X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Sega CD/32


Svar
JuggernautJuggernautSkrevet 04/10-08 16:58 
Hvad skal man gå efter hvis man gerne vil lege lidt med cd-formatet til Sega? Jeg ved at Wonderswan er en mulighed. Der er også en add-on til Genesis, men hvad er den grundlæggende forskel? Der er vel også regionsforskelle?
Jeg er helt på bar bund, så ethvert input er velkommen.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
RJKRJKSkrevet 04/10-08 18:09 
Du mener vist en MultiMega og ikke en WonderSwan :))
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JuggernautJuggernautSkrevet 04/10-08 18:10 
WonderMega måske? :) Ha selvfølgelig ikke den håndholdte.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
CoreCoreSkrevet 04/10-08 19:02 
Jeg har for nyligt fået en Multimega. Jeg vidste ikke hvad det var, før jeg sad med den i hænderne, og Konsolkongen fortalte lidt om den.

Den er meget sjov, men spiludvalget på CD-siden ser ikke synderligt indbydende ud. Så den ender nok med, bare at fungere som en fræk lille Megadrive i stedet for de grimme klodser :)
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/10-08 19:33, rettet 04/10-08 19:44 
Der er jo en hel masse forskellige muligheder for et komplet MegaDrive setup. Personligt foretrækker jeg MD1 og MCD1. Begge maskiner er IMO flottere end toerne og MD1 er den eneste maskine hvor 32X'en kun ser minimalt grim ud.

Ulempen er selvfølgelig at MD1'eren ikke har stereo output i AV kablet, og at MCD1 er noget dyere end MCD2. Heldigvis kan man meget nemt lave stereo-out på maskinen.*

http://i40.photobucket.com/albums/e236/Konsolkongen/d11dc337.jpg?t=1223141317

MultiMegaen er ganske lækker men også ret dyr. Normalpris ligger på omkring 800kr vil jeg tro. Og på begge de maskiner jeg har set har der været løs forbindelse i AV-out porten. En 60hz moddet maskine er en absolut nødvendighed og her har alle maskintyper jeg har haft fingrene i (SMD1, SMD2 & MM) været meget nemme at modde. ENG/JAP derimod kan godt være en grim en at modde på SMD2 og især MM da alt er så kompakt, det døde min af... :/

EDIT: Som Kobra siger er der en del virkelige perler til MegaCD. Har du ikke kun to spil Core? Det er måske lige lidt til at vurdere hele maskinen ud fra ;) Jeg tør ikke sætte en procentdel på hvor meget af det der er kvalitet, men det er i hvert fald ikke en maskine man impulskøber til, så ender man højst sansynligt kun med lort.

*OG den kan overclockes :D Min kan skiftes mellem normal hastighed (7,4?) og 12Mhz. Lavede det egentlig bare for sjov, og har faktisk ikke brugt det :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
JuggernautJuggernautSkrevet 04/10-08 20:05 
Men er der ikke noget med en Wondermega? Er det det samme som en Multimega?
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
RJKRJKSkrevet 04/10-08 20:12 
Jo, men det er vel ikke ligefrem noget der er allemandseje :)

Link...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JuggernautJuggernautSkrevet 04/10-08 20:15 
Troede jeg egentlig heller ikke at Multimega er? Jeg spørger ind til Wondermega, fordi det er det jeg har set oftest på Ebay, og derfor vurderede den til at være lettest tilgængelig.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
KillerBean2KillerBean2Skrevet 04/10-08 20:22, rettet 04/10-08 20:22 
Juggernaut>
Men er der ikke noget med en Wondermega? Er det det samme som en Multimega?

Ifølge wikipedia blev der lavet to forskellige udgaver af JVC Wondermega'en, og begge blev kun solgt i Japan. 2'er-modellen blev dog redesignet og solgt i USA under navnet "X'Eye".

MCD-modeller på wikipedia
AV Intelligent Terminal
KillerBean2KillerBean2Skrevet 04/10-08 20:35, rettet 04/10-08 20:36 
Juggernaut>
Der er vel også regionsforskelle?

Jep, MCD'en er desværre regionslåst. Desuden er det den eneste Sega-konsol, der er software-låst... udover Dreamcasten, så du kan kun gøre den regionsfri ved at udskifte BIOS'en.

Juggernaut>
Jeg er helt på bar bund, så ethvert input er velkommen.

Her er der lidt læsestof ;)

Sega CD ...a console too soon
AV Intelligent Terminal
silverstarsilverstarSkrevet 04/10-08 21:20, rettet 04/10-08 21:22 
Hvis det i første omgang er for at prøve spillene, så vil jeg foreslå en Megadrive 2 + MegaCD 2 kombi. Maskinerne er nemmere og billigere at finde end de andre versioner af MegaCD. Set med samler-øjne er denne løsning knap så sexet, men spillene er jo de samme, og så kan du vurdere om det er noget, før du begynder at kigge på de mere lækre setups (ala Multimega, Wondermega etc).

Set i forhold til andre maskiner fra samme periode er spil-udvalget til MegaCD ikke enormt, og der er også nogle rigtige stinkere blandt især FMV-titlerne. Der er dog også nogle virkelig gode titler, som man ikke bør snyde sig selv for (selvom nogle af dem ikke er helt billige). Kig i den artikel KillerBean linker til, de har gode bud på titler man bør kigge på og titler man bør styre klar af :)
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/10-08 21:27, rettet 04/10-08 21:32 
Mega CD'en var IMO sindsygt vigtig. Meget af det FMV skidt der hærgede konsollen var måske gået videre og havde smadret Saturn totalt hvis ikke Mega CD'en var udkommet. Der var selvfølgelig også den mulighed at alt skidtet var kommet på PC-Engine og PC istedet.
Men mon ikke SEGA stadig gerne ville ha' været med på den vogn og udgivet unødvendig meget af det på Saturn? Det havde måske været alt for sent og havde givet Saturn et elendigt ry, og så kunne SEGA ha' drejet nøglen om dengang.

Så tak for Mega CD :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
CoreCoreSkrevet 04/10-08 22:57, rettet 04/10-08 23:10 
Konsolkongen>
Har du ikke kun to spil Core? Det er måske lige lidt til at vurdere hele maskinen ud fra ;)

Bestemt, det var nu også mere baseret på at der ikke rigtig var nogle spil på listen her, der trak i mig (udover Rebel Assault som jeg meget gerne vil have fingre i, men jeg er også Star Wars-idiot).

Udover Rebel Assault var der ikke rigtig noget, jeg kunne se mig selv betale dyre domme for at få fat i. Dukker det op for mindre er jeg dog ikke afvisende for at de to jeg har skal have selskab (hermed også et åbent tilbud til folk med Rebel Assault, om at få et af mine (eller andet) i bytte for det):)

P:R's SegaCD Prioritetsliste
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
KillerBean2KillerBean2Skrevet 04/10-08 23:23 
Konsolkongen>
Meget af det FMV skidt der hærgede konsollen var måske gået videre og havde smadret Saturn totalt hvis ikke Mega CD'en var udkommet.

Ja, MCD'en lader godt nok til at have været noget af en prøvekanin for Sega. Bare se på Sonic CD, som indeholder et utal af mærkværdige tiltag, der alligevel aldrig blev brugt senere i serien. Der er dog stadigvæk en god bunke lækre titler til MCD'en, langt flere end der er til 32X... den "konsol" kan jeg slet ikke se det fede ved. Sega's største hjerneblødning IMO.

Desuden er jeg nok en af de få, som synes MD2+MCD2 combo'en er den smukkeste af alle MegaCD-løsninger. MD2'erens pletfrie design er, efter min menig, fantastisk nok til at kunne overstråle MCD2'erens knapt så heldige udformning. MultiMega'en er jo bare en rigtig, rigtig grim Discman :D
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/10-08 23:28, rettet 04/10-08 23:29 
Core>

Ecco, Keio, Lethal Enforcers 1&2, Robo Aleste, SEGA Arcade Collection, Snatcher, Sonic CD & Thunderhawk. Er alle spil af rimelig eller meget høj kvalitet. Dertil kommer Lords of Thunder, Lunar spillene og Shining Force CD bare for at nævne nogle stykker.
Spiller nu: Phantasy Star IV
la0sla0sSkrevet 04/10-08 23:30 
Kommer Dreamcastens design måske ikke fra MultiMegaen? Jeg synes det er en linie at se mellem de to? Eller er jeg helt ude i hampen?
Hvad sker der?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/10-08 23:34, rettet 04/10-08 23:51 
Killer Bean 2>
Desuden er jeg nok en af de få, som synes MD2+MCD2 combo'en er den smukkeste af alle MegaCD-løsninger. MD2'erens pletfrie design er, efter min menig, fantastisk nok til at kunne overstråle MCD2'erens knapt så heldige udformning. MultiMega'en er jo bare en rigtig, rigtig grim Discman :D

Jeg har ikke noget imod MD2'ens design men jeg kan bare meget bedre lide etter designet. "Symmetri!? Fandeme nej!" må være noget af det der har passeret designerens brainstorm da han skulle lave MD1. Men resultatet er rigtig godt synes jeg. Og så ligner MCD1 meget en alm CD afspiller og får MD1&MCD1 comboen til at virke hifi agtig, og den slags forbinder jeg med kvali :)

At MultiMega er grim er næsten for meget galskab i een sætning :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
CoreCoreSkrevet 04/10-08 23:37 
Konsolkongen>
Er alle spil af rimelig eller meget høj kvalitet.

Som sagt der er ikke rigtig nogle af titlerne der ligefrem trækker i mig. Et par af dem, kan jeg godt leve med i deres Playstation-versioner og Saturn/DC-fortsættelser. Og er Lethal Enforcers ikke lyspistol-spil? I så fald gider jeg ikke dem uden pistolen.

Kun Sonic virker interesant for mit vedkommende.

Ignorance is bliss ;)
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/10-08 23:38, rettet 04/10-08 23:44 
la0s>
Kommer Dreamcastens design måske ikke fra MultiMegaen? Jeg synes det er en linie at se mellem de to? Eller er jeg helt ude i hampen?

MultiMegaen kunne jo kun laves på så mange måder, da den også skulle fungere som discman. Jeg synes Dreamcast minder mere om en slankere Saturn uden cartridge port. MM var ikke det første jeg tænkte på da jeg så Dreamcast. Størrelsesforholdet, højde og bredde, er meget anderledes end på en tidligere SEGA konsol.

Jeg vil gerne høre hvilke sammenligninger du kan se. For mit vedkommende kan jeg bare se at de begge er toploadere :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/10-08 23:40 
Core>
Og er Lethal Enforcers ikke lyspistol-spil? I så fald gider jeg ikke dem uden pistolen.

Jo det er pistolspil. Jeg har altid spillet dem uden, og du kan alligevel ikke bruge lyspistoler på dit nye tv :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
CoreCoreSkrevet 04/10-08 23:43, rettet 04/10-08 23:45 
Når den kommer op, bliver sat permanent til et billedrørsTV. Men det ændrer ikke rigtig på noget, da jeg ikke rigtig har lysten, til at gå på jagt efter lyspistolen.

Så skulle det da være fordi at jeg faldt over den tilfældigt, eller den ligefrem dumpede ned i skødet på mig (som det var tilfældet med MultiMegaen). :)

Ligesom så mange andre af mine "retro-samlinger", så starter det med at jeg har konsollen, for at kunne samle på mere eller mindre eksklusive Star Wars- og Marvel-spil til den. Det ender dog oftest med at det bliver til mere end det.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/10-08 23:47, rettet 04/10-08 23:48 
Jeg er bange for at du kommer til at gå glip af forfærdeligt meget når du ikke bruger tid på at finde retroguld. Gun og Lethal Enforcers II i JAP kan du få smidt i nakken på eBay. Så skal du bare ha' en multibios i maskinen, men noget siger mig at det ikke er dig? Isåfald er det en fejl... :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 04/10-08 23:52 
la0s>
Kommer Dreamcastens design måske ikke fra MultiMegaen? Jeg synes det er en linie at se mellem de to? Eller er jeg helt ude i hampen?

Jeg synes nu mere der er en tydelig linie mellem den hvide JAP Saturn og Dreamcast'en :)

Konsolkongen>
At MultiMega er grim er næsten for meget galskab i een sætning :)

Don't get me started :D
AV Intelligent Terminal
CoreCoreSkrevet 04/10-08 23:53, rettet 05/10-08 00:02 
[Showoff]
Alt jeg har, er anskaffet på alle mulige andre måder end Ebay-handel og lignende, så mon ikke der alligevel dukker lidt op med tiden. Det er jo tydeligvis sket før :D
[/Showoff]
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/10-08 23:54 
Jo men chancen for at der pludselig dukker et eksemplar op af Snatcher er nok meget lille :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 04/10-08 23:57, rettet 04/10-08 23:59 
Ja, hvis du kan lave det nummer med Snatcher og Shining Force CD, er du mere end ualmindeligt svineheldig :)
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/10-08 23:59, rettet 05/10-08 00:01 
Killer Bean 3>
Don't get me started :D

Hvis et af dine kritikpunkter skulle være at der går kabler ind og ud af maskinene på alle dens sider så kan jeg faktisk godt følge dig der :) Det er ikke for pænt og jeg synes at den slags tager sig noget bedre ud på f.eks. PC-Engine der er virkelig lille.
Men som maskine alene uden noget tilsluttet er den da virkelig fræk. WonderMega og X-Eye derimod. Fy for den lede et skod design! Jeg ved at der er flere der vil være uenige her :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
CoreCoreSkrevet 05/10-08 00:02, rettet 05/10-08 00:06 
Killer Bean 2>
Ja, hvis du kan lave det nummer med Snatcher og Shining Force CD, er du mere end ualmindeligt svineheldig :)

Det skete jo med konsollen, men til at starte med, vil jeg være tilfreds hvis bare jeg fik fat i Rebel Assault (og SW: Chess) :D
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/10-08 00:03 
Ja men selvom konsollen koster en pæn slat penge er den nu ikke specielt svær at finde.
Spiller nu: Phantasy Star IV
CoreCoreSkrevet 05/10-08 00:05 
Åbenbart hvis AV-udgangen også skal virke :p
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
KillerBean2KillerBean2Skrevet 05/10-08 00:15, rettet 05/10-08 00:18 
Konsolkongen>
Men som maskine alene uden noget tilsluttet er den da virkelig fræk.

Jeg ved ikke... der er bare ikke rigtig noget ved den, der tænder mig :)

Konsolkongen>
WonderMega og X-Eye derimod. Fy for den lede et skod design!

Der kan jeg så kun være ening. Den ligner en af de der Famicom-kloner, man ser nu og da :D
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/10-08 00:19 
Ja nemlig! Mener Sumez købte sådan en for et stykke tid siden. Den skreg bare WonderMega :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 05/10-08 00:23 
Lige netop :D

Er det en WonderMega???
AV Intelligent Terminal
WonderboyWonderboySkrevet 05/10-08 17:10 
Hvor kan man købe sådan en Sega Wondermega henne?.
I love monster land
JuggernautJuggernautSkrevet 05/10-08 17:15 
Japan eller eBay.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
WonderboyWonderboySkrevet 05/10-08 17:25 
Der findes ikke nogle internet butikker der har den til salg måske?.
I love monster land
la0sla0sSkrevet 05/10-08 19:56 
Ja det kan godt være den er gået helt galt for Lars her, men jeg synes der designmæssigt er en sammenhæng. Nuvel, den er selvfølgelig anderledes, men i højde og størrelse virker de ens. Overser vi cartridgedelen bagerst, så synes jeg vi er tættere på, så størrelsesmæssigt og opbygningsmæssigt, i henhold til at den er forholdsvis kompakt. Det er som om den lige som DCen ikke er andet end sit CD-drev, hvis man kan sige det sådan.

Dermed ikke sagt, at jeg ikke sagtens kan se det discman-agtige over den, det er primært ved knapperne og displayet, men ser vi på det formmæssige er der en beslægtethed, drømmer jeg om :)
Hvad sker der?
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig