X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Spiludviklermoral eller mangel på samme


Svar
KTCKTCSkrevet 28/09-08 20:19 
Efter at have set filmene, som linkes til i denne tråd http://www.playright.dk/forumemne.php?id=24097#378474, føler jeg mig provokeret til at skrive en tråd om et fænomen, som desværre begynder at være mere og mere udbredt.

Manden med de løse håndled sidder konstant og fortæller hvor ringe Xbox 360-udgaven af Alone in the Dark er skruet sammen, hvor dårlig styringen er, og påpeger deres mange skidte designvalg. Samtidig fortæller han, at de i PS3-udgaven vil forbedre styringen og fysikken i spillets motor, og i sidste ende er næsten alt, hvad han demonstrerer, noget som kunne løses i en lille simpel patch til 360-udgaven. Men nej, det er bare sur røv for dem, som har købt den omgang betacrap, de sendte til trykken. Det faktum, at han åbenlyst sidder og indrømmer alle disse ting er da en kæmpe falliterklæring, for én ting er at jeg som anmelder giver spillet tæsk for dets fejl og mangler, men det er noget andet når de selv kan se fejlene og tydeligt demonstrerer, at spillet ikke havde været igennem en fornuftig kvalitetskontrol, før de udgav det til Xbox 360. Jeg ved godt at deres fokus er at få folk til at købe den "bedre" PS3-udgave, men hvorfor skal de pisse de kunder, som købte 360-udgaven, i hovedet på den måde?

Lige siden konsollerne for alvor kom online, er det blevet "okay" at udgive spil med masser af fejl, for "dem retter man jo bare i en patch senere". Eller gør man nu også det? Desværre er det mere og mere blevet sådan, at spiludgiverne bruger en masse ressourcer på at markedsføre spillene, og når folk finder ud af, hvad det er for noget fejlfyldt og halvfærdigt skidt de har købt, har spiludgiverne lukket for pengekassen, fordi spillet enten har solgt nok, eller folk undgår det på trods af prisnedsættelser for at sælge "lorten". Så er det bare ærgerligt for dem, som var dumme nok til at lave en preorder på spillet fordi markedsføringen havde lokket dem i første omgang, for fejlene bliver aldrig rettet alligevel.
Med dette eksempel med Alone in the Dark, bliver det for alvor sat på spidsen, for de indrømmer, at de har lavet en stinker, men til gengæld skal de nok sørge for, at man får et bedre produkt til en anden konsol. De skulle skamme sig!

Hvis vi så ser på de ændringer de vil indføre i PS3-udgaven, så er det bestemt nogle vigtige forbedringer, men personligt mener jeg, at spillet har så mange andre fundamentale fejl og mangler, at disse tiltag ikke kan redde spillet alligevel. Det er bare synd, at mange sikkert æder det råt, og tror at PS3-udgaven bliver SÅ meget bedre, end det skidt de har læst og hørt omkring 360-udgaven.

Til slut vil jeg understrege, at min tråd intet har at gøre med, at jeg ikke har en PS3, for hvis jeg havde, ville jeg faktisk føle mig endnu mere pisset på, for så havde jeg jo anskaffet mig spillet til den forkerte af mine konsoller.

Se PS3 Walkthrough + Part 2 + Part 3
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
HankyHankySkrevet 28/09-08 20:33, rettet 28/09-08 20:33 
Jeg mener at have læst et sted, at de fejl der rettes i PS3 udgaven, også ville blive rettet i en patch til 360-spillet, men nu kan jeg selvfølgelig ikke huske hvor.

Jeg er i øvrigt fuldt ud enig med dig i, hvad du skriver og mener.
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
KTCKTCSkrevet 28/09-08 20:42, rettet 28/09-08 20:50 
Mit indtryk, efter at have set disse film, er at de bare vil pege fingre af 360-udgaven for at sælge flere eksemplarer til PS3. Ikke én gang indikerer han, at nogle af disse ting vil blive rettet på Xbox 360, men han fremhæver til gengæld PS3-udgaven i store vendinger. Hvis de virkelig har tænkt sig at lave en patch, burde de fyre ham her gutten på stedet, for dette får alle de små fanboys op af stolene, med deres uvidende crap om at det er fordi PS3 er så meget bedre end 360, og at disse ting slet ikke kunne lade sig gøre på sidstnævnte. Men hvis der bliver råbt højt nok op omkring denne svinestreg, kommer der sikkert en patch alligevel, for at de kan lave noget "damage control"...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
WehnerWehnerSkrevet 28/09-08 20:53 
Jeg har lige set den første film, og det er jo ikke fordi, man ikke forstår, at de desperat forsøger at redde deres spil, men det er svært ikke at blive forarget.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/09-08 20:55, rettet 28/09-08 20:57 
Jeg kan sagtens følge alt hvad du skriver heri. Men jeg synes samtidig at det er stort at de ikke snakker udenom hvad angår 360 versionen. Ikke specielt fedt for de der allerede ejer spillet, nej. Men i det mindste lytter de til kritik og det synes jeg er positivt.
Spillet kommer ret meget senere på PS3 så jeg mener da kun det er rimeligt at de retter i fejlene inden de smider det på gaden. Selvom spillet kommer så meget senere på PS3 og åbenbart er et bedre spil, synes jeg heller ikke det vil være fair hvis de ignorerer 360 versionen og tilbageholder en eventuel patch der kan redde spillet.
Spiller nu: Phantasy Star IV
ElgenElgenSkrevet 28/09-08 21:50 
Ved godt at det er lidt ot, men er der nogen der har prøvet Wii-versionen af Alone in the Dark og evt. har en mening om den?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
ComradeComradeSkrevet 28/09-08 22:29 
Det er møg-elendigt :) Længe siden jeg har følt mig snydt for 100 kr som jeg fandt det til..
Spiller nu: Metal Gear Solid 4: Gun..., Grand Theft Auto IV, Race Driver: Grid
KTCKTCSkrevet 28/09-08 22:55 
Jeg har prøvet Wii-udgaven, og den er faktisk noget dårligere end 360-versionen. Og det siger ikke så lidt ;)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 29/09-08 00:55 
Hvis 360 versionen er dårlig skulle du prøve PS2 versionen ;)

http://ps2.ign.com/articles/888/888629p1.html
KTCKTCSkrevet 29/09-08 12:55, rettet 29/09-08 12:59 
Konsolkongen>
Spillet kommer ret meget senere på PS3 så jeg mener da kun det er rimeligt at de retter i fejlene inden de smider det på gaden.
Det er meget normalt, at man tilføjer ekstra baner, kapitler eller lignende indhold når et spil kommer senere på en given maskine, og det har jeg da fuld forståelse for - Der skal jo være en grund til at give fuld pris for noget, som måske allerede ligger i tilbudskurven til en anden platform.
Men det nummer de laver her er noget helt andet, for stort set alt hvad han fortæller om, er programmeringsmæssige og designrelaterede ting, som skulle have været lavet rigtigt allerede fra starten af, eller i det mindste blive fikset i en patch, når nu "uheldet var ude".
Det er en ussel og moralsk dårlig måde at behandle deres kunder på, for alle de ting som Xbox 360-ejerne har brokket sig over, bliver ikke fikset for dem, men til gengæld kommer købere af PS3-udgaven til at nyde godt af det.

Hvis man koger det ned, har Xbox 360-ejerne været betatestere, men i modsætning til normalt, hvor man bliver betalt for sådan noget, giver man fuld pris for produktet og må ud og punge ud med fuld pris igen, og måske endda købe en helt anden konsol, hvis man vil have den færdige udgave. Hvordan kan man røvrende folk på den måde, hvis man gerne vil tages seriøst?

Ja, det er da positivt, at de lytter til kritik og tager det seriøst, men de skulle nok have tænkt sig om i forvejen, eller helt lade være med at lave spil, hvis de ikke har evnerne til at lave det rigtigt første gang, men er nødt til at have betalende kunder til fortælle dem, hvad der er galt, for derefter at behandle dem som lort.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
IqonIqonSkrevet 29/09-08 18:38, rettet 29/09-08 20:41 
Jeg kan ikke se hvorfor det havde været mere moralsk at lade PS3-versionen lade "stå til", nu hvor de netop har modtaget den kritik af spillet til Xbox 360, som tilfældet var. Det er vel kun positivt at de tager ved lære af deres fejl?

Nu har jeg ikke særligt meget forstand på spiludvikling, men kan det ikke tænkes at så væsentlige ændringer som et ændret kamerasystem, fysikken og spilmotoren ikke bare lige er noget man retter via en simpel patch? Det er jo ikke små bugs, der skal fixes, men dybe designmæssige ændringer... men som sagt har jeg ikke den store forstand på det.

Jeg er da helt enig i at Xbox 360-versionen næppe burde være udgivet i den stand som anmeldelserne giver udtryk for at det er i (jeg har holdt mig fra at spille det), og det er selvfølgelig ikke acceptabelt at et så fejlbehæftet spil bliver smidt på gaden. Når det så er sagt kan der ikke rigtig ændres på det nu, men derfor kan jeg nu stadig ikke se noget galt i at udviklerne benytter deres anden chance på PS3 til at reagere på den kritik de har modtaget.

Edit: Lidt sprogfejl.
Spiller nu: Assassin's Creed II, Uncharted 2: Among Thie..., Ratchet & Clank: A Crac...
GreaseballGreaseballSkrevet 29/09-08 19:37 
Der var der også nogen af de Classic udgivelser til den gamle Xbox som fik rettede eller opdagterede udgaver som PC folket havde nydt godt af.
Foreksemple Fable, der først med Classic genudgivelsen fik de extra ting med som PC udgaven havde. Der har der nok været noget af de store Fable fan der købte spillet igen.
LIVE var heller ikke så udbredt dengang.

Soviet Strike på Saturn havde fået fjernet mange af fejlen fra Playstation versionen og lagt nye ting til.
Det samme galt Tomb Raider.. bare den anden vej. Det kom først på Saturn og fik rettet mange små ting da det kom på Playstation.

Der er intet ny i det der er sket med Alone In the Dark. Det mange er sure over er at det ikke ser ud til at de gider udgive en opdate over LIVE.
KalicolaKalicolaSkrevet 29/09-08 19:52 
Jeg er fuldstændig enig i alt hvad KTC siger.
For The Love Of The Game
KTCKTCSkrevet 29/09-08 20:02 
Iqon>
Jeg kan ikke se hvorfor det havde været mere moralsk at lade PS3-versionen være "stå til"
Nu er jeg ikke sikker på jeg forstår, hvad du mener med at "være stå til", men pointen er netop, at næsten alt hvad de har vist, kan rettes i en lille simpel patch på Xbox 360.

Iqon>
Nu har jeg ikke særligt meget forstand på spiludvikling, men kan det ikke tænkes at så væsentlige ændringer som et ændret kamerasystem, fysikken og spilmotoren ikke bare lige er noget man retter via en simpel patch? Det er jo ikke små bugs, der skal fixes, men dybe designmæssige ændringer...
Jeg finder det dybt urealistisk, at det skulle være besværligt at tilrette Xbox 360-versionen med en simpel patch, men omvendt har de jo allerede bevist, at de ikke fatter at programmere og designe spil.


Iqon>
Jeg er da helt enig i at Xbox 360-versionen næppe burde være udgivet i den stand som anmeldelserne giver udtryk for at det er i (jeg har holdt mig fra at spille det), og det er selvfølgelig ikke acceptabelt at et så fejlbehæftet spil bliver smidt på gaden. Når det så er sagt kan der ikke rigtig ændres på det nu, men derfor kan jeg nu stadig ikke se noget galt i at udviklerne benytter deres anden chance på PS3 til at reagere på den kritik de har modtaget.
Det kan netop ændres på endnu, når Xbox Live har en indbygget mulighed for automatisk at stoppe patchen i halsen på brugerne. Jeg er uddannet programmør, og jeg vil igen vurdere, at det ikke burde være en større opgave at kopiere den opdaterede kode over i 360-udgaven. Det er jo hele pointen med mit brok :)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 03/10-08 22:38 
Man kan vist passende linke til denne farce, som netop har fået et nyt kapitel. Lad os håbe at Lionhead og Hr. Molyneux holder hvad de lover, og giver os co-op inden for den første måned som patch...

Fable II CE, nu uden lir...
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
dpldplSkrevet 03/10-08 23:12 
Yup fået begge mails fra game.co.uk om de blevet ændret(eneste shop været flink skrive det med det samme).

Selvom jeg tro du skyder skylden på forkerte person her. Da dette er nok en publisher fejl mere end udvikler fejl.
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 03/10-08 23:17 
Det har du helt sikkert ret i - det er selvfølgelig udgiveren der har ansvaret, og skubber spillet ud af døren inden det er helt færdigt. Spørgsmålet er hvad årsagen til dette kan være? Er Fable II blevet udsat mange gange indtil videre?
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
WehnerWehnerSkrevet 03/10-08 23:19 
Mon ikke det er den yderst lukrative julehandel?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
dpldplSkrevet 03/10-08 23:40 
Tro wehner rammer det godt. Faktisk eneste tidspunkt fable 2 kan udkomme i år uden få problemmer med andre MS spil.

Nu er kun fallout at slåse med. Og tvivler på MS gider vente mere og bare vil have den ud af døren. Heldigvis er co-op lover dag 1 nu.
Og de har faktisk allerede lavet de hobbles bare ikke nok. Med andre ord en fra MS har skydt LANGT ved siden af antallet der skulle bestilles.(Hvilket gælder fat cards og "premuin" case også).
Tro faktisk ikke fable 2 rigtigt har været udskybbet. De vidste for over et år siden den først vil komme sent 2009.
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig