erfaret at det er de færreste der spiller et spil igennem i dag.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Alf81Alf81Skrevet 11/01-09 12:36, rettet 11/01-09 12:47 
En acceptabel måde at bruge konceptet på (tænker her hovedsagligt action og platformspil), kunne være hvis man det blev muligt at se hvordan en svær passage skulle klares, hvorpå spilleren så på egen hånd kunne forsøge at gøre det efter. Altså uden egentlig decideret hjælp.

EDIT:

Uden Super Play og Insanity DVDer, ville jeg også have det svært med visse japanske shoot 'em ups :) Det svarer vel på en måde til at stå og kigge nogen over skulderen i en arcadehal. I sidste ende er det dine egne evner der skal stå prøve.
Ting om dét og pis.
RJKRJKSkrevet 11/01-09 12:37 
Jeg tager hermed patent på et nyt system til Blu-ray, hvormed man kan lave en indstilling, så folk der ikke kan lide uhyggelige film, kan hoppe over de uhyggelige scener i gyserfilm. På den måde kan alle se gyserfilm, og man kan sælge flere, og alle burde være glade! Det er det perfekte koncept og kan udvides uendeligt. Jeg har hermed taget patent på dem alle.

;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 11/01-09 13:15 
Jeg synes faktisk idéen er god, men synes at det er latterligt at man kan patentere den.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
ChronoChronoSkrevet 11/01-09 13:22 
Hos KomOgVind.dk har vi i øvrigt et Bingo-spil med "auto-dub" - det er da genialt, for så forsvinder alt det kedelige fra spillet jo lige pludseligt (det eneste sjove er jo at få lov at råbe bingo) :D
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
KillerBean2KillerBean2Skrevet 11/01-09 13:36 
Hos Dansk Automat Expert har vi flere gange observeret, hvordan KomOgVind.dk skamløst kopierer designs fra vores maskiner ;)

Jeg er ikke voldsomt vild med enarmede tyveknægte(på trods af, at de giver mig mad på bordet). Og det faktum at man kan sætte dem til at spille helt selv, gør dem bestemt ikke mere sexede i mine øjne. Jeg synes det er så trist, så trist at konsolmarkedet nu lader til at gå endnu mere væk fra "arcade" og tættere på "automat" :(
AV Intelligent Terminal
jaesjaesSkrevet 11/01-09 13:47 
Men igen-igen, det er jo valgfrit. Og den ene af de funktioner, der søges patent på, svarer stort set bare til at læse en guide.

Men hyg I jer bare med Battletoads og et stort glas Pisang Ambon, jer som hader forandring ;)
KillerBean2KillerBean2Skrevet 11/01-09 13:49 
Battletoads lyder godt, men jeg vil hellere ha' en pils :)
AV Intelligent Terminal
Alf81Alf81Skrevet 11/01-09 13:58 
jaes>
Men hyg I jer bare med Battletoads og et stort glas Pisang Ambon, jer som hader forandring ;)

Helevejen igennem et grøn tema. Nogen årsag? :)

Det er da træls at skulle føle sig fremmedgjort af noget man ellers har hidtil har holdt så meget af. Man bliver altså en smule bitter, når tiltagene bliver svagere og svagere.
Ting om dét og pis.
jaesjaesSkrevet 11/01-09 14:07 
Alf81>
Helevejen igennem et grøn tema. Nogen årsag? :)

Nope :)

Det er da træls at skulle føle sig fremmedgjort af noget man ellers har hidtil har holdt så meget af. Man bliver altså en smule bitter, når tiltagene bliver svagere og svagere.

Jeg kan ikke se, at valgfrihed ødelægger spilmediet. Faktisk kan de nævnte funktioner også vise sig som en fordel (udover Herolds argumenter, som jeg er enig i), da det måske kan gøre spillene lidt sværere end, den nuværende tendens pejler mod.
Alf81Alf81Skrevet 11/01-09 14:22, rettet 11/01-09 14:26 
Der ville nok heller ikke være så meget brok fra min side, hvis jeg havde mellem de 10-20k hver gang der bliver udgivet et af de spil jeg gerne vil have.
Ting om dét og pis.
HeroldHeroldSkrevet 11/01-09 15:08 
RJK>
Jeg tager hermed patent på et nyt system til Blu-ray, hvormed man kan lave en indstilling, så folk der ikke kan lide uhyggelige film, kan hoppe over de uhyggelige scener i gyserfilm. På den måde kan alle se gyserfilm, og man kan sælge flere, og alle burde være glade! Det er det perfekte koncept og kan udvides uendeligt. Jeg har hermed taget patent på dem alle.

;p

Det er allerede opfundet. Det hedder "hænderne op foran øjnene". :(
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
HyakotakeHyakotakeSkrevet 11/01-09 16:01 
Fedt! Jeg køber sgu Wii Fit og sætter den på autopilot! Aldrig har det været lettere at tabe sig!
dRxLdRxLSkrevet 11/01-09 17:20 
Hyakotake>
Fedt! Jeg køber sgu Wii Fit og sætter den på autopilot! Aldrig har det været lettere at tabe sig!

Er det ikke snarere "tyndt"?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
HyakotakeHyakotakeSkrevet 11/01-09 17:35 
Heh jo, måske. Hvis du er med på noget co-op skal du bare sige til. :-)
HeroldHeroldSkrevet 11/01-09 17:45 
Det fede (tynde) er jo at alle kan være med. 64 spillere samtidigt? Gå hjem! Hvis ingen spiller, så spiller alle!
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
TheDukeTheDukeSkrevet 12/01-09 00:15 
Jeg syntes det er slemt nok i forvejen, i de fleste nyere spil kan man dårligt fjerne sig 5 cm fra critical path før man bliver bombarderet med hints. Jeg mener dog ikke at vi skal tilbage til de gamle Sierra-adventure's grader af uigennemskuelighed, men at eliminere udfordringen fuldstændigt og kræve minimal hjerneaktivitet hos slutbrugeren er en utrolig kedelig tendens.

Mon ikke grunden til at folk ikke spiller spil igennem længere snarere er at spillene i løbet af de sidste ti år er blevet meget, MEGET ringere...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/01-09 00:21, rettet 12/01-09 00:23 
Godt sagt. Der må i hvert fald være en grund til at jeg altid vender tilbage til MegaDrive og Saturn selvom jeg i den anden side af rummet har en hylde med spil der kører i HD og 7.1 kanals lyd :S
Spiller nu: Phantasy Star IV
The DaneThe DaneSkrevet 12/01-09 02:33, rettet 12/01-09 02:34 
Ville gerne ud i den slags sværhedsgrad theDuke - men man kunne selvf. sætte det på forskellige niveauer.

Men ville være rart med et spil hvor man skulle tænke lidt ud over at vurdere hvor den næste tosse skyder hen eller fra (og hvor det havde lidt konsekvenser det man gjorde, som det havde i de spil - glemte du noget tidligere så var det bare ærgeligt).
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 12/01-09 19:15 
Sumez>
Chrono>
Der var ikke noget mere irriterende end at gå og samle grønne svampe sammen i Super Mario Galaxy, fordi man ville undgå at løbe tør midt i en bane.

Jeg synes også ekstraliv-konceptet i SMG virkede meget overflødigt, for man havde hele tiden så latterligt mange liv, at det ikke var muligt at dø alligevel. Der er jo langt flere ekstraliv i det spil end der er risiko for at dø.

Jeg kan godt se ideen i det. At gå efter alle 120 stjerne er en kamp for mig :-)
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 12/01-09 19:20 
RJK>
Jeg tager hermed patent på et nyt system til Blu-ray, hvormed man kan lave en indstilling, så folk der ikke kan lide uhyggelige film, kan hoppe over de uhyggelige scener i gyserfilm. På den måde kan alle se gyserfilm, og man kan sælge flere, og alle burde være glade! Det er det perfekte koncept og kan udvides uendeligt. Jeg har hermed taget patent på dem alle.

;p

Adult movie branchen bliver endnu mere gigantisk. Med dit koncept kan "Big Black Blokes" nu sælges sammen med de nye Teletubbies! Plus man kan endelig sætte pris på plottet med den østrigske rørlægger uden at blive afbrudt af fjollede scener.
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
jaesjaesSkrevet 14/08-09 18:40 
Lidt off-topic, men jeg synes, et nyt emne er i overkanten...

Michael Drucker fra Gamespy har skrevet en dejlig, sarkastisk artikel om spilfigurer. Titlen skal ikke tages bogstaveligt, artiklen handler om spilfigurer generelt.

The Friendly And Honest Guide To Designing Videogame Characters.
SumezSumezSkrevet 17/08-09 14:58 
Spildesign og fremtiden

:D
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 25/10-12 17:59, rettet 25/10-12 18:07 
Vi er jo ret gode til vappe hårdt til spilindustrien - tit fortjent - men så fortjener de også ros, når der er tegn på forbedringer. Synes de sidste par år har vist flere gode tendenser.

Store produktioner: Overordnet, så har udgivere og udviklere har langt om længe fundet ud af, at når man vil ramme bredt, giver det ikke mening at dumme spillene ned - det handler i stedet om valgfrihed i de enkelte spil, og et bredere udvalg af spil generelt.

Små og middelstore produktioner: Genrer der var næsten ude i hegnet har fået nyt liv via crowdfunding og lidt mindre produktioner i kombination (i sær adventure, visse typer RPG og space sims). 3D-spil er slået igennem hos indiefolket. Flere og flere udviklere flygter fra mainstream og bliver indie, og tendensen er, at deres spil er gode og velproducerede.

Men én meget irriterende ting bliver dog mere markant nu: Det meste interessante sker på pc. Specielt MS har været dårlige til at gøre det attraktivt for indieudviklerne at udvikle til X360, men både Nintendo og Sony kunne være bedre. Håber Ouya kan gøre en forskel her :)
jaesjaesSkrevet 10/03-16 22:27 
The Division + et nyt interview giver hints om, hvad vi kan forvente af spil fra Ubisoft i fremtiden - kort sagt "games as service" med et nyt spil i hver franchise efter nogle år, og tiden imellem bliver så opdateringer. Velkommen til almost always-on ala Ubisoft.

Frygter lidt at det betyder slattent SP-indhold - ikke at Ubisofts nyeste AAA-spil havde ekstrem meget street cred i forvejen, så måske går det endda frem - til gengæld betyder det nok også mere varieret MP-indhold.

http://www.polygon.com/features/2016/3/8/11179934/ubisoft-division-interview-future-watch-dogs-2

"Internally, I've heard people saying that for Ubisoft there will be a 'before The Division' and an 'after The Division,'" Ubisoft CEO Yves Guillemot told Polygon in a recent interview. "That signifies how incredible we think the game is and how much we think it has to offer to players.

"The Division is a reference point for our future, and we certainly hope it is a game players will love."

(...)

"Much of the initial fear, uncertainty and doubt about not having an offline mode has gone away," Blondel said. "Also, they've since played other games, like Destiny, that require a persistent connection and still [deliver] a good experience."

(...)

"At Ubisoft, we expect open world games to continue to grow in popularity. Our objectives include making them more cooperative, so that more players enjoy playing them together."
WehnerWehnerSkrevet 10/03-16 23:07 
Det er den vej, AAA-vinden blæser for tiden. Det kan godt være lidt irriterende, men der følger givetvis nye trends i kølvandet.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Bede-xBede-xSkrevet 11/03-16 00:15, rettet 11/03-16 00:16 
jaes>
Velkommen til almost always-on ala Ubisoft.

Frygter lidt at det betyder slattent SP-indhold

Kan det blive mere slattent end det er nu? De er jo halvvejs singleplayer MMOs, hvor man ikke laver meget andet end spildtidsgrinding af de samme gentagende gøremål. At gøre spillene til always online har de også forsøgt at presse på med i flere omgange og ser ud til målet endelig er nået. Det er selvfølgelig ærgeligt at de nok ender med at få gjort singleplayer delene online afhængige, under påskud af social interaktion og integrerede co-op/multiplayer tiltag, så de bliver umulige at vende tilbage til når serverne slukkes, men man kan så glæde sig over - eller græde - at det alligevel ikke er spil man vender tilbage til. Er spil der kun omtrent kan spilles i deres tid, som ældes hurtigere end mælk og det er vel fuldstændigt uhørt at nogen skulle ville gentage det samme Assassin's Creed spil to gange :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
WehnerWehnerSkrevet 11/03-16 00:24 
Jeg har faktisk lyst til at genspille Ass Creed III på et tidspunkt. Ved godt, at det gør mig til et svagt møbel.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Bede-xBede-xSkrevet 11/03-16 00:51, rettet 11/03-16 00:56 
For at være fair har serien jo gennemgået en udvikling i retning af mere grinding. Da Unity udkom cirkulerede der på nogle forums en sammenligning af kortskærmen i det og toeren, hvor det var helt tydeligt, at der var skruet kraftigt op for gentagelserne i det nyere spil med et væld af ikoner med de samme gøremål. Far Cry har oplevet samme udvikling og mon ikke også det gælder, når det nye Watch Dogs udkommer sidst på året?

Jeg har planer om at vende tilbage til toeren en gang ved lejlighed, for jeg husker det som havende en tyk stemning (maskerade delen!), mens de små side dungeons var god afveksling fra den åbne verden, samtidigt med at de genkaldte designernes præ-Assassin's Creed Prince of Persia eksperimenter. Ezio er også stadig deres stærkeste protagonist.

Hvis du gerne vil opleve treren igen, er det måske værd at overveje Rogue, som er en sammenblanding mellem tre og fire. Hovedkarakteren er bestemt også godkendt der i.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
BeanoBeanoSkrevet 11/03-16 09:03 
Jeg har ikke spillet AC Unity men blev der ikke skåret ned på mini-quest-ikon-helvedet i AC Syndicate?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/03-16 09:42, rettet 11/03-16 09:43 
Bede-x>
Jeg har planer om at vende tilbage til toeren en gang ved lejlighed, for jeg husker det som havende en tyk stemning (maskerade delen!), mens de små side dungeons var god afveksling fra den åbne verden, samtidigt med at de genkaldte designernes præ-Assassin's Creed Prince of Persia eksperimenter. Ezio er også stadig deres stærkeste protagonist.

Lad være. Jeg havde en okayish oplevelse med toeren lige efter dets udgivelse, men gik død i det da det var for trivielt. Jeg valgte så at gå tilbage og gennemspille det inden Black Flag udkom, og jeg kan uden tøven sige at AC2 er en af de klart dårligste spiloplevelser jeg har haft i sidste generation. Det er på alle gameplay-mæssige områder ældet dårligt og er nu direkte forfærdeligt at spille. Historien og hovedpersonen gjorde desværre intet for mig.
Spiller nu: Phantasy Star IV
millenniummillenniumSkrevet 11/03-16 09:59, rettet 11/03-16 10:00 
Før i tiden:
You're a in a castle. Also Nazis. Go.

Nu i tiden:
You're some sort of ... historic avatar, and you're in some sort of historic location. People, some bad, some good. Do something ... or nothing ... whatever. Also download the game app. Go.
The medium is the message.
102 emne(r).
« < 1 2 3 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig