X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Chippede maskiner.. hvordan er reglerne?


Svar
King ChaosKing ChaosSkrevet 04/11-08 13:42 
Er der en af jer der kan pege mig i retningen af reglerne for chippede maskiner og reglerne omkring 'back up'-kopier. Nej, jeg er ikke ude efter jeres mening om hvorvidt det er rigtigt eller forkert. Og jeg vil heller ikke vide noget om hvor man kan få det gjort. Jeg har været på antipiratgruppens side, men de nævner kun musik og film.

Og til dem der skulle være i tvivl så er min egen mening at det er djævlens værk... men vi diskuterer pt. emnet.
NaieraNaieraSkrevet 04/11-08 13:46, rettet 04/11-08 13:48 
Det er såvidt jeg har forstået (endnu?) ikke ulovligt at eje en chippet maskine, og heller ikke at gøre det, eller få det gjort.

Backups må man gerne tage af spil man ejer, men det er vidst nok ulovligt at bryde kopibeskyttelse. Tager man backups, så er det, så vidt jeg har forstået, først lovligt at bruge dem, når originalen er gået i stykker.

Men det kan selvfølgelig godt være, at jeg er nogle år bagud, hvad angår disse regler...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
PalleJensenPalleJensenSkrevet 04/11-08 13:47 
Det er vel egentlig meget simpelt; det er lovligt at chippe sin maskine, men det er ulovligt at bruge backup-kopier på den...?? Eller... ??
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
SumezSumezSkrevet 04/11-08 13:52 
Så vidt jeg har hørt, er det blevet tilladt at bryde kopibeskyttelse på film i Danmark, men ved ikke om det også gælder spil.
Igen, jeg ved det heller ikke godt nok til at kunne be- eller afkræfte det 100%. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 04/11-08 13:55, rettet 04/11-08 13:56 
Jeg mener også det er fuldt lovligt at bruge backups så længe man ejer originalen. Modificering af ens egen konsol er også stadig fuld lovligt i DK så længe modificeringen ikke indeholder ulicenseret software (f.eks. firmware man ikke har ret til at bruge). Ihvertfald min forståelse :)
HeroldHeroldSkrevet 04/11-08 14:44 
Vi kan jo sådan set ikke bruge mening til noget som helst, når det er lovens bogstav det handler om :(

Er der nogen der ved noget konkret?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
jaesjaesSkrevet 04/11-08 16:19, rettet 04/11-08 16:22 
Ja, jeg ved noget konkret, da jeg lige har læst det ;)

Reglerne er, at når der er tale om software - modsat fx musik - så må man kun tage og bruge backup-kopier, hvis rettighedshaverne giver tilladelse til dette i deres brugerlicens. Dvs. man skal tjekke hvert eneste spil/program om, man må tage/bruge backup-kopier.

For konkret ordlyd - Google :)

EDIT: Om reglerne omkring brydning af kopibeskyttelse overruler, hvis spillet/programmet samtidig er kopibeskyttet, ved jeg ikke.
King ChaosKing ChaosSkrevet 04/11-08 17:12 
Link?... andet end google.com :D
jaesjaesSkrevet 04/11-08 17:15 
Hvis du snakker til mig så, nej, derfor jeg siger Google :)

Men jeg læste det et "officielt" sted a la Kulturministeriets hjemmeside - faktisk står reglerne flere steder, så det burde være let at Google.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 05/11-08 04:22 
Chipping af konsoller er fuldt lovligt. Jeg ved da at steder som mm-konsol.dk i Roskilde endda sælger med garranti (istedet for den fabriks garranti der er giver de 1 år på chippingen)
King ChaosKing ChaosSkrevet 05/11-08 08:19 
Ja, jeg har nu fulgt Janniks spor og det er ganske rigtigt ikke ulovligt, heller ikke at tage "sikkerhedskopier".

Personligt synes jeg det er sørgeligt og jeg synes hellere at firmaerne skulle lave en "ridse-garanti", så de erstatter skiven når ens unger kommer til at ridse den (hvilket tilsyneladende er folks frygt, og at de derfor køber chippede maskiner).
BeanoBeanoSkrevet 05/11-08 08:43 
Jeg vil også have en ridse garanti fra Peugeot - kan ikke passe jeg skal være ansvarlig for at køre råddent :D
King ChaosKing ChaosSkrevet 05/11-08 09:49 
Nu kan børn jo godt være lidt fjumrede med deres ting, men jeg har nu altid hjulpet min datter med at skifte spil eller DVD. Vi endte med en ridset CD (over de de sidste 17 år ;) ) ...og nu kan hun godt selv :D
BeanoBeanoSkrevet 05/11-08 10:01 
Ja, men det skal spiludgivere vel ikke stå til ansvar for :)

Ville selvfølgeligt være fint hvis de tilbød en service hvor man kunne bytte et smadret spil til et nyt eksemplar billigt - tror jeg dog ikke det sker. Nok ikke penge i den slags for dem.
King ChaosKing ChaosSkrevet 05/11-08 10:19 
Næe, men at trykke skiven koster jo ikke så meget og så ville folk da ikke ha den undskyldning.
BeanoBeanoSkrevet 05/11-08 10:33 
Enig - men publishers vil næppe gøre det gratis og kun tage penge for skive+cover og forsendelse. Hvis der skal tjenes penge nok på det til at det kan betale sig (der er jo overhead på den slags), bliver det sikkert så dyrt at de færreste gider betale for det - kun samlere.
jaesjaesSkrevet 05/11-08 16:04, rettet 05/11-08 16:05 
Der er faktisk flere udgivere, som tilbyder at erstatte disken. Det vil sige, det kan have ændret sig, og måske er det mest almindeligt ved pc-spil. Men jeg er flere gange stødt på det før i tiden. Typisk skulle man (dengang) betale 70-100 kr. for det.
DarkenDarkenSkrevet 05/11-08 17:11 
Det ville være genialt. Der er ikke noget værre end at skulle ud og finde et brugt eksemplar af et gammelt multi-cd's spil.

Ja Mythbusters go home, har haft erfaringer med dårlige drev der får medier til at exploder.

OT:
Det er dog værre med bøger. Det er sygeligt svært at opstøve gamle bøger der ikke længere bliver trykt.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
silverstarsilverstarSkrevet 05/11-08 17:20 
King Chaos>
Personligt synes jeg det er sørgeligt og jeg synes hellere at firmaerne skulle lave en "ridse-garanti", så de erstatter skiven når ens unger kommer til at ridse den (hvilket tilsyneladende er folks frygt, og at de derfor køber chippede maskiner).

Når vi taler om chips, der udelukkende gør det muligt at spille backup-spil, så tror jeg det er et fåtal der installerer en sådan for kun at kunne spille backups af de originale spil de ejer i forvejen. En ridse-garanti ville med andre ord ikke stoppe alle dem, der vil spille ulovlige kopier.
Jeg tror derfor at butikkernes incitament til en sådan ridse-garanti er begrænset, da det vil betyde en mer-udgift for dem (hvornår har en kommerciel virksomhed sidst leveret en gratis service kun for forbrugernes blå øjnes skyld?).
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
jaesjaesSkrevet 05/11-08 22:55 
King Chaos>
Ja, jeg har nu fulgt Janniks spor og det er ganske rigtigt ikke ulovligt, heller ikke at tage "sikkerhedskopier".

Men det kommer vel an på EULA'en, som jeg nævnte? Sådan stod det i hvert fald tydeligt de par steder, jeg læste det (nok samme tekst begge steder).
JAAJAASkrevet 06/11-08 06:26 
Der er da vel ikke et eneste spilfirma, der giver skriftligt lov til at tage backup kopier. Hvis ovenstående regel er korrekt, er den jo helt latterlig, og loven ubrugelig i praksis.
BeanoBeanoSkrevet 06/11-08 07:50 
Men EULA overstyrer ikke Danmark's og EU's lokale love - så kan de skrive hvad de vil ;)
EULA kan i praksis kun give forbrugeren ekstra rettigheder, ikke tage dem.
JAAJAASkrevet 06/11-08 11:36, rettet 06/11-08 11:42 
Jo, men Jaes siger her i tråden, at lovgivningen i Danmark (går jeg ud fra) direkte forholder sig til EULA og inkluderer den som basis for en afgørelse.

Edit: Ok, her er så det endegyldige svar, direkte fra kulturministeriets website:

Spørgsmål og svar

Må jeg tage en kopi af et computerspil for at have et ekstra spil?

Svar:
Nej, det er ikke tilladt at tage en digital kopi af et computerspil, medmindre rettighedshaverne har givet samtykke hertil - enten ved at tillade kopiering helt generelt eller ved at give mere specifikke og konkrete tilladelser.

Det er dog altid tilladt at tage en sikkerhedskopi af et computerspil, ligesom du må tage en kopi, hvis det er nødvendigt for at kunne benytte spillet.

Altså helt ok at lave en backup. Absolut ikke ok at give denne backup til en anden med mindre udgiveren specifikt udbeder sig at få sin forretning ødelagt.

Så alt er, som det længe har været.

Link
BeanoBeanoSkrevet 06/11-08 11:44, rettet 06/11-08 11:45 
Ja, så det var jo som det blev sagt fra starten så... backup til sig selv=lovligt :)

Men rart at få det slået på plads.
jaesjaesSkrevet 06/11-08 12:25 
Så har jeg enten læst en fejlfortolket eller forkortet udgave, eller været blind. Mener bestemt der stod, at digital kopiering af software ikke er tilladt med mindre, der er givet tilladelse af rettighedshaver, og ingen tilføjelse om backup.
BeanoBeanoSkrevet 06/11-08 12:28, rettet 06/11-08 12:28 
Også lige en tilfølelse mht. omgåelse af kopibeskyttelse...

Software- og computerspil er ofte belagt med en kopispærring. Det er ikke forbudt at omgå en sådan kopispærring fx for at foretage en lovlig brugs- og sikkerhedskopiering.


Kilde
jaesjaesSkrevet 06/11-08 12:38 
Sjovt som brugen af backups ikke er uddybet. Fx om man må købe spil og konsoller og arcade-boards, gemme dem væk i kælderen, og så spille spillene via emulator. I teorien må man vel kun hvis originalerne ikke virker, men det uddyber de ikke...
BeanoBeanoSkrevet 06/11-08 13:05, rettet 06/11-08 13:13 
Det burde også være fuldt lovligt da du jo ejer originalen. Lige meget om softwaren er på en floppy, CD, DVD, cartridge eller EEPROM. Og så længe emulatoren er lovlig software (og bruger OS som du også har lov at anvende), kan du så stadig spille dem.
jaesjaesSkrevet 06/11-08 13:48 
'Burde' og virkeligheden er ikke altid det samme, når der er tale om sløret at love af regler ;)

Selvom din opstilling er logisk nok, så kunne et incitament fra statens side til kun at lade det være lovligt, hvis originalen ikke virker, hvis de vil undgå tilfælde, hvor en anden spiller samtidig eller låner spillet med hjem.
BeanoBeanoSkrevet 06/11-08 14:05 
Hele ideen med backup er jo netop at beskytte sig mod at originalen går i stykker og ikke kan bruges. Så det er ligemeget om originalen virker eller ej da det er rettighederne til at anvende softwaren du har købt og ikke den fysiske medie uanset om det er CD, DVD, EEPROM, etc :)
jaesjaesSkrevet 06/11-08 14:20 
Beano>
Hele ideen med backup er jo netop at beskytte sig mod at originalen går i stykker og ikke kan bruges.

Jeg synes nu, det har skiftet lidt frem og tilbage gennem tiderne, og man kan vel ligeså godt argumentere for, at en backup er... ja, backup til brug hvis originalen ikke virker - og således ikke nødvendigvis noget man skal bruge for ikke at slide mindre på det originale medie.

Men ligegyldigt - uden et link er diskussionen teoretisk :)
BeanoBeanoSkrevet 06/11-08 14:35, rettet 06/11-08 14:38 
jaes>
...og således ikke nødvendigvis noget man skal bruge for ikke at slide mindre på det originale medie.

Men det er jo klart du må bruge backup'en når du har lov at tage den. Essensen er at man *må* så længe man ejer originalen :)

Husk på det er rettigheden at anvende softwaren og ikke mediet - så ligegyldigt om original mediet er defekt eller ej.


jaes>
Men ligegyldigt - uden et link er diskussionen teoretisk :)

Var de links ovenover ikke gode nok? :D
jaesjaesSkrevet 06/11-08 16:04, rettet 06/11-08 16:06 
Men vi taler jo ikke om traditionel backup men derimod brugen af emulatorer og i visse tilfælde backup af ROM'er. Det kan jo være, at noget af det går under termen 'digital kopi' og ikke 'backup'. På papiret burde det være ok, ja, men som sagt, love og regler følger ikke altid almindelig forbruger-logik :)

EDIT: Ja, selvfølgelig ikke brug af emulatorer isoleret set, men sammen med backup/kopi/wåtævår.
BeanoBeanoSkrevet 06/11-08 16:27 
jaes>
På papiret burde det være ok, ja, men som sagt, love og regler følger ikke altid almindelig forbruger-logik :)

Ja... when in doubt, don't ask ;)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig