X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Valg af fodboldspil


Svar
JmogJmogSkrevet 26/06-08 00:24 
Ja, emnet siger det hele. Efter at have holdt en pause fra fodboldspil siden Sensible Soccer til Amigaen og en kort afstikker med Fifa 98 Road to World Cup er jeg nysgerrig efter om der mon er noget at komme efter nutildags.

Fifa 98 er det eneste 3D fodboldspil der har sagt mig noget da det lige havde den rigtige blanding af arcadeagtig sjov og realisme. Så vidt jeg kan se er der reelt kun to serier at gå efter i dag - PES og Fifa. Hvad vil folk anbefale, hvis de lige får følgende i mente:

-Alle former for features udenfor banen interesserer mig ikke. Manager, ligaer, kendte spillere - det er mig ligegyldigt.

-Det må gerne holdes en smule simpelt. At memorisere 117 forskellige kombinationer på joypadet er ikke mig. Optimalt én knap, som er kontekstsensistiv, men det er vel næppe realistisk i dag.

-Det er IKKE realisme jeg går efter - kun sjov og ballade. Intuitiv styring og nem boldkontrol er alfa og omega.

Er der overhovedet større forskellige på PES og Fifa og er de relevante for mig?

Tak på forhånd :-)
XiwanaXiwanaSkrevet 26/06-08 09:44 
Jmog>
-Det er IKKE realisme jeg går efter - kun sjov og ballade. Intuitiv styring og nem boldkontrol er alfa og omega.

Pro Evolution Soccer 4 kan varmt anbefales. Jeg har også hørt godt om FIFA 08. Begge spil er MEGET lettilgængelige.

Jmog>
Er der overhovedet større forskellige på PES og Fifa og er de relevante for mig?

Førhen (tidl. generations konsoller) var der store forskelle. Nu til dags lader det til at være et spørgsmål om smag og temperament. Jeg synes personligt, at PES-serien er mere underholdende at spille end FIFA.
[inspirational quote here]
tmliljatmliljaSkrevet 26/06-08 11:31 
Hvis det er sjov og ballade, du går efter, kan jeg godt anbefale Red Card (et meget alternativt fodboldspil, hvor styringen er meget intuitiv, men hvor det fx er tilladt at lave karatespark på sine modstandere, som i øvrigt kan være alt fra marsmænd til delfiner...)

Spillet fås til PS2/XBOX/GC:

http://www.overstock.dk/product.asp?product=252&sub=4

Hvis du går efter intuitiv styring og mere gammeldags almindelig fodbold, så mener jeg , at This Is Football 2002 (PS2) har den abslut mest lettilgængelige styring.

Du skriver godt nok, at det "udenoms" ikke betyder noget, men vil du have en næsten lige så intuitiv styring (dog lidt irritation vedr. reaktionstiden på spillerne) kombineret med den ekstra feature, at det er Svend Gehrs, der speaker (på dansk), kan jeg klart anbefale This Is Football 2005 (PS2).
XiwanaXiwanaSkrevet 26/06-08 11:47, rettet 26/06-08 11:48 
Nintendo har også udgivet et par Mario-fodboldspil ("Mario Smash Football" til GC og "Mario Strikers: Charged Football" til Wii). Men hvor gode de er, aner jeg ikke.
[inspirational quote here]
JmogJmogSkrevet 26/06-08 13:26 
Jeg har netop fået Mario Stikers til Wii her fornyligt og det er skam ganske sjovt. Det har dog vækket min lyst til at få fat i noget godbold, hvor der er mere tempo.

Mario Strikers har faktisk netop den type arcadegameplay jeg kan lide, men det måtte godt gå noget stærkere.
dchangdchangSkrevet 26/06-08 14:17, rettet 26/06-08 14:17 
Hvis du vil have som nok ikke betegnes som let tilgængeligt men som alm. tilgængeligt, og stadig bliver ved med at være sjovt/udfordrende, så vil jeg anbefale PES 5 til Xbox. Der har du også online-delen med, også på 360'eren.
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
KeenKeenSkrevet 26/06-08 16:07 
Så hellere pes 6 der er dommerene ikke så underlige som i 5'eren
BonziniBonziniSkrevet 26/06-08 16:23 
Og så er SWOS jo blevet genudgivet til xbox live, så hvorfor ikke fortsætte hvor du slap?

Det er stadig kongen ;-)
XiwanaXiwanaSkrevet 26/06-08 16:54 
Hvis du er desperat kan du også prøve FIFA Street-spillene - men så skal du altså også være RIGTIG desperat!
[inspirational quote here]
JmogJmogSkrevet 27/06-08 01:29 
Bonzini>
Og så er SWOS jo blevet genudgivet til xbox live, så hvorfor ikke fortsætte hvor du slap?

Det er stadig kongen ;-)

Fristende, men jeg er blevet for gammel til fodboldspil, hvor bolden ikke er limet til mine spilleres fødder ;-)
BonziniBonziniSkrevet 27/06-08 10:54 
Men tro mig, det vækker minder at spille, og nu kan man jo spile over live ;-) men som der bliver skrevet i en anden tråd der omhandler SWOS, så savner man sit gamle amiga joystick, det er noget sværere at lave loop med 360 paddet..
JmogJmogSkrevet 28/06-08 19:24, rettet 29/06-08 00:18 
Nå, det her gik i en lidt uventet retning. Uventet af mig selv i hvert fald ;-)

Jeg rendte ud og købte Fifa 2008 for et par timer siden og efter at have kæmpet med det i en times tid, lagde jeg det fra mig i afsky. Hold da KÆFT hvor er det en helt anden type spil end Fifa '98, som er det eneste FIFA-spil jeg rigtigt har kunne lide.

For sjov prøvede jeg lige et par kampe af Sensible Soccer fra Live Arcade og jeg må indrømme at jeg er totalt hooked. De første fem minutter var farten mildest talt skræmmende, for dengang var vi sku nødt til at have overnaturlige reflekser, for at spille fodboldspil. Men efter tilvænningsperioden var overstået begyndte det bare at køre og alle de nostalgiske minder vendte tilbage.

Jeg er chokeret og overlykkelig over at gameplayet stadig holder. Det fulde spil bliver straks hentet og Fifa lagt på hylden for det her er SJOVT :-D
JmogJmogSkrevet 28/06-08 20:21 
Jeg købte i øvrigt Fifa hos Gamestop. Efter de har ændet navn har de så stadig ordningen med at man indenfor en uge kan bytte til et andet spil?
BonziniBonziniSkrevet 29/06-08 00:14, rettet 29/06-08 00:14 
Jeg havde totalt den samme oplevelse, købte bare PES 08, spillede sammenlagt et par timer, solgte det igen, og har kun spillet SWOS siden ;-)
XiwanaXiwanaSkrevet 29/06-08 18:54, rettet 29/06-08 18:55 
Jmog>
Jeg rendte ud og købte Fifa 2008 for et par timer siden og efter at have kæmpet med det i en times tid, lagde jeg det fra mig i afsky. Hold da KÆFT hvor er det en helt anden type spil end Fifa '98, som er det eneste FIFA-spil jeg rigtigt har kunne lide.

Jeg undskylder mange gange, hvis det var min anbefaling af FIFA 08 ovenfor, der fik dig til at købe spillet, når det nu viser sig at være skod. Jeg har ikke selv prøvet det, men mener bare at have hørt/læst et sted, at spillet er godt. Håber da, at du kan komme af med det igen!
[inspirational quote here]
LiquidSnakeLiquidSnakeSkrevet 29/06-08 20:28, rettet 29/06-08 20:31 
Jmog>
Jeg købte i øvrigt Fifa hos Gamestop. Efter de har ændet navn har de så stadig ordningen med at man indenfor en uge kan bytte til et andet spil?

Det har de mig bekendt stadig. Navneændringen har været længe undervejs, og indtil videre betyder den kun noget rent branding mæssigt.

Dog skal det siges, at enkelte EB Games/Gamestop butikker administrerer bytteordningen anderledes, da man visse steder har været udsat for grov misbrug af den. Men hør endelig i din lokale Gamestop, om de 10 dages tilfredsheds garanti stadig gælder.

Personligt sværger jeg til PES, da gameplayet er mere som i rigtig fodbold: Langsomme opløb, opbyggende spil, og sjove x-factor øjeblikke, hvor målmanden taber bolden eller lign.

FIFA er ofte mere "arkade" agtigt, da det er hurtigere, lettere at score mål, og har større fokus på enkelte spilleres evner. Og så er der i 08 en stor manager del.

Men i bund og grund handler det om temperament, om man er til den ene eller den anden serie imo.
Let's hug it out bitch!Spiller nu: Call Of Duty: Modern Wa..., Left 4 Dead 2, Borderlands
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/06-08 20:47 
Du er butikschef i en GameStop i Jylland ikke? Så jeg går bestemt ud fra hvad du snakker om :) Vi må ikke bytte noget som helst mere nede hos os i Svendborg. Det er fandeme et mærkeligt foretagende sommetider... :S
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 29/06-08 20:55 
Xiwana>
Jeg undskylder mange gange, hvis det var min anbefaling af FIFA 08 ovenfor, der fik dig til at købe spillet, når det nu viser sig at være skod. Jeg har ikke selv prøvet det, men mener bare at have hørt/læst et sted, at spillet er godt. Håber da, at du kan komme af med det igen!

Helt mit eget ansvar :-). Købet var primært baseret på at jeg har spillet FIFA for 10 år siden og kunne lide det. Jeg skal nok komme af med det igen på den ene eller anden måde.

Det er dog skræmmende at høre FIFA blive beskrevet som den hurtige af de to serier. For mig er spillet simpelthen alt for langsomt. Der er Sensible Soccers gameplay langt mere mig. Ikke nær så realistisk, javist, men pissesjovt det er det.
DommergaardDommergaardSkrevet 30/06-08 16:25 
LiquidSnakeDK>
Personligt sværger jeg til PES, da gameplayet er mere som i rigtig fodbold: Langsomme opløb, opbyggende spil, og sjove x-factor øjeblikke, hvor målmanden taber bolden eller lign.

FIFA er ofte mere "arkade" agtigt, da det er hurtigere, lettere at score mål, og har større fokus på enkelte spilleres evner. Og så er der i 08 en stor manager del.

Har det så på præcis modsatte måde. Synes at Fifa er alt for langsomt i forhold til PES. Synes generelt at der bliver scoret flere mål i PES, da det er nemmere at spille sig igennem, og med øvelse, så kan man trykke på skudknappen på præcis det rigtige tidspunkt.

I Fifa synes jeg, at det er svært at komme igennem til chancer osv., har måske bare spillet det for lidt, men PES har klart bedre gameplay imo.
nerosnerosSkrevet 30/06-08 16:46 
Hold nu op med alt det vås der findes kun et foldbold spil og det hedder Goal til Amiga ;-)
Bashful Neophyte
KTCKTCSkrevet 30/06-08 17:29 
Det spillede jeg faktisk den anden dag mod min lillebror. Han fik klø :D
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
DommergaardDommergaardSkrevet 30/06-08 18:04 
Min favorit er nu stadig ISS 64! :]
nerosnerosSkrevet 30/06-08 18:31 
KTC>
Det spillede jeg faktisk den anden dag mod min lillebror. Han fik klø :D

Haha! Hvad kom egentlig først Sensible Soccer eller Goal?
Bashful Neophyte
BonziniBonziniSkrevet 30/06-08 21:51 
Jeg mener ret sikkert at Sensi kom først.
JmogJmogSkrevet 01/07-08 00:05 
Alle rettænkende mennesker ved selvfølgelig at Sensi er bedst, men Goal kom faktisk lige et år efter Sensi.
BonziniBonziniSkrevet 01/07-08 09:49, rettet 01/07-08 17:12 
Sensible Soccer 1992:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sensible_Soccer

Goal! Amiga 1993:
http://www.gamerwiki.com/index.php/Goal!_(Amiga)
http://amigareviews.classicgaming.gamespy.com/goal.htm

Men Goal! var jo i virkeligheden Kick Off 3, og Sensible World of Soccer var heller ikke Det første Sensible Soccer.

Så ja Kick Off serien startede før Sensible serien, og ja Goal! var før SWOS, men ikke før Sensible Soccer ;-)
nerosnerosSkrevet 01/07-08 11:00 
Bonzini>
Men Goal! var jo i virkeligheden Kick Off 3, og Sensible World of Soccer var heller ikke Det første Sensible Soccer.

Så ja Kick Off serien startede før Sensible serien, og ja Goal! var før SWOS, men ikke før Sensible Soccer ;-)

Det lyder lidt indviklet ;-) Faktisk har jeg Kick Off 3 til Megadrive, men har kun spillet det meget lidt og jeg får sindsyge klø af computeren. Men så må det jo egentlig være Goal jeg har der til Megadrive eller hva?
Bashful Neophyte
BonziniBonziniSkrevet 01/07-08 11:24, rettet 01/07-08 11:24 
Det lyder lidt indviklet ;-) Faktisk har jeg Kick Off 3 til Megadrive, men har kun spillet det meget lidt og jeg får sindsyge klø af computeren. Men så må det jo egentlig være Goal jeg har der til Megadrive eller hva?

Det er indviklet ;-) men her er hvad Wiki siger:

"Kick Off 3:
In 1992, a sequel, Kick Off 3 was in development. The game wasn't released in this form, as Dino Dini left Anco in 1992 for Virgin Games, where he developed Goal!, released in 1993. Goal! featured similar gameplay to Kick Off 2 but also added one-touch passing as seen in Sensible Soccer, and more advanced menu systems and options (although some kit colours were still wrong). This received generally good reviews, but does not have the same lasting popularity as Kick Off 2."

http://en.wikipedia.org/wiki/Kick_Off#Kick_Off_3
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig