X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

360 vs. PS3 og levetid


Svar
SeventhSunSeventhSunSkrevet 15/11-08 12:51, rettet 15/11-08 15:22 
Affødt af en diskussion i Gears 2 tråden.

360'eren er et år ældre end PS3 og derfor er der selvfølgelig [Edit] flere spil ude til Xbox 360. Det er indlysende. Og det er der vel heller ikke nogen, der problematiserer som sådan.


MEN!!!
For forbrugerne, dem der rent faktisk skal købe spil og konsoller i antal der betyder noget, er det da fløjtende ligegyldigt h... Se hele indlægget
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
307 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 > »

Svar
BeanoBeanoSkrevet 07/01-09 10:01, rettet 07/01-09 10:08 
Snøft... jeg kunne godt li' 1UP's podcasts og tv show. Jow, de var lidt for glade for sig selv, men også de bedst producerede og underholdende spil podcasts IMO.

EDIT: Hvor har du læst det med at de "stort set alle" er fyret?
CronossCronossSkrevet 07/01-09 10:23 
Her er lidt links til folks Twitters - samt et link til den Neogaf-tråd hvor folk har fundet frem til fyringerne.
Intet er naturligvis officielt endnu, men de mere kendte figure har dog sagt god for listen:

http://twitter.com/ShaneWatch

http://twitter.com/nsuttner

http://twitter.com/pkollar

http://twitter.com/chufmoney

Neogaf-tråd: Liste over fyringer
BeanoBeanoSkrevet 07/01-09 10:28 
wow... det er da lidt vildt. Hvad er 1UP uden de folk?
CronossCronossSkrevet 07/01-09 10:42, rettet 07/01-09 10:42 
Garnett Lee's fuldemandssnak ;-)

Selvom jeg personligt lægger størst vægt på computerspillets narratologiske og æstetiske virkemidler, så er den eneste side jeg følger med på faktisk GiantBomb.com - en side nærmest dedikeret til at omtale spil ud fra ludologiske termer.
De er egentlig ret anti-"spil som kunst", men alligevel er de nogle af de sjoveste anmeldere, samt dem der i bedst grad er i stand til at anmelde ud fra et subjektivt udgangspunkt - et enormt plus i min bog.
BeanoBeanoSkrevet 07/01-09 10:50 
Kunne være jeg skulle give giantbomb chancen igen. Første gang jeg hørte deres podcast, var det bare ringe. For meget fnisen og talen i munden på hinanden. Kan selvfølgeligt være de har fået styr på det :)
HyakotakeHyakotakeSkrevet 07/01-09 12:31, rettet 07/01-09 12:32 
Konsolkongen>
Havde du et link til det, eller var det var rent gætværk fra jeres side?

Så hurtigt går det ikke med at finde links :-) Jeg er sikker på X360 på 8 (eller mere præcist 8,1) men de andre var taget fra hukommelsen, som godt kan være fejlbehæftet.

EDIT: Ah Herold fandt noget! Tak! :-D
AmbyAmbySkrevet 07/01-09 14:15 
narratologiske? ludologiske?

Men bliver spændende at se om der kommer et Rebel FM podcast i morgen :)
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
IqonIqonSkrevet 07/01-09 18:04 
Jeg er så ked af hvad der er sket med 1UP. De producerede klart mine yndlingspodcasts. Nu er der stort set kun Giant Bomb tilbage :(
Spiller nu: Assassin's Creed II, Uncharted 2: Among Thie..., Ratchet & Clank: A Crac...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 08/01-09 23:19 
*suk* Den tredje konsolkriger (foruden trådens kombattanter X360 og PS3) har nu slået en gammel kending af pinden.

Wii Sports beats NES Mario...
WehnerWehnerSkrevet 08/01-09 23:28 
Jeg har valgt at disbelieve det der.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
BeanoBeanoSkrevet 09/01-09 08:32 
Vi lever i en hård og kold tid...
nerosnerosSkrevet 09/01-09 09:11 
Damn :-(
Bashful Neophyte
jaesjaesSkrevet 09/01-09 12:03 
Jeg tvivler på de tal, for tallene for Wii og Wii Sports er shipped, ikke solgte spil og konsoller. Tallet for Super Mario Bros. må være det reelt antal solgte/bundlede eksemplarer.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 09/01-09 14:26 
Men Wii er jo nærmest konstant udsolgte i butikkerne, med ventetider på op til et par måneder, så shipped er jo stort set lig med solgte, ikke?
jaesjaesSkrevet 09/01-09 15:42, rettet 09/01-09 16:27 
Ja, umiddelbart, men jeg har set salgstallet estimeret til 25 millioner på nexgenwars.com.

Men uanset, så er tallet for Wii Sports vel ikke noget, man kan tage for andet end et udtryk for konsollens popularitet, da Wii Sports og SMB ikke har været bundlet på helt samme måde. Jeg kender ikke alle detaljer om SMB, men der fandtes to forskellige bundles ved launch i USA, hvoraf SMB kun var i det ene bundle. Jeg ved dog ikke, hvordan det så ud i EU og Japan, samt hvor længe de forskellige bundles eksisterede. Det kan også godt være, at SMB var langt mere populært end det andet bundle. Andre kan evt. bryde ind med info.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 16/01-09 16:37 
Gamingtarget kører en række editorials med 360 vs PS3 for og imod begge konsoller.

Xbox 360 rules!
HyakotakeHyakotakeSkrevet 16/01-09 16:37 


PS3 sucks!
HyakotakeHyakotakeSkrevet 16/01-09 16:37 


Xbox 360 sucks!
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/01-09 16:39 
Jeg læste indtil de begyndte at sammenligne achivements med Virtual Console og Blu-Ray. Så gad jeg ikke mere :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
HyakotakeHyakotakeSkrevet 16/01-09 16:42 
Coming up (senere i dag, tror jeg):

PS3 rules-editorial
HyakotakeHyakotakeSkrevet 16/01-09 16:44, rettet 16/01-09 16:46 
@KK: Det kan jeg godt forstå. Når PS3'ens megafeatures får så meget bahjul af en simpel velimplementeret gimmick ville jeg nok også bare lægge mig ind og græde lidt på sofaen. :-D
HyakotakeHyakotakeSkrevet 16/01-09 16:45 
Det går jo strygende for Sonys økonomi!

Sony operating at $1 BILLION loss!
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/01-09 17:06, rettet 16/01-09 17:08 
Hyakotake>
@KK: Det kan jeg godt forstå. Når PS3'ens megafeatures får så meget bahjul af en simpel velimplementeret gimmick ville jeg nok også bare lægge mig ind og græde lidt på sofaen. :-D

Det har intet at gøre med at jeg tuder over det, jeg synes bare sammenligningen er så dårlig som den næsten kan blive.
Spiller nu: Phantasy Star IV
HyakotakeHyakotakeSkrevet 16/01-09 17:15, rettet 16/01-09 17:17 
Er det den her sætning, du stoppede ved? :

"But Microsoft is not winning the war solely on sales numbers. With a simple idea that we all had at one time or another, the Achievements and Gamerscore system has turned out to be the biggest gamechanger of this generation. More so than Blu-ray. More so than the Virtual Console. Way moreso than Home. And even more than Miis."

Hvor stort salgsmæssig betydning har Bluray haft på PS3-salget? (Come on, find nogle artikler, der underbygger det). I forhold til, hvor meget X360-spilsalget er boostet af achievement whores?

EDIT: Og de taler i øvrigt om en mere blød værdi end jeg lægger op til. De skriver ikke om "salgstal", de taler om en underlig udefinérbar "gamechanger"... dvs. en eller anden pseudo-realitet i folks bevidsthed. Den findes der næppe artikler om, derfor et forsøg på at se det afspejlet i salgstal/hårde facts.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/01-09 17:19, rettet 16/01-09 17:22 
Ja de skriver gamechanger. Om spillet ligger på BD eller DVD er da et fedt så længe der er plads nok på DVD'en. Ud over MGS4 som nok fylder en god del mere end en enkelt DVD er der intet "gamechanger" over BD.

Snakker vi derimod om boostede salgstal pga. den ene eller den anden feature så lyder det virkeligt sølle hvis nogen køber en 360 netop fordi den har Achivements... :) Der kan Blu-Ray og Virtual Console i det mindste bruges til noget fornuftigt.
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 16/01-09 17:21, rettet 16/01-09 17:28 
@Hyakotake: Det er da nemt at skrive artikler (uanset standpunkt) men så længe der ikke er lavet faktiske undersøgelser til grund for dem, så er det jo rent gætteri/spekulation :)

Jeg tvivler dog på at gamerscores/achivements har haft den store salgseffekt uden for hard-core gamers og de fleste casual gamers er totalt ligeglade. Tror snarere det er den lavere pris (specielt på Core/Arcade modellerne) og spiludvalg. Men igen, bare mit indtryk.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 16/01-09 17:43 
Bleh! Jeg ville selvfølgelig have UNDERBYGGEDE artikler! :-)

F.eks. (underbygget af EEDAR-research):

Achievements hjælper på salget (det vidste de allerede i 2007)
BeanoBeanoSkrevet 16/01-09 18:18, rettet 16/01-09 18:20 
Interessant nok men hvor MEGET har det af betydning og i hvilket segment?
Lidt svært at bedømme når de ikke kommer med tal og kun en konklusion. Kan man se tallene nogen steder?

Syntes også deres konklutioner (udfra hvad de skriver i artiklen) er lidt tynde nogle steder. Eksempler:

"The results showed a strong connection between a game title's diversity of Accomplishment types with that game's profitability – pointing to the idea that the more diverse the Accomplishments available to the user, the more enjoyable the game, higher review scores, more units sold,"

ELLER... måske kunne det have noget med at gøre at spil som generelt er mere gennemtænkte/bedre (inkl opbygning af achivements) bare sælger bedre generelt?


"Furthermore, achievements are so important to some gamers that EEDAR noted certain consumers are actually taking the time to review the available achievements for a game before making a purchase decision"

What???... Hvor mange alm. forbrugere gør lige det? Selv de færreste hard-core gamers der køber spil baseret på opbygning af achivements. Har selvfølgeligt noget at sige for nogen forbrugere, men hvor mange fravælger lige et kvalitetsspil på grundlag af achivements ikke er 100% på plads?
De fleste casual-forbrugere checker knap nok anmeldelser og køber spil efter reklamer og navne.


"Over 25% of retail game titles released for the Xbox 360 are also released on the Wii or the PlayStation 3. Of these game titles, 85% generate greater U.S. revenue on the Xbox360 than the other consoles. A game title that is released for the Xbox 360 is, essentially, identical to its counterpart on another console, with one major difference: the Xbox 360 version has Accomplishments."

Ok, så install-base anno oktober 2007 har ikke noget at sige?

Beklager, jeg er ikke overbevist af deres argumenter :)
HeroldHeroldSkrevet 16/01-09 18:34 
Du kan købe artiklen, Beano :P

Jeg har dog svært ved at forestille mig at sådan en artikel bliver publiceret uden at der ligger grundige undersøgelser bag. Det er noget der bliver gået ret meget op i, i den slags miljøer. Det er jo nemt nok at konkludere alt muligt andet, bare fordi man ikke kan se tallene :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
BeanoBeanoSkrevet 16/01-09 18:36, rettet 16/01-09 18:41 
Men syntes du de konklusioner jeg nævner gi'r mening?

Speciel den sidste er for langt ude - og den behøver man ikke have yderlige tal for at kunne se fejlen i.

Multi-platform spil til konsollen der har størst install-base sælger bedst. Surprise!! :D
Med det argument burde multi-platform PS3/360 spil med samme achivement/trophies jo sælge ca. det samme nu - det gør de ikke ;)
HeroldHeroldSkrevet 16/01-09 18:41, rettet 16/01-09 18:47 
Ja, det kan jeg godt. Og hvis det bare var noget et eller andet spilsite havde skrevet, så ville jeg også være enig - det ville sandsynligvis være ren spekulation. Men der ligger alligevel 160 siders argumentation og undersøgelse i den fulde artikel, hvilket jeg mener gør sandsynligheden for at der er hold i det større. Det er selvfølgelig ikke 100 procent givet, men de har trods alt forsket i det - det er ikke en eller anden fanboy på et forum, der har stykket det sammen. Hvis du skriver sådan en rapport og baserer den udelukkende på personlig holdning, og ikke velargumenterede undersøgelser med kilder, resultater og referencer, så er du færdig som analysemand. :D

Så jeg hælder 85-90% til at det sikkert er rigtigt.

Edit: Det kan være at jeg kan skaffe rapporten gennem universitetet, men det kræver at jeg er på deres netværk. :(
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
BeanoBeanoSkrevet 16/01-09 18:47 
Når en konklusion er så åbenlys forfejlet, er jeg ligeglad med hvem der har lavet den og hvor mange sider der ligger bag. Der er noget der hedder åbenlys sund fornuft og der knækker filmen totalt med det sidste argument. Beklager der skal mere til før jeg "køber" den :)

Ja achivemments har indflydelse (har jeg aldrig benægtet), men hvor meget og for hvem? Det taler de slet ikke om.
HeroldHeroldSkrevet 16/01-09 18:52 
Du har jo kun grundlag for at kalde den forfejlet, fordi du ikke kan se ræsonnementet bag. Det taler de jo netop om, men i selve rapporten, ikke i artiklen om rapporten. Det kan også godt være at artiklen konkluderer mere på rapporten end godt er.

Jeg må indrømme at jeg synes meget af det lyder mærkeligt, men det er jo eksempler der er taget ud af en større kontekst, og sat op mod hinanden ser det mærkeligt ud. Jeg vil i hvert fald rigtigt gerne læse alle 160 sider, før jeg fejer det helt af bordet.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
BeanoBeanoSkrevet 16/01-09 18:58, rettet 16/01-09 19:01 
Ja enig - men jeg skriver også kun ud fra deres argumenter i artiklen (eneste jeg har). Men jeg er MEGET skepisk med den sidste hvor de totalt ignorer 2007 install-base og bare skriver grunden er achivements :)

Undersøgelsen er også kun baseret US forbrugere?

EDIT: Men har tiden ikke også modbevist deres argument når multi-platform spil med ens achivements/trophies stadig sælger bedst på 360?
HyakotakeHyakotakeSkrevet 16/01-09 21:40 
Så vidt jeg kan se, er EEDAR ren statistikfirma. De ligger bare inde med alle tallene. Med over 3000 spiltitler med i alt 15.000 objektive parametre på hver er der god base for at pille tal ud og drage konklusioner.

http://www.eedar.com/About/Default.aspx

Hvorvidt konklusionerne så er korrekte er jo op til artikelforfatteren og dennes fantasi og perversioner. Man kan jo få ALT ud af et par tal. Min favorit er, at der er en klar sammenhæng mellem pirater i Caribien og global opvarmning - i takt med at piraterne er forsvundet er det blevet varmere! Hallelujah! :-)

Men jeg synes Beano har legitim skepsis. Og om Herold kan skaffe artiklens baggrund ville være en god omgang læsning værd - om ikke andet for at se hvordan de har draget de konklusioner de har.
BeanoBeanoSkrevet 16/01-09 21:54 
Hyakotake>
Min favorit er, at der er en klar sammenhæng mellem pirater i Caribien og global opvarmning - i takt med at piraterne er forsvundet er det blevet varmere! Hallelujah! :-)

He he he ... good one :)

Men vi ved jo nu at grunden til global opvarmning er Al Gore. Det blev forleden annonceret mængden af CO2 pr. google søgning og Gore har jo påstået at han har opfundet internettet :D
HyakotakeHyakotakeSkrevet 17/01-09 02:11 
Beano>
"Furthermore, achievements are so important to some gamers that EEDAR noted certain consumers are actually taking the time to review the available achievements for a game before making a purchase decision"

What???... Hvor mange alm. forbrugere gør lige det? Selv de færreste hard-core gamers der køber spil baseret på opbygning af achivements. Har selvfølgeligt noget at sige for nogen forbrugere, men hvor mange fravælger lige et kvalitetsspil på grundlag af achivements ikke er 100% på plads?

Jeg tror du skal tænke på det omvendt. Et godt spil med dårligt opsatte (svære/få) achievements bliver nok spillet af mange, men et dårligt spil med lette achievements bliver utroligt nok købt af folk, som kun tænker på at få nørdpoint på kontoen, og ikke en god spiloplevelse. Dvs det gode spil ikke fravælges, men det dårlige spil TILvælges (af dem, der jager achievs). Så achievs trækker ikke ned, de kan i bedste fald trække et spil op i salg.

Og nej, det er jo ikke "almindelige" folk (casual-spillere), der chekker achievs. Men hvordan opdeler man køberskaren i "hardcore" og "casual"? Og hvor stor en del står hver enkelt skare for af salget? Hvordan måler man det?
BeanoBeanoSkrevet 17/01-09 09:11, rettet 17/01-09 09:30 
Hyakotake>
Så achievs trækker ikke ned, de kan i bedste fald trække et spil op i salg.

Korrekt - jeg er også sikker på at et spil som King Kong solgte mere (i starten) pga. nemme gamerscores, men næppe tendensen og hvor meget taler vi om... 500 eksemplarer eller 500.000?


Hyakotake>
Og nej, det er jo ikke "almindelige" folk (casual-spillere), der chekker achievs. Men hvordan opdeler man køberskaren i "hardcore" og "casual"? Og hvor stor en del står hver enkelt skare for af salget? Hvordan måler man det?

Der er vel ikke nogen præcis måde at "måle" eller bare at definere det på, men købere der checker achivements inden køb, besøger spil-message boards som PR, læser anmeldelser, etc. er typisk ikke casual. Mens folk der bare køber spil udfra reklamer, navn og cover (ja de findes) typisk er casual.
Min pointe var at når de taler om at de adspurgte udtrykte at de baserede køb på opbygningen af achivements (ikke bare om de var der eller ej) så var det næppe Joe Public de har haft fat i :)
NaieraNaieraSkrevet 21/01-09 21:23 
Det går vist fint nok for det blå format...

Link...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 21/01-09 21:59 
Very nice! Især de tal for 'penetration' er da til at få øje på...
BeanoBeanoSkrevet 22/01-09 12:43 
Er det US eller hele verden de taler om?

Lyder lidt som om det kun er US...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 22/01-09 12:46 
Det står ikke HELT tydeligt, men i linie 3 skriver de "across the US", så jeg vil formode at resten af artiklen og tallene kun er om US.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 22/01-09 12:47 


Wii overhaler PS2 med 10%
BeanoBeanoSkrevet 22/01-09 13:06 
Ja det går dælme godt hos Nintendo ;)

Meeeeen tror man virkeligt at de vil kunne blive ved med at sælge Wii i 5 år mere i samme tempo?
Mon ikke der kommer en ny Nintendo maskine med HD inden?
jaesjaesSkrevet 22/01-09 13:12, rettet 22/01-09 13:19 
Fra "Årets spil 2008"-tråden.

Beano>
Sorry, men det er meget tyndt. Tror din kommentar om at læse hvad folk faktisk skriver fremfor hvad man tror de skriver, skal rettes imod dig selv.

Det har vel ikke noget med fortolkning at gøre. For det er jo et faktum, at når Palle kommer med provokationer, så er* du ofte på banen med en modkommentar, der ikke rigtig kan ses som andet end en forsvar af PS3/Sony/et PS3-spil. Kig selv i de gamle tråde, hvis du har glemt det :)

Ofte er dine kommentarer fair nok. Der er ikke noget i vejen med forsvare personer eller ting, man mener bliver uretfærdigt behandlet, men det kan også tage overhånd. Og nu taler jeg ikke specielt dig men generelt, se også min 'edit' i mit sidste indlæg i Årets spil-tråden.

* Som sagt er det sjældnere nu :)
HyakotakeHyakotakeSkrevet 22/01-09 13:14 
Hyakotake>
Coming up (senere i dag, tror jeg):


Jeg glemte at linke til den sidste del af artiklen. Here goes:

PS3 rules!
BeanoBeanoSkrevet 22/01-09 13:28 
jaes>
Det har vel ikke noget med fortolkning at gøre. For det er jo et faktum, at når Palle kommer med provokationer, så er* du ofte på banen med en modkommentar, der ikke rigtig kan ses som andet end en forsvar af PS3/Sony/et PS3-spil. Kig selv i de gamle tråde, hvis du har glemt det :)

Jeg er skam helt klar over hvad jeg har skrevet/sagt (tror jeg nok :D), men når der kom ensidige og ofte fjollede udtalelser (sjældent nu) var jeg tit på banen med rettelser eller anden vinkel og forsøgte at få lidt objektivitet ind i debatten. Men kig også på alt hvad jeg skriver ellers - jeg kritiserer også ofte Sony og roser MS, så din påstand om at "konstant forsvare" Sony syntes jeg ikke var passende. DET var bare min pointe :)
HeroldHeroldSkrevet 22/01-09 13:40 
Jeg forstår ikke helt den her:

Beano>
Selvfølgeligt ikke udelukkende, men det har bestemt betydning. Flere Braid stemmer er sikkert mest en stemme imod MGS4 fra flere. Se bare på argumenteringen bag.

Det er stort set kun Palles stemme, der kan tolkes sådan... Er resten så bare rent gætværk, eller hvordan?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
BeanoBeanoSkrevet 22/01-09 13:45 
Det var generelt tidligere udtalser om MGS4 i tråden jeg taler om.
dRxLdRxLSkrevet 22/01-09 13:54 
Jeg har primært stemt på Braid fordi jeg bedst kan li' små spil der bygger på en ny kreativ idé fremfor megaproduktioner der skal appellere bredt.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
307 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig