X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Anbefaling af studie pc


Svar
UriurUriurSkrevet 19/07-08 19:55 
Da studiestarten nærmer sig, er jagten efter en billig studiebærbar gået ind. Jeg har brug for jeres hjælp, da min viden omkring computere må siges at være begrænset.

Jeg har været lidt rundt på nettet, og har bl.a. været omkring wupti.com. Her fandt jeg frem til en Fujitsu Siemens Amilo Pi 2515-26P. Vil denne fungere som en god studiebærbar?

Hvis I kan henviser til nogen andre, endnu billigere, så er jeg meget lydhør.

Fujitsu Siemens Amilo Pi 2515-26P
JmogJmogSkrevet 19/07-08 20:32 
Medmindre du skal bruge den til grafisk arbejde eller spil, så er det i bund og grund bedøvende ligegyldigt hvilken maskine du tager.

Bortset fra at du absolut ikke skal købe en maskine med mindre end 2GB RAM, når du kører Vista. Den du linker til har dog 2GB, så det er fint. Skal du køre spil eller tunge ting på den, så gå dog efter mere RAM.

Resten af hardwaren er uden betydning til ikke-grafiker studiebrug.
UriurUriurSkrevet 19/07-08 22:05 
Denne Acer virker umiddelbart som et tiltalende produkt, men jeg kan forstå at Acer generelt ikke har så godt et rygte, eller hvad?

ACER AS5315
JinkJinkSkrevet 20/07-08 00:02 
Personligt ville jeg ikke vælge nogle af de computere. Hvis det er en studie laptop du skal have, er størrelsen, vægten og batteritiden, det vigtigste for mig.
Har selv en 14,1" der vejer 2,3 kg, og jeg kan ikke lade være med at være misundelig, når jeg ser nogle af mine studiekammerater og deres computere der er på 12" og vejer under 2 kg. De koster dog også meget mere jo mindre de bliver.
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 20/07-08 00:33, rettet 20/07-08 00:39 
Det passer ikke!

Det kommer selvfølgelig an på hvor meget power PC man vil have i sin studie computer. MSI wind er lige på trapperne i størrelsen 10", og skulle gerne have en standard batteritid på lidt under seks timer. Dansk pris 3500,- hvilket måske er lige pebret i forhold til de 2600,- maskinen koster i det store udland. Desværre ser det ud til at den første sending maskiner er shipped med 3 cellers batteriet - 6 celler skulle være standard så snart MSI får styr på produktionen. Maskinen har fået megen ros rundt omkring på nettet.

Ellers er der jo Asus EEE der også gerne skulle komme i en ny version inden så længe. Man skal dog lige være opmærksom på hvor lille EEE egentlig er, og hvilke kompromiser man indgår med hensyn til hardware specs, og komfort.

MSI Wind Wupti pris 3499,-
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
UriurUriurSkrevet 20/07-08 01:41 
Er en 10" bærbar ikke i underkanten? Jeg frygter lidt at jeg i længden bliver træt at se på en skærm og skrive på et tastatur som simpelthen er for lille.
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 20/07-08 04:43, rettet 20/07-08 04:44 
Så vidt jeg har forstået er tastaturet på MSI Wind i fuld størrelse (eller meget tæt på). Skrivekomforten skulle under alle omstændigheder være iorden på maskinen. Hardwaren skulle også være udemærket, selvom computerens specs (selvfølgelig) ikke ligger i den høje ende. MSI har valgt at benytte den spritnye Intel Atom processor, der skulle sætte nye standarder for strømforbrug.

Spørgsmålet er så om du bliver træt af de 10"!? Det er selvfølgelig en smagssag. Spørg dig selv om du hellere vil have mobilitet frem for komfort? Hvis du i forvejen er vant til 12" er der ikke langt ned til de 10" ;)

Du kan evt. læse anmeldelsen herunder, der giver et par gode indtryk, og lidt indblik i størrelsens forcer og mangler.

Laptop mag. review
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
jaesjaesSkrevet 20/07-08 18:39, rettet 21/07-08 12:12 
En vertikal opløsning på 600 pixels i kombination med 10" lyder som meget lidt, hvis der skal skrives længere opgaver på computeren.

Med 600 pixels er der i forvejen ikke særlig meget af dokumentet synligt, og når skærmen kun er 10" vil man - med mindre man har laser-syn - nok sætte zoom-niveauet højere end normalt i skriveprogrammet, og så er der lige pludseligt næsten ingenting tilbage af teksten. Men det er selvfølgelig ikke alle det generer...
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 21/07-08 00:23, rettet 21/07-08 00:24 
Det kan der selvfølgelig være noget om :)

Jeg ville aldrig skrive en lang opgave på en bærbar, med mindre den var i omegnen af en slæbbar - det er komforten simpelthen ikke god nok til. Er dette formålet skal den bærbare computer selvfølgelig kombineres med en ordentlig skærm, hvis altså den er i størrelsen 13" og ned efter.

Med det sagt kan der selvfølgelig opstå situationer hvor det er mere eller mindre nødvendigt at skrive størrer opgaver på den bærbare. Kommer man ofte ud for dette, vil jeg foreslå at investere i en stor bærbar istedet for de mindre størrelsesforslag, som egner sig langt bedre til notering og andre småtterier.

Det skal selvfølgelig være op til køberen at afgøre hvad der egner sig bedst til hans behov.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
JAAJAASkrevet 21/07-08 07:11, rettet 21/07-08 18:33 
Nej, jeg ville heller ikke skrive en laengere opgave paa noget, der er bare en tomme mindre end 14". Skrev 5 sider paa min 12", og det var bestemt ikke sjovt. Jeg foretraekker klart 15".

Jeg ville holde mig fra Fujitsu Siemens og Acer af kvalitetsmaessige aarsager. De er ok, men hvorfor noejes med noget halvskrabet, naar du kan faa hoej kvalitet for 3200,- kr. Den Fujitsu, du linker til, er alt for dyr for en studie pc, og den Acer, du linker til, har en lorteskaerm og bliver kanonvarm i tastaturet. Jeg havde den hjemme i nogle dage.

Koeb en Toshiba Satellite L40 Pro. Du faar kvalitet, fuld garanti fra Toshiba i 2 aar (som du sandsynligvis ikke faar brug for) og et tastatur, der er et adskillige laengder bedre end, tja, stort set alt andet, og da i hvert fald alt andet til under 8-9000 kr. Der er kaempe forskel paa Toshibas og konkurrenternes tastaturer. Jeg har proevet de fleste. Der skal en ekstra GB i, saa det bliver ca. 3400,- kr. Du kan proeve at finde en bedre loesning, men du vil ikke have success med det :P Vil du bruge flere penge, saa koeb en stoerre Toshiba :P Ikke at det er nogen som helst grund til det som studie pc.

Et rigtigt godt alternativ i den billige ende ville vaere en Lenovo (3700,- hos Wupti), som ogsaa er kanon. Der faar du daarlige hoejtalere og et grimt design, men til gengaeld lidt lir som Bluetooth, webcam og fingeraftrykslaeser. Her er tastatur og skaerm ogsaa virkelig gode sammenlignet med konkurrenterne.

Nej, jeg er ikke ansat hos disse firmaer. Jeg har bare proevet latterligt mange laptops i det forloebne aar, og vil dig det bedste :P

Toshiba Satellite Pro L40 til 3200,-
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 21/07-08 15:07, rettet 21/07-08 15:12 
Jeg kan også stå inde for Lenovoerne - indkøbte en af disse til en ven. Jeg oplevede dog at Vista var enormt langsomt på deres business model - selv i forhold til hvordan Vista plejer at opfører sig. Rent softwaremæssigt vil jeg foreslå dig, at holde dig fuldstændig fra Vista, hvis du altså kan komme til det. Du bliver stillet dårligere som bruger rent rettighedsmæssigt, og du får absolut ikke et bedre styresystem, i forhold til hvad XP SP3 kan give dig.

Toshiba har generalt et godt rygte, men jeg har kun haft deres modeller for et par generationer siden mellem hænderne. Den gang var kvaliteten også udemærket.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
XiwanaXiwanaSkrevet 19/12-08 21:59 
Jeg genopliver lige en gammel tråd.

Jeg står og skal til at købe en bærbar studiepc, som jeg skal bruge til at skrive opgave på til foråret. Jeg har ingen erfaringer med bærbare. De nye notebooks er nok for små til mit forbrug, da skærm og tastatur på disse efter min mening er for små.

Mit budget ligger på omkring 4000kr. Jeg skal primært bruge pc'en til tekstbehandling - det ville dog også være rart, hvis jeg kunne spille et enkelt spil eller to. ElGiganten har i længere tid annonceret med en Toshiba Satelitte L300D-13J til 4000kr.
Specs:
-AMD Sempron 3600+
-160 GB harddisk
-2GB Ram
-ATI Radeon® X1250 (op til 831 MB samlet grafikhukommelse med 2 GB systemhukommelse MB)

Vil denne pc kunne køre spil af nyere dato såsom Battlefield 2?

Er der nogle af jer, der har gode eller dårlige erfaringer med Toshiba?

På forhånd mange tak!

Toshibas Satelitte L300D-13J hos ElGiganten
[inspirational quote here]
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 20/12-08 00:16 
Jeg har siden mit sidste indlæg haft fingrene i nogle af de nyere billige toshiba modeller, og synes generelt at de både er pæne, og også af rimeligt god kvalitet - man får rigtigt meget for sine sparepenge i dag, også blandt de billige modeller.

Umiddelbart vil jeg sige at maskinen sagtens kan køre Battlefield 2, så det tilmed også ser helt pænt ud. Det er dog det rene vrøvl der står i beskrivelsen bagved grafikkortets navn, men jeg går ud fra at der er tale om delt hukommelse.

Som sidst vil jeg anbefale, at du holder dig langt væk fra Vista, hvis du kan komme til det.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
JAAJAASkrevet 20/12-08 02:40, rettet 20/12-08 02:48 
Jeg var sidste år i to omgange ude at handle ny laptop. Jeg er ualmindelig grundig i min research og vil bare understøtte ovenstående. I den billige ende giver Toshiba dig rigtigt meget for pengene. Du kan ganske sikkert få en Acer eller lignende med mere "bling", men kvalitetsmæssigt er Toshiba svære at slå. Gode skærme med god lysfordeling, bedste tastaturer i klassen o.s.v.

Den Toshiba, du linker til der, tror jeg, du vil blive rigtig glad for. X1250 skulle også kunne afvikle Battlefield på fornuftig vis.

Battlefield 2 ran very well with the X1250 integrated graphics on our test Daqing Oilfields level. The frame rate is low but it was very stable and playable at 1024x768 and medium detail. Dropping the detail to low may be necessary for online play to prevent a possible frame rate drop in a heated firefight.

Deres gennemsnitlige FPS var 25.

Jeg fik Vista med en af de bærbare, men skiftede ret hurtigt til XP, der gav en langt bedre ydelse i de ældre 3D spil, jeg spiller. Det kan simpelthen skyldes umodne Vista drivere til mit grafik chipset. Bortset fra spillene mærker jeg ikke den store forskel.
XiwanaXiwanaSkrevet 20/12-08 10:31 
Tak for svarene og den fine anbefaling af Toshiba. ElGiganten sælger desværre pc'en med Vista præinstalleret på den (lidt ærgeligt, da jeg ikke har meget til overs for dette nye styresystem). Men jeg kan jo eventuelt eventuelt købe en xp-pakke ved siden af og så selv downgrade pc'en til xp, ikke?
[inspirational quote here]
ninja copninja copSkrevet 20/12-08 11:38 
Hvis du vil bruge lidt flere penge, kan du få en toshiba med et betydeligt bedre grafikkort + mere ram, større hd og med både vista og xp i pakken til 4800 kr. hos laptops.dk

Toshiba Satellite A300-16M
XiwanaXiwanaSkrevet 20/12-08 11:50 
Tak for tippet! Jeg kender godt til laptops.dk og ved da også, at man hos dem få endnu bedre (og også lidt dyrere) toshiba'er - min økonomiske smertegrænse ligger dog på 4000kr. Ak, en fattig studerendes trængsler...
[inspirational quote here]
JAAJAASkrevet 20/12-08 11:50, rettet 20/12-08 11:52 
Xiwana>Men jeg kan jo eventuelt eventuelt købe en xp-pakke ved siden af og så selv downgrade pc'en til xp, ikke?

Jo, sagtens, men læs ninja cops indlæg. Mere computer for pengene, og XP ville alligevel have kostet ca. det samme, så det er ikke noget dårligt tilbud!

Edit: Så hold dig til den, du selv havde fundet. Du kan jo altid "opgradere" til XP, hvis du ikke synes om Vista.
JAAJAASkrevet 20/12-08 12:03, rettet 20/12-08 12:12 
Gør i hvert fald dig selv den tjeneste at købe denne Toshiba til 4045,- inkl levering:
http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=2386
Det er en Core 2 Duo, der er 200GB harddisk, 3GB RAM og både XP og Vista følger med.

Eller køb en model næsten magen til den hos Elgiganten til under 3500,-:
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=404881&cks=ASS&assoc=B2EE2DC9-79A9-4643-8E9B-BB3EEB25CF18

Eller denne m. Pentium Dual Core og X3100 grafikkort til under 3000,-, hvis budgettet er stramt. Den skal bare have en ekstra GB ram i.
http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=2684
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig