X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Manuel installation af 120GB HDD på X360


Svar
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 28/11-08 00:28, rettet 28/11-08 00:37 
For ikke at crowde "Nyt på Xbox Live"-tråden yderligere, tænkte jeg, at jeg ville oprette en tråd dedikeret til emnet.

Til de der ikke er klar over det, er det muligt selv at installere en ny større hard disk i en 360'er - og det særdeles billigt (ca. 350,- dkr for 120GB) i forhold til den pris M$ forlanger. Den originale HDD består egentlig blot af en skald, der er lavet af to stykker plastic, to stykker metal og et konverter kabel, der skjuler en ganske almindelig 2.5 HDD - der er altså tale om det rene bondefangeri, og direkte løgn, når M$ forsøger at bortforklare prisen med produktionsomkostninger (med mindre den patenterede HDD-software har kostet enorme resourcer at udvikle)!

Heldigvis har nogle kloge hoveder gjort det muligt, manuelt at bytte f.eks. den oprindelige 20GB HDD ud med f.eks. en 60, 80 eller 120 GB HDD, så man kan installere spil på maskinen, og derved gøre maskinen stort set støj-svag.

Jeg er efter fire timer nået så langt, at jeg har kunnet formatere min nye 120GB HDD på 360'eren, og det er sådan set smooth sailing her fra. Der er ikke tale om fire koncentrerede timer, men der har været masser af problemer undervejs. Er man ikke relativt teknisk kyndig, vil jeg holde mig langt fra at udskifte hard disken selv. I værste tilfælde kan man komme ud for, at skulle arbejde i HEX (hvilket jeg var så heldig at skulle :s). Med det sagt, så er der guider hele vejen igennem, men mange af dem forudsætter, at du ved hvad du har med at gøre, og føler dig godt hjemme i diverse PC-termer.

Det du som minimum skal bruge af hardware er følgende:
- Western Digital Scorpio BEVS (60/80/120 GB)
- Stationær computer med SATA controller
- Floppy drev/Flash-stick
- Magnetisk skruetrækker + T6 og T10 bits

Du skal som minimum bruge følgende software:
- HDDHackr 0.91 (se link)
- Xplorer360 extreme 2 (se link)
- hddss.bin billede af enten 20/60/80/120GB certificeret MS Xbox 360 HDD (dette kan jeg af juridiske grunde ikke linke til)

Følger man linket herunder, er man nogenlunde godt klædt på til selv at komme igang. Jeg ligger selv inde med links og viden, der kan være til endnu mere hjælp hvis der er brug for det.

OBS. Vær opmærksom på at nogen SATA-chipset ikke virker med HDDHackr software'en, og skal ændres manuelt for at virke. Blandt chipsettene er mange af de populære nForce!

EDIT:Tilføjelser under "hardware" og sproglige fejl.

Wiki guide
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
dRxLdRxLSkrevet 28/11-08 00:58, rettet 28/11-08 14:52 
Sjov timing, eller også det her lige præcis den tid det tager at skaffe harddisken ;-) Men i hvert fald så har jeg selv kæmpet en del med det lort. Mit problem er at jeg bruger en ekstern USB->SATA kontroller, som DOS af én eller anden grund ikke er så gode venner med. Jeg forestillede mig dog at jeg bare kunne bruge linux værktøjet dd til udføre følgende kommando:

sudo dd if=hddss.bin of=/dev/sdb bs=512 seek=15 count=7

Hvilket virker fint, forstået på den måde at de 3584 bytes (7*512bytes) kommer ind og ligger i sektor 16-22 som jeg forestillede mig at de skulle. Men det kan jo være at det hddhackr program gør noget andet end blot at skrive hddss.bin til sektorerne 16-22.

Er der nogen chance for at jeg kunne få dig til at boote en eller anden form for linux op (jeg anbefaler en ubuntu livecd) og så køre følgende kommando:

sudo dd if=/dev/sdb bs=512 count=100 of=dumptildRxL.bin

hvor /dev/sdb skal erstattes med navnet på den disk du har fået til at virke på boksen.

Det vil dumpe de første 50Kb til filen dumptildRxL.bin, som jeg vanvittigt gerne vil have et kig på.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 28/11-08 01:06 
Uha, sikke en farligt masse :D Jeg ser lige på det henover weekenden da jeg har relativt travlt (julefrokost, forældre-besøg, og skolearbejde). Jeg har en ubuntu-livecd liggende som jeg kan bruge tror jeg!
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
dRxLdRxLSkrevet 28/11-08 01:26 
Jeg ville blive super glad hvis du kunne gøre det lidt før. Burde ikke tage dig ret lang tid.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 28/11-08 02:03, rettet 28/11-08 02:15 
Tjaa nu nåede jeg så også lige at smadre min primære hard disk, fordi jeg glemte at tage den fra under flashing af den nye HDD til 360'eren :S Hvornår lærer jeg at stoppe mens legen er god? Fra nu af bliver der altså brugt IDE...

Jeg skal nok se om jeg ikke kan nå at gøre det i morgen!
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
DarkbeatDarkbeatSkrevet 28/11-08 17:16, rettet 28/11-08 17:18 
Jeg skal liiiiige klage min nød i den hér tråd også så folk er advaret.

Jeg har en gammel 20gb Pro model hvor jeg nu ville opgradere harddisk til

Jeg havde købt den hér bundle på Amazon.co.uk som er rettet mod Arcade brugere (åbentbart)

http://www.amazon.co.uk/60GB-Live-Starter-Kit-subscription/dp/B001EJDLES/ref=sr_1_3?ie=UTF8&s=videogamesqid=1227888366&sr=8-3

Denne bundle kommer uden data transfer kabel så jeg ringede til Microsoft for at få et (da jeg havde hørt man kunne kontakte dem).

De oplyser hårnakket at det er noget man skal købe og jeg måtte overbevise dem om at det ikke er noget det ikke er noget der blev solgt i løs vægt.

De bedte mig så om at finde den hér formular på deres hjemmeside

http://www.xbox.com/NR/rdonlyres/69794AFF-6CF2-4F59-904D-CA08B3FAFFF3/0/form_DA.pdf

Som i kan se er den rettet mod brugere der har købt en helt NY Xbox Elite og skal have et data kabel...

Så man er altså fucked hvis man bare vil opgradere harddisken og vil gemme sine data.

Alternativt kan man købe et Memorykort eller en tredjeparts ting til at overføre sine data men de koster fra 300kr og opefter og så kunne jeg jo ligesågodt have købt den 120Gb harddisk (til 1200,- kr!!!) til at starte med.

360'eren understøtter ikke nogen form for fremmed ekstern enhed til backup og licenserne til dine købte spil ligger på konsollen (og ikke online) så man SKAL bruge officielt hardware til at overføre data med.

Rent tilfældigt faldt jeg over den hér side på Xbox.com hvor du kan overføre dine licenser digitalt men der er absolut ingen fra Microsoft der har haft nævnt denne da jeg talte med dem.

http://www.xbox.com/en-US/support/systemuse/xbox360/licensemigration/?WT.svl=nav

Jeg ligger stadig og slås med dem om at få et data kabel så jeg kan overføre mine savegames men hvis man ikke har noget problem med at miste dem så kan man bruger overnnævnte.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/11-08 18:25, rettet 28/11-08 18:26 
Skidt at det ikke følger med til den nye harddisk når den nu er så dyr. Ved ikke om du vil betale det, men et alm. størrelse Memo kort i GameStop koster 149, mener jeg.
Spiller nu: Phantasy Star IV
DarkbeatDarkbeatSkrevet 28/11-08 18:38 
Tak for tippet K.
De jeg havde fundet på nettet (på 512 mb) kostede omkring 3-400 kr.
JAAJAASkrevet 28/11-08 20:22, rettet 28/11-08 20:22 
Det var vigtigt at få frem. Så kan de lære det.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/11-08 20:25 
Darkbeat>
Tak for tippet K.
De jeg havde fundet på nettet (på 512 mb) kostede omkring 3-400 kr.

Jeg tror at det på 512 er større end det vi har til 149. Jeg skal gerne kigge efter i morgen om prisen er rigtig.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KTCKTCSkrevet 28/11-08 21:12 
Det skal også lige nævnes, at licenserne følger maskinen og ens Live konto. Det vil sige, at dine licenser stadig vil fungere, hvis du overfører fra en harddisk til en ny, så længe du bruger samme maskine.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 28/11-08 23:26 
Ah ok. Så jeg ville sagtens kunne downloade mine spil igen uden at skulle uploade licenserne på nettet først? nice!

Ok så er vi nok bare ude i at jeg skal have fingre i et memorykort.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 29/11-08 13:30 
Ok jeg har løst mit problem ved at bruge et memory kort til at flytte saves.

Har fundet ud af at det er temmelig nemt at gendownloade alle de ting man har hentet før.
Selvom det ikke er på konsollen ligesom på PS3 så kan man på Xbox.com finde sin "købsoversigt" og så sende indholdet til en "overførselskø" så det det bliver downloadet når man tænder konsollen.
BeanoBeanoSkrevet 29/11-08 14:11 
Men er det alle saves som kan kopieres?

Ifm. køb af helt ny konsol i starten af 2008, konstaterede jeg nemli at nogle var kopibeskyttet.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 29/11-08 16:06 
Jeg kan ikke kopiere mit Fable II save ;_;
HeroldHeroldSkrevet 29/11-08 17:24 
Jeg kunne helt enormt godt tænke mig en større harddisk, men jeg tror ikke rigtigt jeg gider alt bøvlet :(
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
dRxLdRxLSkrevet 29/11-08 19:27 
Det er derfor du skal ligge i baghjul af os ivrige/nyttige idioter, om et par uger har vi fundet ud af alt hvad man skal vide for at opgradere sin HD, og så walzer du lige ind og høster de lavthængende frugter fra vores kollektive (over)anstrengelser.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
HeroldHeroldSkrevet 29/11-08 19:29 
Ja, det er den _eneste_ grund til at jeg overhovedet er på PlayRight! :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 30/11-08 00:46 
Når fodarbejdet er gjort, tror jeg også det vil være relativt nemt for den almene bruger at gøre det selv - især med hjælp fra enten jeg, eller Derxel!
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 01/12-08 17:41 
Så skete det! Efter lang tids fiflen frem og tilbage, en afbrændt primær HDD (min egen glemsomme skyld), og et par sene nætter, sidder der nu en fuldt fungerende 120GB HDD i min Xbox 360.

Det har, som beskrevet tidligere, ikke været uden problemer, nok blandt andet fordi jeg valgte ikke at lytte til min krops behov for søvn. Man laver altså flere fejl, når man er træt.

Alt virker tilsyneladende. Jeg kan logge på LIVE uden problemer, installere spil på konsollen, spille arcade, og downloade fra markedspladsen. Jeg skulle lige clear'e cache'en umiddelbart efter den nye færdigt formaterede HDD blev sat i, for at der kom ordentligt med fart på.

Som sagt skal man have styr på det grundlæggende ved en PC'er, såsom hvad en SATA-controller er, hvilke kabler der hører til hvor, opsætning af en bios, og så videre. Har man det, er der ingen grund til ikke at gøre arbejdet selv. Der er udførlige guider hele vejen, også til de problemer der måtte opstå vitale steder i processen. Jeg mener at have været udsat for de fleste af de problemer, man kan risikere at støde på; Derfor vil jeg gerne hjælpe de der måtte have brug for det, men kun med at extra-polere en viden der allerede eksistere i brugeren - jeg vil med andre ord ikke skulle hjælpe så meget, at jeg skal forklare hvilke kabler der hører til hvor osv.! Er man i tvivl allerede her, skal man holde sig helt fra projektet.

Hvad med dig dRxL, kører det på skinner!?
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
dRxLdRxLSkrevet 01/12-08 18:11, rettet 01/12-08 22:59 
Har ikke modtaget min EXPRESSCARD SATA kontroller. Regner med at have den i morgen.
Hvis man regner det hele med kommer jeg til at betale ca. 900-1000 kroner for det hele, primært fordi jeg købte den forkerte kontroller i første hug, MEN jeg har ikke gjort det på Microsofts måde!

Edit: og jeg har for ~700kr SATA kontrollere =)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
DarkbeatDarkbeatSkrevet 01/12-08 18:15 
Jeg har endelig fået Microsoft til at sende mig et kabel ved at ringe tredje gang.
Jeg tilbød dem da penge for det i den sidste mail jeg sendte til supporten for I modsætning til hvad deres telefonsupport foreslår er det ikke et kabel man kan få i håndkøb.
Jeg tror at grunden til det er at den 60gb bundle der er lavet er rettet mod Arcade brugere (som har memorykort) da 20gb modellen ikke bliver produceret mere (men stadig solgt de steder de har dem tilbage).
Datakablet er noget der følger med 120gb bundlen (til 1200,- kr) så umiddelbart vil jeg foreslå folk at gå efter Echelon og dRxL's metode.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/12-08 19:08 
dRxL>
MEN jeg har ikke gjort det på Microsofts måde!

Og det er stadig billigere end en 120GB i GameStop :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
badedyrbadedyrSkrevet 01/12-08 22:04 
Har du også fået overført data fra din gamle HDD til den nye 120GB? Saves, arcade games osv?
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 01/12-08 22:43, rettet 01/12-08 22:58 
Spørger du mig?

Ja, alt fra den gamle HDD er overført! Savegames, profiler, indhold fra arcaden, achievements osv. - det var måske lige en detalje jeg glemte at få med :)
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
badedyrbadedyrSkrevet 02/12-08 13:20 
Ja det var et ? til dig :)

Ok, det hjælper lidt på det. Er det gjort via Xplorer360? Har lige hentet en 120GB, vil forsøge mig i aften.
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 02/12-08 16:30 
Ja overførslen er gjort via Xplorer 360. Følg guiden jeg linker til øverst - du kan KUN bruge en WD Scorpio BEVS HDD!
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
badedyrbadedyrSkrevet 03/12-08 01:42 
Så lykkedes det også her...
Det der tog mig længst tid var at finde ud af at Vista UAC skal disables, for at man kan drag'n'drop sine backup filer tilbage i xplorer360. Efter jeg fik slået det fra, og kopieret data over virkede alt som det skulle.

Benyttede også denne guide:
http://forum.lowyat.net/topic/851490

Her er en guide til at slå UAC fra med:
http://www.petri.co.il/disable_uac_in_windows_vista.htm
dRxLdRxLSkrevet 03/12-08 04:36 
Jeg har måttet give op for nu. Problemet er at den eSATA ExpressCard controller jeg satsede på ikke bliver opdaget af hddhackr programmet i DOS. Så kan jeg lære ikke at have en bærbar mac som eneste computer ;-)
Så enten køber jeg en eller anden fræk lille micro-itx ting med de rigtige VIA SATA kontrollere på eller også får jeg hjælp fra nogen der har det helt rigtige bundkort. Men hvorom alting er så må det vente til vi kommer hjem fra Japan om en måneds tid.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 03/12-08 15:11 
Irriterende! Måske jeg skulle fremhæve dit indlæg under "Apple garantipolitik" bare for at være smålig og bitter :p

Jeg bor desværre ikke i Japan-området, ellers var du velkommen til at kiggge forbi :) Du bor så vidt jeg husker ikke noramlt i Odense området vel?
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
dRxLdRxLSkrevet 23/07-09 23:54 
Så fik jeg fingre i den rigtige kontroller. En god kammerat af mig havde lige en mini ITX maskine stående han ikke brugte hvor det rigtige SATA kort sidder i, så nu skal jeg slå mig løs med flashing af diverse xbox komponenter =)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 04/08-09 16:54 
Så fik jeg det også på plads. Blev lidt yderligere forsinket af at lige som jeg var skulle til at kopiere data over på den nye disk, så fandt jeg ud af at den var fuld af "bad sectors". RMA erstatningen fra WD ankom efter en uge og så er der ellers gået en del tid med at flytte data over.

Besynderligt nok gik mit SFIV save i stykker i processen, mens de andre saves jeg har undersøgt ser ud til at have det fint.

Alt i alt en noget besværlig og møjsommelig process, men jeg betalte ikke microsoft! ;-)

Det næste jeg gør ved boksen er helt sikkert at skifte blæserne, havde glemt hvor infernalsk maskinen larmer.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
HeroldHeroldSkrevet 04/08-09 16:59 
Apropos, hvad kan man ellers gøre ved sin Xbox 360? Jeg har en gammel model, der bare samler støv.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
dRxLdRxLSkrevet 04/08-09 17:30 
Det mest interessante er nok at flashe firmwaren i DVD drevet, opgradere harddisken og gøre dyret mere lydløst.

Ellers kan du kigge lidt på de forskellige vejledninger her: http://www.360-hq.com/xbox-tutorials.html
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
HulleHulleSkrevet 20/10-09 12:07 
Det lader til a M$ lukker for jeres uofficielle harddisk ved næste update, så pas på!

Nyheden på Eurogamer
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
dRxLdRxLSkrevet 20/10-09 12:41 
Jeg er også lidt spændt på om det kommer til at påvirke mit hack.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 20/10-09 16:54 
Ser ud som om at jeg har skiftet til Elite på det rigtige tidspunkt.

Med det sagt, så har jeg svært ved at se hvilken måde de skulle identificere vores harddiske som uofficielle (det lyder som at der er tale om tredjeparts producenter). Hardwaren der er brugt under den manuelle installation er den samme, som den microsoft selv bruger/har brugt. Det er også den officielle software der ligger på harddisken. Men hvem ved; Måske ligger der et eller andet jeg har overset på harddisken.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
HeroldHeroldSkrevet 20/10-09 17:01 
Jeg tænker måske et softwaretjek? Den gamle software henviser måske til en mindre størrelse disk et sted? Eller et serienummer?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
badedyrbadedyrSkrevet 20/10-09 19:08 
Jeg tror de kan checke for hvilken signatur der er på harddisken. Typisk har folk bruge en signatur der er lagt på nettet, dvs. den er ikke unik. Xbox-scene skriver ihvertfald at det ikke er en "stealth" modifikation, som MS burde kunne finde relativt nemt. Om det så passer skal jeg ikke kunne sige :)

MS to Block \'unauthorized\' Xbox 360 Storage Devices with new Update
dRxLdRxLSkrevet 09/02-13 12:22 
Lille update: Min modificerede HDD virker stadig lige så fint som den altid har gjort. Har tilmed skiftet den over i en ny S model ved at skifte den kassette disken sidder i.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig