X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK
Please note that Play:Right is a Danish site and while usable without,
it is only partially translated to English.
Blocks marked with yellow backgrounds are systematically translated
by Bing Translate.

Eee pc


Reply
heheheheSkrevet 09/08-08 23:06 
hej er for nyligt blevet interraseret i de der Eee pc er som kommer fra asus, da jeg ikke ved mere om dem end at de kører en slags linux. og at de skulle være rimelig gode til skolebrug.

så jeg tænkte at jeg ville forhøre mig herinde om hvad i synes om dem/eventuelle erfaringer.

så alt i alt har jeg 3 spørgsmål

1. hvad synes i om dem gener... Se hele indlægget
97 topic(s).
« < 1 2

Reply
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/09-08 13:36, rettet 26/09-08 13:41 
Jeg har ingen erfaringer med installation fra USB pind. Jeg kan dog ikke se hvad der skal gøre det mere besværligt end med cd.

Ubuntu brugte jeg selv i over et år på min stationære. Desværre virker det overhovedet ikke på min bærbar. Installationen går fint men efter det starter den ikke ubuntu op. Så brugte jeg et halvt år med Gentoo som virkelig er FU og besværligt i forhold til næsten alt andet.
Derefter skiftede jeg i en kort periode til SuSE som virkede rigtig godt, og er klart det mest noob venlige linux jeg endnu har prøvet. Desværre virkede det ad H til sammen med mit Grafikkort hvilket resulterede i massiv screen tearing og flickering.
Nu bruger jeg så Fedora som egentlig bare virker skide godt. Grafikkort driveren virker som den skal og jeg fik endda min tablet til at virke nogenlunde perfekt. Jeg kan ikke huske hvad der gjorde Ubuntu så attraktivt dengang jeg brugte det, for mig virker Fedora fuldstændig ligeså godt og er meget ligetil. Og om package installeren hedder Yum (Fedora) eller Apt-get (Ubuntu) kan for mig være ligemeget.

Eneste kompabilitets-problemer jeg med sikkerhed ved kan være et problem er hvis din bærbar har ATI grafikkort, det skulle være et helvede på linux. nVidia virker glimrende her.

Jeg bruger kun min pc til de mest almindelige ting. Der er ret sikkert meget større forskel på de forskellige distros hvis man går i dybden med dem.
Spiller nu: Phantasy Star IV
CronossCronossSkrevet 26/09-08 13:38 
Acer One har et Intel-onboard kort.
Jeg har umuddelbart ikke kunnet finde så meget info om at installere Fedora på en Acer, men det ser derimod ud til at relativt mange bruger Ubuntu. Ubuntu ser nu også flot ud :-)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/09-08 13:41, rettet 26/09-08 13:44 
Fedora bruger som standard også Gnome, så det skulle gerne se ligeså godt ud ;)


Link...
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/09-08 13:53, rettet 26/09-08 13:55 
Konsolkongen>
nVidia virker glimrende her.

Og det er faktisk ikke HELT sandt ;) Det virker perfekt når de engang gider udgive nye drivere der passer med min kernel version. Så pt kører jeg uden nVidia drivers... :/

Når de kommer igen kan man lave al det dersens desktop snurrenrundt og 3D effekter (se link).

Med rimelig mange effekter slået til og textures sat til middel (good) bruger min pc aldrig over 300mb ram (forudsat at ikke ALT for mange vinduer er åbne).

Det ser rimelig vildt ud selv på min svage bærbar. Kunne godt tænke mig at se det på en toptunet stationær :)


Link...
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 26/09-08 22:31 
Darkbeat>
Jeg var selv irreteret over det med at man ikke kunne slå touch funktionen fra men jeg har fundet ud af at det er fordi der er installeret Synaptic drivere til den Sentelic pad som der sidder i nogen af modellerne (som min Wind).
De seneste drivere er fjernet fra sentelics FTP men kan fås hér

Det fungerer - mange tak.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 26/09-08 22:33, rettet 26/09-08 22:34 
dRxL>
Det er ellers sådan folk bruger det. Hvorfor ville man ellers gøre sig ekstra umage for at komme til at køre IE?

Så sandt, så sandt - men genererer den så også skrifttyperne ligesom Windows gør, og sikkert også en masse andre ting, som kan gøre forskellen mellem at et site er helt i orden og kun "næsten i orden"?

Min erfaring er at man kun kan stole på resultatet hvis man rent faktisk kører IE i Windows (og selv da er der jo en masse mulige forskelle, men det er jo en hélt anden diskussion :)).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 26/09-08 22:43 
Jeg har lige installteret ies4mac, og ved første øjekast kan det se ud som om du har ret. Personligt mangler jeg en eller anden form for javascript debugger og også gerne en eller anden form for DOM-inspektør, men det kan være at det kan ordnes. Vil dog antage at det er dog uendeligt meget lettere at køre hele XP i en eller anden form (virtualisering under OS X for mit vedkommende) når man skal tage højde for laveste fællesnævner.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 26/09-08 22:51, rettet 26/09-08 23:21 
Snuppede lige et par screenshots så du kan se hvordan den renderer playright.
http://playright.dk/tmp/drxl/ies4mac1.png
http://playright.dk/tmp/drxl/ies4mac2.png
http://playright.dk/tmp/drxl/ies4mac3.png

Om ikke andet kan man sige at installationen er meget enkel, så du mister nok ikke det store ved at prøve det af.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
CronossCronossSkrevet 28/09-08 16:38, rettet 28/09-08 16:38 
Jeg er godt nok lidt lost med min installation af Fedora.
For det første har jeg lidt svært ved at finde ud af hvilket discbillede jeg skal vælge, og så mangler jeg virkelig en guide til at få lavet et Live USB-stick hvorfra jeg kan installere Fedora på min Acer.

Jeg skulle jo gerne boote en brændt cd med Fedora op på min stationære, og derfra lave USB-nøglen, men hvordan gør jeg lige dette?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/09-08 21:05, rettet 28/09-08 21:06 
Cronoss>
For det første har jeg lidt svært ved at finde ud af hvilket discbillede jeg skal vælge

http://fedoraproject.org/en/get-fedora

Jeg har altid selv hentet live cd'erne. Vælg selv om det skal være med KDE eller Gnome som OS. x86_64 er for 64bit cpu'er.
(Gnome er det der bruges i Ubuntu, KDE bruges i Kubuntu).

Jeg skulle jo gerne boote en brændt cd med Fedora op på min stationære, og derfra lave USB-nøglen, men hvordan gør jeg lige dette?

Ingen anelse :(

EDIT: Der er noget her: http://fedoraproject.org/wiki/FedoraLiveCD/USBHowTo
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/12-08 18:34 
Kan sådan en MSI Wind U100 slet ikke fås med Linux? Synes ikke jeg vil betale 500kr for et crappy styresystem jeg aldrig kommer til at bruge. Hvis ikke hvad findes der så af alternativer? Den skal have HDD.
Spiller nu: Phantasy Star IV
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 11/12-08 20:12 
Jeg ledte efter det samme, men fik det indtryk at ingen danske forhandlere solgte produktet med dette, hvilket også irriterede mig :/
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/12-08 20:28 
Ja der er nok ikke noget at gøre ved det, ender nok med at købe MSI Wind alligevel. Jeg kan ikke helt overskue de andre, flere af dem har kun 20GB flash hukommelse og et mærkeligt menu-baseret linux. Skal i hvert fald kunne køre "rigtig" linux (Fedora eller Ubuntu) på den.
Spiller nu: Phantasy Star IV
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 11/12-08 21:10 
Du tænker nok på de nuværende versioner af EEE, der er tilgængelige i DK. Jeg ved ikke om de versioner der har et OS, som vi kender det, er på vej på markedet herhjemme.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/12-08 21:13 
Ja det er nok dem :) Hvis jeg ikke lige falder over noget andet i samme størrelse så køber jeg nok en Wind alligevel, det jeg har hørt om den lyder nu meget positivt :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 11/12-08 21:21 
Jeg sidder selv og skriver på en netop nu, og kan helt klart anbefale maskinen. Den er lækker, og nem at have med overalt. Samtidig kan man selv sætte en ekstra GB ram i for en flad hund!
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/12-08 21:26, rettet 11/12-08 21:35 
Kører du Linux på den? Og er der indbygget mikrofon i sådan en?
Spiller nu: Phantasy Star IV
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 11/12-08 22:02, rettet 11/12-08 22:29 
Jeg kører Win XP SP3, og ja! Der er indbygget mikrofon ved siden af kammeraet. Så vidt jeg ved kan der afvikles Ubuntu uden problemer på maskinen, uden dog at have prøvet. Så vidt jeg husker var der lidt problemer med intels grafik-drivere sidst jeg legede med det (på en anden maskine af samme type), men dengang var der en løsning, som jeg kun kan forestille mig er blevet bedre siden - imponerende community må man sige!
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/12-08 22:23 
Så er jeg 99% på at det bliver sådan en. Tak for hjælpen :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 11/12-08 22:28 
Så lidt :)
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/12-08 20:21, rettet 12/12-08 20:21 
Kan du huske om der var tearing når man flyttede vinduer i ubuntu?

Jeg er også meget i tvivl om jeg skal vælge Eee 1000h eller MSI Wind U100? Specs og pris er meget ens men jeg tænker bla. på kvaliteten af skærmen. Jeg har også en ide om at Asus er et bedre mærke end MSI men jeg har ikke rigtig noget at ha' det i. På den anden side så er Eee grimmere ned MSI'en pga. den mærkelige pølse skærmen drejer omkring (bærbarens svar på Multipla).
Spiller nu: Phantasy Star IV
dchangdchangSkrevet 12/12-08 21:34 
Jeg ville tage 1000H, primært pga. 6-cellers batteriet. Kvaliteten er måske et lille nøk bedre men det er ikke meget (ment på en positiv måde, da jeg kun har gode erfaringer med MSI).
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
RJKRJKSkrevet 12/12-08 21:38, rettet 12/12-08 21:39 
3 cellers batteriet er klart største utilfredshed jeg har med min Wind. Det er simpelthen for ringe (typisk 70-80 min). Ellers er jeg godt tilfreds med maskinen, og sammenlignet med nogle af de andre mini-bærbare synes jeg tastaturet er fornuftigt, hvilket er meget vigtigt for mig.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/12-08 21:51 
I den sammenligning jeg læste i går virkede det til at batterierne var ens. Måske der er forskel på de danske modeller?

Tastatueret på Wind har mindre komma og punktum knapper for at give plads til en fullsize right-shift knap der sidder meget tæt på piletasterne. Det tæller også lidt til Eee's fordel da jeg aldrig bruger right-shift og jeg nødigt ser at punktum og komma bliver mindre, min tegnsætning er dårlig nok som den er :)

Men måske der er forskel på det også? Der er jo trods alt et par knapper mere på et DK tastatur end på et ENG.
Spiller nu: Phantasy Star IV
HeroldHeroldSkrevet 12/12-08 22:12 
De første MSI'er var med tre-cellet batteri - det kan være de nyere har et bedre batteri? Jeg købte min over Wupti.com, og deres produktbeskrivelse var dengang ret undskyldende over for lige netop dette.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 13/12-08 01:33 
De MSI Winds jeg kunne finde havde alle 3-cellet batterier. Det gjorde at jeg valgte Eee i sidste ende. Tak for hjælpen ellers :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 08/01-09 18:27, rettet 08/01-09 18:41 
Så, nu har jeg bestilt mig en Eee Box :)

Den skal helt sikkert have proppet en ekstra GB Ram under hjelmen, men jeg håber også, at jeg kan erstatte den mekaniske harddisk med en SSD, jeg har liggende.
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/01-09 16:43 
Kan man pille foden af sådan en? :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 09/01-09 19:14 
Ja, men af en eller anden grund anbefaler Asus det ikke. Jeg kan dog ikke se hvorfor. Så længe der kan komme luft både ind og ud af dyret, kan det da umuligt skade :)
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/01-09 19:33 
Ja det lyder da underligt :) Jeg ikke den er specielt pæn med foden på.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 09/01-09 19:57 
For #@€£*$ da også! Jeg bestilte den et sted, hvor de tilsyneladende havde den på lager, så jeg kunne få den i løbet af 1-2 hverdage. Men nu har jeg så fået en mail, hvor de skriver at de liiiige har solgt den sidste, og at de måske først får dem på lager igen d. 31.

Sur anus til MIT fjæs!! :C
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/01-09 21:04 
Er det ikke muligt at afbestille den og købe den et andet sted så? Det er da virkelig trist hvis du skal vente til den 31 :(
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 09/01-09 21:14 
Jo, de skrev også at de måske(med stort 'M') ville kunne få dem på lager igen i næste uge. Så jeg har skrevet til dem, at jeg annullerer handlen, hvis det viser sig ikke at være tilfældet.

Jeg havde bare sådan glædet mig til at begynde ugen med at rode med en ny PC. Og jeg kan selvfølgelig ikke finde andre butikker, der har den på lager :(
AV Intelligent Terminal
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 09/01-09 21:35 
Når du engang får den, kunne det være spændende at høre hvor kompetent den egentlig er. Her tænker jeg på hvor godt den kan køre ting som f.eks. Adobe Photoshop CS3 etc.

Når jeg engang flytter til sommer, bliver jeg nok nødt til at begynde at tænke mere over mit strøm forbrug, og så kunne det være en fordel at bruge sådan en EEE box som døgn maskine,i stedet for min nuværende strømsluger.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 09/01-09 21:56, rettet 09/01-09 21:57 
Kan se at Asus har lanceret en ny model med dedikeret grafikkort. Mon denne model ikke også kan anvendes til billed redigering, så jeg kan slippe helt for at benytte mit kæmpe monster?

Hvilken model købte du KB2?


Eee Box B204
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
KillerBean2KillerBean2Skrevet 09/01-09 23:40 
Echelon VI>
Hvilken model købte du KB2?

En B202'er. Jeg regner ikke med at skulle bruge den til noget som helst "tungt", bare netsurfing og meget, meget gamle PC spil :)
AV Intelligent Terminal
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 10/01-09 00:09 
Det er også de bedste af slagsen :)

Jeg ser om jeg kan finde noget mere info/test, om den lidt hidsigere model!
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
KillerBean2KillerBean2Skrevet 12/01-09 18:27 
Så, nu kunne jeg ikke længere holde ud, at samtlige danske forhandlere, jeg kunne finde på nettet, først har dem på lager engang i næste måned... Jeg fandt den "gamle" model med 80 GB hard disk på eBay til 1500,- incl. fragt. Det kunne jeg simpelthen ikke stå for :)

Jeg har ganske vist betalt med PayPal, og det er en lettisk forhandler, jeg har købt den hos. Så der er rigelig med risiko for at blive røvrendt. Men jeg er villig til at satse 1½ tudse :D
AV Intelligent Terminal
KillerBean2KillerBean2Skrevet 01/02-09 10:59 
Endelig fik jeg dyret i hænde :)

Ikke den vildeste build quality, men hardwaren fejler ikke noget. Jeg brugte nLite til at lave mig en slank Windows-installation, som jeg proppede på en forholdvis hurtig SATA SSD. Samtidig fordoblede jeg RAM'en og slog (næsten)alt fra, der bruger unødige ressourcer, Dvs. systemgendannelse, indexering af drev, det meste eye candy og ikke mindst alle chipproducenternes irriterende små "hjælpeprogrammer". Så nu kører den som en drøm :)

Det var ganske vist helt utrolig, som den var sovset ind i klistermærker, da jeg fik den! Men det var ikke noget, en smule rensebenzin ikke kunne klare :D
AV Intelligent Terminal
ElgenElgenSkrevet 02/03-09 20:46 
Hi-jacker lige denne her tråd.

Er der nogen der ved om Eee fås i rød (yes, some of you already know that I have a thing for red gadgets };-)) i Danmark; alternativt blot med dansk (skandinavisk) tastatur (kunne godt leve med at skulle bestille den hjem fra Sverige, Norge eller et andet sted).
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
PapandPapandSkrevet 02/03-09 20:50 
Lenovo S10 købte jeg i rød til min kæreste ved juletid. Mener det var fra Wuptii.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 22/03-09 23:19 
Spørgsmålet er mest rettet til KB2, da jeg ved han har maskinen, men andre må selvfølgelig også gerne byde ind.

Den korte historie er at jeg har et værre strøm-monster af en PC, som desuden fylder meget på mine små 12m2. Derfor er jeg interesseret i en EEE box, da den opfylder ihvertfald disse to krav, som jeg under alle omstændigheder har til en ny PC. Jeg har dog nogle spørgsmål: Hvordan formår maskinen at køre programmer som Paintshop Pro 9, Photoshop CS3, Flash CS3, Dreamweaver? Er der nogen der har forsøgt at streame film fra maskinen til f.eks. en 360 eller PS3 via Tversity?

Kan disse to ting ikke lade sig gøre kan maskinen under ingen omstændigheder komme på tale. Jeg regner desuden med at opgradere til Windows 7, så snart dette system kommer i handlen. Er der nogen der har forsøgt sig med betaen på maskinen?

Andre forslag end EEE box'en kan sagtens komme på tale, så længe maskinen er lille og ikke bruger for meget strøm. På forhånd tak :)
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
DeluxScanDeluxScanSkrevet 23/03-09 07:06 
Jeg har valgt en HP Mini fremfor de andre i klassen pga. det bedste tastatur. Knapperne er tilpas store og man kan bruge den til serios tekstbehandling.
Batteritiden er ca. 3 timer, hvilket er fint til en forelaesning.

Du skriver, du vil bruge den som udvekslingsstudent. I saa fald ville jeg vaelge Windows: Hvis du skal bruge hjaelp med din Linux opsaetning af fx. wlan eller specifikke programmer, saa er du for det meste 'on your own'.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
KillerBean2KillerBean2Skrevet 23/03-09 08:01, rettet 23/03-09 16:42 
Echelon VI>
Hvordan formår maskinen at køre programmer som Paintshop Pro 9, Photoshop CS3, Flash CS3, Dreamweaver? Er der nogen der har forsøgt at streame film fra maskinen til f.eks. en 360 eller PS3 via Tversity?

Der må jeg vist være dig svar skyldig. Jeg har aldrig brugt nogen af de nævnte programmer, og der er en uendeligt lille risiko for, at mit hjem nogensinde bliver besudlet med en 360'er eller en PS3 :)
AV Intelligent Terminal
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 23/03-09 11:29, rettet 23/03-09 11:32 
DeluxScan>
Jeg har valgt en HP Mini fremfor de andre i klassen pga. det bedste tastatur. Knapperne er tilpas store og man kan bruge den til serios tekstbehandling.
Batteritiden er ca. 3 timer, hvilket er fint til en forelaesning.

Du skriver, du vil bruge den som udvekslingsstudent. I saa fald ville jeg vaelge Windows: Hvis du skal bruge hjaelp med din Linux opsaetning af fx. wlan eller specifikke programmer, saa er du for det meste 'on your own'.

Svaret er da ikke til mig vel? Jeg skal hvertfald hverken bruge maskinen som udvekslingsstudent, eller have mig en ny bærbar. EEE box'en (en mini-stationær) er en erstatning for min nuværende stationære.

KB2: Ok :s Hmmm jeg har installeret betaen af Windows 7 på min MSI Wind, som ligner EEE box modellen 204 rent specifikationsmæssigt (plus lidt ekstra ram jeg selv har sat i). Styresystemet kører umiddelbart rigtig godt. Jeg tænker at jeg vil forsøge mig med de nævnte programmer, og se hvordan den lille bærbare kan trække det - det må være en god rettesnor for hvad jeg kan forvente mig af EEE box'en.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
happyEDhappyEDSkrevet 23/03-09 11:56, rettet 23/03-09 11:56 
MSI wind skulle være den der kan køre CS pakken bedst
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 23/03-09 12:22 
I forhold til hvad?
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
97 topic(s).
« < 1 2

Login for at besvare
Username
Password
Remember me