X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Problemer med CRT skærm


Svar
JuggernautJuggernautSkrevet 15/09-08 20:09 
Mit aldrende Philips er begyndt at udvise svaghedstegn. Problemet er mest tydeligt når man ser tekst-tv. Teksterne er overdrevet kraftige i den hvide farve. Efter cirka 10 sekunders varighed, falmer farven ned igen til et mere normalt niveau.
Er det ved at brænde sammen? Sig nu ja...
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
Zzap!Zzap!Skrevet 15/09-08 20:32 
Ja, det er ved at være slidt op. :-) Den dårligt nyhed er, at det kan tage laaang tid før det endeligt brænder sammen. Måske bliver du nødt til at hjælpe det lidt på vej... hvis du forstår? ;-)
Born to kill space
JuggernautJuggernautSkrevet 15/09-08 20:44 
I'm game :) Vil dog nødigt risikere familiens liv og lemmer, ved at det pludseligt sprænger i stumper og stykker.
Men tak. Det er godt at vide at dagene er ved at være talte.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
ElgenElgenSkrevet 15/09-08 21:00, rettet 15/09-08 21:01 
Det gør det ikke };-)
Det dør bare langsomt...
Det er desværre ikke nemt at skaffe nye gode CRT skærme };-(
Alle er bare helt pjattede med det der flade bras...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
Zzap!Zzap!Skrevet 15/09-08 21:11 
Det kan godt være at CRT skærme er bedre på mange punkter når de er nye, men hvis skidtet ikke virker rigtigt, så er det jo ikke meget bevendt som TV.
Hæld en kvart kop vand ned i bagklædningen, mens du har en gummihandske på og holder behørig afstand. Prøv at ramme det bagerste af billedrøret.
Og husk så at gøre det mens det er lyst og hav en ny sikring parat.
Born to kill space
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/09-08 21:14 
Hvorfor skal det dø?
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 15/09-08 21:17, rettet 15/09-08 21:32 
Det var dog et elendigt råd og generelt noget forfærdeligt sludder.

Vel det eneste du kan se om er "ved at brænde af" er linjetransformatoren. Derudover kan billedrøret blive slidt op, og det kan man da også se, men det kommer i hvert fald ikke til udtryk ved for kraftligt lys - tvært i mod.

Derudover kan det ikke betale sig at gøre noget ved, så skip det da og køb noget andet.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JuggernautJuggernautSkrevet 15/09-08 21:30 
RJK>

Derudover kan det ikke betale sig at gøre noget ved, så skip det da og køb noget andet.

Det er absolut også planen. Konen skal bare overbevises om at det virkeligt er den rigtige vej at gå...
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
RJKRJKSkrevet 15/09-08 21:33 
Så længe det ikke er en gene, så er det vel også lige meget - pointen er bare, at det ikke kan svare sig at gøre noget ved det.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Zzap!Zzap!Skrevet 15/09-08 21:45 
RJK>
Det var dog et elendigt råd og generelt noget forfærdeligt sludder.

Hvorefter du går til at konkludere stort set det samme som jeg gjorde.
Problemet er bare, som du måske ikke har erfaring med, at det kan være ret svært at overbevise andre "økonomisk medansvarlige" i hjemmet om at det er "på tide at skifte".
"Det er jo nok til at leve med til det brænder af", eller alternativt bare "vi har ikke råd lige nu, så længe det virker".
Min metode er den simpleste og mindst farlige.
Hvis man først skal til at tage bagklædningen af for at "prøve at lave det", SÅ begynder det at blive farligt!
Born to kill space
ChronoChronoSkrevet 15/09-08 22:05 
Er det et seriøst forslag at hælde vand i det? Så går det da bare mere i stykker og det lyder også lidt farligt.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
Zzap!Zzap!Skrevet 15/09-08 22:13 
Det er jo for dælen dét der meningen (altså ikke at det er farligt). ;-)
Vand ned i højspændings elektroniken er den hurtigste og sikreste måde at dræbe det på. Især hvis det skal ligne et uheld, eller en tilfældighed.
Born to kill space
ElgenElgenSkrevet 15/09-08 23:16 
Jeg er seriøst chockeret; med lidt held får man startet en lille ildebrand hjemme i stuen...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
RJKRJKSkrevet 15/09-08 23:22 
Eller får højspænding igennem sig.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 15/09-08 23:23 
Zzap!>
Hvorefter du går til at konkludere stort set det samme som jeg gjorde.

Det gør jeg bestemt ikke! Jeg kunne da aldrig drømme om at anbefale nogen at bevidst kortslutte noget der kører højspænding.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ElgenElgenSkrevet 15/09-08 23:28 
Ved nærmere eftertanke er det jo også afbøjningsspolerne der sidder bagest på billedrøret (hvor det 'anbefales' at sigte med vandstrålen) og ikke højspændingen (der jo føres ind ved sutten).
Men anyways; aldrig, aldrig, ALDRIG vand på højspænding; det er jo livsfarligt };-)
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
RJKRJKSkrevet 15/09-08 23:42 
Well, jeg tror da at mange med "det bageste af billedrøret" ligeså godt kunne tro at det var sutten...

Men jeg er enig i DIN konklusion :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HeroldHeroldSkrevet 15/09-08 23:46 
Jeg er lidt bange for at Juggernaut allerede har gjort det, siden han ikke svarer :(
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
JuggernautJuggernautSkrevet 16/09-08 08:24, rettet 16/09-08 08:25 
Haha, jeg er skam godt klar over at strøm og vand er en meget uheldig cocktail ;)
Jeg tog heller ikke forslaget alt for seriøst og det var da også grunden til at jeg ikke har svaret.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 16/09-08 14:23, rettet 16/09-08 14:24 
G'zzzz....... :-( Du er sindsyg Zapp.

Du trænger vist til at undersøge lidt generel sund fornuft i forbindelse med strøm og spænding. Der er en god grund til at der bag på næsten alle tv, er advarsler mod højspænding hvis man skiller det ad, eller for den sags skyld, stikker ting i apparatet ad veje man ikke bør.

Zzap!>
Vand ned i højspændings elektroniken er den hurtigste og sikreste måde at dræbe det på. Især hvis det skal ligne et uheld, eller en tilfældighed.

Hvem er det du prøver at slå ihjel?
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
JuggernautJuggernautSkrevet 16/09-08 14:37 
Jeg må næsten konkludere at Zzap ville hjælpe mig med at aflive mit tv på den hurtigste måde. Ikke nødvendigvis den mest fornuftige måde, men det _håber_ jeg at Zzap er klar over.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
Zzap!Zzap!Skrevet 16/09-08 18:39, rettet 16/09-08 18:40 
Nu tror jeg I skal prøve at kravle ned fra jeres høje frelste hest.
For det første er hele forslaget selvfølgelig "tongue in cheek".
For det andet er det jeg forslår ikke specielt farligt. Ellers havde CRT TV været bedre sikret mod væsker der drypper ned i dem. Der er rigtig nok, at der er lade-lytter med høj spænding, men den blive afladt hurtigt og uskadeligt ved den slags kortslutning. Transformatoren er sikret i alle ender og kanter, netop mod den slags uheld.
Støv der lægger sig omkring komponenterne eller insekter er en langt større potentiel brandfare.
Og det hele er selvfølgelig under forudsætning af at det bliver gjort af en voksen person, der besidder en vis mængde intelligens og snarrådighed.
Born to kill space
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig