X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Troldspejlet-tråden


Svar
KnightrideRKnightrideRSkrevet 23/09-08 08:30, rettet 23/09-08 08:43 
Syntes lige der skulle oprettes en tråd omkring troldspejlet, bare for at få noget nyt og måske også lidt relevant på banen ;) Var for første gang i lang tid inde på deres hjemmeside og til min store overraskelse så jeg, at de er begyndt at uploade deres udsendelser inde på siden. Blev positivt overrasket, da jeg næsten altid glemmer at se det i fjernsynet :/

Men nok om det... Mening... Se hele indlægget


Troldspejlets hjemmeside...
Yippie-ki-yay, motherfu**** :)Spiller nu: Test Drive Unlimited 2, FlatOut 2, Grand Theft Auto IV
197 emne(r).
1 2 3 4 > »

Svar
KnightrideRKnightrideRSkrevet 23/09-08 08:30, rettet 23/09-08 08:43 
Syntes lige der skulle oprettes en tråd omkring troldspejlet, bare for at få noget nyt og måske også lidt relevant på banen ;) Var for første gang i lang tid inde på deres hjemmeside og til min store overraskelse så jeg, at de er begyndt at uploade deres udsendelser inde på siden. Blev positivt overrasket, da jeg næsten altid glemmer at se det i fjernsynet :/

Men nok om det... Meningen med denne tråd var, at vi kunne diskutere hver udsendelse/anmeldelse i denne tråd - også gerne selve spillene.

Kan lige sparke en diskussion igang:
Hvad er jeres generelle mening om Troldspejlet? Kunne det gøres bedre og i så fald, hvad?

Da jeg så "Star Wars The Force Unleashed" blev jeg ret nysgerrig, for har aldrig spillet et af Star Wars spillene før og dette så nu ud til at være rimlig godt lavet mht. til grafik. Men spørgsmålet er om det kan betale sig, at købe det, eller om man skal finde et af de ældre?

Troldspejlets hjemmeside...
Yippie-ki-yay, motherfu**** :)Spiller nu: Test Drive Unlimited 2, FlatOut 2, Grand Theft Auto IV
SumezSumezSkrevet 23/09-08 09:04 
Hvis du er nysgerrig omkring The Force Unleashed, er der en dedikeret tråd til det herinde, hvor ret mange har kommet med deres vurderinger af spillet :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 23/09-08 09:14 
KnightrideR>
Hvad er jeres generelle mening om Troldspejlet? Kunne det gøres bedre og i så fald, hvad?

Jeg har længe syntes Stegelman er spild af "mine licenskroner" og Troldspejlet er noget hø. Manden er sympatisk og har stor viden (af en DR medarbejder altså ;)), men programmet trænger til gevaldig fornyelse.

Jeg er selvfølgeligt ikke i målgruppen så forståeligt nok at tonen ikke falder i min smag, men syntes de hellere skulle opsplitte eller skrære fra så de ikke skal behandle konsolspil, brætspil, bøger, tegneserier, film, osv. i een stor pærevælling uden at gå ordenligt i dybden med nogle af tingene. F.eks. bærer deres spilanmeldelser præg af 12 årige der anmelder for dem, og deres "dybdegående" indslag ofte er forproduceret indkøb hvor de bare laver ny voice-over.

Nej, jeg er ikke imponeret ;)
AmbyAmbySkrevet 23/09-08 09:45 
Det afspejler jo i det hele taget hvor pengene ligger. I nuværende form behøver de ikke engang et studie.

Det var tider da han sad i hulen :) Men i dag vil folk hellere se Sandhedens Time, Dagens Mand og Merethe's mave. Docusoaps hvor folk tuder. Fy for helvede.
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
WonderboyWonderboySkrevet 23/09-08 11:04 
Jeg har næsten set Troldspejlet fra det startede, og jeg synes det har været meget godt i gemmen tiden, og jeg er helt vild med Jacob Stegelman synes han gør det rigtigt godt, Synes det er lidt ærgligt at det kun vare 15 min nu, men sådan er det nu når DR skal spare hele tiden, men synes at deres hjemmeside er blevet rigtig Fed.
I love monster land
KalicolaKalicolaSkrevet 23/09-08 11:04 
Der var engang hvor jeg altid skulle se troldspejlet, og nærmest løb hjem fra skole for at se det. Det var før internettet :)

Nu syntes jeg bare at det tåbeligt, når der sidder børn på 11 år og tester spil. Og hans evige spoilere kan gøre mig blå i hovedet. Glemmer aldrig da han viste kampen mellem joda og kaiseren I episode 2. Eller når han kalder wind waker for wind walker osv.

Og de utallige gange han viser gamle godzilla film og raptilikus, bare fordi der kommer en ny film som bare har en smule med monstre at gøre.

Ja, fornyelse er præcis hvad det program har brug for.
For The Love Of The Game
SumezSumezSkrevet 23/09-08 11:20, rettet 23/09-08 11:22 
Heh, rimelig enig med Darknon.

Jacob Stegelman er en rigtig god vært, der er god til at præsentere materialet pædagogisk. Desværre går der rigtig meget luft af ballonen, når man ved bare lidt af det han snakker om, hvorved det bliver pinligt tydeligt hvor lidt han selv aner om det emne, han snakker om.


Jeg har også altid haft et problem med deres ekstreme fokus på "Rallyspil" over alle andre genrer.
Men de har nu tit haft en tendens til at være op til et år for sent ude med deres anmeldelser (Curse of Monkey Island og Final Fantasy X var vist begge OVER et år efter udgivelsesdagen), så de er sjældent særlig relevante alligevel.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ElgenElgenSkrevet 23/09-08 12:11, rettet 23/09-08 12:11 
Jeg er helt enig med Wonderboy; ser det så tit jeg husker det.
Og efter jeg selv har fået en søn med hang til både computerspil og Harry Potter etc. synes jeg det er fedt at se sammen med ham };-)
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 23/09-08 13:33, rettet 23/09-08 13:34 
Det er da noget mærkeligt brokkeri over Troldspejlet og Jakob Stegelmann. Jeg synes det er hver en licenskrone værd, at der findes et program som Troldspejlet. Jeg forstår ikke kritikken for der er da ingen tvivl om, at programmet ikke henvender sig til supernørden.
Som barn sad jeg med åben mund og polypper hver eneste gang det blev sendt, og i dag kan jeg tænke tilbage og stadigvæk huske den begejstring og fascination over, at man kunne se noget med computerspil i tv. Så prøv da nu at klandre Troldspejlet for noget det gør forkert i forhold til målgruppen.
Hvad angår Jakob Stegelmann, så er han simpelthen en fantastisk vært. Planet X FTW som den gode konge ville sige :p
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
BeanoBeanoSkrevet 23/09-08 13:52 
Det er da noget mærkeligt tilbedning af Troldspejlet og Jakob Stegelmann... ;)
ElgenElgenSkrevet 23/09-08 14:18 
Tilbedning? Hvad mener du?

};-)
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
WonderboyWonderboySkrevet 23/09-08 14:22, rettet 23/09-08 14:23 
Nej det synes jeg da ikke, jeg er enig med Kristensen og Elgen, Jakob Stegelmann er da den Fedste Vært på et fedt program, og ja Planet X er også rigtigt godt, se i link det er da bare for Cool.

Troldspejlet
I love monster land
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/09-08 14:27 
Jeg er enig med Kristensen, Elgen og Wonderboy. Skulle også ALTID se det da jeg var mindre. Jeg synes stadig programmet er skruet ganske godt sammen i dag selvom det selvfølgelig henvender sig til en yngre målgruppe.
Det overgår i hvert fald alle de andre programmer med videospil der sendes på tv i dag.
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 23/09-08 14:28, rettet 23/09-08 14:29 
@Elgen: Hvis en negativ holdning er "brok" må en positiv holdning da være "tilbedning" :)

@KK: Ja, TS er vel det bedste pga. manglende alternativer :P
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/09-08 14:31 
Det er ikke helt det jeg skrev ;)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 23/09-08 14:38 
Jow det var ;)
Alf81Alf81Skrevet 23/09-08 15:17 
Tror vi alle kan være enige om, at Troldspejlet ikke er ude på at pushe nyheder og komme med dyb kritik af spil og deslige, til folk der allerede har fingrene godt nede i lorten. Derfor vil jeg også mene, at det vil være så ufattelig ynkeligt, hvis P:R brugere begynder at bashe programmet og værten.

Jakob Stegelmann holder og alle ved det :)
Ting om dét og pis.
BeanoBeanoSkrevet 23/09-08 15:22 
Er der nogen der "basher" Stegelman?

Troede det var programmet der blev kritiseret...
Alf81Alf81Skrevet 23/09-08 15:28 
Jeg kan da være ligeså stejl og sige at jeg ikke har beskyldt nogen for samme.
Ting om dét og pis.
BeanoBeanoSkrevet 23/09-08 15:30 
Så bare lidt underligt at bringe det på banen. Well...
Alf81Alf81Skrevet 23/09-08 15:40 
Ej men "spild af mine licenskroner"?
Ting om dét og pis.
BeanoBeanoSkrevet 23/09-08 15:44 
Husk at citere korrekt :

Beano>
Jeg har længe syntes Stegelman er spild af "mine licenskroner" og Troldspejlet er noget hø. Manden er sympatisk og har stor viden (af en DR medarbejder altså ;)), men programmet trænger til gevaldig fornyelse.

Oversat: JS er spild af licenskroner når programmet han laver er noget hø. Skriver samtidig at han er sympatisk og har stor viden. Kan næppe klassificeres som "bashing" af manden.
Alf81Alf81Skrevet 23/09-08 15:49 
Jeg fatter intet af så ganske meget.
Ting om dét og pis.
BeanoBeanoSkrevet 23/09-08 15:54 
Ok, der er meget?... men så længe du ikke spilder mine licenskroner skal jeg nok lade være med at bashe dig for det ;)
CoreCoreSkrevet 23/09-08 16:37 
Jeg syntes da at nogle er lidt for begejstret for X Factor, Talent 08, Søren Ryge og Hammerslag, hvis det er Troldspejlet der skal have skyld for at være direkte spild af licenskroner.

Jeg syntes det er et fint lille program. Jeg forventer ikke pissemeget af det, og er sjældent enig med det, men mine sønner er glade for det, og vi ser det gladeligt sammen lørdag formiddag.

Jeg syntes nærmere at det er ærgeligt at programmet er blevet kortere her på det sidste, og når de gerne vil dække så mange områder, burde de have flere programmer om året, end den smule de har kørende nu.

Jeg syntes at det holder at vi har et program, der måske kan afværge at børn køber lortespil i blinde, og enhver der på en eller anden måde har stået med salg af spil som profession, må også have oplevet hvilken effekt programmet kan have på den fede måde.

Jeg er dog enig i, at hvis ikke man kan nyde det af enten nostalgiske eller familiære årsager, så er det ubrugeligt i samme øjeblik du kan engelsk og har internetadgang (et punkt jeg gætter på, at de fleste af os er nået for mere end bare et par dage siden). Kan du nøjes med Gamereactor, behøver du ikke engang at kunne engelsk (om det er et skift til det værre eller det bedre, er så en helt anden diskution).
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
jaesjaesSkrevet 23/09-08 17:05, rettet 23/09-08 17:05 
Der er ikke blevet mindre af Troldspejlet. Udsendelserne er blevet kortere, men til gengæld bliver der flere af dem.
BeanoBeanoSkrevet 23/09-08 17:09 
Core>
Jeg syntes da at nogle er lidt for begejstret for X Factor, Talent 08, Søren Ryge og Hammerslag, hvis det er Troldspejlet der skal have skyld for at være direkte spild af licenskroner.

Kunne ikke være mere enig. I den sammenhæng ligger TS trods alt laaangt nede på craptastic-listen ;)
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 23/09-08 17:52 
Hvis man er begejstret for Jakob Stegelmann ville jeg også tro, at man var til Søren Ryge. Det er jeg i hvert fald :)
Jeg kan næsten ikke gætte mig frem til hvad du så mener er godt tv Beano.
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/09-08 17:55 
De unge mødre?
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 23/09-08 18:14, rettet 23/09-08 18:15 
@Kristensen: Jeg ser faktisk ikke så meget TV længere (max 5-6 timer om ugen) da jeg syntes programfladen fyldes med for meget reality-halløj, boligprogrammer, vi-vil-også-være-celebs-shows (X Faktor f.eks.), osv. Det er jeg temmeligt træt af. Så for det meste nyheder, dokumentarer, Klovn, film og lign jeg ser når det er broadcast TV.
Og nej, jeg zapper også udenom Søren Ryge... De Unge Mødre har jeg aldrig set men lyder "vildt" interessant (KK, din flab!) ;)
KTCKTCSkrevet 23/09-08 18:41, rettet 23/09-08 18:41 
Core>
Jeg syntes at det holder at vi har et program, der måske kan afværge at børn køber lortespil i blinde, og enhver der på en eller anden måde har stået med salg af spil som profession, må også have oplevet hvilken effekt programmet kan have på den fede måde.
Det skal jeg lige have uddybet, for jeg har personligt desværre aldrig hørt Troldspejlet nævnt i en salgssituation, og ungerne købte så meget EA-lort, at jeg mange dage måtte gå hjem i deprimeret tilstand, når jeg havde lukket butikken, selv om Troldspejlet normalt er fornuftige nok til at advare om dette firmas stinkere...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
ChronoChronoSkrevet 23/09-08 18:47 
Jeg synes Stegelman er en god vært. Til tider kunne han måske godt have brug for en bedre spil-redaktion, men de som programmet mest er henvendt til taget i betragtning så er det jo nok helt okay.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
BeanoBeanoSkrevet 23/09-08 19:08 
DK4 kører vist stadig et spilprogram. Nogen der ser det og er det ok?
JuggernautJuggernautSkrevet 23/09-08 19:16 
Personligt synes jeg at det er helt ok, og jeg ser da også så ofte jeg kan komme til det. Lidt mere seriøst end Troldspejlet. Cronoss herinde fra er spilanmelder på programmet.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
KillerBean2KillerBean2Skrevet 23/09-08 19:22 
Det skulle ikke undre mig, hvis Troldspejlet har mindre indflydelse på de købestærke unge nu, end det havde i da de startede. Specielt pga. internettet. Men da jeg som lille snothvalp i begyndelsen af 90'erne første gang stiftede bekendtskab med TS, var Stegelman en gud! Vi havde kun DR1 og TV2 på tossen, så TS var det eneste program, der beskæftigede sig med alt det virkelig fede... her tænker jeg mest på MegaDrive spil :)

Forresten er Søren Ryge vildere end hele Hunnerkongens hær tilsammen!
AV Intelligent Terminal
BeanoBeanoSkrevet 23/09-08 19:44 
He he he... hvad har han nu revet hovedet af?
nerosnerosSkrevet 23/09-08 22:34, rettet 23/09-08 22:36 
@Killer Bean: Er du nu blevet til Altered Beast?
Bashful Neophyte
CoreCoreSkrevet 23/09-08 22:52 
KTC>
Det skal jeg lige have uddybet

Jeg har oplevet rigtig mange børn og forældre, der på grund af at have set et givent spil i Troldspejlet, bliver gjort opmærksom på deres eksistens, og vælger at købe dét i stedet for en eller anden "Space Survivor X: Shooting Star"-titel fra PlayIt de har fundet til en hund i Føtex.

Troldspejlet holder sig jo primært til at anmelde kvalitetsproduktioner (og filmlicenser, som dog sjældent får særlig meget ros). At de skiller fårene fra bukkene i udvælgelsen, medvirker vel til at slutbrugernes fokus bliver holdt på toppen af poppen, også selvom det er EA-lort. Mange børn i fritidshjemsalderen, syntes jo at EA-lorten er en rar lort ;)
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
silverstarsilverstarSkrevet 23/09-08 23:35, rettet 23/09-08 23:36 
Core>
Mange børn i fritidshjemsalderen, syntes jo at EA-lorten er en rar lort ;)

Hehe, i modsætning til os der nu er vokset op og har opdaget at den specifikke lort lugter ;)

Da jeg var en lille purk fulgte jeg nøje Troldspejlet og dets anmeldelser. Idag er det for overfladisk til min smag, og jeg er enig i, at de tager for mange ting med istedet for at gå i dybden med færre ting. Det er for meget at drøne igennem spil, bøger, film, brætspil etc i en udsendelse, der varer 15-20 min.
Men jeg tror faktisk det er mig og mine behov/krav til udsendelsen, der har ændret sig, og ikke Troldspejlet. Jeg synes stadig Jakob Stegelman er en fantastisk vært, og jeg er sikker på at han brænder for det han laver, selvom det måske ikke er spillene der er hans primære fokus. Der er for få at hans slags tilbage på tv, der er kommet for mange dumsmarte MTV typer og standup-komiker typer på sendefladen idag til min smag... Damn, det lød bittert :P
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
KillerBean2KillerBean2Skrevet 24/09-08 08:11, rettet 24/09-08 08:17 
Beano>
He he he... hvad har han nu revet hovedet af?

Sikkert et eller andet som han har sin fulde ret til at rive hovedet af ;)

neros>
@Killer Bean: Er du nu blevet til Altered Beast?

Ja, det kan jeg vist ikke løbe fra :)
AV Intelligent Terminal
JmogJmogSkrevet 24/09-08 09:07 
Jeg får desværre sjældent set Troldspejlet nutildags, men det skyldes mere mangel på tid (og hukommelse) end lyst. Jeg faldt over udsendelsen ved et tilfælde her forleden, og selvom nyhedsværdien var lig nul i anmeldelserne pga. internettet, så var det ekstremt hyggeligt.

Uanset om jeg er enig med Stegelmanns redaktions bedømmelse, så elsker jeg at høre ham snakke om spil, film og tegneserier.

Da jeg var barn var ingen udsendelse på TV mere elsket af mig. Uden Troldspejlet ville jeg sikkert aldrig have fået øjnene op for klassikere såsom Alien Breed.
WikzoWikzoSkrevet 25/09-08 15:07 
Jeg har også længe set Troldspejlet, og, som hos mange af jer andre, har Jakob Stegelmann en særlig kultstatus i mine øjne.

Jeg synes, det er ærgerligt, at programmet er så kort i dag, og jeg får det sjældent set i fjernsynet. Derfor har jeg fundet en rigtig smart løsning, nemlig at abonnere på RSS Feeds fra DR1s hjemmeside. Så får man en update, hver gang en ny anmeldelse er oppe, og på den måde kan man se de enkelte udsendelser, som man har tid og lyst til.

Som I andre også kommer ind på, er det nogle gange lidt for tydeligt, at det er anmeldere på 10-12 år, men okay, jeg er vist også ved at vokse lidt fra målgruppen

Én sidste ting: Er jeg den eneste, som bliver irriteret over, at Jakob gang på gang kalder Wii for "Nintendos lille Wii-boks"? :P
WehnerWehnerSkrevet 25/09-08 16:21 
Jeg kunne finde på værre ting at kalde den...
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
ChronoChronoSkrevet 01/02-09 19:32 
Troldspejlet har 20-års jubilæum så deres hjemmeside er opdateret med gamle klip. Det er nu ret sjovt at se, men desværre er der ikke så mange klip endnu. Se også den sidste nye udsendelse der er et tilbageblik på de sidste 20 år.

Troldspejlet
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
WonderboyWonderboySkrevet 01/02-09 20:34, rettet 01/02-09 20:35 
Fedt, Der skulle ikke være nogle der skulle have fået optaget dette afsnit på dvd vel?, da min optager åbenbart desværre ikke har fået det optaget.
I love monster land
WonderboyWonderboySkrevet 01/02-09 21:03 
Eller nogle der ved hvordan man kan få fat i det afsnit med Troldspejlet 20. Jubilæum på dvd?, Vil bliver meget glad for hjælp.
I love monster land
ChronoChronoSkrevet 01/02-09 21:19, rettet 01/02-09 21:21 
Du kan da se det på hjemmesiden? Jeg tror også at de genudsender mandag kl. 17.

EDIT: Nej, det er vist et nyt afsnit mandag.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
DarkbeatDarkbeatSkrevet 01/02-09 21:28, rettet 01/02-09 21:39 
Wikzo>
Én sidste ting: Er jeg den eneste, som bliver irriteret over, at Jakob gang på gang kalder Wii for "Nintendos lille Wii-boks"? :P

Haha jeg så lige det nye retro-afsnit hvor han kalder en NES for "Nintendo's lille grå boks" :D
Selv i Shadow of the Beast klippet fra 1989 nævner han til sidst "Næste gang kigger vi også på spil til Nintendo spille-boksen"
WonderboyWonderboySkrevet 02/02-09 19:44 
Det hva i Dag at de sendte den udsendelse med Troldspejlet 20års Jubilæum, og jeg fik den optaget, Det er bare Super Fedt.
I love monster land
dRxLdRxLSkrevet 02/02-09 20:54 
Haha, se lige Soul Calibur klippet fra 2000.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
197 emne(r).
1 2 3 4 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig