X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Linedoubler?


Svar
nerosnerosSkrevet 25/11-08 09:48 
Da jeg mangler plads til både mit TV og min monitor er jeg begyndt at tænke på, at anskaffe mig en linedoubler så jeg kan tilslutte min Saturn, Megadrive og PS2 til min monitor og stille TV'et op på loftet. Hvad er det bedste mærke og er det muligt at anskaffe den forholdsvis billigt? Er der f.eks nogle websider som sælger?
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/11-08 15:16, rettet 25/11-08 15:18 
Der er den der iScan pro der kan anskaffes forholdsvist billigt (omkring en tudse) der kan lave S-Video og Component (interlaced) om til Component (progressive) eller VGA (kun 60hz).

Jeg kunne godt tænke mig at sælge min da mit tv er meget bedre til at linedouble end den er.

Alternativt findes der vidst også langt dyere modeller fra samme firma der vidst kan opskalere alle signaler til alle opløsninger så det sikkert ser blændende godt ud. Men prisen er vidst også omkring de 10kg.
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 25/11-08 15:18, rettet 25/11-08 15:19 
DVDO har for nyligt udgivet deres DVDO Edge, som har ligeså stor 'regnekraft' som DVDO VP50Pro, men ikke helt så mange features. VP50Pro koster et godt stykke over 20k, mens Edge kan fås til lige præcis 6995,- her i landet.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/11-08 15:29 
Ved du om den kan tage alm RGB scart igennem en af de component indgange? Kunne godt tænke mig at se forskellen når man kører Saturn igennem den eller bare sætter den direkte til fjernsynet.
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 25/11-08 16:57, rettet 25/11-08 17:09 
Ja, med den rette (stik/kabel-)converter kan det gøres.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
nerosnerosSkrevet 25/11-08 17:33, rettet 25/11-08 17:34 
Jeg kunne godt tænke mig at se nogle screens f.eks af Saturn igennem en linedoubler. Noget andet er 7000kr er alt for meget for min økonomi. Fordømt hvorfor skal alting være så skide dyrt :-(
Bashful Neophyte
QQSkrevet 25/11-08 22:55, rettet 25/11-08 23:00 
Naiera>
Ja, med den rette (stik/kabel-)converter kan det gøres.

Er du sikker? I beskrivelsen herunder nævnes der godt nok RGB (som er det der bruges i Scart), men i specifikationerne står der RGBHV (også kaldet VGA, som er det der bruges i et almindelig analogt computerskærmskabel).
Der er stor forskel, da sync signalet føres i G lederen i RGB, mens den kører i henholdsvis H og V i RGBHV. Jeg ved godt at der står RGB på selve iScan Pro'en, men det er ikke første gang jeg ser at nogen fejlagtigt skriver RGB når de mener RGBHV. Det er iøvrigt også underligt at bruge et VGA stik til sådan et formål...

(Jeg går ud fra du mener en adapter uden elektronik når du skriver "den rette (stik/kabel-)converter". Gør du ikke det, så glem hvad jeg har skrevet)

EDIT: Hov, jeg så lige at Konsolkongen havde skrevet indgang, ikke udgang.
Men der vil jeg så igen sige nej, der står intet om RGB vedrørende Y/Pb/Pr indgangen, så det ville være ret mærkeligt hvis det var tilfældet. Det kan dog sagtens lade sig gøre at få billede igennem, du får bare nogen meget mærkelige farver ud af det...

Link...
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/11-08 23:21, rettet 25/11-08 23:26 
Jeg snakker nu om den linedoubler Naiera linker til. iScan Pro har jeg selv :)

Hølmkjær>
da sync signalet føres i G lederen i RGB

Tænker du ikke på Component der? Plejer RGB scart ikke at få sync igennem composite?
Spiller nu: Phantasy Star IV
QQSkrevet 25/11-08 23:48 
Det er forskelligt. Begge dele kan lade sig gøre og hedder henholdsvis RGBS og RGsB. Jeg kommer selv mest ud for RGsB i professionelt udstyr som jeg bruger i mit arbejde som Teknisk Koordinator i TV produktion, men det skal nok passe at RGBS bruges mere i Scart sammenhænge, da compositesignalet jo under alle omstændigheder ligger i kablet alligevel.

Men det ændrer ikke ved at du ikke kan bruge RGBHV i Scart
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/11-08 23:53 
Så er det på det rene :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
QQSkrevet 25/11-08 23:53 
Kiggede lige på DVDO Edge, og sørme om den ikke accepterer RGBS. Så hvis din saturn smider RGBS og ikke RGsB ud, så kan du sagtens lave tricket ved at lodde en håndfuld phono stik på et scart kabel. Det er lige før jeg vil sige at det faktisk er en ret god ide ;)
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/11-08 23:58, rettet 26/11-08 00:02 
Nu får jeg helt ondt i knolden af al den teknik i aften :) Killer Bean du må gerne rette på mig hvis jeg tar fejl. Men jeg mener da at Saturnen også bruger Composhit som sync. Er det så hvad du kalder RGBS og vil det kunne bruges på DVDO Edge?

Næ det gør den da vidst ikke alligevel. Det ser ud til at Saturn har separat Sync :/

Link...
Spiller nu: Phantasy Star IV
QQSkrevet 26/11-08 00:04, rettet 26/11-08 00:09 
Men hvis det der ligger på pin1 i dit link er et sync signal i kablet, kan du jo bare bruge det i stedet? Ellers prøv dig frem med composite, luminance og sync. de burde faktisk virke som sync alle sammen (luminance er et compositsignal uden farve)

EDIT: Hvis du kigger på billedet af DVDO Edge's bagside i linket herunder, kan du se at den har 2 indgange til seperat sync, dvs RGBS. Så det er lige som det skal være til Saturn, ja faktisk alle Sega konsoller, sådan som jeg læser de pinouts du linker til

Link...
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/11-08 00:14 
Ok det er da rart nok at vide hvis man pludselig kommer til penge og forskellen virkelig er så stor.

Ifølge demoen (se link) synes DVDO at det er en god ide at sætte spillekonsoller der allerede understøtter 1080p til EDGE. Hvordan kan det være? Billedet er vel allerede som det skal være?

Link...
Spiller nu: Phantasy Star IV
QQSkrevet 26/11-08 00:22 
Den fungerer jo også som switch ved mangel på HDMI indgange. Kan ikke forestille mig at den skulle kunne gøre noget ved et 1080p signal, andet end at støje lidt på det.
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/11-08 00:24 
Ja jo mere signalet skal igennem jo dårligere bliver det vel? Alternativt skal der forstærkes på signalet og så risikerer man måske at der opstår delay på billedet.
Spiller nu: Phantasy Star IV
QQSkrevet 26/11-08 00:27, rettet 26/11-08 00:28 
Tror ikke du skal være bange for signaltab hjemme i hjemmebiografen på HDMI 1080p. Der skal alligevel en hel del længde på og dårlig kabelkvalitet til før det bliver et problem.
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
NaieraNaieraSkrevet 26/11-08 06:40, rettet 26/11-08 06:42 
HDMI taber ikke sådan uden videre billedkvalitet. Hvis forbindelsen ikke er god nok, så giver det meget tydelige mangler/fejl, eller udfald, i billedet. Der er ikke noget med dårligere farver, mindre dybde, eller ringere skarphed.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
BeanoBeanoSkrevet 26/11-08 08:21, rettet 26/11-08 08:21 
Tab i HDMI signal kan også give udfald i "stjerneeffekt" dvs. hvide prikker. Havde et 2.5 meter HDMI kabel som fint virkede til 720p men til 1080p var kvaliteten ikke god nok og gav hvide prikker. Det samme kan man opleve hvis man bruger for langt HDMI kabel eller bruger dårlig switch.
NaieraNaieraSkrevet 26/11-08 10:36 
Beano>
Tab i HDMI signal kan også give udfald i "stjerneeffekt" dvs. hvide prikker.

Ja. Men pointen er, at hvis der er noget galt, så er man ikke i tvivl.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
TurricanTurricanSkrevet 27/11-08 15:19 
Naiera>
Ja, med den rette (stik/kabel-)converter kan det gøres.

Er det på begge indgangene (RGBS på begge RGBHV på den ene)?
The Gods pause for a moment...
dRxLdRxLSkrevet 27/11-08 16:07 
Heh, troede faktisk at HDMI var enten eller. Jeg har et kabel der er sammensat af en DVI til hdmi konverter, én 3 meter HDMI forlænger og et 10 meter HDMI kabel. Det kører 1080p uden at jeg kan se nogen fejl =)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
NaieraNaieraSkrevet 27/11-08 16:41, rettet 27/11-08 16:41 
Det ér på sin vis også enten eller, i og med at man ikke er i tvivl, hvis der er en forskel. Oftest vil en kombination af for langt kabel og for dårlig kvalitet give udfald, eller blot intet billede.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 27/11-08 16:42 
Turrican>
Er det på begge indgangene (RGBS på begge RGBHV på den ene)?

Det er vist nemmere bare lige at følge det link der er tidligere i tråden...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig