X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hvordan skal et ikke-lineært spil opbygges?


Svar
jaesjaesSkrevet 24/09-08 20:26 
Tråden om Mass Effect fik mig lige til at tænke på, at det kunne være sjovt at høre hvad P:R-folket synes, der gør et sandkassespil sjovt, eller det modsatte.

Eksempler på gode tiltag, efter min smag:

1. En åben og relativt stor verden at udforske. Uden load in-game, eller i det mindste med meget begrænset brug af load.

2. Dynamisk gameplay. Handlinger har konsekvenser, folk husker og reagerer på ens handlinger og så videre.

3. Destruerbare miljøer. Moderne actionspil er bare bedre med destruerbare miljøer. Behøver ikke at være bygninger (og det er også svært i praksis), mindre ting er også ok.

4. Mulighed for at løse opgaverne på forskellige måder. Action, stealth, lidt puzzles etc.

5. Hovedhistorie samt dybe sidemissioner. Historiefortælling er svært i sandkassespil, men der kunne kompenseres delvis for dette ved at gøre sidemissionerne dybere end normalt. Dels flere lag, i stedet for blot "nak ham" eller "placer bomben", men også ment som, at det kunne være små historier i sig selv af 1-2 timers varighed.


Eventuelt:

1. Et økonomi- eller handelssystem eller lignende kan være sjovt men er ikke et must.

2. Co-op.


Det dårlige:

En del, men værst er nok den missions-struktur, hvor man kører hen til en prik for at aktivere missionen. Det ødelægger indlevelsen. Naturligvis SKAL enkelte missioner foregå på den måde for at styrke valgfriheden og det frie element i disse spil, men der skal også være plads til overraskelser og dynamik.
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 24/09-08 20:54, rettet 24/09-08 21:13 
Jeg kan huske en ret spændende artikel, som jeg desværre ikke længere kan finde, der diskuterede hvor vidt stor valgfrihed var et vigtigt element i spil, og om spillerne egentlig ønskede det når det kom til stykket. Det helt frie valg fungerer sjældent, og valgfriheden er ofte alt for svær at favne indenfor en ramme. Artiklen beskæftigede sig desuden med de valg vi tager som mennesker til daglig. Det er ikke store beslutninger, men ofte meget små ting der bliver valgt dag efter dag, f.eks. hvilket tøj man tager på, hvad man vil have at spise osv.

Pointen var bedre end jeg umiddelbart kan fremhæve den her. Der er selvfølgelig et stykke fra det virkelige livs hverdags valg, og de valg man tager i et computerspil - for ikke at snakke om hvilke valg der er sjove at tage.

Dog synes jeg at det idealistiske frie valg er en kende overvurderet, selvom det er en spændende tanke.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
Zzap!Zzap!Skrevet 24/09-08 21:17, rettet 24/09-08 22:19 
Hmmm... Asteroids, Tetris, Animal Crossing etc.
Ikke liniære spil behøver hverken at være særligt voldsomme i størrelse eller budget og de behøver heller ikke en særlig dyb verden.
Born to kill space
jaesjaesSkrevet 24/09-08 22:13, rettet 24/09-08 22:13 
Zzap: Du har ret, men emnet handler nu om sandkassespil, og ikke kun frihed i gameplayet. Tænkte bare, at jeg bare ville bruge betegnelsen ikke-lineære spil for afvekslingens skyld. Og så gør det heller ikke så ondt på Core ;)

(Men derudover står ordet sandkassespil i indledningen for at klarificere).

Bortset fra det kan vi da godt inddrage frihed i gameplayet generelt, hvis nogen har noget på hjertet. Ved fx at dRxL ejer en friheds-kæphest :)
Zzap!Zzap!Skrevet 24/09-08 22:19, rettet 24/09-08 22:28 
En af de meget få definitive bøger, i mine øjne, der er skrevet om videospil er Chris Crawfords The Art of Computer Game Design fra 1984.
I den bliver det kort og præcist diskuteret hvad forskellen mellem liniære og ikke liniære spil er. Og den kan læses lige her:
http://www.vancouver.wsu.edu/fac/peabody/game-book/Chapter1.html
Born to kill space
CoreCoreSkrevet 24/09-08 22:31 
jaes>
Og så gør det heller ikke så ondt på Core ;)

Hvad er der i vejen med "Free-Roaming"-spil (eller lignende)?

Så slipper du også for at nogle nævner Tetris og Asteroids i en sandkassetråd ;)
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
Zzap!Zzap!Skrevet 24/09-08 22:36 
Jeg vil sige at alle tre spil jeg nævnte falder ind under alle de betegnelser der har været i denne tråd. Der er bare forskel i størrelsen på sandkassen eller "roamynessheden".
Born to kill space
CoreCoreSkrevet 24/09-08 23:04 
Ahhhhh - den er tynd.

Hvis du mener at Tetris og Asteroids kan kaldes sandkassespil, så har du da vist din egen unikke forståelse af hvad folk mener med den betegnelse.

Der kan du bare se Jaes. "Sandkassespil"-betegnelsen er roden til alverdens misforståelser, og lyder i øvrigt meget fjollet ;)
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
Zzap!Zzap!Skrevet 24/09-08 23:10 
Så kom med en definition. Jeg har en grum mistanke om at GTA serien vil være et af de første og eneste eksempler...? De er i virkeligheden hverken særligt frie eller dybe.
Born to kill space
CoreCoreSkrevet 24/09-08 23:43, rettet 25/09-08 08:11 
Zzap!>
Så kom med en definition.

Jeg skulle mene at enhver der bruger betegnelsen "sandkassespil", snakker om et spil med en vis grad af fri færden (= Free Roaming). Jeg selv er i hvert fald aldrig stødt på ordet, hvor det ikke er brugt som betegnelse for Free Roaming. De fleste ville nok også mene at Jaes's oprindelige indlæg, ret kraftigt peger på at det også er det der menes her.

Zzap!>
Jeg har en grum mistanke om at GTA serien vil være et af de første og eneste eksempler...?

Hunter, Oblivion, Mercenaries, Crackdown, Godfather, Spiderman 2 & 3, Kameo, Gun, True Crime, Saints Row...og nåja GTA.

Jeg vil endda tro at man kunne gå så vidt at inkludere spil som: Harry Potter & The Order Of The Phoenix, Animal Crossing, Zelda, Mafia, Blood Omen: Legacy Of Kain, Dead Rising og måske endda Super Mario 64 og Sunshine, men det må vurderes af nogen der har spillet dem mere end mig.

Zzap!>
De er i virkeligheden hverken særligt frie eller dybe

Men det er Tetris og Asteroids?

jaes>
Det dårlige:

Jeg er rigtig træt af udviklernes ide om at et spils levetid forlænges, hvis de bare smider et par hundrede gemte og ubrugelige items ind i spillet, man kan rende rundt og lede efter, efter endt "Main-quest".
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig