X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Spil Træthed


Svar
HulleHulleSkrevet 24/06-03 14:04 
Kender i det? Man får sit nye spil, hygger sig med det i et par dage, og så kommer det gudhjælpende på hylden og ligger igen. Jeg personligt kender det og har prøvet det en del gange efterhånden, og har sågar prøvet at jeg slet ikke havde lyst til at spille nu eller når jeg kiggede frem.

Heldigvis vender lysten selvfølgelig tilbage (specielt når man fx. ser et spil som Half-Life 2) Men det er følelsen af at der ikke er noget spændende der tynger i et stykke tid, og specielt den med kun at spille et spil i nogen dage.

Er vi luxus dyr? De fleste af os har jo en overflåd af spil som vi højst sandsynligt ikke har gennemført. Min hylde er fyldt med dem. Personligt er jeg begyndt at genoverveje de fleste af mine køb, så pengene ikke går til spil jeg kun bruger meget lidt tid på, og et par dage er meget lidt tid for et spil. De kommer i maskinen, og som en anden turbo forbruger får man én på opleveren meget hurtig og så slut.

>pcplayer bragte i det nyeste nummer et læserbrev om en gut der også for det meste kun brugte et par dage til en uge på at spille, og ikke rigtig kunne finde gejsten.
Jeg kender det, og det gør i sikkert også, så jeg tillod mig at skrive svaret af, så i kunne læse det, da jeg mener det er et rammende svar.
(Nu må LWS jo sige til hvis jeg er ved at få et sagsanlæg på halsen, så skal jeg straks fjerne det :)

Morten Skovgaard, chefredaktør på >Pcplayer, Juli 2003:

Du berører jo et stort problem, som alle kan blive ramt af – manglende lyst til at spille. Ofte går man lidt i panik og tænker, at der er noget galt med én, men som regel drejer det sig om at der ikke rigtig kommer nogen spil, der ordentlig kan indfri éns forventninger.

Specielt i løbet af de seneste par to-tre år er spillene i høj grad begyndt at ligne hinanden og blive temmelig formelprægede – noget, du sikkert også har oplevet som strategi fan – og der er meget få spil imellem som virkelig skiller sig ud fra mængden, og som man gider at bruge tid på, fordi man føler man rent faktisk laver noget nyt og ikke bare sidder og spiller det samme spil igen, bare med ny grafik og historie.

Umiddelbart er det jo ikke fordi spilmarkedet som sådan er nogen dårlig forfatning, og der er masser af spil derude, som har stort potentiale for at kunne underholde…Det duer bare ikke hvis man ikke er i ordentlig stand til at kunne lade sig underholde af dem.

Et af de mest kontroversielle spil har ubestridt været Black & White; der var jo nærmest ingen grænser for, hvor meget vi kunne juble over både teknik design og alt muligt andet, men efter nogen måneder spillede man det slet ikke længere – selvom der var nærmest uendeligt potentiale for nye oplevelser, kombinationer, etc. Hvorfor? Aner det ikke. For at blive lommefilosofisk kunne man måske tro at mange af os lidt er nogle tryghedsnarkomaner, der helst skal have stærk historie eller rød tråd at holde os til, i stedet for blot at blive overladt til os selv og kunne gøre, hvad vi vil – lidt ligesom med børneopdragelse, faktisk.

Jeg sidder selv for tiden og spiller GTA: Vice City i hvert eneste ledige sekund, min hverdag giver mig, og selvom jeg er fantastisk underholdt af at gå amok i spillets univers og bare drøne rundt og lave dumme ting, vender jeg hele tiden tilbage til missionerne for at >>komme videre<< . Og netop det med at komme videre er nok den grundlæggende fornemmelse, mange af os søger når vi spiller, men også med den figur, man spiller (hvis spillet ellers tillader det). Det er jo derfor at rollespil er en så perfekt inspirationskilde til computerspil, og gruden til at det mest fængslende man overhovedet kan få fadt i, er spil som Diablo II, EverQuest, Asheron’s Call 2, Dark Age of Camelot etc. Vi stopper vist her, så der er plads til at besvare dine spørgsmål.
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
MrCaseMrCaseSkrevet 24/06-03 16:43 
Hm. Det er jo et klassisk dillema som kommer op cirka en gang om året.

Der er jo selvfølgelig det nemme svar med at vi er ved at blive ældre, og at det altså ikke er det samme som dengang man sad og hamrede på knappen i WinterGames....

Og mit svar skal være at vi er inde i et udviklingsmæssigt dødvande. 3d-spil er blevet standart og er ikke længere noget specielt og fantastisk. Men grafikken er stadig ikke "cinematic-quality"... det er stadig tydelige polygoner med skarpe kanter.
Online-konsol-spil kæmper en kamp for at komme ordentligt igang, og der er stadig ikke rigtigt kommet det spil der virkelig beviser at det er genialt (men det skal nu nok komme).

Så jeg føler som sagt at vi er midt i et udviklings-hul. Vi er midt mellem to paradigmer. Det gamle er ved at virke gammeldags, og det nye er ikke ordentligt etableret endnu...

Tja...
Have you considered sucking less?
TLTLSkrevet 24/06-03 16:53 
Jeg har altid prøvet at sørget for, at jeg ikke går ind og køber et spil, jeg går død i sådan lige med det samme. Men jeg har da også købt 1-2 spil, som jeg ikke er så glad for. Jeg kan simpelthen ikke li´ at spille dem. Ingen spil varer for evigt, så nyd dem så længe de ikke er kedelige.
What is it Snake?Spiller nu: Guitar Hero, World Of Warcraft
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 24/06-03 18:00 
ADHD.
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
ValkyrieValkyrieSkrevet 24/06-03 21:49 
Kender det godt..... Det er som om at jeg bare cycler igennem spillene..... Jeg køre så hurtig træt i dem, også selvom jeg ikke sidder fast:/

.... Jeg sidder lige nu og nyder Brute Force, men det kunne godt være jeg ville køre totalt træt i det imorgen og bare opgive det:/

Jeg plejede at være typen der spillede spil indtil der ikke var mere tilbage at spille i dem.... Det var dengang hvor man kun kunne få et spil vær 3 måned..... I SNES dagene! Men nu:/
Well crucify the insincere tonight...
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 24/06-03 21:52, rettet 24/06-03 21:56 
Måske skal I bare have et frisk pust? Køb en ny konsol - prøv en anderledes genre!

Man har ofte en tendens til, at sidde og hakke i den samme spilgenre. Det hjalp at hooke min Xbox op igen med lidt Halo og Brute Force.
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
AmbyAmbySkrevet 24/06-03 22:06 
Kender det alt for godt og emnet har da også - rimelig paradoksalt - været oppe at vende flere gange før i forskellige variationer og afskygninger.

Lige nu har jo 10+ spil på min to-do liste, og den bevæger sig desværre ikke i positiv retning.

Senest da dette var oppe til debat nævnte en af man skulle skabe en regel for sig selv : 2 spil om måneden. Men jeg kan ikke rigtig komme i gang med det. Nok fordi det strider mod en følelse jeg har :
Spil skal ikke spilles via tvang, for så ryger hele meningen med det.
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
PieyanthikosPieyanthikosSkrevet 24/06-03 22:21 
Born2Play >
Måske skal I bare have et frisk pust? Køb en ny konsol - prøv en anderledes genre!

Gjorde jeg nemlig. Fik en DC, og sidder nu og nyder spil som Sonic, PSO og JSR, og kan knapt lægge dem fra mig igen.
RitesRitesSkrevet 24/06-03 22:24 
Ved præcist hvordan det er.

Har haft det sådan i ca. 6 måneder nu.
Final Fantasy Origins, Anthology og VI står på hylden ved siden af Wind Waker, Ikaruga, Halo(!) og JSRF.

Når vi kommer til GBA bliver det endnu værre; Advance Wars, Metroid Fusion(almost there..!), A Link to the Past, Pokémon, Golden Sun 1+2. Det eneste jeg har det nogenlunde godt med er Lost Vikings, hvor jeg sidder godt gammeldags fast i næstsidste bane! :)
» a winner is you «
tastasSkrevet 24/06-03 22:37 
Så har alle det vist ind i mellem.

Det jeg syntes er bedst, er bare at holde en god lang pause - om den er en uge eller måned kan jo så være forskelligt ;)

Spil skal jo helst ikke blive til en pligt, men mere noget man har lyst til.
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
jaesjaesSkrevet 24/06-03 22:43 
...og så er det jo sommer, og interesser kommer og går, og kommer igen etc. etc. :)
PlaykidPlaykidSkrevet 24/06-03 23:03 
Jeg har bemærket at jeg mest nyder spil når jeg giver fuld pris for dem.
Spiller nu: Halo 3
RJKRJKSkrevet 24/06-03 23:07 
Eller også giver du kun fuld pris, for de spil du ved, at du vil nyde mest...? :)

(Det gør jeg)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
PlaykidPlaykidSkrevet 24/06-03 23:25 
Det er da også en mulighed, det forklarer hvorfor jeg købte topgun til GC;P

:)
Spiller nu: Halo 3
SephirothSephirothSkrevet 24/06-03 23:38 
Jeg køber absolut kun spil til fuld pris i Danmark, hvis jeg ikke kan vente i op til 14 dage på at få dem sendt fra udlandet...
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
ValkyrieValkyrieSkrevet 25/06-03 00:20 
Rites- NOOOT..... Halo:*(

Jeg har selv overvejet at gå ud og købe en PS2... Men jeg ved allerede før jeg ville komme igang med FFX ville jeg gå død.. Sikkert noget ligende med Gamecube....

Og det underligste er jo at når jeg spiller så er det eneste jeg spiller Halo..... Et FPS som jo er så ufatteligt ensformigt:/

Jeg har også kastet mig ud i mange genre jeg ikke have troet før.... Jeg skrev rent faktisk Tetris rules for et par dage siden:O.... Og jeg begyndte at spille det der MMO Baggy forslog Planetside, som er ret fedt, men kan bare ikke tage mig sammen til at spille det.... Det samme gælder andre spil som PSO og DAOC(MMORPG) på PCen...

Hvis man tager min tid jeg bruger på at tale/spille om spil, så ligger den vel nok på at jeg 95% af tiden sidder og taler på forums eller glor film og screens, og de sidste 5% er at der bliver spillet....

Og det er jo ikke fordi man har travlt.. Jeg skal ikke på ferie før næste måned og er helt udmattet så at sidde og få nørdet godt ud, ville da logisk.... :/ Jeg overvejer faktisk om jeg skal til mer open ended Morrowind RPG insipireret af Jerry Bruckheimers film "Pirates of the carribian".... Og endda Soldier of fortune 2 som er blevet mejet ned på alle sites:( Jeg er ved at køre totalt træt... Igennem næsten et halvt år har så mange spil kørt ud og ind af min Xbox.... Jeg tror at min lokale EB tror jeg er rataderet når jeg går ned og køber et spil for fuldt hus og sælger det billigt til dem igen for lidt penge... For et par uger siden var det spil som LoTR TTT og State of Emergency jeg tog under armen:O.... Crap crap i lange bunker.. Spillene flyver seriøst ud.... Jeg tror der var en måned hvor jeg sammenlagt købte 8-10 spil og opgav dem alle sådan... Tror ikke jeg spillede Matrix i 12 timer før jeg sagde goodbye kay.. spil som Turok evolution(spørg ikke hvordan jeg fik dette stykke tortur ind af døren:() gik næsten endnu hurtigere... okay nu overdriver jeg... En del xbox live spil har fået mig siddet længe foran skærmen, med amerikanere der kalder mig retard ovs, men ellers ikke så meget...

-Valkyrie
Well crucify the insincere tonight...
HulleHulleSkrevet 25/06-03 00:26, rettet 25/06-03 00:30 
ADHD? (hvad betyder det)

Ak ja, de gamle dage. Tror virkelig at nogen af de spil jeg har brugt aller mest tid på er Turtles og Megaman til Nes. Kunne dem til hudløshed, men fandt dem stadig utroligt underholdende. Lige indtil min Megadrive tog over :)
Den med at være helt fortabt i et spil, hvorefter det bare forsvinder. Eller at spille af tvang er da også sket nogen gange.

Den der med at købe sig lykkelig i spil (metaforisk ment) er jeg på afvænning fra. Det nytter simpelthen bare ikke.

Spille for at nyde må vel være nøglen.
Det kræver selvfølgelig bare at spillet kan nydes..
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
jaesjaesSkrevet 25/06-03 00:26, rettet 25/06-03 00:27 
Valkyrie >
Jeg tror at min lokale EB tror jeg er rataderet når jeg går ned og køber et spil for fuldt hus og sælger det billigt til dem igen for lidt penge...´

Du ved vel, at der er 7 dages fuld retur ret hos EBgames?

EDIT: Også selvom folien er brudt...
quadquadSkrevet 25/06-03 00:29 
Hmm..På hvor mange spil af gangen? =)
ValkyrieValkyrieSkrevet 25/06-03 00:50 
jaes >
Valkyrie >
Jeg tror at min lokale EB tror jeg er rataderet når jeg går ned og køber et spil for fuldt hus og sælger det billigt til dem igen for lidt penge...´

Du ved vel, at der er 7 dages fuld retur ret hos EBgames?

EDIT: Også selvom folien er brudt...


Du laver sjov.... For hvis ikke har jeg spildt mange 1000 kr,-...... Troede kun det var i USA:(

.... Crap crap crap crap....... Er du gal hvor har jeg så spildt mange penge...

*Tager en pistol til ansiget*
Well crucify the insincere tonight...
jaesjaesSkrevet 25/06-03 01:02, rettet 25/06-03 01:24 
Den er god nok :)

Til gengæld sælger de dem videre igen som nye, EDIT: hvilket selvfølgelig ikke burde være et problem...
quadquadSkrevet 25/06-03 01:05 
omg..Så skal jeg fandme prøve Brute Force!
jaesjaesSkrevet 25/06-03 01:14 
Har lige tjekket Google...

Jeg har læst det i dk.spil.computer.konsol d. 1/3-03, så skyd mig nu ikke, hvis de har droppet konceptet ;)
quadquadSkrevet 25/06-03 01:15 
Jeg spørger self. først..:)
Ville ellers være en smart måde at finde ud af hvilket spil man ville have...Nu hvor der er ingen der lejer GC og xbox spil ud..
ValkyrieValkyrieSkrevet 25/06-03 01:18 
Har lige tjekket min brute Force bong.... Der står:

"Varene kan retuneres eller byttes inden 7 dage fra købsdato, hvis original bon forevises. Se komplette detaljer i butikken"

Great.... For mens jeg har ligget her og været halv syg og spillet Brute Force hele dagen og næsten gennemført det, skulle jeg måske bytte det:-)

Jeg skrev lidt om det på xbox-live.dk.... Det har sine fejl, men er ikke så dårligt som mange gør det til... Multiplayer er dog ret begrænset med muligheder, men det var okay sjovt over XBC....:)
Well crucify the insincere tonight...
LWSLWSSkrevet 25/06-03 11:07 
Hulle >
(Nu må LWS jo sige til hvis jeg er ved at få et sagsanlæg på halsen, så skal jeg straks fjerne det :)

Jeg tror ikke mine redaktøre har noget imod lidt gratis reklame, selvom dette sted ikke er den mest åbenlyse målgruppe. ;)
Kender forresten kun alt for godt problemet selv. Glæder mig til at se om ikke Bloodmoon og Shadows of Undrentide kan få mig igang med Elder Scrolls 3 og Neverwinter Nights igen.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig