X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Spildesign og fremtiden


102 emne(r).
1 2 3 > »

Svar
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 17/12-08 15:39, rettet 17/12-08 15:40 
Jeg tænkte det kunne være interessant med en tråd hvor vi kunne diskutere spildesign, og hvilken retning vi gerne vil se mediet og dets enkelte genre udvikle sig i.

I længere tid har jeg haft et horn i siden på det japanske rollespil, en genre, jeg indtil for ganske nyligt, holdt utroligt meget af. For mig har meget af genren stået helt ekstremt stille, og hver ny udgivelse går i de samme gamle faldgruber, som har eksisteret siden genrens fødsel. Jeg tænker f.eks. på random encounters, historiefortælling gennem portrætter med tekst ved siden af, men især de ofte røv-syge kampsystemer man finder i genren. Givet, der er kommet et par interessante titler, der er anderledes på dette punkt, som f.eks. The Last Remnant, men ellers har møllen kørt nogenlunde ens i ca. 10-20 år. Et eksempel på et i mine øjne godt kampsystem er det man finder i Paper Mario: The Thousand Year Door (Super Star Saga etc.). Systemet har virkelig mange facetter og usædvanligt god dybde, der lader spilleren være med - interaktivitet er nu engang så vigtigt i spil - under både kamp, angreb og forsvar på mange forskellige planer. Hvordan kan det værre at ikke flere forsøger at bygge mere oven på genren? Sidder japanerne virkelige lige så meget fast i deres vante måder at udvikle spil på, som de gør i vesten?

Med det sagt, så synes jeg at de japanske udviklere, kan lære noget om historiefortælling fra f.eks. Valve's Half Life 2, eller bare noget om karakterdesign/udvikling, og hvordan man får spilleren til at føle sig involveret i historien - netop her synes jeg at udviklingen har stået ALT for stille i JRPG'et. Dermed ikke sagt, at mange JRPG'er ikke er gode til at skabe dybe karaktere, de gør det bare alle sammen på en måde, der har nogle store ulemper, og som tilmed hæmmer spillerens evne til at leve sig ind i historien etc.

Jeg håber der sker noget radikalt i denne genre, så jeg kan begynde at holde af genren igen. Lost Odyssey, Eternal Sonata og Blue Dragon har alle været skuffelser for mig, indtil videre.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
DarkbeatDarkbeatSkrevet 17/12-08 16:11 
Doom rundede sin 15 års fødselsdag hér den 10 December.

Medal of Honor udkom i 1999 hvilket vil sige at i ca 2/3 af FPS genrens eksistens (som jeg mener at Doom for alvor sparkede igang) er der stort set ikke udkommet andet end WWII shooters.

Kan vi ikke snart få noget andet?!
HyakotakeHyakotakeSkrevet 17/12-08 16:20, rettet 17/12-08 16:24 
Echelon VI>
Lost Odyssey, Eternal Sonata og Blue Dragon har alle været skuffelser for mig, indtil videre.

Nu hvor du selv nævner en masse JRPG som start-emne, synes jeg da, at den kæmpe faldgrube med random encounters netop i ES og BD er blevet undgået - og et stort plus for at det endelig er lykkedes. Jeg er kun lige gået i gang med LO, men det ser ud til at besidde faldgruben med no-warning random encounters, som jeg hader - mindst lige så meget som dig.

EDIT: Også Infinite Undiscovery har fået bugt med random encounters-fejlen.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 17/12-08 16:28 
Så er det værd at holde øje med "Tales of..." serien da de helt undgår det med random encounters.
Der er godt nok stadigvæk portrætter ved nogen samtaler men kampene er real time så de går rimeligt tjept.
PapandPapandSkrevet 17/12-08 16:57 
Darkbeat>
Doom rundede sin 15 års fødselsdag hér den 10 December.

Medal of Honor udkom i 1999 hvilket vil sige at i ca 2/3 af FPS genrens eksistens (som jeg mener at Doom for alvor sparkede igang) er der stort set ikke udkommet andet end WWII shooters.

Kan vi ikke snart få noget andet?!

Counterstrike, Unreal Tournament, Crysis, Painkiller, Halo og Far Cry 2. Bare lige for at nævne et par af de FPS'er, som har repræsenteret genren positivt på forskellige former og som IKKE har noget WWII tema.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
jaesjaesSkrevet 17/12-08 17:02 
Der er mange retninger, jeg gerne vil se i fremtiden. For at runde de vigtigste:

Nye kontrolsystemer. Joypads er efterhånden en begrænsning for videreudvikling i flere sammenhænge.

Brugermanipulation. Det er sjovt at designe og bygge ting :)

Genreblandinger. Hvorfor må jeg ikke lave andet i fx actionspil end ENTEN at skyde, slå eller fægte? Og hvorfor må jeg ikke vælge at spille defensivt en gang i mellem?

Modet til at tænke eksisterende genrer ind i nye målgrupper. En genre som FPS rykker sig ikke meget så længe, der kun tænkes i drenge/mænd mellem 14-28 år.

Statsstøtte/investering fra nye kilder. Risikovilligheden har aldrig været lavere til at føre mediet videre, da det aldrig har været dyrere at udvikle spil.

Men vigtigst af alt, så håber jeg, at vi alle - spiludviklere, forældre, de nuværende gamere - kan få losset ind i den kommende gamer-generation, at:

1) Spil med farvestrålende grafik er ikke kun til børn.
2) Spil kan godt være sjove, selvom de ikke indeholder space marines, generiske middelalder-verdener eller sure tyskere.
3) 2D kan godt være sjovt.
4) Tandfeen, eller det der er værre, voldtager ikke en om natten, hvis man spiller andet end FPS, RTS, RPG eller racers.
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 17/12-08 17:08, rettet 17/12-08 17:15 
Jeg synes så til gengæld at Tales-serien falder i mange af de andre faldgruber jeg forbinder med japanske RPG'er - nu har jeg ganske vist kun spillet Tales of Symphonia, hvilket ikke var videre positivt. Problemet med hensyn til f.eks. Tales og andre JRPG'er, der ikke har random encounters, er at de lige så godt kunne have dem. Der er altså ikke langt fra selv at rende ind i fjender, i tide og utide, til at spillet servere kampene for spilleren, når man under alle omstændigheder bliver nødt til at kæmpe, for at kunne holde skruen i vandet, og klare f.eks. det næste boss opgør. Det er i mine øjne ikke en god nok løsning på problemet, bare at strø fjender ud på et kort, i stedet for at fylde op med lige så mange random encounters. I stedet for bare at klippe lidt i grenenes blade, burde man måske sakse nogen af dem væk, eller måske starte helt nede ved roden. Det er dog stadig et skridt på vejen.

Jeg tror en del af min irritation, ligger i at spil i genren, ofte ikke formår at involvere spilleren i store dele af gameplayet, f.eks. gennem kamp-systemer, der er så simple, at man bare kan blive ved med at trykke "angrib", og så evt. tage en potion, og så ellers bare vente - det er der godt nok ikke meget sjovt eller udfordrende ved, med mindre sværhedsgraden er sat så kunstigt højt, at man bliver nødt til at grinde (en enormt kunstig forlængelse af spiloplevelsen). Det er f.eks. igennem lange cut-scenes a la dem man har i Final Fantasy - ikke at jeg ikke nyder dem, for de er da ganske storslåede og ofte flotte, men det er nu engang ikke en film jeg sidder og ser. Yderligere irriteres jeg over dårlig pacing, i spil der har kæmpe sektioner tale-boble læsning, efterfulgt af en stor sektion random-encounters. Det kan mixes langt bedre end det ofte bliver gjort.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 17/12-08 17:09, rettet 17/12-08 17:13 
jaes>
4) Tandfeen, eller det der er værre, voldtager ikke en om natten, hvis man spiller andet end FPS, RTS, RPG eller racers.

Jamen hvad er der så tilbage? :p

Angående FPS-genren, så synes jeg trods alt der har været enkelte forsøg på genre-blandinger, som har været meget vellykkede. Jeg tænker f.eks. på System Shock 2, Deus Ex, Bioshock, Geist, Fallout 3, Stalker, Strife, Clive Barkers Undying.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
jaesjaesSkrevet 17/12-08 17:19 
Echelon VI>
Jamen hvad er der så tilbage? :p

Well, NYE genrer måske, eller muligheder for at gøre nuværende genrer mindre fastlåste efter en 15 år gammel skabelon :)

Men essensen var, at teenagere (specielt drenge) spiller meget få genrer.

Angående FPS-genren, så synes jeg trods alt der har været enkelte forsøg på genre-blandinger, som har været meget vellykkede. Jeg tænker f.eks. på System Shock 2, Deus Ex, Bioshock, Geist, Fallout 3, Stalker, Strife, Clive Barkers Undying.

Ja, kodeordet er enkelte, for prøve at tælle hvor mange, der er udkommet de seneste 5 år. Det er vel næppe mere end 1-2 om året per platform. Der er så lidt, så det næsten ikke tæller ;)
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 17/12-08 17:35 
Det er vi fuldstændigt enige om, og når man trækker dem fra der ikke blev kommercielle succeser så er der godt nok ikke mange tilbage.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
TheDukeTheDukeSkrevet 17/12-08 17:57 
Jeg bliver ved med at håbe på et nyt 1998, men det ligner mere at det bliver et 1983 :(
la0sla0sSkrevet 17/12-08 18:19 
jaes>

Genreblandinger. Hvorfor må jeg ikke lave andet i fx actionspil end ENTEN at skyde, slå eller fægte? Og hvorfor må jeg ikke vælge at spille defensivt en gang i mellem?


Kunne faktisk være interessant med noget tilbagetrækningsspil sådan taktisk osv. i et par levels. Bliver nok for hårdt over et helt spil at føle man er på hælene og at man blive mulet i møllen konstant.
Hvad sker der?
DarkbeatDarkbeatSkrevet 17/12-08 18:28, rettet 17/12-08 18:29 
LittleBigPlanet havde fat i noget af den rigtige idé ved at have brugercontent til at være en aktiv, integreret del af spillet (det blev bare modereret alt for hårdt). Far Cry 2 har samme idé med sin level creator.

Jeg tror at vi i større grad i fremtiden vil se hele det hér user content halløj inspireret af youtube, begynde at være en fundamental del af spil.

jaes>
4) Tandfeen, eller det der er værre, voldtager ikke en om natten, hvis man spiller andet end FPS, RTS, RPG eller racers.

Pis også!

øh ellerjegmener... >_>
ChronoChronoSkrevet 17/12-08 19:48 
jaes>
Statsstøtte/investering fra nye kilder. Risikovilligheden har aldrig været lavere til at føre mediet videre, da det aldrig har været dyrere at udvikle spil.

Det passer ikke helt. Der er flere og flere støtteordninger. Disse to har f.eks. lige delt penge ud:
http://www.dfi.dk/filmstoette/nds/computerspil/tildelinger/tildeling.htm
http://www.nordicgameprogram.org/?id=40

jaes>
1) Spil med farvestrålende grafik er ikke kun til børn.
2) Spil kan godt være sjove, selvom de ikke indeholder space marines, generiske middelalder-verdener eller sure tyskere.
3) 2D kan godt være sjovt.
4) Tandfeen, eller det der er værre, voldtager ikke en om natten, hvis man spiller andet end FPS, RTS, RPG eller racers.

Hørt!
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
jaesjaesSkrevet 18/12-08 01:18 
Ja, jeg kender godt de to. I hvert fald den danske, men mener også at have læst om den skandinaviske. Ser ud til at de har oppet sig lidt i år, sidste år var der vist et ret lille beløb fra mindst en af puljerne.
SumezSumezSkrevet 18/12-08 10:42 
Mht. japanske rollespil irriterer det mig også at mange nyere spil bare lægger sig op ad eksisterende formler.

Om man tager Dragon Quest 8, Eternal Sonata, Blue Dragon, Tales of Phantasia eller lignende, lugter det alt sammen af det samme. Jeg tror ikke problemet er formlen i sig selv, men at udviklerne er kommet ind i en rytme hvor de bare følger den uden at tænke på hvad der egentlig gør spillene dragene.

Hvis et spil som Chrono Trigger eller Final Fantasy 6 kom i dag, ville de jo stadig være fænomenale. Jeg synes også Lost Odyssey beviste at man sagtens kan lave et formel-RPG, der følger alle klichéerne til punkt og prikke, og alligevel få et fænomenalt spil. Men andre spil kan jeg slet ikke få mig selv til at gå i gang med, fordi jeg ikke føler mig draget af at se endnu en ung-dreng-helt vokse op i den samme farverige landsby.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 18/12-08 11:16 
Sumez>
Hvis et spil som Chrono Trigger eller Final Fantasy 6 kom i dag, ville de jo stadig være fænomenale.

Jeg tvivler. Tror det er en genre, der bare ikke længere er tidssvarende.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KTCKTCSkrevet 18/12-08 11:23, rettet 18/12-08 11:31 
Jeg var ved at skrive et svar, men så blev det lidt for langt i forhold til den lille forumpost jeg havde tænkt mig, og så endte det med at blive et blogindlæg i stedet.

Men jeg vil nu gerne bruge indlægget til at diskutere sagen her alligevel, så her kommer et link, som I naturligvis gerne må quote, kommentere og svare på:

Spilmediets udvikling
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
SumezSumezSkrevet 18/12-08 12:04 
Wehner>
Jeg tvivler. Tror det er en genre, der bare ikke længere er tidssvarende.

De ville nok ikke vække så meget opmærksomhed, men dem der spiller dem ville nok stadig blive grebet - det bliver jeg også selv hver gang jeg genspiller dem :). Se bare tråden om Chrono Trigger DS, hvor en ny spiller har fået fornyet interesse i genren pga. spillet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 18/12-08 12:46 
KTC>
Men hvis der ikke er konsekvenser og man skal beskyttes så meget, at man slet ikke kan dø i spil, er spørgsmålet, om man overhovedet kan kalde det spil mere.

Det er det rene vrøvl i mine øre. Det definerende ved spil, er da ikke konsekvenserne, men det interaktive. Du kan argumentere, at en del af denne forsvinder ved at fjerne "livs-chancer"-konceptet, men interaktionen forbliver relativt indtakt i mine øjne. Personligt savner jeg ikke spilmekanikken, og hilser det yderst velkomment, at mediet har bevæget sig videre, fra et element der kunne være enormt frustrerende.

Jeg mener faktisk ikke, at konsekvens-elementet bliver helt fjernet gennem check-points etc.; Spilleren bliver jo stadig sendt tilbage til et forudbestemt sted, og afbrudt i hans nuværende manøvre. Faktisk vil jeg gå så langt, som at sige at jeg betragter den som en kunstig forlængelse af et spil, hvis der ikke er et ordentligt check-point system, og man skal begynde forfra hver gang man "dør".

Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at det at begynde at fjerne konsekvens-elementerne, kan være en farlig bane at komme ud på, da det er en ret fundamental del af alle spilmekanikken, hvad enten vi taler computerspil, brætspil, kortspil etc. Dog tror jeg ikke at det nogensinde ville blive fjernet helt, og indtil videre synes jeg de nuværende systemer fungerer godt, og at de ikke er ødelæggende for min spiloplevelse.

Jeg tænkte selv på at tage netop dette emne op, efter diskussionen om JRPG'er, hvor vi vist desværre var ret enige - derfor er det godt at se at vi er på hver sin side af denne diskussion :)
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
Alf81Alf81Skrevet 18/12-08 12:49, rettet 18/12-08 12:49 
KTC>
Det værste ved denne udvikling er, at det også ødelægger mit forhold til de gamle spil, hvor jeg skal tage mig sammen for ikke at slukke spillet, bare jeg mister et enkelt liv. Med QTE, manglende konsekvenser og de meget lange mellemsekvenser man ser i mange spil, fjerner vi os meget fra de kvaliteter, som mediet fokuserede på i gamle dage: Evner og indlæring.

Dette opsummerer meget godt mit eget indtryk af tingenes tilstand.

Som bekendt, så beskæftiger jeg mig næsten udelukkende med ældre spil. Modsat hvad folk kunne klandre mig for, så skyldes det faktisk hverken nostalgi eller bitterhed overfor nye ting (det er først kommet til senere ;P). Nej, det skyldes derimod ligegyldigt fylde, pladsen til fejl og den enorme hjælpen-påvej de fleste moderne spil besidder.

For mig, har spil altid drejet sig om renhed. Jeg blev introduceret for spil i arcadehallerne og deraf kommer min opfattelse nok også af, hvordan tingene burde tage sig ud. Efter min opfattelse, kan man vel sidestille arcadespil og deslige med en sportsgren. Der er enormt mange spil jeg ikke er specielt dygtig til. Men de få hvor jeg har insisteret på bekendtskab, giver mig en følelse der ikke kan måles med ret meget andet her i livet.

Jeg mener ikke, at vi ubskåret skal have gameplay tilbage hvor det startede. Der skal være masser af plads til de folk, der bare ønsker sig en på opleveren. Men det jeg godt kunne ønske mig, var at der også blev en smule plads til os som har en anderledes opfattelse af hvad spilelementer burde bestå af. Dermed ikke sagt, at jeg ikke holder af RPGer og lign, men disse er jo' ren afslapning og kan vel på mange måder anses som værende en slags interaktive historiefortællinger. Dette giver mig ro og behagelige oplevelser, men kan samtidigt overhovedet ikke måle sig med den måde min hjerne virker på, som ved rå gameplay.

EDIT:

Fedt indlæg iøvrigt.

Tror faktisk vi har rundet emnet næsten hver gang vi har mødtes :)
Ting om dét og pis.
KTCKTCSkrevet 18/12-08 13:06, rettet 18/12-08 13:32 
Echelon VI>
Jeg mener faktisk ikke, at konsekvens-elementet bliver helt fjernet gennem check-points etc.; Spilleren bliver jo stadig sendt tilbage til et forudbestemt sted, og afbrudt i hans nuværende manøvre. Faktisk vil jeg gå så langt, som at sige at jeg betragter den som en kunstig forlængelse af et spil, hvis der ikke er et ordentligt check-point system, og man skal begynde forfra hver gang man "dør".

Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at det at begynde at fjerne konsekvens-elementerne, kan være en farlig bane at komme ud på, da det er en ret fundamental del af alle spilmekanikken, hvad enten vi taler computerspil, brætspil, kortspil etc. Dog tror jeg ikke at det nogensinde ville blive fjernet helt, og indtil videre synes jeg de nuværende systemer fungerer godt, og at de ikke er ødelæggende for min spiloplevelse.

Jeg tænkte selv på at tage netop dette emne op, efter diskussionen om JRPG'er, hvor vi vist desværre var ret enige - derfor er det godt at se at vi er på hver sin side af denne diskussion :)
Njae, så meget uenige tror jeg nu ikke vi er alligevel.
I den passage du quoter mig for, refererer jeg dog ikke til checkpoints, men det næste step, som er at man slet ikke kan dø. Et godt eksempel på dette er det nye Prince of Persia, hvor du slet ikke kan få lov at dø. Checkpoints har jeg som sådan ikke noget imod, andet end at de ødelægger mit forhold til gamle spil, hvor de ikke findes ;)

Men jeg synes spil skal have konsekvenser, for ellers er de bare ligegyldigt tidsfordriv. Hvis man ikke har noget, der kan måle ens indsats på den ene eller anden måde, så giver det jo ingen mening. Så kan man lige så godt sætte sig til at udfylde ternene på et ark papir og føle at man har gennemført en bane, hver gang man skifter kuglepen...
Hvis man får hovedet kappet af og skal starte tilbage ved sidste checkpoint, er det dog helt fint med mig.


Echelon VI>
Det definerende ved spil, er da ikke konsekvenserne, men det interaktive.
Hvis det interaktive består i at trykke på en bestemt knap, og der ikke er andre knapper, samtidig med at har uendelig tid til at trykke på den, og du ikke bliver målt på præcision eller reaktionstid, hvor er morskaben så?
Er det også et spil, hver gang du trykker dig igennem menuerne på en DVD/Bluray film?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
SumezSumezSkrevet 18/12-08 15:01 
Indenfor ældre spil kan jeg ikke umiddelbart komme i tanker om hyppiger checkpoints end "midtvejs inde på banen" (hjælp gerne min hukommelse lidt på vej her? :)) - men ja, tror også det moderne koncept med et ubegrænset antal liv spiller en stor rolle her. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 18/12-08 15:13, rettet 18/12-08 15:23 
@KTC
Nu har jeg ikke selv spillet PoP, men fungerer det ikke på den måde, at heltinden redder prinsen hver gang han styrter i døden, og derefter sender ham tilbage til et check-point? Jeg har svært ved at udtale mig om netop dette eksempel desværre.

Jeg synes du sætter tingene lidt på spidsen i dit nederste argument. Bare fordi man ikke kan "dø", kan man jo sagtens blive målt på færdigheder etc., f.eks. gennem achievements, eller unlockables og lignende, så der i stedet for negative konsekvenser, kun eksisterer positive.

Livs-mekanismen hører i mine øjne fortidens simple spil til, hvor den hang tæt sammen med de relativt få udfordringer spilleren blev mødt af - her taler jeg om dybden, ikke sværhedsgraden. Det er mit indtryk at de moderne spil, operere med flere elementer, der kan fastholde spillerens opmærksomhed, frem for at han føler sig udfordret gennem sværhedsgraden.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 18/12-08 16:48 
@Echelon VI

Konklusionen må være, at 3d har gjort dig slap ;)
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 18/12-08 17:33 
Hehe, det kan sagtens være tilfældet :)

Som andre oplever jeg også at nogen af de spil jeg spillede på min Amiga da jeg var yee high, virker urimeligt svære i dag - jeg kan hvert fald ikke komme særligt langt uden at dø, eller blive frustreret. Så der er sikkert et eller andet om snakken. På den anden side synes jeg ikke der er noget galt i den blødere sværhedsgrad, man ser i dag, både fordi den ofte kan sættes højere hvis man ønsker det, men også fordi det gør spil langt mere tilgængelige, også for et bredere publikum.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
KTCKTCSkrevet 18/12-08 18:04, rettet 19/12-08 09:33 
Echelon VI>
@KTC
Nu har jeg ikke selv spillet PoP, men fungerer det ikke på den måde, at heltinden redder prinsen hver gang han styrter i døden, og derefter sender ham tilbage til et check-point? Jeg har svært ved at udtale mig om netop dette eksempel desværre.
Hvis man skal se det som checkpoints, er der checkpoints hver gang du tager et skridt på fast jord. Hvis du står på en platform og hopper ud, griber hun dig straks og stiller dig præcis der, hvor du sprang fra. Hvis du kæmper mod en boss, griber hun ind lige før du får knust ægget, og så kan du frit tæske videre på bossen. Det er altså lidt vattet, og jeg foretrækker at se min skæbne og eventuelt råbe lidt, som i andre spil.
Men i PoP har du reelt en barnepige, og det kan man også sagtens høre på prinsen, der absolut ikke taget situationen seriøst ;)

Echelon VI>
Jeg synes du sætter tingene lidt på spidsen i dit nederste argument. Bare fordi man ikke kan "dø", kan man jo sagtens blive målt på færdigheder etc., f.eks. gennem achievements, eller unlockables og lignende, så der i stedet for negative konsekvenser, kun eksisterer positive.
Nu var det dig, der var ude i at skulle definere hvad et spil består af, så derfor satte jeg det også på spidsen. Uden aktion uden reaktion er der ikke meget sjov i, og det var jo det jeg mente.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KTCKTCSkrevet 18/12-08 18:20 
Kobra>
Er det ikke nærmere de gyldne tre liv, plus manglende save funktion, vi rent faktisk snakker om her? :)
Jo, det er det :)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
ChronoChronoSkrevet 18/12-08 19:17 
Uden at have spillet det nye Prince of Persia, så lyder det da i mine ører som et fantastiske koncept. Jeg har længe klaget over manglen på "uendelige liv". Der var ikke noget mere irriterende end at gå og samle grønne svampe sammen i Super Mario Galaxy, fordi man ville undgå at løbe tør midt i en bane. Det samme er galt i LittleBigPlanet - man har kun nogle få forsøg på hvert checkpoint, og klarer man det ikke så må man starte helt forfra. Jeg vil meget hellere have større eller flere udfordringer, end den her lidt gammeldags og primitive måde at øge sværhedsgraden på. Jeg vil hellere genspille korte sektioner mellem checkpoints fordi de er svære, end jeg vil genspille en hel bane - inklusive den ofte trivielle del i starten af banen.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/12-08 19:28, rettet 18/12-08 19:29 
Pludselig gir det så meget mening at du fandt Mega Man 9 uretfærdigt svært... Har du så et godt eksempel på et udfordrende spil der samtidig har uendelige liv?
Spiller nu: Phantasy Star IV
Alf81Alf81Skrevet 18/12-08 19:39 
Hold da op hvor er folk blevet dovne... Er I sikre på, at I ikke hellere vil have interaktive film, i forskellige genrer?
Ting om dét og pis.
WehnerWehnerSkrevet 18/12-08 19:42 
Prøv at gå på Xbox Live og spil Halo 3 (eller Call of Duty, hvis du vil have en blød start) mod andre folk i en uges tid Alf. Så kan vi snakke udfordring og interaktive film.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Alf81Alf81Skrevet 18/12-08 19:44, rettet 18/12-08 20:15 
Jeg ved, at jeg vil sutte sååå meget til den slags. Jeg er slet ikke vant med tilfældigheds dimensionen :D

EDIT:

Men sjov tanke faktisk. For jeg vil nok hurtigt blive træt af alt det renden rundt, i en verden fyldt med fejl og dårlig grafik, inden jeg nogensinde kunne nå, at runde ét eneste positivt hjørne i spillene.

EDIT2:

Iøvrigt, så var det nu også mere henvendt til nogle af de ting folk efterspørger.
Ting om dét og pis.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 18/12-08 20:04 
Wehner>
Prøv at gå på Xbox Live og spil Halo 3 (eller Call of Duty, hvis du vil have en blød start) mod andre folk i en uges tid Alf. Så kan vi snakke udfordring og interaktive film.

Online multiplay er da så også noget af det eneste udfordrende man finder i et FPS. Jeg har i hvert fald aldrig følt, at jeg har udrettet noget specielt, når jeg har gennemført single player delen i en FPS. Det kan enhver jo gøre, når man kan gemme spillet hvert 5. sekund! Jeg spiller dem kun for hyggens skyld :)
AV Intelligent Terminal
WehnerWehnerSkrevet 18/12-08 20:15 
Jamen det er jo også fint, hvis ikke det er udfordring, du søger, men det lød bare, som om de gamle SEGA boys var på udkig efter netop dét.

Og jeg kan også godt love Alf, at det ikke er tilfældigt, når han taber.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 18/12-08 20:17 
Nej, men man kan jo også være herresej til Mikado, men det bliver man heller ikke mindre tør af...
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/12-08 20:18 
Siden det er andre mennesker der sikrer udfordringen i Online i den slags spil, hvad får dig så til at tro at Call Of Duty vil være nemmere?
Spiller nu: Phantasy Star IV
Alf81Alf81Skrevet 18/12-08 20:18 
Wehner>
Jamen det er jo også fint, hvis ikke det er udfordring, du søger, men det lød bare, som om de gamle SEGA boys var på udkig efter netop dét.

Og jeg kan også godt love Alf, at det ikke er tilfældigt, når han taber.

Hehe... Nej, men det samme kunne jeg da sige om dine evner i SFIII, men hvor skal vi hen med den snak?
Ting om dét og pis.
WehnerWehnerSkrevet 18/12-08 20:22, rettet 18/12-08 20:26 
@ the KK

Det er ikke tro, det er viden baseret på ufattelig mange timer af hvert spil.

Det er meget levelsystemet i Halo, der gør forskellen, og så er det i det hele taget et meget mere konkurrencepræget miljø. En anden vigtig ting er at grundet Halos skjold, så kan de rigtig dygtige spillere sagtens redde sig og slå dig ihjel, inden du har sluttet dem af i Halo, selv hvis du har opdaget en af dem, før han har set dig. Det giver markant færre heldige frags end i Call of Duty, hvor et enkelt lille burst typisk er nok.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
WehnerWehnerSkrevet 18/12-08 20:26 
Alf81>
Wehner>
Og jeg kan også godt love Alf, at det ikke er tilfældigt, når han taber.

Hehe... Nej, men det samme kunne jeg da sige om dine evner i SFIII, men hvor skal vi hen med den snak?

Vi skal vise, at jeg i SFIII ikke vil skyde skylden for mit nederlag på ydre faktorer såsom en manglende dimension. Jeg vil æde det som en mand og erkende, at det er et skill-krævende spil, som jeg ikke har nogen skills i.

Sådan er vi bare så forskellige.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 18/12-08 20:29, rettet 18/12-08 20:52 
Wehner>
Jamen det er jo også fint, hvis ikke det er udfordring, du søger, men det lød bare, som om de gamle SEGA boys var på udkig efter netop dét.

Jeg tror nu også mest Alf81's første indlæg var møntet på folks ønske om "single player FPS'ficer" 3D-platform genren i en sådan grad, at check points bliver overflødige.

EDIT: Desuden er det ikke positivt ment, når jeg siger, at jeg kun spiller FPS'ere for hyggens skyld. Det er lidt som at gå på McD, når man egentlig burde lave sig noget ordentligt mad;)
AV Intelligent Terminal
Alf81Alf81Skrevet 18/12-08 20:37, rettet 18/12-08 20:55 
@Lasse WW fra Aalborg

Går ikke ud fra, at du har nogen interesse i SFIII? Jeg har i hvertfald ikke i FPSer.

Jeg klandrer den tredie dimension for de mange muligheder der er - dermed mere plads til uvidenhed ang eks terræn - dermed mulighed for fejl man ikke kan inddække sig 100% under. Det er DET jeg foragter ved 3d (at jeg ofte finder det usandsynlig grimt, er en smagssag). Det er dette jeg tillader mig at kalde tilfældighed, for sådan ser jeg det. Den tilfældighed finder man ikke på samme måde i 2d.
Ting om dét og pis.
WehnerWehnerSkrevet 18/12-08 20:57 
Men jeg kan oplyse dig om, at de store pengeturneringer på mlgpro.com ikke bliver vundet på tilfældigheder. De bliver vundet af de dygtigste hold/spillere igen og igen - og sådan er det faktisk også, når man ikke spiller om penge.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Alf81Alf81Skrevet 18/12-08 21:02 
Hvad er din pointe?
Ting om dét og pis.
WehnerWehnerSkrevet 18/12-08 21:04 
At den tredie dimension tilføjer ekstra mulighed, man kan udnytte strategisk og intelligent. At den således ikke fordummer hverken spil eller spilmekanik. De bedste spillere vinder stadig. Det er vel det vigtige, hvad end det gælder Halo eller Street Fighter?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Alf81Alf81Skrevet 18/12-08 21:13 
For mig virker det lidt som om, at du tager begrebet 'tilfældighed' og smider det ind, hvor du kan føle dig forurettet.

For det første nævner jeg egentlig bare, at jeg har opfattelsen af at folk er blevet dovne. Dette bygger jeg på nogle af de ønsker der blev listet her i tråden.

For det andet, så nævner jeg jo' bare hvad det er jeg selv hader ved 3d.

For at gøre det simpelt, så er min 3d foragt bygget på det faktum, at hvis du eks løber en rute to gange i træk, så er det held hvis man gør det præcis på samme måde to gange i træk. Det samme gælder aim.
Ting om dét og pis.
WehnerWehnerSkrevet 18/12-08 21:21 
Du besvarer ikke mit spørgsmål, men det er da fint, at du kun ønsker at kunne komme til b fra a på én måde. Selv foretrækker jeg mere frihed.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Alf81Alf81Skrevet 18/12-08 21:25, rettet 18/12-08 21:27 
Jeg læste det faktisk ikke som et spørgsmål. Muligheden for at den der kender spillet bedst vinder, er størst. Men den tilfældighed der er tilstede i 3d, gør at der er plads til mere hovsa og dermed også at den bedste taber engang imellem.

Ja, jeg er stor tilhænger af fra a til b på én måde [ sådan firkantet formuleret ].
Ting om dét og pis.
WehnerWehnerSkrevet 18/12-08 21:40 
Det lyder heller ikke som om, du er så meget til fodbold.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Alf81Alf81Skrevet 18/12-08 21:48 
Hehe... Nej, det ville nok være det forkerte træ at gø op ad.
Ting om dét og pis.
102 emne(r).
1 2 3 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig