X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Pc-spil fra '90-'02?


Svar
nerosnerosSkrevet 03/07-08 08:43, rettet 03/07-08 08:44 
Inspireret fra en anden tråd jeg her set på nettet laver jeg nu en efterligning ;-)

Jeg har en gammel slave bærbar PC med ikke det største og bedste grafik kort. Da jeg længe har leget med tanken om at skulle til at spille nogle af de lidt ældre PC spil er det nu chancen skal tages. Da jeg ikke ved ret meget om PC spil kunne det være rigtig fedt hvis de er jer som kan huske hvad i sp... Se hele indlægget
Bashful Neophyte
96 emne(r).
« < 1 2

Svar
KillerBean2KillerBean2Skrevet 06/08-12 13:29 
jaes>
Nogen der kan anbefale SW og kender noget til patches/mods til spillet?

Det er et okay spil. Build-motoren er dog begyndt at se lidt presset ud. Svært at forklare, men det virker lidt som, at spillet vil mere end motoren kan levere. Desuden er der en del puzzles, som er direkte urimelige at skulle regne ud. På den der måde, hvor man bare råber: "Røøøøøv!" og giver sig til at lede efter en walkthrough på nettet. Men selve spillet er temmelig godt. Det har den der type humor og vanvittige univers, som var typisk for Build-spillene (Duke 3D, Blood, Redneck Rampage osv.), og det holder 100%. Hvis man altså kan li' den slags :)

Gennemførte det dog uden nogen mods, så jeg skal ikke kunne sige, hvad der er hot eller snot :/
AV Intelligent Terminal
jaesjaesSkrevet 06/08-12 19:09, rettet 06/08-12 20:02 
Tak. Har lige prøvet demoen (aka shareware-udgaven), og det kører ok med dejlig 800x600 opløsning, og hvad der ser ud til at være ægte, fri sigtefunktion. Det virkede i hvert fald som om, jeg lavede et par headshots :) Havde bare læst, at der kun er indbygget noget pseudo-sigte-frihed i enten Build-motoren eller SW.

Der er dog en smule lag på sigtet, men det oplevede jeg vist også i Duke Nukem 3D back then, så det er nok motoren og ikke DosBox eller min pc.

Jeg kan godt lide det sted, hvor der er en health pack i et bassin med piratfisk ;D
SumezSumezSkrevet 06/08-12 19:44 
Nåja, selvom du kan kigge op og ned, skyder man vist stadig kun ligeud med Build. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HulleHulleSkrevet 06/08-12 19:59 
Blev lige mindet om Blood, jeg var vildt begejstret for det spil. Kan man kigge frit i det spil, det kan jeg ikke huske?
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
jaesjaesSkrevet 07/08-12 10:46, rettet 07/08-12 10:47 
"De" har hørt vores bønner!

"Monolith founder wants to re-release '90s FPS Blood"
http://www.eurogamer.net/articles/2012-08-06-monolith-founder-wants-to-re-release-90s-fps-blood

Sumez>
Nåja, selvom du kan kigge op og ned, skyder man vist stadig kun ligeud med Build. :)

Ved ikke med de andre spil, men i SW kan man slå auto-aim til og fra i indstillingerne.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 07/08-12 14:32 
Blood! Helt sikkert! Det var et virkelig fjollet spil. Det kunne være sjovt at få igen.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 07/08-12 14:52, rettet 07/08-12 14:53 
Jeg købte One Unit Whole -pakken i Stereo Studio i Randers Storcenter. Men jeg var selvfølgelig så torske dum, at jeg smed æsken væk, og sluttede af med at låne diskene ud til en kammerat, som aldrig leverede dem tilbage :(

I det mindste fandt jeg forleden en løs jewel case med den normale udgave til en ti'er på dba.dk. Men det er bare ikke helt det samme...
AV Intelligent Terminal
jaesjaesSkrevet 14/08-12 00:23 
Er der nogle af de lidt ældre FPS'er, ca. 1993-97, hvor man render rundt sammen med AI-styrede karakterer? Tænker både i kamp og eskorteringsmissioner og lign. Synes tit det kan give lidt til stemningen og gameplayet.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 14/08-12 00:56 
Jeg kan ikke huske nogen spil fra den periode, der forsøgte sig med den slags. Det ældste i min erindring må være Daikatana fra 2000. Men de såkaldte "sidekicks" i det spil er så retarderede, at man bare har lyst til at aflive dem :/
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 14/08-12 08:01, rettet 14/08-12 08:02 
jaes>
Er der nogle af de lidt ældre FPS'er, ca. 1993-97, hvor man render rundt sammen med AI-styrede karakterer? Tænker både i kamp og eskorteringsmissioner og lign. Synes tit det kan give lidt til stemningen og gameplayet.

Det kom først et år senere, men Rainbow Six (1998) er måske værd at nævne alligevel?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 14/08-12 21:47 
Tak for input. Alt hvad der minder om oplægget er fint at nævne :) Tror dog ikke, det er et spil jeg kommer til at spille.

Der må næsten være spil, vi ikke kender til eller har glemt - har kun fundet frem til en konvertering af Marathon 2 i 1996 og Rainbow Six i 1998. Men selvfølgelig ikke helt umuligt, at pc haltede lidt bagefter :)
TheDukeTheDukeSkrevet 14/08-12 21:51 
Var der mange konsol-FPS'er fra den periode der havde de elementer? ;)
jaesjaesSkrevet 14/08-12 22:18 
Nej, men tænker både konsol og de tre Marathon-spil, og ordet 'lidt' skulle tages ganske bogstaveligt ;)
jaesjaesSkrevet 18/10-12 15:14, rettet 18/10-12 15:50 
Origins BioForge er kommet på GOG.com til $5.99:
http://www.gog.com/en/gamecard/bioforge/

I følge mange et relativt overset og godt action-aventure, der blander synsvinkel fra Alone in the Dark/de gamle Resident Evil med sci-fi, et strejf survival horror og et skvis System Shock.
jaesjaesSkrevet 13/02-13 09:14 
System Shock 2 på vej til GOG og Steam. Lyder som den originale version:
http://www.nightdivestudios.com/
SumezSumezSkrevet 13/02-13 09:53 
Ville være fantastisk hvis de kunne binde det samme med en SS1-udgivelse, der faktisk kører ordenligt på en moderne PC.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 13/02-13 18:31 
Kommer allerede i morgen på GOG. Det er den originale version med ekstra bugs fikset og forskellige goodies, bl.a. soundtrack. Prisen bliver $10.
http://www.rockpapershotgun.com/2013/02/13/many-questions-system-shock-2-comes-to-gog/
SumezSumezSkrevet 14/02-13 10:02 
Hvis findes der udover "den originale version"? De der hjemmelavede patches, folk har lavet med bedre teksturer og figurmodeller?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 14/02-13 10:38 
Ja, men mods og lign. havde jeg ikke i tankerne - jeg skrev, at det er den originale version med lidt fejlrettelser for at understrege, at det ikke er et remake.
la0sla0sSkrevet 15/02-13 21:21 
Sumez> System Shock 1 - portable, den kører alle steder. Det er endda med den mouselook patch, som gør spillet noget nemmere at styre.

Jeg ved at det er tvivlsomt med at linke til det, da spillet er inkluderet heri. MEN! Jeg vil bare sige, at Ken Levine fra Irrational, der lavede Shock2, har udtalt at de brugte enorme summer på advokater, for at klarlægge hvor rettighederne til System Shock var, efter at Looking Glass lukkede. Resultatet var at Irrational måtte give op, rettighederne er spredt og delt ud, så man kan måske sige, at det her spil fra '94 kvalificerer til abandonware. Det er i hvert fald uklart hvem man skader ved at hente versionen.

Og nu er linket jo til en forumtråd.

System Shock portable
Hvad sker der?
jaesjaesSkrevet 23/09-13 00:00, rettet 23/09-13 00:29 
Et lille shout out om at Privateer 2: The Darkening er kommet på GOG (til $6).

Et af de første spil jeg købte (i min anden periode som "gamer"), og er stadig tæt på mit hjerte, selvom der bestemt ikke kun er godt at sige om spillet - pisseirriterende at blive voldtaget af pirater ved ca. hveranden jump gate. Men:

- Stemningsfuld verden (Origins motto var også "We Create Worlds")
- Rugbrødstæt space opera-atmosfære
- God og klam-på-den-gode-måde FMV i tæt omfavnelse (faktisk mest det første, som jeg husker det)
- Clive Owen, Christopher Walken, John Hurt, Brian Blessed
- 7 cd'er! (ok, nok mest en blurb der solgte i 1996... men der er en del FMV i spillet, og det er positivt i denne sammenhæng. Og til de få der ikke kender GOG, så er deres version en download-udgave)
- Det er vel Elite Light + FMV (og ikke *for* light, IMO)

...Jeg startede dog forfra på et tidspunkt, så nåede ikke meget langt i historien, eller fik prøvet alle facetter af gameplayet, men både historie og gameplay fængede ganske godt.

1'eren skulle være en slat bedre, men uden FMV er det bare ikke det samme :) Men GOG har også første spil...

http://www.gog.com/game/privateer_2_the_darkening

EDIT: Jeg ved ikke, hvor jeg fik det med 7 cd'er fra - der er kun 3. Men det ændrer ikke ved, at der er pænt med filmsekvenser i spillet.
jaesjaesSkrevet 28/10-14 18:42 
ENDELIG Lucasfilm på GOG. De starter med 6 titler, men i alt kommer der 20+ spil inden for nogle måneder. Flere af spillene får debut på digital distribution.

"Star Wars™: X-Wing Special Edition - digital distribution debut, on GOG.com!
Star Wars™: TIE Fighter Special Edition - digital distribution debut, on GOG.com!
Sam & Max Hit the Road (Windows + Mac + Linux!) - digital distribution debut, on GOG.com!
The Secret of Monkey Island™: Special Edition
Indiana Jones® and the Fate of Atlantis™ (Windows + Mac + Linux!)
Star Wars®: Knights of the Old Republic"

http://www.gog.com/news/new_publisher_disney_interactivelucasfilm
JmogJmogSkrevet 28/10-14 18:56 
Tie Fighter. Nok det bedste Star Wars spil der er lavet. Godt nok fristende.
JmogJmogSkrevet 20/01-15 16:29 
Så er runde 2 på GOG. Runde 3 kommer om 48 timer, men lige nu har de tilføjet:

X-Wing Alliance (10$)
X-Wing vs. Tie Fighter + Balance of Power (10$)
Galactic Battlegrounds (5.99$)
Dark Forces (4.79$)
KOTOR2 (7.99$)
Battlefront 2 (7.99$)

Det er efterhånden RET fristende at finde mit flightstick frem.
JmogJmogSkrevet 22/01-15 21:10, rettet 22/01-15 21:13 
Runde 3:

Rogue Squadron
Rebellion
Empire at War

Om fem dage kommer der flere. Rygtet siger det bliver Jedi Knight II, Starfighter og Republic Commando.
jaesjaesSkrevet 27/01-15 16:28 
Sidste runde i denne omgang:

Jedi Knight: Dark Forces II
Starfighter
Republic Commando.

GOG-versionen af JKII lyder umiddelbart bedre end Steam-versionen, da denne ikke skulle vise cutscenes i fuld skærm og mangler musik.
la0sla0sSkrevet 28/01-15 22:33 
Jeg brugte så meget tid med JK2. Det var på sin tid virkelig et fantastisk spil, ikke bare pga. sin licens, men i egen ret.

Det er fra dengang hvor level designs var store og forvirrende... på godt og ondt.
Hvad sker der?
SumezSumezSkrevet 29/01-15 11:45 
Det er stadig virkelig godt. :) Level designet er ikke rigtig gjort efter i nogen andre spil.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 25/03-15 14:07 
Hvis man nu skulle lege lidt rundt med ældre pc spil. Hvilken færdig bygget ældre sag af en PC skulle man så vælge? Jeg er helt lost når det kommer til PC'er ;-) Altså jeg tænker på sådan et kraftigt monster af den ældre slags. De koster vel heller ikke al verden i dag.
Bashful Neophyte
vyssenvyssenSkrevet 25/03-15 16:30 
Jeg tænker p4 3 ghz som udgangspunkt. 1024 ram og så et 6600 gt fra nvidia eller ældre. Men altså, Vice City er fra 02, Doom er fra 93. Du spænder over en lang periode og en forfærdelig masse grafikkort der. Hvilken specifik årgang eller spiltype er vi ude i?
vyssenvyssenSkrevet 25/03-15 16:31 
Jeg tror faktisk det bliver svært at finde gode high-end grafikkort fra den periode.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 25/03-15 17:42 
Jeg har selv en klods stående med 200MHz MMX og Matrox Millennium. Den svarer vist til et power-house ano ca. 1996-1997.
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 25/03-15 18:28, rettet 25/03-15 18:39 
vyssen>
Jeg tror faktisk det bliver svært at finde gode high-end grafikkort fra den periode.

Ja det er jo nemlig det :-(

Kunne godt tænke mig et eller andet som i det mindste var bagudkompatibel sådan fra midt 90'erne og op ind i de tidlige 00'er, men det er måske en umulig tanke.

Hvad med nutidens gaming PC'er ville du kunne spille de ældre ting på dem?

Kunne godt tænke mig at prøve nogle shmups også som dem her, men de er måske for nye :D

https://www.youtube.com/watch?v=yo58UDwFyNk

https://www.youtube.com/watch?v=2LYew3Lb3zU
Bashful Neophyte
vyssenvyssenSkrevet 25/03-15 18:50 
De ser nu fede ud de shmups der, selvom det aldrig rigtig har været min hjemmebane. Er det 3d eller ægte 2d?

Jeg kan sige at selv relativt nye spil som worms armageddon og Sid Meiers Pirates! kan give dig problemer at få til at køre på hardware som er under 10 år ældre end spillene selv. Det skyldes ofte at driveren er nyere end version x.yz, og derfor ikke understøtter spillet længere, og du så er nødt til at downgrade eller lignende for at få det til at køre. Jeg vil tro du skal bruge 3 pc'ere for at være dækket ordentligt ind fra 90 til 02. Og så gik bagudkompatibiliteten af mode efter winXp efter min mening.

I takt med at tråde fra div. forummer forsvinder pga. alder bliver det nok kun sværere at bakse med de ting der.
nerosnerosSkrevet 25/03-15 19:22 
Damn ja du har sikkert ret. Man bliver nok nødt til at finde en PC som er tæt på den tid spillet er lavet i desværre. Men skulle jeg lede efter en gaming PC fra sådan lidt over midten af 95 ved jeg ikke ret meget om hvor man skal lede?
Bashful Neophyte
jaesjaesSkrevet 25/03-15 19:32, rettet 25/03-15 19:36 
Hvis du kigger på Steam kan du se specs til begge spil - de kræver Pentium 4, som er fra 2000, så "lidt over midten af 95" går nok ikke ;)

Det er vel ikke utænkeligt, at hvis du har en nyere pc i hytten, at den kan spille dem.

Forvildede mig engang ind i en tråd om retro pc gaming, og konklusionen var, at man skal have mindst to computere for at dække så lang en periode ordentligt pga. alle de forskellige tekniske standarder der var dengang.

Fandt lige denne der måske kan give inspiration - "Gaming Like Its 1999":
http://www.pcper.com/reviews/Editorial/Gaming-Its-1999-Building-Legacy-Windows-Gaming-PC/Installing-Windows-And-Games-Con

Uddrag:
"You may have to troubleshoot games. Titles from the early to mid-90s often will not be compatible with a late-90s or older GPUs (DirectX wasn’t even a thing until 1995, you know) so you will need to run them with a software renderer.

A bigger problem may be sound drivers. Some early games will expect you to have one of a certain number of sound cards and, if you don’t, you could be in trouble."
nerosnerosSkrevet 26/03-15 07:58 
Ok tak for info. Man kunne jo også vælge at finde en 1999-2000 model og så håbe på det bedste :-) Jeg ville vildt gerne lege lidt rundt med de shmups der. Ellers er der jo et hav af fede spil at gå i krig med.
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 26/03-15 10:17 
Ville det her måske være noget at gå efter?

http://www.dba.dk/selvbyg-soprano-athlon-64/id-1013865487/
Bashful Neophyte
vyssenvyssenSkrevet 26/03-15 17:31 
Jah. Muligvis. Det er sjovt som de gamle maskiner der sjældent kommer under en plov.

Jeg vil sige at det er mit _subjektive_ indtryk at der er mindre bøvl med ati kort og deres drivere i forhold til gamle spil end nVidia... Har aldrig rigtig haft Athlon, og tænker på om 64 bit strukturen og en evt win 64 bit kan give problemer ift. at køre gammelt stads. Men altså. Go for it.
JmogJmogSkrevet 26/03-15 21:35 
neros>
Ville det her måske være noget at gå efter?

http://www.dba.dk/selvbyg-soprano-athlon-64/id-1013865487/

Hvis den ikke er for ny for dig, så kan du få en stationær Dell af mig med 2Ghz Core2Duo processor, ATI 3780 GPU og 2GB RAM for 200kr, hvis du selv henter den. Fejler ikke noget, jeg får bare ikke brugt den. Kun en XP licens, så du skal lige have et andet OS på.
nerosnerosSkrevet 26/03-15 21:46 
Ok det lyder ikke dårligt da jeg tænker lige over det og vender tilbage :-) Tak for budet!
Bashful Neophyte
jaesjaesSkrevet 02/04-17 17:23 
Det er tid til at øve sit Zerg Rush.

StarCraft Remaster
nerosnerosSkrevet 02/04-17 20:51 
Uh nice! :D
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 12/04-17 18:31 
Kan det passe jeg lige har installeret Diablo 2 som er et Win95-98 spil på min PC som har Windows 7 - 64 bit ,og køre spillet helt uden problemer, og jeg ikke skulle gøre noget for at indstille det til nutidig hardware og system?
Bashful Neophyte
HankyHankySkrevet 12/04-17 19:17 
Det må du af alle da bedst vide, hvis du lige har gjort det? :D
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
Le RoofLe RoofSkrevet 12/04-17 20:40 
Blizzard patch'ede Diablo 2 sidste år, så det understøtter Windows 7, 8 og 10.
To be this good takes AGES, to be this good takes SEGASpiller nu: Crisis Core: Final Fant..., Baldur's Gate III, Super Mario Bros. Wonder
96 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig