X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Der er sgu da noget i vejen med den pc...


Svar
King ChaosKing ChaosSkrevet 15/07-08 09:16 
...eller med grafikkortet. Min kones PC er begyndt at gå i sort når hun spiller visse spil. Eller rettere: skærmen bliver sort og musikken fortsætter og der er stadig lys i mus og tastatur. Når jeg så trykker lidt på crtl-alt-del eller escape så genstarter maskinen. I første omgang drejede det sig om nogen af hendes Realarcade-games som Farm Frenzy, og noget hårsalon-noget og da det ikke var dem alle tog jeg ikke notits af, men da Spore Creature generator fik den til det, tænkte jeg at hellere måtte spørge nogen kloge hoveder (men inden da ville jeg lige spørge her inde... haha) ...ahem, jeg har opdateret driveren på grafikkortet (som er et ATI X600Pro), jeg har opdateret hendes Flash... jeg har mistanke om at det er grafik-kortet da jeg synes jeg fik en "ATI bla bla fejl" en af gangene jeg genstartede. Når hun ellers bruger PC'en er der ikke noget i vejen, heller ikke når spiller de fleste af de spil hun downloader.

Nogen friske bud?
amnesiaamnesiaSkrevet 15/07-08 10:06 
Hvad står der i eventloggen på computeren? Det er muligt en nedgradering af driveren kan afhjælpe problemet, hvis det er CRT invalid type fejlen du oplever med dit Ati kort.
Græsset ER grønnere på den anden side!
King ChaosKing ChaosSkrevet 15/07-08 10:25 
>>bliip<<

Det forstod jeg intet af :)
amnesiaamnesiaSkrevet 15/07-08 10:35, rettet 15/07-08 10:38 
Hehe.

Hvis du højreklikker på denne computer og vælger administrer - så kommer der et vindue frem hvor man kan udvide punktet logbog. Hvis du kigger under system, så er der muligvis nogen fejl eller advarsler, omkring tidspunktet hvor du har oplevet problemet - som du gerne må poste her.
Græsset ER grønnere på den anden side!
RitesRitesSkrevet 15/07-08 11:46 
Går ud fra du mener, at du har opdateret BIOS'en. Hvad med bundkortsdrivere?

Hvilket styresystem køres der?
Er det en ældre maskine?
» a winner is you «
kimmerkimmerSkrevet 15/07-08 12:21 
Har opleveret ligende problemer. Mit grafikkort blev alt for varmt, windows afinstallerede driverne og alt gik i sort. Du kan evt. prøve at hente et porgram, der måler temperaturen på GPUen. Det fjerner naturligvis ikke problemet, men så kan du se, om der skal ekstra køling til.
"So what?" "You try to defeat me with one finger?" "No. I pushed the vital point Gakuchu" "you're already dead"
King ChaosKing ChaosSkrevet 15/07-08 12:43 
Amnesia: Det prøver jeg at kigge på når jeg kommer hjem

Rites: Jeg har bare opdateret grafikkort driveren via ATIs hjemmeside. Maskinen er 4 år gammel og kører XP

Kimmer: Jeg tror ikke det er varme. Det er konsekvent de samme spil og meget kort eftet de er startet op (i hvert fald Farm Frenzy som går ned efter 1½ minut).
King ChaosKing ChaosSkrevet 15/07-08 12:44 
Rites>
Hvad med bundkortsdrivere?


Motherboardet? Næe, dem har jeg ikke gjort noget ved.
kimmerkimmerSkrevet 15/07-08 14:18 
Oplevede også kun problemer i visse spil (heriblandt WoW). Der kunne dog gå alt fra 5 - 30min før skidtet gik ned.
"So what?" "You try to defeat me with one finger?" "No. I pushed the vital point Gakuchu" "you're already dead"
RitesRitesSkrevet 15/07-08 19:05 
Prøv at opdatere driverne dertil. Vær sikker på at den ikke bliver for varm.

Ellers er der ikke så meget at gøre. Geninstallering ville heller ikke umiddelbart hjælpe.
» a winner is you «
scavengerscavengerSkrevet 15/07-08 19:39 
Hvad er det for et mærke/model?
Nemo me impune lacessit
King ChaosKing ChaosSkrevet 15/07-08 19:43 
Det er en Fujitsu Siemens
KnightrideRKnightrideRSkrevet 15/07-08 23:03 
Har selv oplevet det samme problem med min gamle pc. Havde fået sat et ældre grafikkort i den og der havde den også lidt af det samme problem. Jeg kunne snildt spille en masse små spil samt surfe osv, men lige så snart jeg skulle spille et mere "krævende" spil kunne den godt finde på at lave sort skærm. Men det var forskelligt fra hver gang. Kunne tage 10-40 min. før den gjorde det. Fandt så ud af problemet var at grafikkortet blev for varmt. Satte så en ekstra blæser til kortet og så så jeg ikke mere til den sorte skærm :)
Yippie-ki-yay, motherfu**** :)Spiller nu: Test Drive Unlimited 2, FlatOut 2, Grand Theft Auto IV
King ChaosKing ChaosSkrevet 16/07-08 11:35 
Jeg har så ikke opdateret mere endnu. Men jeg har replikeret fejlen så den kunne dukke op i loggen og ganske rigtigt her 11:22 går maskinen i sort efter jeg startede Farm Frenzy op og i loggen står efterfølgende:

Fejl 11:22:56 ati2mtag CRT 45062 Beskrivelse: CRT invalid display type

men det sjove (eller?) er at da jeg genstarter 11:26 får jeg følgende i loggen (men der sker ikke nogen fejlaktivitet som jeg spore i forbindelse med opstart)


Fejl 11:26:55 ati2mtag CRT 45062 Beskrivelse: CRT invalid display type
scavengerscavengerSkrevet 16/07-08 20:06, rettet 16/07-08 20:06 
Det kan også være en eller flere sprængte kondensatorer på motherboardet. Især Dell Optiplex GX270 har været hjemsøgt af dette fænomen, hvilket medførte at Dell gav et helt års ekstra garanti på motherboardet. Men også IBM, Fujitsu, Mac og mange andre producenter der har brugt denne type kondensatorer har meldt om samme problem. Så prøv at hive låget af og se om der er kondensatorer der er bulede i toppen eller har rustpletter.

Wikipedia
Nemo me impune lacessit
amnesiaamnesiaSkrevet 16/07-08 20:14 
Det var den fejl jeg nævnte. Prøv at nedgradere dine Ati catalyst drivere til version 6.5 og se om problemerne stadig opstår.
Græsset ER grønnere på den anden side!
King ChaosKing ChaosSkrevet 16/07-08 23:14 
Mja, det gjorde jeg så, skiftede driver, på begge kort (der er er åbenbart et secondary kort i ), men alligevl genstartede maskinen :(

Og i loggen er det samme fejl, bare med et andet hændelses-nummer.
King ChaosKing ChaosSkrevet 16/07-08 23:22 
Nu fik jeg en fejl fra Catalyst Centret:

EventType : clr20r3 P1 : ccc.exe P2 : 2.0.0.0 P3 : 469cdc9c
P4 : mscorlib P5 : 2.0.0.0 P6 : 461eee3d P7 : 1326 P8 : 34
P9 : system.objectdisposedexception

Jeg ved jo altså ikke hvad det betyder. Men måske skal jeg ud og ha et nyt grafik-kort eller to?
amnesiaamnesiaSkrevet 16/07-08 23:33, rettet 16/07-08 23:37 
Du skriver begge kort - men er der ikke blot to udgange på dit grafikkort?

Huskede du at afinstallere ALT og genstarte, før du installerede den nye driverpakke?

Du kan eventuelt bruge Driver Cleaner - for at være sikker på at du får fjernet alt. - men kør først afinstallation fra tilføj/fjern programmer.

Driver Cleaner
Græsset ER grønnere på den anden side!
King ChaosKing ChaosSkrevet 17/07-08 06:11, rettet 17/07-08 06:14 
Jeg ved ikke om det er to kort eller to udgange. Står som 2 forskellige ting under Systemer/Hardware/enhedshåndtering... det er i øvrigt der jeg har fjernet driverne og installeret de nye og ikke tilføj/fjern.

Jeg er nu ikke 100 % overbevist om at det er driverne det er galt med... jeg tror at den driver-version der var, da problemerne begymdt var 5.x og så upgraderede jeg dem til 8.x... og nu ned til 6.5. I hvertfald har jeg en folder liggende under ATI som er 5.x og som er dateret fra engang sidst maskinen blev opdateret.

Scavenger: Det lyder dramatisk. Burde det ikke påvirke flere af spillene?
amnesiaamnesiaSkrevet 17/07-08 09:58 
Det er ikke nok bare at fjerne enhederne/driverne under enhedshåndtering. Du skal som sagt fjerne alt der har med Ati, Catalyst Control Center o.lign. at gøre, under tilføj/fjern programmer. Dernæst kan du eventuelt prøve med driver cleaner, for at få fjernet det sidste der ligger gemt tilbage.

Nu burde maskinen være renset for alt der har med det at gøre og du kan derfor prøve at installere den version vi snakkede om eller den du havde da det sidst fungerede - men 6.5 burde afhjælpe dine problemer.
Græsset ER grønnere på den anden side!
King ChaosKing ChaosSkrevet 17/07-08 10:20 
Ok... det prøver jeg :)
scavengerscavengerSkrevet 17/07-08 19:07 
Ikke nødvendigvis og jeg vil ikke male en hvis herre på væggen, blot sige at med den alder din PC har, kunne det være en mulighed. Den fejl rammer MEGET tilfældigt og gør som regel én eller flere af tre ting: Sort skærm hvor resten af PC'en ser ud til at fungere (hvis det er en kondensator ved videochippen), slukker PC'en (hvis det er en kondensator ved strømtilførslen til MB) eller fryser PC'en (hvis det er en kondensator ved CPU'en eller RAM'en). Der kan imidlertid godt ryge flere end én kondensator men så kan man som regel ikke få liv i dyret igen uden en masse BSOD'er til følge.
Nemo me impune lacessit
amnesiaamnesiaSkrevet 23/07-08 10:27 
Fik du kigget på problemet igen og blev det i så fald afhjulpet?
Græsset ER grønnere på den anden side!
King ChaosKing ChaosSkrevet 24/07-08 15:55 
Mja... nu rider vi jo ikke samme dag som vi sadler her... men når jeg har afinstalleret alt hvad der hedder noget med ATI kommer den ganske rigtig ud og be'r om drivere når jeg genstarter. Men selvom jeg peger den i retning af 6.5 driverpakken (og har fjernet 8.x pakken), så ender kortene med at ha en driver-version der hedder 8.252.0.0 :/
amnesiaamnesiaSkrevet 25/07-08 18:09 
I så fald skal du fjerne det hele igen og annulere eventuelle vinduer som Windows automatisk kommer op med, efter du har genstartet. Derefter skal du bare køre 6.5 installationen, hvorefter denne så gerne skulle blive installeret.
Græsset ER grønnere på den anden side!
King ChaosKing ChaosSkrevet 25/07-08 19:43 
Mja... det har jeg gjort... men jeg vil lige prøve den Driver Cleaner som det næste :)
JuggernautJuggernautSkrevet 25/07-08 20:20 
Format c:
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
King ChaosKing ChaosSkrevet 29/07-08 13:17 
Juggernaut: Nu har jeg gjort som du sagde, men nu da driverne ser ud til at virke, kan jeg ikke finde nogen af de spil min kone har købt eller nogen af hendes dokumenter. Er du sikker på at det var C der skulle formateres?
JuggernautJuggernautSkrevet 29/07-08 13:59 
King Chaos>
Juggernaut: Nu har jeg gjort som du sagde, men nu da driverne ser ud til at virke, kan jeg ikke finde nogen af de spil min kone har købt eller nogen af hendes dokumenter. Er du sikker på at det var C der skulle formateres?

Du husker vel at tage backup..? Spillene er jo ligegyldige. Dem installerer du vel bare igen. Nuvel, save-games er jo nok forsvundet.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
King ChaosKing ChaosSkrevet 29/07-08 14:13 
Skulle jeg ha taget back-up? Af hvad?
JuggernautJuggernautSkrevet 29/07-08 14:32 
Det er jo nok for sent nu, men du omtaler nogle manglende dokumenter?
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
King ChaosKing ChaosSkrevet 29/07-08 14:37 
Ja, men... jeg hiver dig i lænken... jeg har ikke formateret noget som helst :) og spillene går stadig ned også efter jeg har installeret gamle drivere og brugt drive cleaner, så næste skridt er at rydde op på maskinen (uden at formatere :P ) og hvis det stadig ikke virker så sætte et andet grafik-kort i.
scavengerscavengerSkrevet 29/07-08 20:09 
God værkstedshumor ;-)
Når du nu åbner den for at sætte nyt grafikkort i, så tjek lige kondensatorerne samtidig.
Nemo me impune lacessit
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig