X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

NAOMI hjælp


Svar
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/06-08 21:00, rettet 28/06-08 21:00 
Har planer om snart at købe et NAOMI arcade system. Er pt igang med at byde på en på eBay men der er intet andet end selve systemet og Virtua Striker 2 til. Hvad skal man bruge andet end PSU og sådan et JVS(?) kabel? Har ingen supergun pt, men kan man ikke lave den efter JVS standard istedet for JAMMA? Det ville i hvert fald gøre det noget nemmere for mig her første gang jeg skal til at rode med ... Se hele indlægget
Spiller nu: Phantasy Star IV
54 emne(r).
1 2 > »

Svar
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/06-08 21:00, rettet 28/06-08 21:00 
Har planer om snart at købe et NAOMI arcade system. Er pt igang med at byde på en på eBay men der er intet andet end selve systemet og Virtua Striker 2 til. Hvad skal man bruge andet end PSU og sådan et JVS(?) kabel? Har ingen supergun pt, men kan man ikke lave den efter JVS standard istedet for JAMMA? Det ville i hvert fald gøre det noget nemmere for mig her første gang jeg skal til at rode med den slags.
PSU'en skal så vidt jeg kan se tilsluttes direkte til systemet (men kan måske også igennem JVS kablet?) og billede og lyd kan man bare hente fra systemet selv. Så JVS kablet skal altså bruges til controller porte, møntindkast og hvad mere?

Hvor kan jeg købe de dele jeg skal bruge til at lave henholdsvis supergun, PSU og møntindkast (skal bare være en knap)?

Måske lidt på den kriminelle side, men jeg kan se at man kan få brændt nye bios chips for den nette sum af 16£. Er det dem der bestemmer regionen på maskinen?
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 28/06-08 22:47 
Du kan ikke køre Naomi på en normal supergun. Naomi kører fx VGA og 3,3V.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/06-08 22:58, rettet 28/06-08 22:58 
Ja VGA'en skal selvfølgelig bare i TVet. Og det med PSU'en vidste jeg nok godt, men valgte bare ikke at skrive at jeg gjorde :p Men har kigget lidt efter info selv og kan så se at jeg også skal bruge noget Capcom I/O board... Så selvom jeg får købt systemet denne gang kommer der vidst til at gå laaaang tid før jeg har råd til at spille på det :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 28/06-08 23:07, rettet 28/06-08 23:07 
Du skal lave en masse selv (eller købe en masse, som fylder meget) og ender med et besværligt system, som alligevel ikke tilbyder ret meget, du ikke kan få meget nemmere og billigere med en Dreamcast.

Så hvad er formålet? :)

(misforstå mig ikke, jeg er glad for min Naomi-maskine)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/06-08 23:11, rettet 28/06-08 23:12 
Tja... :) Jeg skal jo starte et sted og den minder en del som DC som tiltaler mig meget. Desuden skulle flere af spillene være bedre på NAOMIen. Der er i hvert fald en håndfuld spil jeg gerne vil have til den og det er svært at finde andre systemer der tilbyder mange flere interessante titler IMO.

NEO-GEO ikke medregnet :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 28/06-08 23:21 
Til gengæld er der ikke noget system (udover vel Neo Geo) der er ligeså godt "konverteret" i konsoludgaverne, og dermed er der ikke meget pointe i det ekstra besvær der altså altid følger med arcade.

Så er du advaret ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/06-08 23:28 
Ja forstår udmærket din pointe, men nu har jeg budt på en :) Får jeg den købt er jeg dog sikker på jeg nok skal blive glad for den, hvis ikke kan det være jeg skal kigge på ST-V. Den koster nada :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 28/06-08 23:47 
Og det er standard JAMMA, og dermed noget nemmere at have med at gøre.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/06-08 23:49, rettet 28/06-08 23:49 
Ja det har jeg en ide om hvordan virker :)

EDIT: Men det der Capcom I/O Board gør også at NAOMIen virker med JAMMA kabinetter.
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 28/06-08 23:56 
Smart nok. Sega er generelt ikke flinke til at lave noget i standard, så rart at andre kan gøre det for dem ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/06-08 02:11, rettet 29/06-08 02:26 
Der findes faktisk to SEGA I/O Boards der gør NAOMI JAMMA kompatibel :) Den første findes i en A og en B version. A versionen skulle ikke virke uden møntindkast, hvilket gør den ubruglig for mig. B versionen skulle virke fint uden, men ens for begge er at der ikke er indbygget amplifier til lyd så den skal man købe ved siden af.* Så findes der en anden der så skulle være bedre end Capcom modellen (ved ikke hvorfor) men som kun findes i få eksemplarer da den kom meget sent i systemets levetid.

*Men hvorfor? Der er Stereo udgange på systemet, kan man ikke bare hive lyden ud derfra?

Hvad skal man gå efter af PSU til en Supergun (med JAMMA)?
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 29/06-08 10:15, rettet 29/06-08 10:16 
Det ville være langt bedre for dig at trække lyden ud af boardet og selv forstærke det på dit anlæg, ja.

Det er fordi at arcade boards traditionelt er med indbygget forstærker; der er ikke forstærker i et JAMMA-kabinet, så derfor skal lyden fra uforstærkede boards (som Naomi) jo forstærkes for at fungere i et sådan.

Hvis du holder dig til cartridge-spil (GD-ROM kræver jo en del mere med drev osv.), så er dit største problem strømforsyningen, så finder du en løsning på det, kan du godt klare resten selv, skulle jeg mene.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HolisticHolisticSkrevet 29/06-08 10:28 
RJK>
så er dit største problem strømforsyningen, så finder du en løsning på det, kan du godt klare resten selv, skulle jeg mene.

Det skulle en psu fra en pc da kunne klare uden de helt store probs, den har alle de forskellige nødvendige strøm udtag, og fåes fra 60 watt og op efter, så det vil jeg da mene er den mindste bekymring?
Make Them Ants Cry Uncle!!Spiller nu: UFO: Enemy Unknown, Flashback, It Came From The Desert
RJKRJKSkrevet 29/06-08 10:30 
Hvis man kan lide at lodde en masse ledninger ind i stikkene på sit Naomi-board, så... ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HolisticHolisticSkrevet 29/06-08 12:45 
Aaaahh :).. Regnede med der var et strømstik af en slags til Naomi'en, som man så kunne klippe ledningerne over på og så lodde ledningerne fra psu'en derpå ;)
Make Them Ants Cry Uncle!!Spiller nu: UFO: Enemy Unknown, Flashback, It Came From The Desert
RJKRJKSkrevet 29/06-08 12:54, rettet 29/06-08 12:55 
Nej, ledningerne og stikkene sidder på strømforsyningen :) Så vidt jeg husker er de iøvrigt magen til Model 3-strømforsyningerne, og det er generelt noget skrammel, der går alt for meget i stykker.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/06-08 13:26, rettet 29/06-08 13:33 
Hvis der kan findes en billig pc strømforsyning der også har +3,3V så er jeg da frisk på at lodde noget stik selv. Ville aldrig lodde direkte på NAOMIen :)

RJK>
Det ville være langt bedre for dig at trække lyden ud af boardet og selv forstærke det på dit anlæg, ja.

Vigtigt. Så kan jeg nøjes med et af de billige SEGA I/O Boards.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 29/06-08 13:59 
Konsolkongen>
Hvis der kan findes en billig pc strømforsyning der også har +3,3V så er jeg da frisk på at lodde noget stik selv.

Det er der på alle ATX strømforsyninger ;)

ATX Power Supply Pinouts
AV Intelligent Terminal
ElgenElgenSkrevet 29/06-08 14:00, rettet 29/06-08 14:07 
Konsolkongen>
...hvis ikke kan det være jeg skal kigge på ST-V. Den koster nada :)

Koluda har et ST-V system og et par spil til salg ovre på sit forum lige nu til en pris af ca. nada.

spille-maskiner.dk
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/06-08 14:09, rettet 29/06-08 14:10 
Killer Bean 2>
Det er der på alle ATX strømforsyninger ;)

Skal der ikke helst kunne indstilles på strømmen når den skal bruges til arcade?

Elgen>
Koluda har et ST-V system og et par spil til salg ovre på sit forum lige nu til en pris af ca. nada.

;) Hvis ikke jeg får købt den her har jeg også tænkt mig at tage kontakt til ham.
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 29/06-08 14:10 
Konsolkongen>
Hvis der kan findes en billig pc strømforsyning der også har +3,3V så er jeg da frisk på at lodde noget stik selv.

Hvis du altså kunne få fat på stikkene :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/06-08 14:12 
Man kan vel bare presse nogle bananstik ind i? :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 29/06-08 14:14 
Det skal nok blive godt ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/06-08 14:17, rettet 29/06-08 14:18 
Hvis jeg kan få presset dem ind så de sidder godt og stabilt, så skal jeg nok finde ud af at lave et hus så de ikke kan komme til at sidde forkert når man tager dem ud og ind :)

Med andre ord: En masse plastik smeltet med en lighter.

Men en original PSU er nok at foretrække :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 29/06-08 14:22 
Ja.

Betragt mine råd som til en "gennemsnitsbruger" herinde. Hvis man er dedikeret og kan lave tingene selv, så er der selvfølgelig ingen problemer. SÅ avanceret er det altså heller ikke. Men de fleste tør nu engang ikke røre en loddekolbe eller ved hvordan man bruger et måleapparat, og så er det altså en god idé at holde sig fra arcade; det er IKKE beregnet til forbrugere. Og ekstra ved Naomi, fordi der ikke rigtigt er noget særligt at vinde ved at køre arcade fremfor konsol.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/06-08 20:39 
Nu har jeg undersøgt sagen lidt nærmere. Det er faktisk ikke værre end at anskaffe det Capcom I/O Board. Det konverterer også strøm fra et alm. JAMMA setup til NAOMI. Sådan et koster vel en 500kr og så skal jeg bare have en alm. PSU. Den kan jeg sikkert få ganske billigt fra Danmark.

Jeg fik forresten købt NAOMIen inkl Virtua Striker 2.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/06-08 20:58 
Ifølge sega-naomi.com så er lyd udgangene "un-amped". Skal det sige at jeg ikke bare kan køre lyden igennem min forstærker?

Tjek Audio Amps
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 30/06-08 21:18 
Jeg tror roligt, du kan slutte det til din forstærker :)
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/06-08 22:07 
Og få lyd? :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 01/07-08 00:13 
Unamped betyder bare uforstærket. Med andre ord, det SKAL igennem en forstærker :-)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/07-08 00:14 
Det er egenlig sådan her jeg havde tænkt mig det skulle sættes op:

NAOMI hjælp

Jeg har fået fat i en fyr i USA der gerne vil sælge mig et SEGA I/O board til 50$. Det lyder helt fint. Men han siger også at man ikke kan bruge samme PSU til NAOMI og I/O. Det gør mig ikke så meget da jeg går ud fra at den til I/O er en helt alm. standard PSU så den kan jeg altid bruge til andre arcade systemer. Han kan sælge mig en NAOMI PSU for 40$, men jeg er lidt i tvivl om den kan køre på 230V, han ved det ikke, og min stepdown converter kan "kun" klare 150W.

Jeg er sådan set klar nok på at købe I/O boardet af ham til 50$ men kan PSU'erne gøres billigere, her tænker jeg også på porto.

Bare ignorer spøgsmålene på tegningen de var til ham sælgeren.
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 01/07-08 00:10 
Konsolkongen>
Ifølge sega-naomi.com så er lyd udgangene "un-amped". Skal det sige at jeg ikke bare kan køre lyden igennem min forstærker?

Det betyder bare at lydudgangene ikke er forstærkede - det vil sige at de SKAL igennem en forstærker for at få lyd.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/07-08 00:30 
Jmog>
Unamped betyder bare uforstærket. Med andre ord, det SKAL igennem en forstærker :-)

Tak :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 01/07-08 00:37 
Kun 150w?

Hvor meget trækker din Naomi da?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/07-08 00:41 
Ved det først om en uges tid :) Men sikkert ikke nær så meget. Vil bare helst ikke bruge stepdown converteren da den er af meget tvivlsom kvalitet og ligner noget der kan gå fra hinanden når som helst :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 01/07-08 00:47 
Konsolkongen>
NAOMI hjælp

Næsten lige så nemt som at sætte sin Dreamcast til ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/07-08 01:22, rettet 15/07-08 01:26 
Nu er det hele så småt ved at falde på plads. Jeg modtog 2 stk I/O boards i går og mangler nu kun PSU og JAMMA harness.

Til PSU har jeg bestilt det her: http://www.coinopexpress.com/products/parts/power_supplies/3.3V_Power_Supply_Kit_for_NAOMI_Game_System_Board_810.html
På printet er der indbygget lydamp så det er nice nok. Så vidt jeg har forstået så skal JAMMA kablet ind i han stikket på printet og I/O boardet skal ind i hun stikket hvor det så også skulle få strøm igennem. Fra printet er der strømledning til NAOMI'en. Men jeg bliver lidt i tvivl om det kan klare det.

NAOMI'en skal have både 5, 12 og 3,3V men som man kan se på selve PSUen så er der kun 4 skruer til strøm. To mærket Grund og to mærket V+. Her skal JAMMA kablet så forbindes, men jeg vil gerne have noget hjælp til at forbinde det rigtigt.
Kan jeg også gå ud fra at printet i sættet der kan finde ud af at smide både 5, 12 og 3,3V ud til NAOMI'en?

Skulle det gå helt galt viste det sig at der sad en ATX PSU i den computer jeg slagtede i sidste uge og den har alle spændenstyper der skal bruges.

Link...
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/07-08 01:43 
Nu opdagede jeg på et JAMMA pinout skema at der på de pins der har med strøm at gøre ikke er noget der hedder 3,3V. Ergo må printet i det sæt der lave noget om til 3,3V når det jo skal ha' strømmen igennem JAMMA kablet. Så er det bare at måle på PSUen med mit multimeter og finde ud af hvilken skrue der smider 5 og 12V ud.
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 15/07-08 11:03 
Konsolkongen>
Nu opdagede jeg på et JAMMA pinout skema at der på de pins der har med strøm at gøre ikke er noget der hedder 3,3V.

Som jeg startede med at skrive i tråden ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/07-08 11:48 
Klart :) Desuden så fik jeg en åbenbaring da jeg vågnede i dag. Der står jo med stort på den PSU jeg har bestilt at den outputter 3,3V. Så dvs. at jeg skal ha gang i ATX strømforsyningen ved siden af. Men den har jo ikke sådan en spændings-stille-skrue. Gør det noget?
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 15/07-08 13:46 
Ikke at jeg længere kan overskue hvad du har gang i, men hvis bare du kan få Naomien igang, så har du ikke brug for at stille spændingen. Det er derimod nødvendigt hvis du kører med forskellige boards, der typisk bruger forskellig strømstyrke og derfor skal reguleres.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/07-08 13:51 
Lol det var egentlig bare det jeg skulle vide ;p
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 15/07-08 19:17 
Men, købte du ikke netop de der I/O-boards for at det skulle kunne fungere som JAMMA (ie. uden 3,3V på PSU'en)? Dermed skal du jo bruge en normal arcade PSU, ikke en Naomi PSU. Enten så kager du rundt i tingene, eller også er det bare mig der ikke kan finde ud af, hvad du laver ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/07-08 19:19, rettet 15/07-08 19:21 
I/O boardet er kun til at convertere controls, billede og lyd* til JAMMA.

*Kun Capcom I/O boardet.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/07-08 16:52 
Nu fik jeg det hele op og køre :) Den larmer jo ca. ligeså meget som 3-4 360'ere der alle kører Full Auto. Wauv! Nå men der er altså intet billede på mit TV. Der står i manualen til mit tv at det gerne skal have 31,5kHz ved 640x480. Men i manualen til NAOMI'en siger den at den outputter 31kHz. Kan de 0,5kHz have så meget at sige? Ellers må jeg bare vente til jeg har tid til at smide et RGB stik på, så skulle det gerne virke selvom billedet er markant ringere.
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 16/07-08 19:52 
Det kører VGA og burde virke med standard VGA. Jeg har haft Naomi-boards på normale VGA-skærme, og det har virket uden problemer.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/07-08 20:36 
Det lover sgu da ikke godt :S
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/07-08 00:11 
Det virker heller ikke med RGB. Lyden er kørt igennem AMP men heller ikke den kan jeg høre. Jeg har nu skrevet til sælger...
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 17/07-08 01:00 
Mon du har strømmen rigtigt til? :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/07-08 01:06, rettet 17/07-08 01:18 
12, 5 og 3.3V. Det kan vidst ikke gøres meget anderledes.

"AV2" logoet i hjørnet forsvinder meget hurtigt når man tænder maskinen, som om den i kort tid sender et billede ud. Jeg har sat en 100ohms modstand på video sync som der står på Killer Beans hjemmeside. Kan den ha' noget at sige?
Spiller nu: Phantasy Star IV
54 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig