X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Troldspejlet-tråden


Svar Sortering
KnightrideRKnightrideRSkrevet 23/09-08 08:30, rettet 23/09-08 08:43 
Syntes lige der skulle oprettes en tråd omkring troldspejlet, bare for at få noget nyt og måske også lidt relevant på banen ;) Var for første gang i lang tid inde på deres hjemmeside og til min store overraskelse så jeg, at de er begyndt at uploade deres udsendelser inde på siden. Blev positivt overrasket, da jeg næsten altid glemmer at se det i fjernsynet :/

Men nok om det... Mening... Se hele indlægget


Troldspejlets hjemmeside...
Yippie-ki-yay, motherfu**** :)Spiller nu: Test Drive Unlimited 2, FlatOut 2, Grand Theft Auto IV
197 emne(r).
« < 1 2 3 4

Svar Sortering
3of193of19Skrevet 13/04-19 22:05 
SøgAArd>
Gamecube fremfor Nintendo 64? Blasfemi! :)

Mange N64 spil er ikke ældet særlig godt desværre.
Ville også klart sige Gamecube.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 13/04-19 23:12 
Jeg er enig i at GameCube er en meget bedre konsol end N64. Men jeg synes bestemt at N64’eren med titler som Mario 64 og Zelda gjorde større indtryk i spilhistorien end GameCube gjorde.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SøgAArdSøgAArdSkrevet 20/04-19 13:14, rettet 20/04-19 13:16 
Det her er jo set i et historisk perspektiv, og er ikke "hvilken konsol er mest playable i dag". Det giver jo stort set ingen mening at sammenligne de første "3D-konsoller" med de senere 1 til 1, da fx. mange PS1- og N64-spil ligner en katastrofe nu, og ofte har elendig framerate.

Men hvilke spil til Gamecube tænker I da er/var bedre og mere ikoniske end fx. Super Mario 64, Zelda: Ocarina of Time og GoldenEye? Det eneste jeg lige kan komme i tanke om er Super Smash Bros. Melee, da både Wind Waker og Super Mario Sunshine bliver outshined af deres N64 counterparts.
Home is where the hardware is..
SumezSumezSkrevet 20/04-19 17:37, rettet 20/04-19 17:37 
Mange PS1- og N64-spil lignede også en katastrofe da de kom ud, og havde også en elendig framerate dengang :P

Men ja, det er vel ikke det der afgør om en konsol er "vigtig".
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SøgAArdSøgAArdSkrevet 21/04-19 08:05 
56k modem har også altid været langsomt, men dengang var det stadig acceptabelt :)

På samme måde var fx. GoldenEye også spilbart dengang, fordi man ikke var vant til bedre.

Men jeg må indrømme at jeg synes det er helt outrageous at påstå at Gamecube har haft større betydning for spilhistorien end Nintendo 64. Ikke nok med at N64 har en god håndfuld A+ titler som stadig spilles, omtales og speed runnes i et væk den dag i dag, så lagde mange af titlerne også fundamentet for deres respektive genrer fremadrettet (Super Mario 64, Mario Kart 64, Zelda, GoldenEye, osv.).

Og lige modsat vil jeg nærmest påstå at Gamecube og dens spilkatalog har været stort set irrelevante for spilhistorien. Derfor synes jeg også det er absurd at have den på listen fremfor N64, men vil selvfølgelig gerne høre nogle argumenter for det valg.

Betyder det så at jeg hellere vil spille N64 fremfor Gamecube i 2019? Nej da :)
Home is where the hardware is..
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 21/04-19 11:06 
Er helt enig.

Der var ingen der sagde at n64 eller ps1 var en katastrofe i 90erne. (At se på)
Jeg så ikke alt det popup grafik fra n64. Som jeg ser idag.
Jeg husker at grafikken var vild god.
Og viste stolt nogle af spillene frem til venner. :)

Hvis man skal lave en liste med spil eller konsoller.
Skal man huske tilbage da de kom ud. Ikke hvordan de er i dag.

LANGT de fleste af os sad med RF og AV signal - og vi havde en fest med gaming.
Vi ved så bedre idag, men ikke den gang.
Er helt enig i at ps1 og n64 ser direkte grim ud i dag.

Men n64 og ps1 er langt mere vigtig end ps2/gc/Xbox i vores historie om konsoller.
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
SumezSumezSkrevet 21/04-19 11:09, rettet 21/04-19 11:09 
Der var ingen der sagde at n64 eller ps1 var en katastrofe i 90erne. (At se på)

Så husker du ikke så godt :P
N64 fik rigtig meget hug for manglen på teksturer, og PS1 fik rigtig meget hug for texture warps og dithering.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 21/04-19 11:33 
Jeg har aldrig hørt om det den gang, ikke fra blade venner eller tænkt det selv fra slut 80 til start 2000.
Det var altid:
Gameplay 4/10
Lyd 5/10
Grafik 8/10

Man fik altid forklaret 16 bit er double så flot som 8bit.
Og 32bit holy shit
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
DunwichDunwichSkrevet 21/04-19 15:48 
GameCube og den originale Xbox, var vel det eneste man havde brug for dengang?

Halo, Resident Evil 4, Super Monkey Ball, Rogue Leader osv. Der var i hvertfald ikke rigtigt noget, selv på PS2, der kommer i nærheden af disse for mig.

Og hvem husker ikke den nærmest skandaløse launch PS2'en havde i Europa. Jeg krummer i hvertfald stadig tæer over den.

GameBoy Advance var osse et hit hos mig. Har haft så mange gode oplevelser med den. Men det var helt klart den originale Xbox og GameCube som virkelig tog kegler.

Uden tvivl havde det osse noget at gøre med Xbox'ens fuldstændigt fænomenale launch og spil line-up under dens launch. Det havde man sgu aldrig set før - så mange kvalitetsspil på een gang. Helt uhørt, og aldrig matchet eller overgået, og bliver det formentligt heller aldrig. Marts 2002 - det får vi aldrig igen.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/04-19 19:39 
Var der andet end Halo som blev godt modtaget ved launch?
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 21/04-19 19:45, rettet 21/04-19 19:47 
Rallisport Challenge var skidegodt. Project Gotham Racing lige så. Amped husker jeg også som rigtig underholdende.

Plus Halo, så var det vist de eneste launchspil der var værd at købe, men for en launch er 4 gode titler ikke skidt. Det slår dog ingen rekorder.

Egentlig et interessant spørgsmål: Hvilken konsol havde flest gode launchtitler?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/04-19 19:47 
Tak for genopfriskningen :)

Rallisport var fremragende. Kan faktisk meget bedre lide etteren end toeren :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 21/04-19 19:50 
Har næsten alle konsoller ikke generelt været rimelig elendige omkring launch? :) Jeg ville aldrig definere en konsols betydning ud fra deres launch-lineup.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/04-19 19:52 
Det synes jeg nu ikke. Der har været en del launchtitler der virkelig har defineret konsollen for altid.
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 21/04-19 19:53 
Gamecube klarer sig egentlig ret godt. Ud sf disse titler:

All-Star Baseball 2002
Batman Vengeance
Crazy Taxi
Dave Mirra Freestyle BMX 2
Disney’s Tarzan Untamed
Luigi’s Mansion
Madden NFL 2002
NHL Hitz 20-02
Star Wars Rogue Squadron II: Rogue Leader
Super Monkey Ball
Tony Hawk’s Pro Skater 3
Wave Race: Blue Storm

Synes jeg der er seks gode:
Crazy Taxi
Luigi’s Mansion
Rogue Squadron II
Super Monkey Ball
Tony Hawk’s Pro Skater 3
Wave Race
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 21/04-19 19:55, rettet 21/04-19 19:55 
N64 husker jeg som virkeligt godt.


Super Mario 64
Star wars
Wave race
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/04-19 19:58 
PS4:
Ingen

Wii U:
Alle

Den var til Beano :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 21/04-19 20:00 
Wave Race var ikke launch.
JmogJmogSkrevet 21/04-19 20:02 
Konsolkongen>
PS4:
Ingen

Den dag i dag synes jeg stadig at Assassin’s Creed Black Flag er den bedste pirattitel der er udgivet. Killzone Shadow Fall får meget flak, men det synes jeg er ubegrundet, for det er en pisseflot (også i dag) og vellavet FPS.

Resogun var også pissegodt.
DunwichDunwichSkrevet 21/04-19 20:18 
Sumez>
Har næsten alle konsoller ikke generelt været rimelig elendige omkring launch? :)

Kun PS2.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 21/04-19 20:40 
Jmog>
Wave Race var ikke launch.

Jo jeg købte wave race , super Mario og star wars. På launce.

Måske 2-3 dage efter.
Kan huske det var den første weekend efter launce. Købte en lige efter mit ung arbejde , om fredagen.
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
KamekKamekSkrevet 21/04-19 21:13 
Wave Race udkom et par måneder efter launch i Europa :-)
Oh hai Mark!Spiller nu: Spider-Man 2 (2023), Super Mario RPG (2023), Super Mario Bros. Wonder
DunwichDunwichSkrevet 30/07-23 09:42 
Har I set de tre nye Troldspejlet afsnit? De snakker om henholdsvis platformspil, skydespil og racer spil.

Jeg vidste f.eks ikke, at det første Max Payne spil, er bedre end Halo spillene. Men når nu Stegelmann og Troels Møller siger det..

https://www.dr.dk/drtv/episode/troldspejlet-special_-troldspejlet-skyder-paa-det-hele_397438
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/07-23 09:45 
Max Payne var kewl :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
DunwichDunwichSkrevet 30/07-23 10:01 
Ha ha, ja, og kodeordet her er "var" ;) Vi har alle haft vores John Woo fase, og jeg syntes engang, at Face/Off var lige så god som Die Hard.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/07-23 12:16 
Det kan godt være at det ikke holder så godt på konsol længere som jeg husker dem fra Xbox-dagene :)

PC-versionen må dog stadig være rigtig god.

Ser frem til remakes, men så øfferen som Remedy er bliver det nok kun en digital udgivelse :(
Spiller nu: Phantasy Star IV
DunwichDunwichSkrevet 30/07-23 16:42 
Jeg syntes faktisk Max Payne var ret svedigt da det kom, og spillede det meget. Det var på PC, med mus og keyboard, hvor det bare spillede. Jeg prøvede senere Xbox versionen, og den kunne jeg ikke forene mig med, pga styringen. Det er blevet udgivet til Series S/X og tror lige jeg vil tjekke det ud, hvis det ikke koster alt for meget.

Grundliggende var spillet godt, men jeg holder stædigt fast i "var", for sidst jeg prøvede det, var jeg ikke ligeså begejstret for det, som dengang. Men nu prøver jeg det lige på Series S.

Men at Troldspejlet sætter det i en kategori, som bedste skydespil, foran alle Halo spil - det er jo useriøst.
SumezSumezSkrevet 31/07-23 06:38, rettet 31/07-23 06:38 
At kalde Max Payne og Halo for skydespil er useriøst ja :D
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/07-23 10:06 
Jeg synes de to spil er meget svære at sammenligne. De har ikke rigtig noget til fælles, men hører selvfølgelig begge til i en overordnet kategori der hedde skydespil.

Jeg har ikke set afsnittet endnu, så ved ikke på hvilken måde de fremstiller at Max Payne er bedre.
Skulle jeg vælge i dag ville jeg også hellere sætte Max Payne på, i håb om at det er så godt som jeg husker det. Men det er altså bare noget helt andet end Halo :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 31/07-23 10:30 
Sumez>
At kalde Max Payne og Halo for skydespil er useriøst ja :D

Ungdommen nutildags! Shmups er skydespil. Basta bum.
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/07-23 11:35 
Shmups er Raptor-genren.
Spiller nu: Phantasy Star IV
DunwichDunwichSkrevet 31/07-23 12:27 
Jeg købte Max Payne for 109 kr og har spillet det et par timer. Det er sgu stadig ret godt. 60 fps og efter lidt tweak på styringen's sensitivitet, spiller det ret godt. Lyden er i øvrigt virkelig god; 5.1 surround og det hele. Blev faktisk ret opslugt af det, så det skal gennemføres. Køber også Max Payne 2 snart.

Mht. Troldspejlets definition af skydespil, så er Troldspejlet en autoritet på spilområdet, og hvis Jakob Stegelmann siger at Tetris er en first person shooter, så klapper man hælene sammen og accepterer det. Nogle gange er det bedst, bare at tage Kool-Aid'en.
DunwichDunwichSkrevet 31/07-23 12:29 
Konsolkongen>
Jeg har ikke set afsnittet endnu, så ved ikke på hvilken måde de fremstiller at Max Payne er bedre.
Skulle jeg vælge i dag ville jeg også hellere sætte Max Payne på, i håb om at det er så godt som jeg husker det. Men det er altså bare noget helt andet end Halo :)

De sammenligner ikke Max Payne med Halo, for de nævner ikke Halo. Men de nævner Doom i samme sætning som Max Payne, som nogle af de bedste skydespil.
jaesjaesSkrevet 31/07-23 13:26 
Jeg synes, det var et godt program. Dog for tætpakket med information, da de på 30 min. ville igennem nærmest alt om emnet (spilhistorie, adfærdspsykologi, indblik i de forskellige subgenrer, hvad der kan gøre et skydespil sjovt, etc.).

Deres liste (som kun bestod af tre spil):
1. Doom (2016-udgaven)
2. Call of Duty 4: Modern Warfare
3. Max Payne

Deres liste har tydeligvis et mere subjektivt end objektivt afsæt, så resultatet har jeg det fint nok med.
SumezSumezSkrevet 31/07-23 14:42 
Det første Doom er bedre end alle de tre. :) Og Doom Eternal er også rimelig meget bedre end Doom 2016 :D

Og Out Zone er bedre end dem alle sammen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/07-23 17:09 
Doom Eternal var på mange måder en katastrofe der rullede næsten alt det gameplaymæssige tilbage som de fik ros for i 2016. Det var et udmærket spil stadig, men øv for en skuffelse.
Spiller nu: Phantasy Star IV
DunwichDunwichSkrevet 31/07-23 18:16 
Hvis jeg kun måtte vælge et, ud af den Top 3, var det ret nemt :) Mht. Doom, så synes jeg klart Doom 2016 var bedre end Eternal; Eternal gad jeg ikke efter en time. Men Doom 1993, er my kind of Doom.

Det kunne være sjovt at se et Troldspejlet program, dedikeret kun til first person shootere. Hvis ikke Halo 3 vinder og får fuld plade på alt, er det useriøst.
PapandPapandSkrevet 31/07-23 18:49 
Nu er det jo ikke værre end at Troldspejlet blot har givet deres mening, uden der behøves en dybere afhandling for at retfærdiggøre det. At du ser Halo 3 som det helt store, betyder jo ikke at alle behøver være enige i det.

Synes faktisk Troldspejlet er blevet til et udmærket program de sidste par sæsoner og gør et fint forsøg på forsat at være relevant. Både for de nostalgiske og for et nyt publikum. Så napper jeg gerne et par hurtige top 3 bud med, selvom det måske lokker fanboys frem med høtyven. :)
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
DunwichDunwichSkrevet 31/07-23 19:14 
Det var selvfølgelig sagt med et glimt i øjet, og det jeg mente var, at hvis Doom 1993, ikke fik fuld plade, var al seriøsitet gået fløjten.

Men spillet skal dele første pladsen med Halo 3 ;)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/07-23 19:54, rettet 31/07-23 19:55 
Dunwich>
...Mht. Doom, så synes jeg klart Doom 2016 var bedre end Eternal; Eternal gad jeg ikke efter en time. Men Doom 1993, er my kind of Doom.

Hvis du en dag keder dig så prøv at spille videre til du får Super Shotgun med meathook'en. Derfra blev spillet klart mere underholdende at spille. Jeg havde også afskrevet spillet inden og ikke planer om at vende tilbage igen.

Det er dog totalt fail at det var det eneste våben der var sjovt at bruge, modsat 2016 der havde en perfekt balance og gav en lyst til at skifte imellem dem alle.

Banerne der skal forestille at foregå i himmelen er naturligvis stadig røvsyge. De åndssvage gamebreaking ekstraliv kan man heldigvis lade være med at samle op (bortset fra en enkelt secret hvor skidtet er i vejen), og det vil jeg på det kraftigste anbefale at man gør for at få en bare nogenlunde tilfredsstillende oplevelse :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
DunwichDunwichSkrevet 05/08-23 19:19 
Jeg har fået en undskyldning fra Troldspejlet, fordi de ikke har haft nogle af Halo spillene med på deres top lister.
HankyHankySkrevet 05/08-23 20:17 
Ynkeligt :)
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 08/08-23 11:09, rettet 08/08-23 11:09 
Jeg synes også det var et udmærket program de har lavet. Jeg er meget enig i det jaes skriver.
Spiller nu: Phantasy Star IV
millenniummillenniumSkrevet 08/08-23 12:40 
Jeg fik ikke en undskyldning da jeg truede med sagsanlæg for ikke at nævne Turrican. Overreaktion fra min side? Altså jeg mener ... hvem i alverden glemmer Turrican?!
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 08/08-23 12:50 
I hvilken sammenhæng skulle Turrican nævnes?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 08/08-23 12:54 
Underordnet. Det skal bare nævnes :D
The medium is the message.
DunwichDunwichSkrevet 12/08-23 18:29 
Max Payne med en controller, og så den drømmebane, hvor man skal gå på en lille blodig snor, og ikke må træde mange milimetre ved siden af. Den var fin med keyboard og mus dengang, men nu - hold da kæft noget bras. Jeg kom igennem, ved at quicksave mig ud af det; Det er fandme længe siden, jeg brugte quicksave på den måde.
197 emne(r).
« < 1 2 3 4

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig