X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Router-problemer


Svar
HeroldHeroldSkrevet 20/06-08 11:55 
Argh! Min gamle DGL 4300 Router stod af for to måneder siden. Heldigvis havde jeg en gammel Linksys liggende, så jeg stadig kan sidde her og råve af jer andre i trådene.

Linksys'en kan dog ikke helt følge med min 25mbit linie, så jeg besluttede mig for at investere i et nyt stykke hardware. Da jeg var ovenud tilfreds med den gamle router mht. hastighed og så videre, så bestilte jeg e... Se hele indlægget
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
61 emne(r).
1 2 > »

Svar
HeroldHeroldSkrevet 20/06-08 11:55 
Argh! Min gamle DGL 4300 Router stod af for to måneder siden. Heldigvis havde jeg en gammel Linksys liggende, så jeg stadig kan sidde her og råve af jer andre i trådene.

Linksys'en kan dog ikke helt følge med min 25mbit linie, så jeg besluttede mig for at investere i et nyt stykke hardware. Da jeg var ovenud tilfreds med den gamle router mht. hastighed og så videre, så bestilte jeg en magen til hos Getmore.

Da den endelig nåede frem, og var sat til, genstartede den hvert 15. sekund efter jeg havde sat den til netværket. En reklamation til Getmore og en måneds tid senere fik jeg den igen med svaret "den fejler ikke noget".

Nu sidder jeg så med samme problem igen - genstart hvert 15. sekund - og tænker "Har jeg misset noget?" Jeg har prøvet næsten alt - ny firmware, reset osv. En søgning på Google er ikke særlig behjælpelig, men fortæller mig at det rent faktisk sker tit med D-Link routere i den billige ende.

Derfor: Er der nogen der har et forslag? Et lynfix? En idé til en router der kan nogenlunde det samme? (Gigabit trådet netværk, relativt hurtigt trådløst, nem opsætning, gerne mulighed for gamerindstillinger) Skal jeg bare reklamere og håbe på det bedste? Jeg må indrømme at jeg får lange testikler af at skulle sidde på den gamle router meget længere. :(
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
BeanoBeanoSkrevet 20/06-08 12:21, rettet 20/06-08 12:22 
Jeg har en DGL 4300 liggende i skabet (købt for ca. 3-4 måneder siden) som jeg ikke bruger da den ikke er stabil nok når den belastes med traffik. Sikke noget bras :(

Så jeg bruger min 4 år gamle 3Com router der er simpel mht. features men stabil.
HeroldHeroldSkrevet 20/06-08 12:24 
Really? Jeg har ellers overlæsset min gamle med masse af trafik (det har jeg sjovt nok ikke med den nye). I hvilke situationer har du oplevet ustabilitet?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
BeanoBeanoSkrevet 20/06-08 12:27, rettet 20/06-08 12:44 
Oplevede det som udfald og svingende båndbredde i perioder... og brugte ikke engang wireless delen. Så snart jeg gik tilbage til den gamle router, kørte det stabilt igen. Efter udskiftning med den gamle 3-4 gange gad jeg ikke længere og kørte videre med den gamle.

Alle mine net kabler er kvali' CAT6 og der var ikke internet linien der voldede problemet.
AmbyAmbySkrevet 20/06-08 13:07 
Kan man overhovedet bare skifte sin router ud? Er den der kommer fra CC/TDC ikke fyldt med mystiske opsætninger, som gør kun den virker?
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
HeroldHeroldSkrevet 20/06-08 13:22 
Det kommer vist meget an på selskabet - men oftest burde de nyere løsninger ikke kræve meget mere end Plug'n'play. Jeg har selv brugt to af mine egne hos TDC. Nu har jeg ComX, og det er bare et stik i væggen.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
BeanoBeanoSkrevet 20/06-08 13:23, rettet 20/06-08 13:23 
@Dark-Light: Kommer an på ISP. Jeg har et kabel modem hvor jeg selv sætter router på - dvs. jeg bestemmer alt på indersiden mht. router, firewall, IP adresse, etc.
AmbyAmbySkrevet 20/06-08 15:43, rettet 20/06-08 15:45 
Jeg har TDC medarbejderbredbånd, men en mystisk aftale, med en router som ikke virker. Så jeg ville gerne købe min egen...

Hver gang jeg bruger wifi, fryser hele lortet og det skal genstartes.

(Og sorry for highjack)

Herold: Prøv at sætte den til hos en ven?
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/08-08 00:11, rettet 14/08-08 00:12 
Låner tråden her da jeg ganske som forventet nu er stødt ind i problemer med min router. Hader det router helvede!

Nå men PS3en mener altså at UPnP ikke er sat til, hvilket det naturligvis er. Samtidig mener den også at NAT Type er 3 og at der kan forekomme problemer med chat i online spil. Hvilket meget godt forklarer hvorfor Beano og jeg ikke kunne snakkes sammen i Warhawk i fredags.

Routeren er en D-Link DI-524 (trådløs). PS3'en er sat til med netstik lige nu (wireless vil den slet ikke connecte med) samt sat til DMZ. Hvad kan jeg gøre ud over at anskaffe en ny router? :)

EDIT: Har forsøgt at resette routeren.
Spiller nu: Phantasy Star IV
amnesiaamnesiaSkrevet 15/08-08 19:06, rettet 15/08-08 19:13 
Har du prøvet at forwarde portene som PS3'en skal bruge manuelt? Dette burde dog ikke have noget at sige, hvis den allerede er tilsluttet en router med fungerende upnp. Eventuelt en firmware opdatering, hvis du ikke allerede har prøvet det.
Græsset ER grønnere på den anden side!
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/08-08 19:42 
Har prøvet at åbne firewallen totalt i routeren fra Fullrate og derefter sætte PS3en i DMZ i min D-link router. Jeg har dog en ide om at D-linken ikke virker ordentligt, så kan være jeg skal prøve at forwarde porte som du siger. Hvad er det for nogle?
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 15/08-08 20:08 
Nu ved jeg ikke hvad du har af leverendør, men har du mulighed for at tilslutte routeren direkte til modem for at teste?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/08-08 20:43 
Det er sådan en router-modem ting jeg har fra Fullrate. Efter den kommer min egen router så.
Spiller nu: Phantasy Star IV
la0sla0sSkrevet 15/08-08 21:07, rettet 15/08-08 21:10 
Jeg har oplevet noget af det samme med min 360er. Ved ikke om det her kan hjælpe, jeg har en lignende fullrate router koblet sammen med min airport express, og havde bøvl med forbindelsen. Løsningen for mig var simpelthen at slå airporten "fra". Med det mener jeg at den ikke længere delte sine egne ip-adresser ud, men kun fungerer som bridge. Det løste mine problemer. Ved ikke om det kan bruges.
Hvad sker der?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/08-08 21:12, rettet 15/08-08 21:12 
Så du mener jeg skal fjerne DHCP server funktionen? Er der så noget der vil virke efter det? Jeg mener vil den så kunne finde ud af at der er to maskiner på nettet?
Spiller nu: Phantasy Star IV
la0sla0sSkrevet 15/08-08 21:17 
Ja fjern DHCP funktionen fra den trådløse så den, ja, fungerer som bro. Så er det din fullrate router som fordeler ip'erne. Sådan fungerer det hos mig, og det kører fint.

I mit tilfælde er den trådløse stadig forbundet via ethernet kabel til fullrate router og bruger dhcp, men udad til de 3-4 maskiner jeg har der kører trådløst er det slået fra. Makes sense?
Hvad sker der?
BeanoBeanoSkrevet 15/08-08 21:41 
Konsolkongen>
Det er sådan en router-modem ting jeg har fra Fullrate. Efter den kommer min egen router så.


Prøv så at sætte PS3'en direkte til Fullrate router/modemet. Så kan du se om det er din egnen router det laver fnidder.

Og ganske rigtigt, hvis Fullrate routeren har DHCP, firewall, etc. indbygget, så slå det fra på din egen wireless router.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/08-08 21:47 
Hvis jeg slår det fra virker wireless så stadig?
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 15/08-08 21:49, rettet 15/08-08 21:50 
Ja. Lad wireless være slået til.
la0sla0sSkrevet 15/08-08 21:50 
Yes det skulle det gerne.
Hvad sker der?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/08-08 22:05 
Yes PS3en kan stadig væk finde det :)

Har prøvet at skrive PS3'ens MAC addresse ind i DHCP serveren på Fullrate routeren men PS3'en melder at den ikke får nogen IP.
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 15/08-08 22:10 
Hvorfor?

Du behøver vel ikke oprette PS3 med MAC adresse på routeren?

Kan du ikke bare sætte PS3'en til at bruge fast IP?

Kører du med fast IP til PS3'en?
la0sla0sSkrevet 15/08-08 22:11 
Det lyder godt nok underligt. Hmm.. tænke..
Hvad sker der?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/08-08 22:13, rettet 15/08-08 22:17 
Beano> Det hele har kørt over DHCP indtil videre. Men det gir selvfølgelig ikke den store mening at jeg vælger at få DHCP serveren til at tildele PS3'en en fast IP baseret på MAC addressen når alm. tilfældig IP burde være fint.*

Men hvorfor foreslår du "rigtig" fast IP på PS3'en? Burde det ikke være ligemeget?

*Men det hjælper heller intet.
Spiller nu: Phantasy Star IV
la0sla0sSkrevet 15/08-08 22:18 
Jeg skal lige høre, har du prøvet at koble din ps3 direkte til fullrate'ren? Så den er det eneste som er forbundet.

I øvrigt husk at det til tider kan give problemer hvis ikke router og computer ikke er i samme ip segment. Jeg har oplevet bøvl før da en router havde sin lokale ip som 192.168.1.1 men delte ud til 10.0.0.2 og 0.0.3 osv.
Hvad sker der?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/08-08 22:19 
Er det noget med at man kun har een dynamisk ip og derfor er der kun een ting der kan være online ad gangen? Er det ikke det DHCP plejer at kunne fuske sig uden om?

PS3'en er pt sat til fuldstændig på samme måde som PC'en. Og den er jeg ganske sikker på er online :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 15/08-08 22:19 
Hvis du vil lave port forwarding eller sætte PS3'en i DMZ, så skal den vel have en fast IP. Komme selvfælgeligt an på hvordan din router styrer IP adresse. Jeg kører bare med faste IP adresse til mine konsoller og PC så jeg skal styre port forwarding og sikre at IPer ikke skifter.

Men hvorfor ville du angive PS3'en MAC på routeren?

Jeg forstår bare ikke helt hvad du vil ;)

Hvis der er MAC filtering du bruger ifm wireless, så skal det jo angives på din wireless router og ikke Fullrate routeren.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/08-08 22:22 
la0s>
Jeg skal lige høre, har du prøvet at koble din ps3 direkte til fullrate'ren? Så den er det eneste som er forbundet.

Nej ikke endnu, men prøver om lidt. Er ikke bare lige sådan at komme om bag ved tvet :) Desuden skal jeg på tanken inden de lukker!

I øvrigt husk at det til tider kan give problemer hvis ikke router og computer ikke er i samme ip segment. Jeg har oplevet bøvl før da en router havde sin lokale ip som 192.168.1.1 men delte ud til 10.0.0.2 og 0.0.3 osv.

Ok alskens mening giver det. Fullrate routerens IP hedder nemlig 192.168.1.1 mens min D-link hedder 192.168.0.1. Konsoller og PC er bare sat op til dynamisk IP. Spiller routernes forskel i IP nogen rolle?
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/08-08 22:24, rettet 15/08-08 22:25 
Beano>
Men hvorfor ville du angive PS3'en MAC på routeren?

Fordi den eneste måde jeg kunne hitte ud af at få PS3'en til at have fast IP. Var ved at få routeren til kun at give den en bestemt IP der var bundet til dens MAC addresse, istedet for en tilfældig. Jeg kan nok ikke formulere det bedre end det :p
Spiller nu: Phantasy Star IV
la0sla0sSkrevet 15/08-08 22:35, rettet 15/08-08 22:35 
Jeg er slet ikke den store begavelse indenfor netværk, men teoretisk set (hehe tror jeg) burde port forwarding være ligegyldig hvis du slår UPnP til.

Forskellen i IP kan måske godt spille en rolle.

Din D-link wifi der, burde hvis den er bro hedde 168.1.2. Dengang jeg havde min airport til at fungere som router var det således opdelt

Fullrate router 10.0.0.1
Airport router 10.0.1.1
Computere og konsoller 10.0.1.2 og 1.3 etc.

Efter jeg slog airporten til som bro (eller fra som router) er konfigurationen

Fullrate 0.0.1
Airport 0.0.2
Computere 0.0.3 og 0.4

Så hvis du i din trådløse kan designere den til at hedde 1.2 ville det måske hjælpe. Hvad er din computers IP i dit LAN.

For i øvrigt at gøre det hele nemmere kan du i fullrate routere vælge at den bare skal dele ip'er ud som 10.0.0.x og selv være 0.1.
Hvad sker der?
BeanoBeanoSkrevet 15/08-08 22:42 
Konsolkongen>
Fordi den eneste måde jeg kunne hitte ud af at få PS3'en til at have fast IP. Var ved at få routeren til kun at give den en bestemt IP der var bundet til dens MAC addresse, istedet for en tilfældig. Jeg kan nok ikke formulere det bedre end det :p

Ok, så er jeg med ;)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/08-08 23:05 
la0s>
Hvad er din computers IP i dit LAN.

For i øvrigt at gøre det hele nemmere kan du i fullrate routere vælge at den bare skal dele ip'er ud som 10.0.0.x og selv være 0.1.

Computerens IP er sat som dynamisk pt. Det skal den helst blive ved med at være da det er 100 gange nemmere for mig når jeg skal bruge den hos en af mine forældre.

Jeg prøver lige at ændre fullrate routerens IP til 192.168.0.1 og D-Linken til 0.2.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/08-08 23:28 
Synes alt går galt når jeg prøver at ændre en af routernes IP addresser. Har måtte resette dem begge nu :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/08-08 23:37, rettet 15/08-08 23:38 
Sætter jeg PS3'en til Fullrate routeren siger den UPnP unavailable og NAT 3. IP osv. finder den fint.
Spiller nu: Phantasy Star IV
la0sla0sSkrevet 15/08-08 23:54 
Det er godt nok spøjst. Hm.. hvad pokker mon det kunne være.
Kunne det hjælpe hvis jeg emailede screenshots af min fullrate box' setup.

Der ved upnp i fullrate setupen, har du også sat kryds ved boxen nedenunder?
Hvad sker der?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/08-08 00:16, rettet 16/08-08 00:18 
Enable the Universal Plug and Play(UPnP) Service
Allow users to make configuration changes through UPnP
Allow UPnP to pass through Firewall

Lige nu er der kun kryds i den første. Nr 2 aner jeg ikke hvad er og den sidste er vel ligemeget når firewallen er slået fra?

Hvis det ikke er til for meget besvær må du gerne emaile screenshots :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
la0sla0sSkrevet 16/08-08 00:34 
Prøv lige at sætte kryds i nr2. Jeg har lige søgt lidt og set at det kan løse problemet. Ikke vil, men i tilfælde kan det :)
Hvad sker der?
la0sla0sSkrevet 16/08-08 00:42, rettet 16/08-08 00:45 
Så skulle der være mail.

edit: aner virkelig ikke om det kan bruges.
Hvad sker der?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/08-08 01:16 
la0s>
Prøv lige at sætte kryds i nr2. Jeg har lige søgt lidt og set at det kan løse problemet. Ikke vil, men i tilfælde kan det :)

Det hjalp ikke :/ Kigger lige på din mail.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/08-08 01:25 
Din router er ret sikkert en andem model end min. Samme mærke men menuerne stemmer slet ikke overens :) Så vidt jeg kan se ud fra de menu punkter jeg kunne finde hos os begge så er de sat op på samme måde.
Spiller nu: Phantasy Star IV
la0sla0sSkrevet 16/08-08 08:30 
Det er godt nok satans. Har du prøvet at åbne for at uPnP gennem firewall?
Hvad sker der?
amnesiaamnesiaSkrevet 16/08-08 10:08 
Er udstyret fra fullrate et modem eller en router? Fungerede PS3'en sluttet direkte til fullrate udstyret? Hvis det er en router fra fullrate, er det ikke nødvendigt at din d-link skal agere router og dele adresser ud - dette giver bare større forvirring i en fejlfindingsproces, da der så skal åbnes op i begge routere og dit hjemmenetværk faktisk bliver delt op i 2.

Bruger du den nyeste firmware til routeren? Så kan man i hvert fald udelukke at det er en fejl i den.
Græsset ER grønnere på den anden side!
la0sla0sSkrevet 16/08-08 10:11 
Ja jeg tænkte også på at du evt. skulle forsøge dig med en firmware update. I visse tilfælde kan man ringe til supporten (det kunne man ved cybercity i hvert fald) og bede dem om at opdatere ens router, hvis man ikke selv har mod på det.
Hvad sker der?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/08-08 12:35, rettet 16/08-08 12:47 
amnesia>
Er udstyret fra fullrate et modem eller en router? Fungerede PS3'en sluttet direkte til fullrate udstyret?

Det virker som om den burde kunne lege DHCP server, men det ser ikke ud til at det virker da intet kan være på nettet samtidig med computeren. Som skrevet et par indlæg oppe så hjalp det ikke at sætte PS3en direkte til Fullrate routeren. Den var ganske vidst online men UPnP kunne den ikke finde (men det er slået til) og den skrev NAT 3.

Jeg kan prøve at opdatere firmware på den.

EDIT: Den har nyeste firmware.

Hvad nu hvis man sætter Fullrate routeren i bridge og lar D-Linken lege DHCP server?
Spiller nu: Phantasy Star IV
la0sla0sSkrevet 16/08-08 13:52 
Jeg er væk resten af dagen, men jeg kan kun sige pas. Hvis din d-link er en router og ikke bare en trådløs switch burde det vel i princippet virke, hvis du får sat alle indstillinger op i d-linken.

Håber du får fod på det. :)
Hvad sker der?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/08-08 15:01 
Jo tak. Får nok først kigget på det imorgen :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
amnesiaamnesiaSkrevet 16/08-08 20:57 
Dit udstyr leveret fra fullrate (ZyXEL Prestige 2602R ?) - er i så fald en router, som skal kunne levere adresser til alt dit udstyr.

Derfor vil jeg anbefale at man kigger på at sætte din d-link op til kun at agere henholdsvis switch for dine trådede enheder og AP for dine trådløse. Altså disabler router funktionen og kun arbejder med det af fullrate leverede udstyr. Enten ved at åbne de nødvendige porte manuelt til PS3'ens adresse, eller kigger nærmere på upnp? Det burde kunne konfigureres til at fungere - ellers vil jeg da gerne slå et smut forbi og give det et forsøg :)
Græsset ER grønnere på den anden side!
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/08-08 21:05 
Bor du i nærheden da? :p Jeg får først kigget på det engang i morgen.
Spiller nu: Phantasy Star IV
amnesiaamnesiaSkrevet 16/08-08 22:00, rettet 16/08-08 22:02 
Muligvis. Jeg kan forstå du også bor i Svendborg? Det burde i hvert fald kunne lykkes at få det til at fungere, på den ene eller anden måde.
Græsset ER grønnere på den anden side!
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/08-08 22:05 
Jo jeg bor i Svendeborg :) Jeg vil meget nødig hive dig herop hvis jeg kan klare det selv. Men godt at have i baghånden :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
61 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig