X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Saturn video output


Svar
JmogJmogSkrevet 05/06-08 00:41 
Jeg har for kort tid siden fået en japansk Saturn og opdagede til min overraskelse at mit scart RGB-kabel ikke virker med den. Egentlig burde det vel ikke have overrasket mig men jeg havde slet ikke overvejet at det kunne blive et problem :-)

Nå, men hvad er så det bedste at få fat på. Understøtter den japanske konsol overhovedet s-video eller er der kun composite?
Alf81Alf81Skrevet 05/06-08 00:43 
Den understøtter da RGB :)
Ting om dét og pis.
JAAJAASkrevet 05/06-08 00:44, rettet 05/06-08 00:46 
Scart RGB virker også fint her på JP maskiner. Problemet må ligge i dit kabel, udgang eller TV.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/06-08 00:46 
Jeg tror det har noget at gøre med dit tv. Min PAL saturn smider RGB igennem som var det hele rigtig nok. Men min JAP saturn magter ikke at vise et RGB signal mit tv kan lide. JAP saturnen understøtter dog S-Video og det ser på mit tv næsten ligeså godt ud. Håber det kan bruges.
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 05/06-08 18:28 
Det var satans. Må hellere finde mit reserve-RGB kabel frem og se om det giver en forskel.

Jeg FIK faktisk et billede med det første RGB-kabel, men det var som om der var underlige outlines rundt om alle linier og mit tv kom med en sjov summen som om den ikke var helt glad for outputtet, så jeg skyndte mig at slukke igen.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/06-08 18:54 
På mit ligner det at farverne er forskudt over på et sort/hvid billede :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 05/06-08 19:27 
Det viste sig at være kablet, for med det andet ser billedet skønt ud :-)

Jeg havde faktisk slet ikke prøvet Saturn-output på mit nuværende tv (Panasonic 42" plasma) og det viste sig heldigvis at se ganske fremragende ud. Det med at gamle konsoller ligner lort på fladskærme kommer sandelig an på hvilken fladskærm man har.

Radiant Silvergun så i hvert fald pænt lækkert ud :-D
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/06-08 19:47 
Jmog>
Det med at gamle konsoller ligner lort på fladskærme kommer sandelig an på hvilken fladskærm man har.

Dem der kommer med de udtalelser har nok ikke den store lyst til at se store pixels. Nok de samme der bruger klamme filtre på emulatorer og Xbox Live Arcade spil. Jeg personligt synes gamle konsoller ser fremragende ud på de nye tv trods de meget store pixels :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 16/09-10 19:24 
Nu har jeg for anden gang fået fat i en japansk Saturn, som ikke vil vise noget som helst med mit originale RGB-kabel :/

Det tyder på, at det originale kabel bruger det rå sync-signal, ellers ville TV'et jo bare automatisk nedgradere til Composite Video. Det kunne også godt forklare, hvorfor mange fladskærms-TV har problemer med kablet.

Det virker sgu sært, at de har fjernet RGB-forbindelserne på nogle af de japanske Saturn-modeller.
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/09-10 19:57, rettet 16/09-10 20:28 
Det er en model 1 grå Saturn du har fået ikke? Min outputter et forfærdeligt dårligt billede med mit originale RGB kabel direkte til mit Panasonic tv. Samme kabel, men til XRGB-3'en giver et fantastisk godt billede. Faktisk en tand skarpere og roligere end min model 2 med samme kabel. Det er det setup jeg bruger til at tage Saturn screenshots med :)

Saturn video output

Er du i tvivl må du skille dyret ad og måle fra connectoren hen til videoencoder chippen for at se om der er forbindelse fra R,G,B og Sync/composite. Men det lyder som om den model Saturn er underlig og dit tv måske er kræsent.

EDIT: Og ja, det originale SEGA RGB kabel bruger c-sync i stedet for composite :)

EDIT2: Originalt RGB kabel + Model 2 gav et ret godt billede direkte til mit Panasonic. Det tyder meget på at Model 1 (den japanske i hvert fald) er lidt FU :)

Har din maskine de der runde udskæringer på siden og 2x2 LED'er til Power og Access ligsom min har?
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 16/09-10 20:41, rettet 16/09-10 21:07 
Konsolkongen>
Er du i tvivl må du skille dyret ad og måle fra connectoren hen til videoencoder chippen for at se om der er forbindelse fra R,G,B og Sync/composite.

Jeg er ikke i tvivl. Det er trods alt den slags, jeg er uddannet til at kunne vurdere ;)

Konsolkongen>
Men det lyder som om den model Saturn er underlig og dit tv måske er kræsent.

Jeg tror, det er lidt en blanding, ja :)

Konsolkongen>
EDIT: Og ja, det originale SEGA RGB kabel bruger c-sync i stedet for composite :)

Så ved vi i hvert fald, hvorfor Alf81 har problemer med, at hans billede hopper en smule hele tiden.

Konsolkongen>
Har din maskine de der runde udskæringer på siden og 2x2 LED'er til Power og Access ligsom min har?

Jeg ved det ikke, men det er en model HST-3210 (vil det bare sige model 1?). Den første jeg havde, som ikke gad RGB, var dog en hvid model HST-3220.
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/09-10 22:54 
Min er HST-3200 den aller første Saturn de lavede. Se billeder her:

http://i40.photobucket.com/albums/e236/Konsolkongen/16092010643.jpg?t=1284669639

Bemærk de 2x2 LED'er som senere blev sparet væk:
http://i40.photobucket.com/albums/e236/Konsolkongen/16092010642.jpg?t=1284669727

Du husker nok det var den jeg fik fra Core til sidste træf hvor der sad en anmelder/beta version af Blazing Dragons i drevet. Det undrede mig meget at den så ikke kunne afspille den da jeg fik liv i strømforsyningen så jeg kontaktede Yakumo på Segagagadomain. Han fortalte så at SEGA sparede forskellige dele væk på de senere modeller, blandt andet antallet af LED'er på maskinen. Hvis de sparer noget så billigt væk er det aldrig til at vide hvad der ellers er slækket på ;)

Men at der skulle findes modeller der ikke understøtter RGB overhovedet tror jeg næsten ikke på. Den helt tidlige japanske model (min) har RGB og det har de senere modeller jo også. RGB var også forholdsvist udbredt på Japanske fjernsyn i den periode.

Prøv at lodde connectoren om så du får composite sync på pin 1 eller prøv med et kabel der bruger det i stedet. Har den ikke RGB er R,G og B vel bare GND eller intet og billedet bliver vel ren composhit i stedet. Men det afhænger muligvis af dit TV's afhængighed af pin 16 (RGB switch) i RGB kablet...?

Charter fik for ikke så længe siden et uorg RGB kabel af mig. Jeg vil tro det bruger composite. Hvis han gider tage det med til træffet kan vi se om det virker. Vi kan evt også teste med dit originale kabel på Kroes TV.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/09-10 23:08 
Konsolkongen>
Jeg tror det har noget at gøre med dit tv. Min PAL saturn smider RGB igennem som var det hele rigtig nok. Men min JAP saturn magter ikke at vise et RGB signal mit tv kan lide. JAP saturnen understøtter dog S-Video og det ser på mit tv næsten ligeså godt ud. Håber det kan bruges.

Hov lige en rettelse. Fandt senere ud af at min Japanske Saturn godt ville RGB hvis jeg brugte et andet kabel :) S-Video er naturligvis heller ikke så godt som RGB, men på mit daværende TV var forskellen meget lille :)

Bemærk at det indlæg er et par år gammelt ;)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 16/09-10 23:36, rettet 17/09-10 00:07 
Konsolkongen>
Men at der skulle findes modeller der ikke understøtter RGB overhovedet tror jeg næsten ikke på.

Nej, jeg tror også forklaringen skal findes i de forkellige video encoder chip, der er brugt i de forskellige modeller af Saturn'en. Der er åbenbart stor forskel på, hvor kraftigt et C-sync signal de spytter ud.

Konsolkongen>
Charter fik for ikke så længe siden et uorg RGB kabel af mig. Jeg vil tro det bruger composite. Hvis han gider tage det med til træffet kan vi se om det virker. Vi kan evt også teste med dit originale kabel på Kroes TV.

Det er det kabel, der får billedet til at hoppe. Jeg tog et orginalt kabel med op til ham sidste weekend for at se, om det ville give et stabilt billede, men det gav samme resultat. Så det kabel, du sendte ham, bruger åbenbart også C-sync :)


EDIT: Nej, nu fatter jeg ingenting!!! Jeg har lige gennemgangstestet mit originale kabel, og jeg kan se, at det bruger Composite Video til sync :/
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/09-10 23:41, rettet 16/09-10 23:42 
Killer Bean 2>
Nej, jeg tror også forklaringen skal findes i de forkellige video encoder chip, der er brugt i de forskellige modeller af Saturn'en. Der er åbenbart stor forskel på, hvor kraftigt et C-sync signal de spytter ud.

Det giver meget god mening. Der er også video chips på MegaDrive 2 der giver et fantastisk billede og andre der ligner bras :)

Det er det kabel, der får billedet til at hoppe. Jeg tog et orginalt kabel med op til ham sidste weekend for at se, om det ville give et stabilt billede, men det gav samme resultat. Så det kabel, du sendte ham, bruger også C-sync :)

Men så er det TV'et der ikke kan tåle saften jo :) Så må i ha' fat i en loddekolbe og lodde connectoren om til composite på motherboardet :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 17/09-10 00:14 
Jeg tror det Saturn AV pinout, jeg har på mit site (og som jeg har taget fra gamesx.com), er helt ude i hampen. Der hvor der skulle være C-sync, måler jeg 10v DC. Jeg skal vist til at åbne et par Saturn'er og lave mit eget pinout fra bunden af :)
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/09-10 00:30, rettet 17/09-10 00:31 
Hmm det er sgu da det jeg har kigget på da jeg skulle måle om det originale brugte C-sync eller composite... Og det passede fint nok med pin 20 :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 17/09-10 02:08, rettet 17/09-10 02:12 
SÅ ER MYSTERIET LØST!

Nu har jeg målt både min EU Saturn og min ikke-RGB-villige JP Saturn igennem fra A til Z og kan konstatere følgende:

AV-porten på de to har har 100% ens pinout, pånær een pin!
På EU maskinen er denne pin forbundet til stømforsyningens 9v output, mens den på JP maskinen er forbundet til C-sync.

Det forklarer rimelig godt, hvorfor folk oplever meget mystiske ting, når de bruger et EU RGB-kabel på den slags JP Saturn'er. TV'et får ganske enkelt at vide, at det skal vise RGB og holde op med at vise RGB i takt med at billedet opdateres på skærmen, dvs. en helvedes masse gange i sekundet.

Det er så åbenbart forskelligt hvordan de enkelte TV vælger at tolke denne lidt utraditionelle måde at gøre tingene på :D
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/09-10 02:12 
Godt du fandt ud af det :D

Der er også en lignende forskel på RGB porten på SNES afhængig af region :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 17/09-10 15:47 
Jeg har lige lavet det her mod på min JP Saturn. Det får den til at virke perfekt med et EU scart-kabel:

Saturn video output
Saturn video output

Jeg har fjernet en af de sorte dimser (en afkoblingskondensator?) så forbindelsen til C-sync afbrydes og der bliver et godt loddepunkt ledigt.

Saturn video output

Derefter forbandt jeg pin 1 med et 9V-punkt på en nærliggende transistor, og værs'go! Nu virker AV-udgangen fuldstændig som sad den på en EU maskine :)
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/09-10 17:53 
Virkelig sejt :) Så en EU maskine har også 9V forbundet direkte til C-sync linien?
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 17/09-10 18:23 
Konsolkongen>
Så en EU maskine har også 9V forbundet direkte til C-sync linien?

Nej, C-sync linien er bare kun forbundet til CXA1645'eren, mens AV-portens pin 1 er forbundet direkte til 9V-forsyningen :)
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/09-10 18:31, rettet 17/09-10 18:35 
Det gir da ingen mening. Hvis det originale kabel bruger C-sync burde man ikke få noget billede på en EU konsol.

Saturn video output

Så må jeg hellere lige måle på mit igen :)

EDIT: Det bruger jo composite. For helvede da Martin...

:)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/09-10 18:42, rettet 17/09-10 18:44 
Det forklarer jo alt sammen hvorfor RGB billedet var så skod direkte til mit Panasonic. Kanon ;)

Men jeg er klar på at prøve dit mod senere i aften og se om det giver et fint billede på mit TV.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/10-10 23:59 
Jeg har lige udført dit mod på min ældre model og kan bekræfte at det virker perfekt. Nu er der RGB på skærmen, like God intended :)

Den transistor Killer Bean bruger er mærket D5 (svært at læse på billedet) og befandt sig på den anden side af motherboardet i min maskine.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 12/10-10 00:24, rettet 12/10-10 00:25 
Konsolkongen>
Den transistor Killer Bean bruger er mærket D5 (svært at læse på billedet) og befandt sig på den anden side af motherboardet i min maskine.

Det' vildt nok. Jeg havde ikke rigtig set efter mærkningen, så jeg gik bare ud fra, det var en transistor. Men når den hedder 'D5', er det nok i vikeligheden "bare" en diode. Man kan egentlig bruge et hvert sted, hvor man kan få noget rå 9V fra forsyningen :)
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/10-10 00:38 
Ja selvfølgelig, men gad ikke til at trække ledning fra PSU'en :) Så det var nemmere bare at finde stedet du havde tappet det fra.
Spiller nu: Phantasy Star IV
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig