X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

FTP?


Svar
yokanabsteryokanabsterSkrevet 28/06-03 15:56, rettet 28/06-03 16:04 
Hej :) jeg skal vise nogle ting på nettet...
Og den nemmeste måde hurtigt lige at lægge nogle ting ud (drejer sig om nogle film) er det ikke bare smide dem i ftp public mappen(mac, men sikkert det samme på pc)?
hvis man gør det, kan andre så bare gå ind i min public mappe fra deres browser og downloade?
Hmmm jeg er ikke så klog på det her. Spørgsmålet er bare hvordan andre for adgang til mine film så de kan se dem, og hvad de skal skrive i browseren? eks. ftp:// og så min ip, eller hvad?
soon the world will be one big computer
majjohamajjohaSkrevet 28/06-03 16:23 
Hvis du har et FTP program med en konto med nok plads er det bare at vælge de filer der skal være på nettet og så hvis din film nu hed film.wav og din web adresse var www.starfish.dk ville folk kunne finde filmen på adressen: ww.starfish.dk/film.wav
JoachimMAJoachimMASkrevet 28/06-03 17:08, rettet 28/06-03 17:10 
Ahh Matt, ikke når det gælder FTP servere, du tænker på http servere.

Du har MAC, og jeg ved ikke hvordan det foregår dér, men på
PC, kan det godt tage noget tid at sætte sin pc til at lave en ftp server, afhængigt af hvilken udbyder du har. Jeg har TDC, og opsætningen tog mig ca. 2 timer at få sat på plads, første gang jeg prøvede det. Tricket er at få "åbnet" en port, så folk kan downloade fra din computer. Normalt er alle ports lukkede, men der er éen (typisk port 21) som kan åbnes. Hvordan man gør det, er en længere historie, men hvis du har brug for det kan jeg vel godt lige redegøre for det.
Når du så har åbnet port'en, er det vigtigt at du downloader et brugervenligt ftpprogram. GuildFTP er MEGET let at komme til, og så har den endda en masse gode features. Programmet kan downloades her: http://www.guildftpd.com/

Siden du er MAC bruger ved jeg ikke om du kan bruge det ovenstående til noget. Det der kommer nu, besvarer dog dit spørgsmål:
Stedet hvor dine venner kan downloade fra, kan du finde ved at gå ind på www.myip.dk og aflæse nummeret. Derefter sætter du bare ftp:// foran nummeret, og så burde alt være klart.
Jo mere du knokler, desto mere skal du lave!
yokanabsteryokanabsterSkrevet 29/06-03 00:57 
okay. tak for svaret!
soon the world will be one big computer
KTCKTCSkrevet 29/06-03 14:03, rettet 29/06-03 14:03 
Nu er problemet med at åbne porte kun en seriøs hurdle at overkomme med router. TDC og flere andre bruger idag ADSL-modems, hvilket betyder at alle porte fra starten er åbne, rent hardware-mæssigt, ihvertfald.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
yokanabsteryokanabsterSkrevet 29/06-03 14:12 
Hmmm, jeg bruger cirqueflextronics optisk bredbånd, så jeg har ikke et modem, det optiske signal bliver først oversat, i en hovede server i en kælder!?
Så hvordan kan jeg få åbnet den port 21?
soon the world will be one big computer
KTCKTCSkrevet 29/06-03 14:25 
Det kommer meget an på hvad det er for en server, og hvordan den er sat op...

Under alle omstændigheder skal den sættes op til at forwarde port 21 til din computers IP-adresse.
Dette gøres i en router med et såkaldt NAT-entry, men uden mere information er det svært at sige i dit tilfælde...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
yokanabsteryokanabsterSkrevet 29/06-03 20:44 
Ja jeg må vist tale med nogen af folkene bag vores netværk!
Men vores netværk bruger dhcp servere, så det er jo en random ip man får? Men det kan nok blive svært at lave om på noget som helst, da vores netværk er under en heftig firewall og sikkerhed på alle områder! vi er 300 der deler ca.9 gb så vi får 33mb ver, som et pilotproject...hmmm jeg må bare prøve...
soon the world will be one big computer
KTCKTCSkrevet 29/06-03 23:57 
Ja ok, måske kan den lave NAT over netværksnavne så?
Du må nok hellere spørge folkene bag netværket...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
yokanabsteryokanabsterSkrevet 30/06-03 14:16 
Yep jeg vil prøver a kontakte dem nu, for at få nogle porte forwaded(nok port21) Ellers tak for hjælpen :)
soon the world will be one big computer
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig